Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er bare en sjamanspire... og trives med det. Jeg kjenner meg drevet til sjamanismen, den tiltaler meg!
Men det jeg stusser litt på, er den litt stagnerte innstilling om at den skal være som den alltid har vært... 
Så... Dette kanskje provoserer noen her.. men dette er nå mine tanker rundt det...

Vi er ikke innfødte indianere. Vi er ikke våre forfedre. Vi lever ikke i "old age". Vi lever nå!
Alt forandres. Vi er i forandring hele tiden. Å sjamanisere som de gjorde i oldtiden, var riktig for dem da.
Å kun følge den tradisjonelle sjamanismen, mener jeg er stagnasjon.
Å ta til seg gode teknikker som kanskje hører "New age" til, gjøre en egen vri, så det passer inn i sjamanismen,
og passer med ens personlighet.. Vi er jo alle unike individer.... Det kan vel ikke være så galt... Eller...?

Hva er deres mening om dette?
GjenopprettetMedlem
Kansje man skal lære det gamle først og etter på sette ut i sin versjon av det nye.
Kansje noe blir aldri gammelt ,fordi tiden eksisterer ikke for den.
I tuva for eksempel lamaisme og buddisme blandet seg en del med sjamanisme ,selv om lamer undertrykker sjamaner fortsatt.
I tuva som det kjent er eneste land hvor det finnes sjamankliniker,men de må gjemme seg under religeøs organisasjon ordet,selv om sjamanisme er ikke relegion.
GjenopprettetMedlem
  Jeg skjønner hva du mener, Aventura...

Vi burde være mer åpensinnet...

Men jeg tenker også litt som Dimi sier, at man skal studere de gamle måtene
  så kan man integrere i sin måte å sjamanisere...

Sjamanisme for meg er å jobbe med Moder Jord/ naturånder/dyreånder/Den store Ånd

Jeg er jo (som du vet ) en new ager også...hehe.

Men de teknikkene jeg bruker i andre healingformer,  kaller jeg ikke sjamanteknikker.

Old - agerne , mine åndelige læremestre har mye å lære meg . Det finnes jo ikke tid og rom...så gammelt er like bra som nytt, eller ?  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Skal tru om ikkje dei gamle druidane ein gong i tida var ganske "New Age" for si tid?
Og den evige åsatrua,kvar fann den si kjelde?
Det går vel rundt i same gamle sirkelen alt sammen...
Her på forumet er me jo ganske flinke å skrive om og hente fram gamle teknikkar og sjaman-historie frå verda rundt.
Ikkje minst eg.
Eg er umåteleg glad i historiske fakta tufta på forskning, og overlevert i muntleg  tradisjon.
Egentleg er det tryggast og minst "farleg",det å dvele ved og forske på det gamle som var(og er?).
Men kva med NO?
Kanskje må det ein "New Ager" til for å setje i gang ting?
Eg håper på ein heftig flørt mellom barrikadane. :biggrin:
Sjamanisme er ein linær tradisjon og eit kulturellt begrep.Identitet.
Men det er mykje meir enn det.
Sjamanismen,kan ikkje den komme innanfrå,og individed som utfører,er verktøyet?
Anonymous
Det som er litt morsomt i denne sammenhengen er at alle former for New-age relaterte ting - som har blitt et negativt ladet ord for mange som er opptatt av det åndelige og ikke opptatt av det åndelige - er at det er fortidens teknikker tatt i bruk igjen. New Age=Old Age - det også..... F.eks Atlantis har dukket opp i flere menneskers bevissthet pga vi er i en avsluttende syklus nå. Eller som jeg har delt litt med dere ang info om Melchizedek-ordenen fra det gamle Egypt har blitt kalt for New Age - men er faktisk egentlig Old Age det også.

Om en kan prøve å se på TIDEN som noe som ikke er lineært og se på det som illusjoner og hva det egentlig er. Vi rommer alle tidligere liv i vår minnebank i deler av vår bevissthet. Og for meg handler alt som skjer nå her på Jorden - endel rollespill - speiling fra summen av ens tidligere liv og det som har skjedd i barndommen, hvor det er endel oppsamling av tidligere liv energier.

Fint å aktivere forfedrenes kunnskaper om det åndelige og multidimensjonelle - og integrere det i nåtid. Endel såkalte "Sacred sites" verden over som Glastonbury Tor i England,Machu Picchu,Yucatan i Mexico,Giza pyramidene i Egypt,Luxor i Egypt,Sedona i Arizona(USA),Mt Shasta USA,Ayers Rock i Australia + mange andre steder
har ikke bare OLD AGE relatert informasjon som vi kan få tilgang i vår bevissthet eller reaktivere i diverse koder i vår bevissthet,men også nåtid relatert informasjon og fremtid. Disse stedene åpner opp for endel ting vi har vært igjennom. Og en reaktiverer endel via vår sjelsbevissthet - Høyere Selvet,som jeg har nevnt litt om.

Om man ser på alt som skjer nå i livet som reaktivering fra noe en erfarte før og skal gå igjennom igjen - men i nåtid. Så vil man lettere forstå sammenhenger og at New Age egentlig er OLD AGE det også.....fortid-nåtid-fremtid smeltes her og nå. Og når en ser her på Sonen at noen håner og ler av New-agen så ler det av noe i seg selv - inni seg selv. Fordi alt det vi sier,tenker og følelser er speiling av oss selv. Ikke mer eller mindre.

Plantelærerene/enteogener som er en av de elementene jeg liker best med sjamanismen så er det fint å erfare dem fordi de binder sammen fortid-nåtid-fremtid i ett på en så flott måte. Og det å bruke gamle verktøy og metoder i nåtiden er flott - og egentlig er det ingen teknikker,metoder og verktøy innenfor healing og det alternative noe nytt - navnene kan være noe nytt - men ingenting er noe nytt - det er alltid store likheter med andre teknikker,metoder og verktøy fra fortiden. Men forskjellen er at man prøver å tilpasse den i dette livet. Ja,takk til smelting av Old Age og New Age - fortid-nåtid-fremtid i ett.  :w00t: 8)
Anonymous
"Final Tribe":

Skal tru om ikkje dei gamle druidane ein gong i tida var ganske "New Age" for si tid?
Og den evige åsatrua,kvar fann den si kjelde?
Det går vel rundt i same gamle sirkelen alt sammen...
Her på forumet er me jo ganske flinke å skrive om og hente fram gamle teknikkar og sjaman-historie frå verda rundt.
Ikkje minst eg.
Eg er umåteleg glad i historiske fakta tufta på forskning, og overlevert i muntleg  tradisjon.
Egentleg er det tryggast og minst "farleg",det å dvele ved og forske på det gamle som var(og er?).
Men kva med NO?
Kanskje må det ein "New Ager" til for å setje i gang ting?
Eg håper på ein heftig flørt mellom barrikadane. :biggrin:
Sjamanisme er ein linær tradisjon og eit kulturellt begrep.Identitet.
Men det er mykje meir enn det.
Sjamanismen,kan ikkje den komme innanfrå,og individed som utfører,er verktøyet?

Jeg gir et forslag om at alle mennesker slutter å båslegge åndelige retninger som New Age,Old Age osv osv.....fordi all New Age er Old Age......Druidene i sine gyldne tider var også på lik linje som Mayaene,Inkaene,det gamle Egypt,Tibet osv osv osv...Han godeste Merlin er en oppstegen mester han også på lik linje med Jesus,Buddha og andre mestre i diverse åndelige retninger.
GjenopprettetMedlem
"Melchizedek":

Jeg gir et forslag om at alle mennesker slutter å båslegge åndelige retninger som New Age,Old Age osv osv.....fordi all New Age er Old Age......Druidene i sine gyldne tider var også på lik linje som Mayaene,Inkaene,det gamle Egypt,Tibet osv osv osv...Han godeste Merlin er en oppstegen mester han også på lik linje med Jesus,Buddha og andre mestre i diverse åndelige retninger.

Greit det...hvis du slutter å prate om Melchizedek, multidimensonelle selv, ørten dimensjoner og navngi oppstegne mestere...  :P

...it`s all just words...

:innocent2:

Ellers er jeg enig i at all tid er nå.
Hvis man så tenker at all energi som er, blir tolket utifra oss selv....
kan vi jo sette akkurat det navnet vi selv liker på det  :biggrin:

:wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for innspill...  :biggrin:

Om jeg ikke tar helt feil så baserer sjamanisme seg på erfaringer, ikke "tro" - du tror på det du opplever selv,
ikke hva andre forteller deg. Dermed blir den din egen vei.... ( Ingen kan gå den for deg...)  ;)
Og du opplever jo alt i nuet... ikke sant...? ( Er visst ikke helt sikker selv....)  :o  :eusa_doh:
AdsBot [Google]
Hva er denne redselen for å se hva andre måtte mene?
Det minner mistenkelig om det religiøse fanatikere driver med.
Latteliggjøring av andres synspunkter eller misjonering for sin sak.

Det finnes kun én kilde, og veien dit er mangfoldig.
Det er min hellige overbevisning.
GjenopprettetMedlem
Folk må gjerne misjonere , men det må finnes grenser.
Om man er i et selskap avbryter man ikke ustanselig og ustoppelig dialogen rundt bordet med et tema som ingen av de andre er interressert i selv om intensjonen er god, slik er det bare.

For min egen del.. En del av mine opplevelser stemmer veldig godt med den info David kommer med, dvs tilhørligheten til pleiadene, så noe intr lesing har det vært..

Sånn ellers synes jeg at all utvikling bør få gå sin gang, verden går videre og behovene styrer en konstant tilpasning innenfor det meste i våre liv. Men mine behov er ikke nødvendigvis dine -og omvendt.

Jeg ser på sjamanismen som en slags tilpasningsdyktig og behovsstyrt tro, sjamanismen har fulgt deen menneskelige evolusjonen og folk har altid trodd på sjamanismen nettopp fordi den funker. Jeg tror det ligger så sterkt i oss at den styrer en del av våre innstinkter.
Og det som kalles "de gamle måtene", er de egentlig så gamle??
GjenopprettetMedlem
Sjamanisme er en gammel verdensarv. Vi har alle tilgang til den!

Sjamanisme er en erfaringsvei! Gjennom reiser finner man sitt eget mytologilandskap.
I dette landskapet finner vi det vi trenger for å komme videre. Vi må tørre å følge det vi ser
og det som ligger for oss. Vi må tørre lete, finne, stange hodet i veggen.

New Age er et dårlig uttrykk.

Alternativ behandling f.eks er et helt feil uttrykk. Det som egentlig er alternativt
er skolemedisin. Bruk av urter, oljer, røkelse ol, har eksistert som
behandlingsmetoder fra omtrent tidenes morgen. Skolemedisinen i antall år er
veldig ungt selv om de har kommet langt!

New age med sine chakra/aura/klarsynthet.....og det folk forbinder med New Age....
er heller ikke nytt! Det er eldgammelt. Eldgamle metoder de forskjellige *mestrene* oppgjennom
tidene hadde store kunnskaper om.

Alle er vi forskjellige. Alle bruker vi ulike metoder. Om man blir sjaman og driver med
chakrabehandlinger...så er det fordi man har erfaring og troen på at dette hører med.

Sjamanisme, buddhisme....osv....er bare uttrykk for forskjellige veier å gå. Det finnes
da ingen fasit på hva og hvor man skal gå eller lage erfaringer.

Da er det ikke lengre en erfaringsvei.

Verden trenger oss ulike. Men for å komme videre, må en søke sin egen historie.
Og lese andres historie. Og tillegge den nye historien sin egen og vidreutviklede erfaring!

Enten det er den gamle sjamansimemetoden alene eller med tilleggskunnskaper om
andre *åndelige* redskaper/veier!

Er iallefall min mening!
GjenopprettetMedlem
Men det er ikkje ordet New Age som begrep som er mest utslitt her?
Eg trur kanskje folka som føler seg fanga i denne sekkebetegnelsen,føler seg litt slitne,etterkvart?
Eg bruker ordet bevisst,i min omgang med skepsisen  og hånen av meir moderne og ny-gammalorienterte spirituelle retningar
og enkeltindivid  inne på sona her.
Eg trur rett og slett ikkje på at sona vert sååå fin,berre ein får rista av seg dei værste "friikane".
Det er i det heile teke ganske interessant,denne kompleksiteten me "slit" med.
Tykkjest ikkje det er sjamaniserande i det heile teke.
Tåler ein ikkje meir motstand elller evt. "tøv" enn dette,så blir det tunge dagar i virket.
GjenopprettetMedlem
"Melchizedek":

Hmmm... David, - Når du forteller meg at du har meldt deg inn i feks Melchizedek ordenen og legger ut om det for meg, - er det da jeg eller du som har satt deg i bås?
Anonymous
"cenobit":

"Melchizedek":

Hmmm... David, - Når du forteller meg at du har meldt deg inn i feks Melchizedek ordenen og legger ut om det for meg, - er det da jeg eller du som har satt deg i bås?

Det er ikke det som er poenget. Poenget er om det er Old Age eller New-age - og det er begge deler(noen kaller det for det ene og det andre) og dermed kaller jeg det verken for det ene og det andre. Men heller det ble kalt for i det gamle Egypt. Og at en kan integrere forfedre-visdom i nåtiden.  8)
Anonymous
"Inger Lise":

"Melchizedek":

Greit det...hvis du slutter å prate om Melchizedek, multidimensonelle selv, ørten dimensjoner og navngi oppstegne mestere...  :P

...it`s all just words...

Er du redd for å møte dem på døren din om jeg nevner noen oppstegne mestre? :lol: :badgrin:
Debatten handler om New age eller old age. For meg spiller det ingen rolle hva det er - det er hva innholdet er.  :w00t: 8) Melchizedek-debatten er ikke over.  :badgrin: :lol:

Nå finnes det ord som virkelig kan våkne ens oppmerksomhet i ens bevissthet. Vekke til live minner fra andre inkarnasjoner blant annet. Noen ord er mer kraftige enn andre og det samme med mantraer som I AM.....AUM....o.l.

Det er jo forskjeller på svingningsnivået/frekvensnivået på informasjon fra informasjon. Man kan jo trene på å kjenne på renhetsnivået av informasjon man leser,får opp i sin bevissthet eller hører om fra andre osv osv...Alle bokstaver,symboler,farger mm er jo på diverse frekvensnivåer. Det vil bli noe flere vil lære seg å trene seg opp til i sin bevissthet. Menneskeenheten vil nok erfare telepati i fremtiden. Til glede for flere! :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_pray: :respect: 8)
GjenopprettetMedlem
Kjærligheten til deg selv,til alt og alle.
Fortid,nåtid,old age,new age og hva så?

Jeg vil kjenne gleden i mitt indre ,uavhenig hva det kalles.
Jeg er så glad jeg lever,for å kjenne på desse uttalelsene,eller hva det heter.
Nemelig å kjenne min egen styrke fra en kilde,som elsker meg akkurat slik som jeg er.    :wub:
Jeg er i midt i de multidimosjonale universet hele tiden,viss jeg tør å åpne hjertet mitt for det.

Livet er heeeerlig for erfaring og leking i universets lekekasse      :)
GjenopprettetMedlem
"STERK I STRID":

Nemelig å kjenne min egen styrke fra en kilde,som elsker meg akkurat slik som jeg er.     :wub:
Jeg er i midt i de multidimosjonale universet hele tiden,viss jeg tør å åpne hjertet mitt for det.

Der sa du det ja!  :respect:  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
"Melchizedek":

"cenobit":

"Melchizedek":

Det er ikke det som er poenget. Poenget er om det er Old Age eller New-age - og det er begge deler(noen kaller det for det ene og det andre) og dermed kaller jeg det verken for det ene og det andre. Men heller det ble kalt for i det gamle Egypt. Og at en kan integrere forfedre-visdom i nåtiden.  8)

Jeg spurte deg ikke om hva poenget med ditt forslag var!

Jeg vil poengtere at du i ditt forslag ved å skrive alle mennesker inkluderer meg og at du ved å be meg om å slutte med å båslegge åndelige retninger implisitt påstår at jeg båslegger åndelige retninger!   
jeg gir et forslag om at alle mennesker slutter å båslegge åndelige retninger

Som en kommentar til ditt unnvikende svar vil jeg stille deg følgende spørsmål;
Hva du mener med at du ikke kaller det for det ene eller det andre, når du i det neste åndedrag i samme setning fremhever en Egyptisk åndelig retning?
GjenopprettetMedlem
"STERK I STRID":

Nemelig å kjenne min egen styrke fra en kilde,som elsker meg akkurat slik som jeg er.    :wub:

Javisst! Du har så rett!  Du får sagt det!  :wub: Takk!  :respect:
Bing [Bot]
Sjamanismen er både lineær og tradisjonell og ny, det som er vesentlig for meg er den forankringen jeg kjenner til jorda når jeg arbeider på sjamanistisk vis. Sjamanismen er også en vei som gir kraft og mot til å arbeide i mørke, lander energien i det jordiske livet og gir mer direkte handlekraft slik jeg kjenner det. Så har jeg også arbeidet hånd i hånd med psykodrama, meditasjon og sjamanvei, ikke alltid mulig å skille hva som er hva, men veien fører mot kilden. Denne kilden er å være i min essens og i kontakt med kilden samtidig. Symbolsk for meg akkurat nå er mitt hellige eiketre: Det har levd i 8oo år ca, det har røtter dypt ned i jorden og kjenner veien til jordens indre. Veien inn til jordens evig skapende indre.Det har greiner som strekker seg høyt mot himmelen og er i samtale med stjernene , det har et kraftfelt som møter meg lenge før jeg er inne ved stammen, det har en stamme( som min essens?) som bærer kronen og bringer treet i kontakt med hele seg og alle elementer og krefter det er omgitt av. Når jeg får sitte hos treet blir jeg tatt imot og er en del av dette underet.
One world, one love!
:wub:
Anonymous
"cenobit":

"Melchizedek":

"cenobit":

"Melchizedek":

Jeg spurte deg ikke om hva poenget med ditt forslag var!

Jeg vil poengtere at du i ditt forslag ved å skrive alle mennesker inkluderer meg og at du ved å be meg om å slutte med å båslegge åndelige retninger implisitt påstår at jeg båslegger åndelige retninger!     
jeg gir et forslag om at alle mennesker slutter å båslegge åndelige retninger

Som en kommentar til ditt unnvikende svar vil jeg stille deg følgende spørsmål;
Hva du mener med at du ikke kaller det for det ene eller det andre, når du i det neste åndedrag i samme setning fremhever en Egyptisk åndelig retning?

Det jeg sa kan lett misforstås som jeg ser det nå. Det var ment i spørsmålet om det var New Age vs Old Age det jeg mente om båslegge åndelige retninger - om det er noe nytt eller gammelt her på Jorden. Håper det var oppklarende,Cenobit-Spirit!  :eusa_dance: 8) ;)
GjenopprettetMedlem
Det som er nytt med alt, det som er new age, slik jeg ser det, er dagens menneske til å systematisere alt.

Til og med det intuitive er systematiser, opp og ned i bunter og skoler og reiki og symboler og ordener og gudene vet hva.

Ingen regler , alle friheter , ingen prinsipper , alt godt

Lys og mørke i skjønn forening.

Og jo, distanse til den egentlige natur, det at alt skal være så jækla sukkersøtt og opphøyet, det synes jeg er new age....
Man er guddommelig, men ikke mer enn din neste
GjenopprettetMedlem
"Melchizedek":

Det jeg sa kan lett misforstås som jeg ser det nå.

thanks!  David - Master being of incomprehensible knowledge, frequently displayed in a confusing sentence structure, - Keep on walking your Egyptian path and please don't worry about me not understanding why this sometimes might look like "Greek" surrealism    :P  :innocent2: :respect:

http://www.youtube.com/watch?v=pg35wJlxcQY  cenozoisk :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
"Melchizedek":

Det som er litt morsomt i denne sammenhengen er at alle former for New-age relaterte ting - som har blitt et negativt ladet ord for mange som er opptatt av det åndelige og ikke opptatt av det åndelige - er at det er fortidens teknikker tatt i bruk igjen. New Age=Old Age - det også..... F.eks Atlantis har dukket opp i flere menneskers bevissthet pga vi er i en avsluttende syklus nå. Eller som jeg har delt litt med dere ang info om Melchizedek-ordenen fra det gamle Egypt har blitt kalt for New Age - men er faktisk egentlig Old Age det også.

Om en kan prøve å se på TIDEN som noe som ikke er lineært og se på det som illusjoner og hva det egentlig er. Vi rommer alle tidligere liv i vår minnebank i deler av vår bevissthet. Og for meg handler alt som skjer nå her på Jorden - endel rollespill - speiling fra summen av ens tidligere liv og det som har skjedd i barndommen, hvor det er endel oppsamling av tidligere liv energier.

Fint å aktivere forfedrenes kunnskaper om det åndelige og multidimensjonelle - og integrere det i nåtid. Endel såkalte "Sacred sites" verden over som Glastonbury Tor i England,Machu Picchu,Yucatan i Mexico,Giza pyramidene i Egypt,Luxor i Egypt,Sedona i Arizona(USA),Mt Shasta USA,Ayers Rock i Australia + mange andre steder
har ikke bare OLD AGE relatert informasjon som vi kan få tilgang i vår bevissthet eller reaktivere i diverse koder i vår bevissthet,men også nåtid relatert informasjon og fremtid. Disse stedene åpner opp for endel ting vi har vært igjennom. Og en reaktiverer endel via vår sjelsbevissthet - Høyere Selvet,som jeg har nevnt litt om.

Om man ser på alt som skjer nå i livet som reaktivering fra noe en erfarte før og skal gå igjennom igjen - men i nåtid. Så vil man lettere forstå sammenhenger og at New Age egentlig er OLD AGE det også.....fortid-nåtid-fremtid smeltes her og nå. Og når en ser her på Sonen at noen håner og ler av New-agen så ler det av noe i seg selv - inni seg selv. Fordi alt det vi sier,tenker og følelser er speiling av oss selv. Ikke mer eller mindre.

Plantelærerene/enteogener som er en av de elementene jeg liker best med sjamanismen så er det fint å erfare dem fordi de binder sammen fortid-nåtid-fremtid i ett på en så flott måte. Og det å bruke gamle verktøy og metoder i nåtiden er flott - og egentlig er det ingen teknikker,metoder og verktøy innenfor healing og det alternative noe nytt - navnene kan være noe nytt - men ingenting er noe nytt - det er alltid store likheter med andre teknikker,metoder og verktøy fra fortiden. Men forskjellen er at man prøver å tilpasse den i dette livet. Ja,takk til smelting av Old Age og New Age - fortid-nåtid-fremtid i ett.  :w00t: 8)

Det er ting i manen som må en finne selv ,uten hjelp av sjamaner, plantelærere eller new age greia. Hva om det du troddу sterk på og med hele sitt hjerte,visste at det var din vei og menning med livet blir til puff og ingenting? Hva gjør du da? tenk det? Hvor skal du holde seg til?Man holder seg til sin kraft,yes.Hvor kommer kraften i fra? Fra ERFARINGENE,yes.
GjenopprettetMedlem
Fenomenet sjamanisme, som har eksistert i nærmest evig tid, som dukket opp igjen i moderne tid med et Tugnisisk låneord, i en ny drakt. Noen har kalt den sjamanismen for nysjamanisme. Jeg synes det er like greit å kalle nysjamanisme for sjamanisme, selv om den ikke har noen kontinuerlig tradisjon.
En kan betrakte sjamanisme som en funksjon, og en kan betrakte sjamanisme som en samling teknikker. Eller teknikker som hører med  for å utføre en funksjon. I den nye formen for sjamanisme er teknikkene hentet fra urfolksgrupper ulike steder. Her har vi har ingen kontinuerlig tradisjon. Og da blir det et spørsmål om hva som skal opp i suppa. Det svaret tror jeg bør ligge hos den enkelte sjaman, hva han inkluderer i sin praksis. Likevel bør det være sånn at ordet sjaman også har en betydning. Altså om en skulle til en sjaman mot betaling, så forventer man å finne det en forbinder med sjamanisme der. Om en går til en trommesirkel arrangert av en sjaman så forventer en der også å finne det en forbinder med sjamanisme der også.
Newage kan være et negativt ladet ord i sjamanmiljø. Eller newagesvada som det kalles, det er delfinene og pleiadene og sånt. En blir visst ikke bedre av å rakke ned på andre.
Når en kommer til en viss innsikt, så ser også hvilke teknikker en kan ta med seg inn i sjamanpraksisen. Vi heller ikke kopiapparater. Jeg har hørt at en kan lære og drive sjamanpraksis på Hardners måte, som en slags franchise virksomhet. Da er greit for andre å vite hvilke varer som leveres. Det kan være naturlig for noen å gjøre det på den måten, mens andre vil stå fritt til å gjøre di mest surrealistiske sprell. I vår moderne verden har vi god tilgang på teknikker, og vi har heller ingen tradisjonell kontinuitet i vår form for sjamanisme. Da blir det naturlig at en vil prøve ut nye teknikker.
Men, om det en gjør egentlig har et annet navn, da synes jeg det er greit å bruke det.