GjenopprettetMedlem
Eg berre erkjenner at det skjer,også med sjamanar.
Mykje av det folk driv med,er dragkampar enten med seg sjølv eller med andre.
Kanskje måler sjamanen krefter,skjerpar "eggen" eller ser etter svakhetar hos
seg sjølv?
Sjamanen er(IMO)
både eit lys og skuggevesen,fødd av lys og skugge,ein aktør i lys og skugge osv.
Ein kan heller ikkje skildre lyset på ein framifrå måte,uten å vere god på alle sjatteringar av skugge....
Ps.
Enkelte sjamanar bruker alkohol som eit påfyll av energi etter ein åndeleg kraftanstrengelse.
Dette ser det ut til at dei kan transformere uten vidare vanskar,nett som tantrikaren transformerer
fysiske behov om til innsikt og einhet...
GjenopprettetMedlem
"dimi":
En kort samtale med en sjaman angående sjamankamper.
Hva skjer med dem som vil deg vond?
sjaman: ha,ha. det var en ,jeg ga ham tre år å leve,tre år har gått og han lever ikke lenger.
Er det riktig?
sjaman: han begynnte selv,han skulle vært klar over kraften min og mine ånder før han begynnt å prøve seg.
Var han svakere enn deg?
sjaman: han ville vært sterkere enn meg.
takk for samtalen.
Hadde han virkelig hatt styrke, så ville mye av den styrken ligget i hjertet!
Og hadde han virkelig hatt styrke, så ville han klart å gi han en lærepenge, ikke ta livet av han!
Han er ingen vinner i mine øyne...
GjenopprettetMedlem
Ikke i mine øyne heller - han tapte -
selv om den andre døde.
Dette minner for mye om hovmod og dårlig selvtillitt.
Eller svart magi.
Hva så om "han" ville være sterkere enn sjamanen?
Det vil alltid være noen som er sterkere enn meg -
ingen grunn for meg å ta livet av dem vel - er det det?
Heller sånn at jeg føler det godt at andre er sterke -
kanskje jeg kan lære noe av dem - og nå snakker jeg ikke om fysisk styrke.
Du har rett Dimi - han må selv stå til ansvar for sine handlinger.
Hexedoktor'n
Anonymous
Unnskyld meg, Dimi! Bare et lite øyeblikk!
Jeg blir ganske så forvirret av at du legger ut så mye negativt om de sjamaner du har kjennskap til. Og det virker som om du er både for og imot de metoder som du beskriver. Hva er det egentlig du forsøker å formidle her?
Ikke ta dette som kritikk, men som en utfordring.
GjenopprettetMedlem
"Kira":
Unnskyld meg, Dimi! Bare et lite øyeblikk!
Jeg blir ganske så forvirret av at du legger ut så mye negativt om de sjamaner du har kjennskap til. Og det virker som om du er både for og imot de metoder som du beskriver. Hva er det egentlig du forsøker å formidle her?
Ikke ta dette som kritikk, men som en utfordring.
jeg forsøker å formidle sjamanisme .
sjamanskamper og sjamansteam,
for og i mot,
morder og livredder,
healer og gander ,
gammelt man og liten barn,
hvor er sjaman?
Anonymous
Ja, hvor er sjamanen?
Hvor er han egentlig?
Sjamanskamper?
Jeg har fått forståelsen av at en sjaman jobber for og med menneskeheten og moder jord. Hva er da disse sjamaner som jobber mot hverandre?
For og imot hva?
Morder? Hva er dette for slags sjamanisme?
HVOR ER SJAMANEN?
GjenopprettetMedlem
"Kira":
Ja, hvor er sjamanen?
Hvor er han egentlig?
Sjamanskamper?
Jeg har fått forståelsen av at en sjaman jobber for og med menneskeheten og moder jord. Hva er da disse sjamaner som jobber mot hverandre?
For og imot hva?
Morder? Hva er dette for slags sjamanisme?
HVOR ER SJAMANEN?
jeg synes du er flink kira.
ja. HVOR ER SJAMANEN ?
jeg vet,jeg vet,
men vet du det?,
hvis ikke, så gjett!

Anonymous
Jeg synes du er flink du og, Dimi!
Du får sannelig de små grå til å jobbe for føden. Og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at du har en spesiell grunn for å komme med disse innleggene.
Skal nok finne ut av det!
GjenopprettetMedlem
Sjamanen er der menneskene er.
Derfor vil sjamaner i f.eks Tuva være en helt annen plass enn det sjamaner i f.eks Norge er.
For menneskene i Tuva og menneskene i Norge er på forskjellige plasser.
Null hokus-pokus, null magi, just plain facts.
Vi i den rike delen av verden møter på helt andre problemer og helt andre frykter enn mennesker som bor i land med fattigdom, undertrykkelse, krig osv. Dette gjenspeiles i alt, også i sjamanene som, siden de tjener samfunnet de lever i, på en måte blir summen av samfunnet.
Når det er sagt. Det fortelles om sjamankamper i våre deler av verden også. Det finnes både lys og mørke overalt. Målet bør vel være å løfte det som er i mørket, inn i lyset, slik at det kan være i begge deler og det kan oppstå balanse.
For det finnes aldri bare mørke eller bare lys. Men det kan av og til fortone seg slik hvis man ikke løfter blikket og ser litt forbi sin egen lille verden. Greier man det vil man oppdage at alle ting har begge deler, og at en sak har flere sider.
Og oppi dette finner man utrolig mange likheter. Sjamanisme på ett sted på denne kloden har samme rot som sjamanisme ett annet sted, og når man treffes og utveksler historier og erfaringer, vil man føle gjenkjennelse og slektskap.
Som et lite apropos....sjamansonen er vel et lysende eksempel på et sjamanteam. Og innad i det teamet utspiller det seg til stadighet små sjamankamper...
Lys og kjærlighet dere

...med en touch av svart

Anonymous
Lys og kjærlighet til deg og, Inger Lise! Og alle andre!
Kan likevel ikke la være å undre meg over disse utsagnene dine, Dimi.
Du har virkelig pirret nyskjerrigheten min her og jeg klarer bare ikke å dy meg fra "å grafse" oppi dette. Hadde vært utrolig intressant å komme i tale med deg en eller annen gang...

GjenopprettetMedlem
"K.H":
Hallo! Sjaman kamper... Umulig, sjamaner kan ikke gjøre noe skadde, uten om det vanlige som vi alle kan da :-)
Hvorfor tror du dette? Hvor har du det fra? Det stemmer ikke med det som fortelles i historisk, religionshistorisk og kulturantropologisk litteratur om sjamaner gjennom historien. Også eventyr, myter, sagn og legender om sjamaner er fulle av historier om kamp på liv og død mellom dem.
Det er f.eks. ikke for ingenting at sjamanisme på russisk også kalles "tsjårnoe vera", dvs. "den svarte tro".
Her er noen tekster hvor en kan lese om "hvite og "sorte" sjamaner, og om den skade svarte sjamaner antas å kunne gjøre:
http://www.anthrobase.com/Txt/K/Kristensen_B_02.htm
Benedikte M. Kristensen: The Living Landscape of Knowledge
An analysis of shamanism among the Duha Tuvinians of Northern Mongolia
En nyere avhandling av en dansk antropolog.
http://www.sacred-texts.com/sha/sis/sis00.htm
http://www.sacred-texts.com/sha/sis/
http://www.sacred-texts.com/sha/sis/sis05.htm (Types of shamans.)
http://homepage.ntlworld.com/heather.ho ... nguska.htm
http://www.buryatia.ru/buryats/index.html (Les rundt i de fem delene, dobbelt-tekstet på engelsk og russisk.)
GjenopprettetMedlem
Det finns ett gammalt samiskt eventyr om just en sjamankamp för den som är intresserad, orkade inte skriva så mye så jag fant den på nätet istället

Den är på engelsk men d går nog bra ändå. Det är en del detaljer jag inte känner igen som:Schlipme, Nischergurgje och laplander folk är selvfölgelig samer

sen vet jag inte om vi är eller någonsin har varit särskilt bruna men
Far back in the ages when the woodcock was white and the blackbird was gray, and before there were any mosquitoes and gnats, in Lapland lived two mighty Wizards. One was named Torajas and the other Karkias.
Each had his own hunting ground, and his own place to graze his reindeer herd. A wide lake lay between the dwellings of the two.
They were great Wizards, these two, for Tonto the Spirit of the Magic Drum had given them some of his power. He had taught them many Spells, and how to say them backward to undo the Spells. The two could race invisible like the Storm Wind through the skN. They could fly like dipping, soaring eagles. They could become serpents. And in the forms of fleet reindeer with broad antlers, they could skim over the snow-slopes. All they had to do, was to beat their Magic Drums, chant their Spells, and become what they willed.
Karkias had only good signs painted on the drum-head of his Magic Drum. He never used his skill to harm any human being.
But Torajas had on his drum, not only the good signs Great Nischergurgje had taught the Lapland Wizards, but also the evil signs of Black Magic learned from Schlipme, Wicked Wizard of the Wicked Moon Daughter.
Things were going well with the little brown men of Lapland. Their fat herds of tame reindeer were increasing. Their hunting and fishing were good. They often went to Karkias to ask his aid. They were very rich and happy.
Now down in the dark, dank Underworld, sat the hideous Wicked Moon Daughter. Her hair, coarse and stringy, fell over her caved-in-forehead. Her long yellow teeth gleamed in her crooked mouth. She gnashed her teeth with rage, because the little brown men were happy.
Quickly she changed herself into a Blackbird, and flew to the tent of Torajas. She perched on a pine tree near his door, and sang:
Lapland's Wizards, they are mighty!
Two are famed for skill and Magic.
Torajas beats his Dram with cunning.
Marked with Black Art's signs, his Drum is.
Karkias is wise and powerful,
Filled he is with age-old Magic,
Great his Spells and his enchantments.
Which is greater, which more powerful,
Karkias, or strong Torajas?
So the Lapland people wonder!
Thus sang the Wicked Moon Daughter in the shape of a bird. The proud Torajas heard her, and began to wonder in his heart whether Karkias knew more Spells than he did, or had as many signs painted on his Drum, as he, Torajas, had on his.
Looking into Torajas' heart, the Wicked Moon Daughter saw that her song had moved him to envy. She flapped her black bat-like wings, and flew down and sat by his door, and sang:
Let the Lapland people find out
Which of you is greater Wizard.
Let a trial be between you,
Let the winner be Chief Wizard!
At this Torajas' heart was moved with badness. And the huge Blackbird, flapping her wings, flew croaking back to her dark home in the Under Earth Land.
Her song still rang in Torajas' ears. Hateful thoughts drove all joy from him. The darkness of the Underworld began to spread in his heart. Envy and bitterness against the good Wizard Karkias were rooted in his mind.
Through long days, did hatred grow stronger in his heart.
One morning he stood by the lake and saw the good Wizard rowing a raft on the water. Torajas muttered a Spell, and straightway the storm spirits came rushing over the lake lashing the billows sky high.
Before Karkias could speak a single Magic Word, the wind lifted the frail raft, and tossed it into the air. Karkias fell to the bottom of the lake.
He changed himself into a small, swift fish, and began to swim towards land. But Torajas muttered another Spell and sent a huge pike that lived in the lake, to devour Karkias. The pike swallowed him down whole.
Then all the Lapland people missed Karkias, and said:
"Surely he was the great Nischergurgje himself, and has vanished. Karkias is the greatest of all Wizards!"
Twelve months went by. Often around the tent of the bad Wizard, Torajas, flew the huge Blackbird, singing:
Which is greater here in Lapland,
Karkias the vanished Wizard,
Or the fearless one, Torajas?
Then Torajas' heart became all evil. Chanting songs of Black Magic, he went to set his net in the lake. The next day, when he drew the net, it was full of little fishes. The next day he set the net across the whole lake. When he drew it in the morning, it was full of larger fishes.
Then he called on the Wicked Moon Daughter for help and sank his net. And see! The next morning when he pulled it, the huge pike was in the middle of it.
Torajas took up the pike, and carried it to the Lapland folk. Standing among them, he plunged his knife into the pike. Of course he thought to kill it. See! Out stept Karkias well and whole.
"Evil Torajas!" he cried. "You did wrong to use Black Magic against me."
When the Lapland people heard this, they exclaimed:
"Torajas is a bad Wizard. We will have nothing to do with him. Karkias is the greatest Wizard in Lapland."
Raging and fuming, Torajas went back to his side of the lake. And after that no one ever asked him for help.
But the Wicked Moon Daughter stayed about his tent. And every time she flapped her black wings, stinging mosquitoes and buzzing biting gnats filled the air.
GjenopprettetMedlem
"Rincewind":
Det finns ett gammalt samiskt eventyr om just en sjamankamp för den som är intresserad, orkade inte skriva så mye så jag fant den på nätet istället
Hei, interessant, men hvor fant du det? Når man limer inn fra nettet skal man oppgi kilde (URL). Les dette:
http://sjaman.com/content/view/239/27/
Jeg kunne nok søkt og funnet fram sjøl, men just nå har jeg ikke tid, og det er sikkert flere enn meg som vil lese mer der du fant dette!
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"K.H":
Hallo! Sjaman kamper... Umulig, sjamaner kan ikke gjøre noe skadde, uten om det vanlige som vi alle kan da :-)
Hvorfor tror du dette? Hvor har du det fra? Det stemmer ikke med det som fortelles i historisk, religionshistorisk og kulturantropologisk litteratur om sjamaner gjennom historien. Også eventyr, myter, sagn og legender om sjamaner er fulle av historier om kamp på liv og død mellom dem.
Her er noen tekster hvor en kan lese om "hvite og "sorte" sjamaner, og om den skade svarte sjamaner antas å kunne gjøre:
Jeg tror dette for det er det rette for meg å tro, tro hva du vil, men sjamaner som sloss mot hvarandre er ikke noe som mange tror på, for ingen har sett det, det står bare i bøker. Vet hva som står i en bok som nesten alle vet om, det står at en gud skapte jorda på 6 dager... unnskyld vis noen er religiøse her, men det er løgn

Jeg skule gjerne sett en sjamankamp, kankje noen kunne filmet hehe, jaja men det er lov til å tro for det er noe alle trenger og det er derfor alle folkeslag/grupper tror på forskjellige ting(guder)
Det er f.eks. ikke for ingenting at sjamanisme på russisk også kalles "tsjårnoe vera", dvs. "den svarte tro".
Vet du hva, alt er et spill... Det som gjør det til er hva du vil... Sjamaner bruker hypnose, planter og alle slaks middeler for og lure folk, men de gjør det ikke for å være stygg, men for å hjelpe... de fleste da. Og alle de historiene har sine kilder fra gamelt av...
( Før i Kina var det jo krig mellom landsbyer og dynastier, så hvordan kunne de overvinne sine fiendre, de måtte finne på noe smart... da var det noen genier som viste at folk var ''dumme'' og paranoide nok til å tro at de hadde guder som var i mot dem vis de bare kunne fine en måtte og over bevisse dem. disse geniene fant en kjemisk reaksjon som skjedde viss du brukte to pulver indegrienser og vann. når disse to pulverene ble gnidd sammen med vann så ble det utrolig varmt og viss du fikk dette i øye ble du blind og du kunne også få branskadder. Så en gang da de skule kjempe mot en annen landsby brukte de noen krigere til og være disse ''gudene'' i Kina så har de jo lang belter så pulverene var på de to belte endene, så etter de hadde kjempet mot hvarandre en stund ble krigerene svette så da tok de i de to belte endene og gnidde svetten sommen med pulverene, da skjedde denne reakjonen og krigerene sendte ut nærmest ''flamekuler'' (litt overdrevendt men...) og de andre fikk branskadder og noen mustet synet. de andre fikk så stor fykt for disse krigerene at de overgav seg og flyktet hjem til sin landsby. Når du kommer blind og skaddet fra et slag så forteller du ikke at noen skaddet deg ved hjelp av middler, nei du forteller at de hadde overnarturligekrefter og guder på sitt lag og da har du lagt historie...) ...
... bare tenk alt det de trodde på før i tida som de fleste ler av nå og snart vil vi også bli latterliggjort det kan jeg låve

Så tenk selv ( har noen sett filemen the wave?) før du lar deg overbevisse av alle slaks historier for noen av dem har gale kilder og da kan du bare begynne å tenke på alt det som er gjort om i bibelen og divs bøker...
GjenopprettetMedlem
Du kan låve ,at vi blir latterliggjort?
Jeg kan låve deg ,at du blir latterliggjort allrede.
GjenopprettetMedlem
K.H., du behersker ikke å lage sitater, du har rotet sammen mine forrige kommentarer til deg med dine egne svar, slik at det ser ut som det er jeg som har skrevet alt sammen! Det kan jeg ikke akseptere, og nå har jeg redigert hele ditt forrige innlegg slik at det kommer klart fram hvem som har skrevet hva:
"K.H":
"Passopp":
"K.H":
[....]
Jeg tror dette for det er det rette for meg å tro, tro hva du vil, men sjamaner som sloss mot hvarandre er ikke noe som mange tror på, for ingen har sett det, det står bare i bøker. Vet hva som står i en bok som nesten alle vet om, det står at en gud skapte jorda på 6 dager... unnskyld vis noen er religiøse her, men det er løgn
Jeg skule gjerne sett en sjamankamp, kankje noen kunne filmet hehe, jaja men det er lov til å tro for det er noe alle trenger og det er derfor alle folkeslag/grupper tror på forskjellige ting(guder)
"Passopp":
Vet du hva, alt er et spill... Det som gjør det til er hva du vil... Sjamaner bruker hypnose, planter og alle slaks middeler for og lure folk, men de gjør det ikke for å være stygg, men for å hjelpe... de fleste da. Og alle de historiene har sine kilder fra gamelt av...
( Før i Kina var det jo krig mellom landsbyer og dynastier, så hvordan kunne de overvinne sine fiendre, de måtte finne på noe smart... da var det noen genier som viste at folk var ''dumme'' og paranoide nok til å tro at de hadde guder som var i mot dem vis de bare kunne fine en måtte og over bevisse dem. disse geniene fant en kjemisk reaksjon som skjedde viss du brukte to pulver indegrienser og vann. når disse to pulverene ble gnidd sammen med vann så ble det utrolig varmt og viss du fikk dette i øye ble du blind og du kunne også få branskadder. Så en gang da de skule kjempe mot en annen landsby brukte de noen krigere til og være disse ''gudene'' i Kina så har de jo lang belter så pulverene var på de to belte endene, så etter de hadde kjempet mot hvarandre en stund ble krigerene svette så da tok de i de to belte endene og gnidde svetten sommen med pulverene, da skjedde denne reakjonen og krigerene sendte ut nærmest ''flamekuler'' (litt overdrevendt men...) og de andre fikk branskadder og noen mustet synet. de andre fikk så stor fykt for disse krigerene at de overgav seg og flyktet hjem til sin landsby. Når du kommer blind og skaddet fra et slag så forteller du ikke at noen skaddet deg ved hjelp av middler, nei du forteller at de hadde overnarturligekrefter og guder på sitt lag og da har du lagt historie...) ...
... bare tenk alt det de trodde på før i tida som de fleste ler av nå og snart vil vi også bli latterliggjort det kan jeg låve
Så tenk selv ( har noen sett filemen the wave?) før du lar deg overbevisse av alle slaks historier for noen av dem har gale kilder og da kan du bare begynne å tenke på alt det som er gjort om i bibelen og divs bøker...
Hva som er det rette for deg å tro, tror jeg ikke at jeg skal blande meg opp i. Men det er nå en gang slik at mange mennesker innenfor sjamanistiske kulturer har trodd at sjamaner kan krige seg imellom, det er derfor det er blitt fortalt så mange historier om slike sjamankamper, og dermed er det også blitt så mye som har havnet i bøker.
Jeg har ikke dermed sagt noe om hvorvidt jeg personlig er overbevist om slike fenomeners troverdighet, jeg har kun referert til enkelte bøker og artikler, valgt ut blant tusener andre. Så er det opp til deg hvilke bøker du vil anse troverdige, og hvilke ikke. Når en kulturantropolog f. eks. over lang tid har snakket med flere hundre mennesker som har fortalt ham/henne historier om sjamankamper, så anser jeg det troverdig at det faktisk er slik at folk forteller slike historier, enten fordi de sjøl tror på dem, eller fordi de ble trodd på av dem som opprinnelig fortalte dem ...
Du har for øvrig helt rett når du antyder at også sjamaner og deres like kunne drive med tryllekunster, lurendreieri, taskenspillerkunster, og diverse hokuspokus for å lure folk, men det er en annen historie ...
For øvrig: På låven sitter nissen med sin julegrøt, så god og søt, så god og søt ...
http://www.julenissen.no/laaven.html
http://www.koordinatoren.com/jul/julesa ... laaven.htm
http://www.sidene.no/jul/julesanger/jul ... sen_03.htmGjenopprettetMedlem
Viss jeg blir latterliggjort så ler jeg bare

Hehe, jeg er ganske sikkår på at jeg har rett og bøker og artikkler er ikke nok til å overbevise meg og det er også for svake bevis på at sjamankamer ar sted i det hele tatt ...
GjenopprettetMedlem
"K.H":
Viss jeg blir latterliggjort så ler jeg bare
Hehe, jeg er ganske sikkår på at jeg har rett og bøker og artikkler er ikke nok til å overbevise meg og det er også for svake bevis på at sjamankamer ar sted i det hele tatt ...
Det blir nok vanskelig å overbevise deg,om noen skal gjøre det i det hele tatt.
GjenopprettetMedlem
Du refererer ofte til Kina KH.
Så her får du en liten utfordring ang det.
Kan du forklare at sjamaner fra Amazonas forklarer energibaner på samme måte som Tai chi mestere.
Og hvordan forklarer du T'ai chi krefter? Hva er forskjellen på energiarbeid og sjamanarbeid.
Og du er ikke latterliggjort,m bare undrende, velkommen til skeptikerens verden.
GjenopprettetMedlem
Det å være skeptisk er en god egenskap i denne verden - det seg være alternativ verden eller andre verdener.
Det er sunt. Man skal være litt skeptisk - for det er mye "rart" og man må bruke sin sunne fornuft ved siden av
alle andre "hjelpemidler". Det seg være bøker eller andres tolkning av sine egne opplevelser. Det er ikke alt man
leser og hører som "treffer" - og man kjenner det godt de gangene det virkelig treffer.
Det eneste man kan gjøre - er å snakke ut i fra seg selv og sine egne opplevelser/erfaringer - å kjenne etter -
hva som er riktig for akkurat meg - her jeg lever i min min verden - i min virkelighet -
og være ydmyk overfor det faktum at jo mer jeg lærer - jo mer går det opp for meg - hvor lite jeg vet
Det er også en god egenskap at man tåler å bli ledd av - og også at man kan le litt av seg selv - selvironi heter det visst

En annen god egenskap er å ta "folk" på alvor - ikke latterliggjøre uansett hva som skjer - her inne føler jeg at vi ikke blir latterliggjort -
uansett hva vi skriver - derimot kan vi få råd & vink & rettledning & oppmuntring i bøtter & spann - alle er vi lærere & elever -
og alle kan vi le godt av hverandre innimellom - som gode venner kan gjøre. Fordi vi tar hverandre på alvor

Jeg er nok en skeptiker - som ikke er sikker på noen ting, men jeg trenger ikke bevis - annet enn de som jeg faktisk kan kjenne &
føle i kropp & ånd & sjel.
Sjamankamper derimot - har jeg aldri sett, men tror så absolutt at det foregår både her & der. En del av pakka rett & slett.

Sånn er det bare

Likeså at endel av pakka -

trollmannens jobb

- er jo nettopp dette at han kan trylle og han skaper magi

For meg er ordet trollmann et positivt ord - med lange gode aner - bare se på Miraculix & Gandalf
To gode trollmenn som har gjort mye godt

og vært i mange kamper

montro om de var sjamaner
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Dette innlegget satte jeg stor pris på, Hexedoktor. Varmet godt ned i magen.
Er enig i alt du sier, - og jeg liker også trollmenn ... særlig Gandalf!

GjenopprettetMedlem
"bluestorm":
Dette innlegget satte jeg stor pris på, Hexedoktor. Varmet godt ned i magen.

Er enig i alt du sier, - og jeg liker også trollmenn ... særlig Gandalf! 
Gandalf... Gand Alf eller muligens Alf Gand???

hvem vet!
Personlig har jeg et livslangt forhold til Miraculix, hans nærmeste og deres mange eventyrlige reiser...

Anonymous
Ja, dette begynner å ligne på trolldom...!