Forum /
tilbake / Sjamanisme som den indre veien mot selvrealisering
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg tillater meg å komme med litt kritikk av boken "Sjamansonen" av Ailo Gaup. På side 54 skriver han: "I motsetning til det kristne paradiset kunne saivo nås i dette livet, gjennom direkte erfaring. Dette mener jeg blir feil! Jesus sa at: "himmelriket er inni dere".
På denne måten forutsetter Ailo kanskje at kristendom ikke kan være transcenderende for mennesket. Først må en vel definere hva som ligger i begrepet kristendom! Kristendom er ikke en entydig, eller dogmatisk religion. For noen er det også en erfaringsvei som er like god som sjamanisme. Sjamanisme er ikke noen entydig erfaringsvei; det finnes "sorte" og "hvite" sjamaner som Ailo skriver om i boken. Djengis Kahn lyttet til en, eller flere "svarte" sjamaner som "trigget" hans ego, og erobringsiver mot vesten. Jesu budskap var at mennesket er i stand til å nå himmelriket. Jesus var en sjaman (den som vet) som jeg har lest Ailo har skrevet. Det finnes mange veier mot saivo/himmelriket/gudegnistens anntenning av den indre flamme/oppvåkning mm. Så bekymre deg ikke for morgendagen! Kjærligheten/saivo er nok i seg selv! God natta!
GjenopprettetMedlem
"Jordugla2":
Jesus sa at: "himmelriket er inni dere".
Fint og tankevekkende innlegg — bortsett fra at Jesus ikke sa akkurat det, ifølge de nyeste oversettelser, se diskusjonen i denne tråden:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,6934
Ifølge en nå forlatt oversettelse (fra 1930) sa han riktignok:
[H]eller ikke skal de si: Se her eller se der er det! For se, Guds rike er inneni eder. (Bibelen, Oslo 1930)
Så er spørsmålet om 'himmelriket' og 'Guds rike' er det samme, det kan ikke jeg svare på, enn så lenge ...
Anonymous
Takk Passopp! Eg må sei eg e imponert over din evne tel å finne frem i relevante bøker! Eg har sjøl "det nye testamentet" fra Det norske bibelselskaps forlag av 1963, og ser at du har rett i det du skriv, for det e i samsvar med det eg les i nytesmamentet mitt. Mitt syn på Bibelen e at det e ei "salig" blanding av '"shit and gold". Eg har lest litt i Thomasevangeliet og Judasevageliet, og der finner en mer av det eg ser er sannhet. Kirken kanoniserte/godkjente visse bøker, men det var fordi det opprettholdt makten til de styrende etter Jesu død. Uansett så er det liten tvil om at Jesu budskap i korthet var at: "den største blandt dere skal være en tjener", en som gir (og er) kjærlighet (Jesus viste det ved å vaske føtter bla.). Tomasevageliet sier følgende:
Jesus sa: Når de som leder dere, sier til dere: ”Se Riket er i himmelen!” så må jo himmelens fugler komme før dere. Når de sier: ”Det er i havet!” så må jo fiskene komme før dere. Nei, riket er i deres indre og fremfor deres øyne. Når dere kjenner dere selv, da skal dere bli kjent, og dere skal vite at dere er sønner av den levende Far. Men hvis dere ikke kjenner dere selv, da er dere i fattigdom, ja, dere er fattigdommen.
Dette er med på å utdype det so ligger i at himmelriket er inni oss. Om en da skulle føle seg fattig så er det bare midlertidig. At the end there is no problem, som du har skrevet en eller annen plass Passopp! (kanskje ikkje ordrett!). Da e det vel på tide å legge seg trur eg.
GjenopprettetMedlem
Føler at jeg vil formiddle den svenske bibeloversettelsen.
Lukas 17 kap
1917 års oversettelse:
vers 20
Och då han blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: "Guds rike kommer ikke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen,
vers 21
ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder."
1999 års oversettelse
(20) Tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma svarade han: "Guds rike kommer inte på et sådant sätt att man kan se det med sina ögon. (21) Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej Guds rike är inom er."
En oversetter har mye makt. Det er sikkert sånn at det er oversettelsens egen tolkning og den trosretning som er aktuell for tiden som viser seg de ulike oversettelserne.
GjenopprettetMedlem
Interessant Gunilla, takk for ditt bidrag! Jeg hadde tenkt å sette et par teologi- og gresk-kyndige på spørsmålet, det er jo gresk som er originalspråket i dette tilfellet. Skulle vært interessant å vite om det er samme ord, eller to forskjellige ord, som oversettes med henholdsvis "Himmelriket" og "Guds rike". Håper jeg får gjort noe med dette!
GjenopprettetMedlem
Nå spårer jeg ur litt
Leste en gang en bok av en amerikansk prest.
Han skrev at ordet frelse på et ursprungspråk (husker ikke om det var gresk eller arameisk eller hvilket språk det var).
I hvert fall, på urspungsspråket er betydningen av frelse "å hele" altså det betyr å gjøre frisk til kropp og sjel.
Og vi vet jo hvad frelse er for oss, ihvert fall så har religionen ikke noe med kroppen å gjøre, den holder kun på med sjelen.
GjenopprettetMedlem
Og dette ble en diskusjon om oversettelser....... Tror ikke det var poenget til Jordugla2

Jeg har også lest den boken, og er enig i kritikken. Har forøverig flere kritiske bemerkninger til boken.......
Det jeg vet om relegioner, så sier samtlige på minst ett sted at "himmelriket er inni dere".
Jeg var nødt til å si til meg selv: Ailo har også sine filtre å se ting gjennom. Synes hans utgivelser kanskje er litt full av dem. Han er ingen nøytral mann, slik jeg ser ham.
En god lærer, ja kanskje? Men han prøver å overføre sine ting på andre.
Obs, Obs. Dette er min mening, slik jeg ser verden gjennom mine filtre!
Tasse
SEO Crawler
"Jordugla2":
Jeg tillater meg å komme med litt kritikk av boken "Sjamansonen" av Ailo Gaup. På side 54 skriver han: "I motsetning til det kristne paradiset kunne saivo nås i dette livet, gjennom direkte erfaring. Dette mener jeg blir feil! Jesus sa at: "himmelriket er inni dere".
Slik jeg har lest og forstått dette, dreier det seg om "det kristne paradiset" - altså kristendommen og kirken som forvalter den.
Og ikke om læren til Jesus (som ofte synes å være en helt annen ting)
Det var i kirken og kristendommens interesse å fremstille et overjordisk paradis som man bare kunne nå gjennom "visse kriterier" satt av kirkelederne. Det dreide seg om penger og politikk. Det er forøvrig politikk som skiller "religion" fra "spiritualitet", ifølge en klok mann.
Mystikere og vismenn har alltid sagt at himmelriket er innvendig.
"Sjamansonen" er en i særstilling god bok i en sjanger som inneholder store sprik. Kritikk, spørsmål og diskusjoner kan kun være av det gode siden boka er såpass bra. (Noe annet vil ligne skummelt på kirkens praksis i århundrer

)
Jeg vender stadig tilbake til den, leser litt, blar litt.

GjenopprettetMedlem
Kirken har aldri vært positiv for mennesket religiøsitet.
Ei heller forsøk på å gjøre ting til hellige.
Ailo Gaup`s bok er sikkert bra for noen. En viss tid. Tror (håper) de fleste vokser fra den. Selv her. (jeg burde antagelig ikke vært her engang!)
Det skrevne ord`s påvirkning gjennom tidene, har hjernevasket mange. (Passopp, hjelp meg!) Kirken, og åndlige lederes egne meninger, har vært som en pest som har fått mennesker til å føle seg mindreverdige og utenfor, bare fordi de tenker selv.
Tasse
GjenopprettetMedlem
Jeg var nødt til å si til meg selv: Ailo har også sine filtre å se ting gjennom. Synes hans utgivelser kanskje er litt full av dem. Han er ingen nøytral mann, slik jeg ser ham.
En god lærer, ja kanskje? Men han prøver å overføre sine ting på andre.
Obs, Obs. Dette er min mening, slik jeg ser verden gjennom mine filtre!
Tasse
hallo!
når ble nøytralitet mulig?
fins det nøytralitet?
er det mulig å formidle kunnskap eller ideer uten filtere?
er inspirasjon uten filter mulig?
Anonymous
Ailo har skrevet sin bok igjennom sin visdom-kirken mellom sin heller ikke noe å diskutere dette er sånn Ailo ser det,her er det snakk om ytringsfrihet til det som er riktig for hver enkelt,der og da var det hans sannhet,sannheten kan forandres med tiden,vi forandrer oss hele tiden,det er sikkert mye som er intresangt i boken skulle ønske jeg hadde lest den. klem bast
Anonymous
Hovedpoenget mitt med kritikken min e at en bør være forsiktig med å virke ekskluderende på folk som kan ha en kristen tilhørighet/identitet, eller annen religiøs tilknytning. Eg verdsette det Mahatma Gandhi sa om at det aldri var et mål for han å overbevise andre til å forlate sin religion til fordel for hans.
Så må eg jo sei at eg syns at "Sjamansonen" e ei kjempebra bok som eg verdsette. Det e ikkje så vesentlig for meg hvilken religion en tilhører, for det e jo det som bor i mennesket som e det viktige. Sjøl valgte eg å bli automatisk utmeldt av Statskirka siden eg hadde meldt meg inn i holistisk forbund. Det e heilt greit for meg. Likevel så har eg noe kristen identitet i meg i og med at eg har vokst opp, og e forma av oppveksten, og egne erfaringer. Mye e avlært f.eks at troen alene på Jesus er nok for å blir frelst. Mitt syn er at alle og alt er frelst, synd e bare en midlertidig mangel på erfaring av ens egen guddomelighet. Mennesket er som guder som det står i Bibelen. Mennesket må dø på nytt (egodøden) for at dette blir bevisstgjort. Don Miguel Ruiz skriver i boka "De fire leveregler" om møtet med dødsengelen. Når vi har bekjempet parasitten i oss så blir vi frigjorte, og mere fredfulle.