Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Tjola-hei, tjola-hopp, tjola-hoppsasa...  :razz:

Folkens. Hold dere til trådstarters tema, som er eerener i sibirsk tradisjon.
Thank you  ;D

For alle andre temaer, lag en ny tråd eller fortsett på en "gammel" som kan passe til det dere vil si.
GjenopprettetMedlem
Ja? Krystall!
eg lurer framleis på om det kan vere forbindelsar mellom sibirsk og Zhang Zhung-tradisjon...
Ellers kan ein undre seg på om det fins særleg mange sjamanistiske tradisjonar i dag som er totalt fri frå den såkalla New Age-vinklingen?
og vis det er så,betyr det at desse ikkje kan identifisere seg med noko av New Age?
2012 handler ein del om Atlantis...
Sibirsk sjamanisme inneheld trådar som leder til eit Shambala eller liknande.
kan desse ikkje identifisere seg med kvarandere,vis ein ser bort frå den kommersielle faktoren?
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Folkens. Hold dere til trådstarters tema, som er eerener i sibirsk tradisjon.

Jeg vil her forsøke å finne ut hva en "eeren" er for noe, ut fra mine metoder. Dimi, som er fra Tuva, får korrigere meg, hvis noe ikke stemmer med hans opplevde virkelighet.

Ordet "eeren" er hentet fra tuvinsk, som er et språk som snakkes i Tuva (i tillegg til russisk; Tuva er en republikk i Den russiske føderasjon). Anslagene over hvor mange som snakker tuvinsk, varierer en del. Les mer her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Russland
http://no.wikipedia.org/wiki/Tuva
http://en.wikipedia.org/wiki/Tuvinian_language
http://nn.wikipedia.org/wiki/Tuvinsk_spr%C3%A5k
http://no.wikipedia.org/wiki/Tuvinsk

På hjemmesiden til The Foundation for Shamanic Studies (grunnlagt av Michael Harner) finnes en 5-siders artikkel om østerrikske FSS-medlemmers ekspedisjon til Tuva i 1999:

http://www.shamanism.org/articles/article11.html
http://www.shamanism.org/articles/article11page5.html

Siste avsnitt i artikkelen, nederst på side 5, forteller om en sjamangrav fra 1920-årene. Her står det bl. a.:
The body of the deceased shaman and his shamanic gear, like his drum, eeren {fetishes) and his headgear, were traditionally placed on the scaffold.

En "fetish" defineres bl. a. slik i en nettordbok (http://www.thefreedictionary.com/fetish):

1. An object that is believed to have magical or spiritual powers, especially such an object associated with animistic or shamanistic religious practices.

K. David Harrison har utgitt en artikkel om bl. a. vokalharmoni i tuvinsk:

http://www.swarthmore.edu/SocSci/dharri ... W-1999.pdf

Han oversetter "eeren" med "totem".

Dette ordet kan bl. a. defineres slik (http://www.thefreedictionary.com/totem ):

1.
a. An animal, plant, or natural object serving among certain tribal or traditional peoples as the emblem of a clan or family and sometimes revered as its founder, ancestor, or guardian.
b. A representation of such an object.

I en meget lesverdig artikkel om tegn, ritualer, musikk og sjamanisme forteller den engelske komponisten og musikeren Tim Hodgkinson bl. a. fra sine opphold i Tuva:

http://www.timhodgkinson.co.uk/shamanism.pdf

På side 8 gjengir han en sjamansang:

‘Alaas. Alaas. Ooi. Ooi. Ooi. Ooi.
The talismans of Aza origin!
At the moon’s rising and the sun’s rising
I mount the horse and put on my coat.

Pressing on my shoulderneck
You, the Spirits of my shoulderlacings!
My ancestors holding the orba!
Innumerable shamans holding drums!

Pressing on my shoulderblade and head
The Master-Eeren of my lacings!
The Master- Spirits of my shoulderlacings!
The things which have shamanic roots!

The Kaigaldar of Kara-Khol,
Shaman-eaters of Aldyn-Khol!
My fellow countrymen of the west and Altai,
You who hold the drum!

I have taken my spotted horse.
I’ve put on my eeren coat.
Let us shamanize the path of the Aza.
Let us shamanize the path of Erlik. ‘

Hva ordene i denne sangen betyr forklarer han slik:

Alaas means something like ‘ready!’ or ‘now!’ Probably what Malinowski would have
called a ‘phatic’ word, a magic word that does something more than it says something, a
word to bring the spirits. 'Mounting the horse' and 'putting on the coat' mean,
respectively, playing the drum and wearing the shamanic costume. This costume
typically has shoulderlacings with hanging eerens which are objects in which spirits
reside: they are sometimes images in human form, sometimes teeth or claws of animals.

The orba is the beater for the drum: like the drum itself this is a sacred power-object that
must be made in special ways from special materials and spiritually vivified before use.
Aza is a dark spirit and Erlik is the lower world where the spirit comes from.

Så da er vel den bjørnekloa med lærreim som jeg fikk av en korjaker fra Kamtsjatka å regne som en eeren? (Jeg henger den vanligvis rundt halsen når jeg må ferdes i fiendtlige områder. Får se å finne den fram til neste gang jeg skal hit inn.)

• Den før nevnte Harrison og Eric Raimy har sammen skrevet en artikkel om vokalsystemet i tuvinsk. Her gjentas oversettelsen av "eeren" med "totem" (se ovenfor):

http://mendota.english.wisc.edu/~raimy/ ... 04hand.pdf

Det finnes et nettleksikon tilegnet Tuva. Her står det at "eeren" betyr "idol"  (http://tyvawiki.org/wiki/E)
mens ak-eeren betyr "shamanic idol" (http://tyvawiki.org/wiki/A).

"Idol" defineres bl. a. slik i nevnte nettordbok (http://www.thefreedictionary.com/idol)
1.
a. An image used as an object of worship.

• Til slutt skal jeg omtale en artikkel om en kvinnelig tuvinsk sjaman, Ludmila Karaool Oyun, som har undervist i Tsjekkia og Polen:

http://www.akt.art.pl/Workshop.html

Hun har undervist i
... making Eeren figures (helper ghost) and ritual of making them alive.

Man skulle ha med seg
scraps of colour materials 50 cm long (white, yellow, red, green, blue) string or thread, scissors, all things to create own eeren figure.

Så da er det vel bare å sette i gang? Hvor mange eeren-selgere og stands kan vi ikke få på A-messa til høsten? 

(I trygg forvissning om at ingen har lest så langt som til hit, sier jeg takk for meg og farvel. Vaya con Dios!)
Anonymous
"Passopp":

bjørnekloa med lærreim.....  (Jeg henger den vanligvis rundt halsen når jeg må ferdes i fiendtlige områder.
Får se å finne den fram til neste gang jeg skal hit inn.)

:biggrin:

(I trygg forvissning om at ingen har lest så langt som til hit, sier jeg takk for meg og farvel. Vaya con Dios!)

Vad tror du? Att man ger upp va?  ;D
Tack för mycket intressant läsning och fint upplägg på informationen
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

[
Så da er vel den bjørnekloa med lærreim som jeg fikk av en korjaker fra Kamtsjatka å regne som en eeren? (Jeg henger den vanligvis rundt halsen når jeg må ferdes i fiendtlige områder. Får se å finne den fram til neste gang jeg skal hit inn.)

Det er jo bare snille søte elskelige folk her inne :innocent2: :biggrin:

Ellers er det veldig oversiktlig (som vanlig) og interessant det du har funnet frem til.
GjenopprettetMedlem
Dette er veldig informativt,så takk for den! :wub:
Det er det kanskje for Dimi også?
Det hjelp i allfall meg,men i går natt måtte eg berre legge meg pga. eit større prosjekt i dag tidleg.
(Livet er meir enn bjørneklør og Baileys.)

Men no har eg lest det meste,og det ga meg masse,Passopp!
Og eg ser også at ulike def. av  eeren,også tilsvarer fleire av mine idiotiske,men direkte spørsmål om kva funksjonen er.
Eg syns forøvrig at det heile likner voldsomt mykje på ein spirituell tradisjon frå ei heilt anna trakte av Store Mor.
Og det er jo egentleg gledeleg.

Ellers er eg glad det var rom for ein liten utblåsning i går også for meg, uten å måtte i skammekroken.
Kva som er tøv og ikkje her inne,kjem vel an på auga som ser,og hjerta som talar?
Eg er veldig interessert i all historisk vinkling og dokumentasjon av sjamanismen slik Passopp nettopp har gjort
,men er også nyskjerrig på korleis -og om det er muleg å integrere slik" gammal viten" i vårt moderne samfunn og til moderne mennesker
av cyberverdenen og menneskeleg "drivgods" frå New Age-bølgja,uten å måtte rydde for mykje i garderoben og bokhylla. ;D

Ps.det er vemodig å sjå på foto eg tok frå Nepal,der sjamanen er ein integrert del av landsbylivet på godt og vondt.
Ein får nesten vengjer av tanken... :icon_confused:
GjenopprettetMedlem
TAKK! Passopp  :biggrin:

Men jeg får ikke åpna de f**ns pdf-filene  :moreevil:
Eric Raimy har jeg hørt om før et sted...skulle gjerne ha lest det han skriver.
Anonymous
"Final Tribe":

Ja? Krystall!
eg lurer framleis på om det kan vere forbindelsar mellom sibirsk og Zhang Zhung-tradisjon...
Ellers kan ein undre seg på om det fins særleg mange sjamanistiske tradisjonar i dag som er totalt fri frå den såkalla New Age-vinklingen?
og vis det er så,betyr det at desse ikkje kan identifisere seg med noko av New Age?
2012 handler ein del om Atlantis...
Sibirsk sjamanisme inneheld trådar som leder til eit Shambala eller liknande.
kan desse ikkje identifisere seg med kvarandere,vis ein ser bort frå den kommersielle faktoren?

Inka-sjamanisme-emnet på samme side, som hun Aventura tar opp så kan man "se" at det er endel New-Age vinkling....men alt New Age er jo Old Age - så hvorfor bruke New Age eller Old Age benevnelser i det hele tatt?For meg er det meningsløst. Det er hva man bruker gamle metoder til - her og nå. Eller skaper her og nå.
Det er sikkert flere retninger som leder til "Shambala" - som er en lysby i 4dimensjonen hvor sjelen til Buddha er en av de som bor der og styrer diverse innvielser. Melchizedek-ordenen også har innvielser i "Shambala". Når man ser sammenhenger mellom alle religioner,sjamanistiske retninger mm - så vil man se at alle går i samme retning til syvende og sist: Til LYSET....til å bli en lysmester. Men de forklarer ting på sin måte. Og det er jo egoet som ønsker å konkurrere hvem som har den beste "skolen","filosofien" eller religionen. Alt til syvende og sist går jo i samme retning. Det er klart noen retninger har mer dogmer enn andre -men de har også sine elementer som er av renhet.
GjenopprettetMedlem
Hva har dette med tuvinske eerener å gjøre?
Kan vi få lov å lese om det uten å få farbror melker i alle kanaler...

Det holder med 12
GjenopprettetMedlem
Eeren kan vere ein plante,står det...
Det gav meg litt å tenke på...
Her på bjerget durar motorsagene ned særleg gamle eiketre  som har stått sidan vikingtida.
Sidan sagatida og mytene..
Det gjer meg trist.
I gamle myter var slike tre som ein forbindelse mellom dei ulike "laga" av vår bevissthet.Mellom ulike verdenar..
Kan det vere at me kvitter oss med meir enn treet og faren for at det ramlar nedover uheldige bilistar?
Kvifor fekk desse gamle trekjempene stå i fred,akkurat dei,til inn i vår tid???
Fins det tre i Tuva?
GjenopprettetMedlem
Da kan eeren være alt som betyr noe for en..... Tromma, talismanen, drakten, stenen, "tryllestaven".. ja, alt som en ville sette på f.eks. sitt eget "alter" i bruk til seremonier... ?  Men man skal blåse liv i dem?
Har jeg forstått det riktig, Dimi...?
GjenopprettetMedlem
Det er liv i enkelte ting,meir enn i andre.
Erfarte sjøl tre veldig "opptekne" trommer som låg og støva ned i ein forretning i Kathmandu...
Det frista ikkje akkurat med noko kjøp,sjølv om alt er til salgs for oss sjamanismeinteresserte med peng i lomma :innocent2:
Dei høyrde også saman,følte eg,og burde vore brende under bønn.

Eeren døyr ikkje nødvendigvis med sjamanen,sant?
Anonymous
"Bjørnedanser":

Hva har dette med tuvinske eerener å gjøre?
Kan vi få lov å lese om det uten å få farbror melker i alle kanaler...

Det holder med 12

Dimi var inne på astralen(astralverdenen) i denne tråden så da ble det en utdypet diskusjon mellom meg og Final Tribe spesielt ang emnet rundt astralverdenen........ 8)
GjenopprettetMedlem
Jeg synes det er underlig at vi her i Europa synes det blir fremmedartet med objekter der ”det åndelige” spesielt har tatt bo.  De siste 2000 år har vår egen  europeiske kultur og kristne kirke rituelt laget enorm blest der folk har valfartet til mengdevis av hellige relekvier og lignede mirakuløse objekter. Fenomenet ”handlekraftige” og ”talende” og ”helbredende” ikoner har vært grenseløst populært.  Jeg ser ikke forskjell, men nå var jeg katolikk i mine unge år, og jeg har kanskje hørt mer om denne mirakuløse sida av kristen tro.  Også som ikke-kristen i dag er det fascinerende å kjenne stemningen ved fenomen som ”Our Lady of Czestochowa” ved Krakow i Polen. 

Så vidt jeg vet tror de fleste trosretninger at gjenstander kan besettes med ånd.  Samenes og våre forfedres tro har hatt mye av denne type overbevisning.  Jeg er vokst opp i et hjem der diverse gjenstander finnes som ulike kulturer/troer har opplevd som fyllt av ånd.  Noen av dem tror jeg er hva deres historie påstår, for jeg kan kjenne krafta i gjenstanden. Kanskje mest spesielt har foreldrene i sin varetekt en sjamanstav fra vest-Afrika. En venn arvet den fra sine misjonærforeldre, og hos ham skjedde utrolig mye ugagn bare å ha trestaven stående på eiendommen sin. Hos mine foreldre samarbeider krafta på OK vis. Jeg kjenner mye kraft når jeg løfter staven.  De fleste folk, dersom de holder staven opp foran følsomme lepper, vil kjenne en underlig "elektrisitet" strømme rundt trestaven. Men jeg vet lite om i hvilken grad krafta er god, og jeg vil helst selv vite hva slags krefter jeg påvirkes av.  Om jeg skal be om å overta denne sjamanstaven, trenger jeg hjelpen og kunnskapen av en som vår Dimi, som vet nok om hva slike fenomen er om.

Forskjell på en talisman og en eeren er kanskje at en talismann mest fungerer som et kontaktpunkt med en eller flere hjelperånder.  Den er mye lettere for en sjamanspire å lage, men blir noe begrenset i sin styrke, og talismaner brukes for å styrke beskyttelse eller for å fremme lykke og få ånders støtte.  En eeren (dvs et objekt med et åndelige element iboende i seg) dreier seg om at oftest en bestemt ånd frivillig velger å knytte seg til et objekt, for derved å tilby at mennesker lettere kan finne en åpen port inn og direktedialog med denne ånd. Det åpnes for samarbeid mellom denne ånd og mennesker.  Ved en personlig eeren vil det svært ofte dreie seg om en ”deal” som tas, en tett samarbeidsavtale, der begge parter skal gi og ta imot. Visse aspekter av åndenes preferanser er en fordel å vise at respekteres. Merkelig nok kan krafta vedvare i et objekt som faktisk har vært innvidd som "åndebesatt gjenstand", være det en kristen hellig ikon eller en sjamanstav fra Ghana eller et hellig innvidd indianerobjekt. 

Idoliseringsfenomenet tror jeg er noe som skjer innen mennesket selv. Jeg tror neppe at åndene har samme hierarkiske opplevelse som en del menneskene forestiller seg angående det åndelige.  Augustin og Aquinas hierarki teorier er en del av europeisk idehistorie, og smitter veldig lett over på vår vestlige tenkemåter.  Jeg tror at åndene kan bli ganske oppgitt om mennesket misser poenget og legger i vei med å forbruke energi og ressurser på pompøse og krevende ritualer og overdådige gaver.  Åndene er som oss, dvs meningsfulle aspekter av de livskreftene som manifesterer seg på ulike vis.  Det kan skje mye bra om mennesket og ånd kan inngå samarbeidsavtaler der de kan jobbe sammen mot felles mål. En ånd som frivillig knytter seg til en gjenstand (tar bo i det) tror jeg gjør dette for å gjøre seg mer åpen tilgjengelig for samarbeid med et eller flere mennesker. 

Det blir særdeles lite meningsfullt å gå i gang og  :icon_rolleyes:  å digge statuselementet og maktaspektet ved at ”min gruppe eier en drivende effektiv hellig gjenstand!”  :icon_confused:  Eller bruke slike gjenstander mest for å få vist fram sin emminens og framifrå evner.
GjenopprettetMedlem
Eeren skal gjennopplives ved et enkelt rituale og mates regel messig. Eeren er noe forskjellig fra staven eller talismanen,en ordentlig eeren har en stort sjamanistisk kraft,slike eerener gis ikke bort de kan ikke gis bort ,mens sjamanen lever.En sjamaneeren kan fungere som spaner for sjamanen,hus beskytter mens sjaman er borte. Sjamaneerener er en tabu for mange,fordi de bærer på en del kraft.Sist i går jeg har laget en eeren med dobbelt kraft,hvet dere hva?de beveget seg reelt mens jeg hold dem,man kunne se det ikke bare føle.Kan dere tro på det? Så eerener har mye i seg,man skal respektere dem og bukke til dem sliksom det gjorde den mongolske sjamaner jeg snakket om før.
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Sist i går jeg har laget en eeren med dobbelt kraft,hvet dere hva?de beveget seg reelt mens jeg hold dem,man kunne se det ikke bare føle.Kan dere tro på det?

Ingen problemer med å tro på den  :respect: Har sett noe tilsvarende med en gjenstand jeg har i mitt eie, en ting som har gått i arv. Kraften er stor, og den skal man ha respekt for. Det man respekterer får man respekt tilbake fra, og man har mulighet til å innlede et nært  og godt samarbeid til det beste for alle parter.  :wub:
GjenopprettetMedlem
"Viljesterk":

"dimi":

Sist i går jeg har laget en eeren med dobbelt kraft,hvet dere hva?de beveget seg reelt mens jeg hold dem,man kunne se det ikke bare føle.Kan dere tro på det?

Ingen problemer med å tro på den  :respect: Har sett noe tilsvarende med en gjenstand jeg har i mitt eie, en ting som har gått i arv. Kraften er stor, og den skal man ha respekt for. Det man respekterer får man respekt tilbake fra, og man har mulighet til å innlede et nært  og godt samarbeid til det beste for alle parter.  :wub:

Eerener som går i arv regnes som sterke,fordi de samler kraften tror jeg.
GjenopprettetMedlem
Jeg har en stein, som jeg har hentet fra mine forfedres boplass. Kan dette være en eeren? Eller blir det noe helt annet?
Den jeg har er en vanlig flat stein, men når jeg holder den i hånden,strømmer det sterke energier fra den.
Veldig gode energier  :)
GjenopprettetMedlem
"Tullsjura":

Jeg har en stein, som jeg har hentet fra mine forfedres boplass. Kan dette være en eeren? Eller blir det noe helt annet?
Den jeg har er en vanlig flat stein, men når jeg holder den i hånden,strømmer det sterke energier fra den.
Veldig gode energier  :)

kan sikkert det, siden du har hentet den fra...
Anonymous
Takk for det du forteller i denne tråden, dimi, det ga meg mye. Og takk til Passopp for kildene.

Jeg skjønner også at jeg har lagt en eeren av en kraftstein. Ting falt på plass.
GjenopprettetMedlem
Jeg må bare stille et spørsmål. Jeg har lest gjennom hele tråden og ser det er mye snakk om objekter som man sier er eeren. Det jeg lurer på er:

Er ikke objektet bare gjenstanden (fysisk), mens eeren er energien som bor i objektet? Når jeg får et nytt kraft-objekt (det kan være ny tromme, rasle, stein, smykke, stav osv), reiser jeg ved en passende anledning på trommereise for å møte energien som bor i mitt nye objekt. Er det ikke denne energien som er eeren? Eller tar jeg feil nå?
GjenopprettetMedlem
Slik jeg har forstått det er en eeren en gjenstand (gjerne en dukke eller dukkelignende) som man lager for å putte denne kraften I.
GjenopprettetMedlem
Jeg er med på det, for gjenstanden og energien blir jo et, og følger hverandre hele veien.

Da må det være slik å forstå at gjenstanden kan ikke være eeren uten energien som bor i den, og energien som bor i den kan ikke være eeren uten gjenstanden. Det virker fornuftig.

Men.... hva da med sjamanen som tilba veggen fordi det hadde hengt en gjenstand der. Hvordan kunne han det hvis ikke eeren ble igjen der hvor gjenstanden hadde hengt, og da var ikke gjenstanden der lenger, bare energien. Eller var ikke energien der heller, var det bare restenergi av gjenstanden og energien som bodde i den han kjente/så?
GjenopprettetMedlem
"gidgeroo":

Men.... hva da med sjamanen som tilba veggen fordi det hadde hengt en gjenstand der. Hvordan kunne han det hvis ikke eeren ble igjen der hvor gjenstanden hadde hengt, og da var ikke gjenstanden der lenger, bare energien. Eller var ikke energien der heller, var det bare restenergi av gjenstanden og energien som bodde i den han kjente/så?

:o  Spør sjamanen......  :P

Alt lager vel energiavtrykk som den som er sensitiv kan oppfatte.
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Alt lager vel energiavtrykk som den som er sensitiv kan oppfatte.

Ja, det er sant.