Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg trenger ikke å bevise noe for noen,er forholdsvis riktig.
Men vi alle kjenner de historiene hvor en sjaman stikker hånda si i kokende vann,tar opp glødende køl med bare hender,skytter seg selv med gevær og andre umulige ting.Ved å utføre slike ting,beviser de ,at de er ekte sjamaner.
Så hvorfor gjør de dette? Hva vil de bevise?For hvem vil de bevise,seg selv eller andre?
Vel . Her er mine tanker rund dette fenomenet
Mange kansje vet,at sjamaner utnytter placebo effekt i healinger.
Det regnes,at halvparten av healingen er gjort når pasienten har tro på sin helbreder eller helbredelsen.
Dessuten,så nytter det som oftest ikke den type prat som egomønstre,energier,åndr,tilgi seg selv,rense sjelen ,osv.
Når pasienten har store smerter og er kun opptatt av de smertene fordi de er mer reelle for en der og da.
Tviler også på,at sjamaner i gamle dager kune formulere sine tanker angående...,slik new age gjør det i dag.
Det hjelper lite å fortelle til en ,at åndene skal komme for å gjøre deg frisk,pasienten ser jo ikke dem allikevel.
Noen pasienter bringer med seg håpløshet som har blitt gitt dem fra leger ellr fra healerer som har ikke gjort særlig nytte med sin healing.
Det hjelper overhode ikke i å hevde ,at det er ikke meninger at du skulle bli frisk.
Så hvordan å få pasinten til å tro på sin helbreder og helbredelsen?
Her kommer sjamanen inn i bildet med sin hånd i kokende vann,ved å se det umulige som er en levende hånd i kokende vann eller gevær skytting i brøstet uten noe som helst skade,innser pasienten,at umulige blir mulig.
På både bevisst og ubevisst plan skjer det en forandring som utgjør halvparten a healingen.
"Hvis denne sjamanen har klart dt umulige ,så er det ikke umulig å helbrede meg".
Om sjamanen bruker illusjontriks eller ekte saker spiller vel ingen rolle ,så lenge pasienten får den rette innstillingen.
Det fortelles også ,at sjamanen utgjør det umulige på slutten av rituallen,det er en tegn på omsnudighet av placebo effekten.
Etter en natt med intens tromming ,mørke,ilden i midten,sjamansanger får pasienten en slags bonus i sinnet sitt av å se sjamanen stikke kniven i brøstet sitt.
Mirakel har skjedd.
GjenopprettetMedlem
Hei, Dimi.
Jeg sitter og tenker på det du skriver.
Det regnes,at halvparten av healingen er gjort når pasienten har tro på sin helbreder eller helbredelsen.
Hvordan kan en da heale en som er bevisstløs? Stoppe eventuelt blødning på en bevisstløs person?
Den vil ikke kunne gi respons på bevis, da den hverken ser eller hører. Likevel kan en utføre healing.
Nå får jeg kanskje mange sure beskjeder, men mener du at en sjaman er en halvt bløffmaker?
Slik som en tryllekunstner får oss til å se at personer er delt i to i et trylleshow? Eller er de som tryller også sjamaner?
Når du bruker dine energier, vil personen du healer kjenne det fysisk på kroppen. Jeg kan ta et eksempel fra mine erfaring.
Jeg healet noen med mage smerter, og personen kunne føle at magen ble tatt ut og så kom den tilbake uten smerter.
Da pasienten kjente magen forsvinne, kunne jeg føle redselen, og jeg tilførte beroligende energier. Jeg fikk til svar at det var det mest kremmende personen hadde opplevd, men samtidig var personen helt rolig. Og mage smerten var borte.
Jeg sier ikke at alle healinger er like sterke. Men setter vi ikke tvil til våre egne evner når vi er avhengige av at mottaker må tro og få bevis?
Og hvorfor må en bevise noe for den som kommer for å få healing? Den tror jo allerede, eller så hadde ikke personen kommet og spurt om hjelp i utgangspunktet?
Greit at noen er skeptiske, men de er ihvertfall åpne for at ting kan skje.
Jeg kan også se din side av saken, og jeg skjønner hva du vil fram til. Men om du trenger bevis, mangler du også full tillit til den som skal heale deg.
Da har du i utgangspunktet stemplet personen som en bløff.

Inntil du selv er overbevist.
Tror du på Gud Dimi? Hvis ja, kan du bevise at akkurat din gud finnes? Et fysisk bevis alle kan se?
Hvor mange i verden tror på en gud?
Dette er bare mine tanker om bevis.
Jeg har all respekt for deg Dimi. Jeg respekterer også at du trenger bevis for å tro på at noen er sjaman.
Klem Geir Michael.

GjenopprettetMedlem
Eg er enig med begge to her,og ut frå ting eg har tilegna meg som lesar og betraktar,stemmer det nok at sjamanar i nokre tilfeller driv "rein" healing,i andre tilfeller benytter dei rein "placebo". Og ofte begge i lag.
Dette er godt kjent.
Min kommentar til trepanasjon med påfølgjande "funn" av slem stein i hjernen,var eit hint til dette.
Kven orkar å få skrellt av topplokket,vis ein ikkje kan vise til ein innlysande årsak til plagene??
I eit "primitivt" samfunn vil dette kanskje virke betre enn i vårt "skru -klokka- frå-kvarandre-samfunn" der alt skal diskuterast i ihjel

.
Muleg New Age har eit naivt syn på placebotriks,men det er vel ikkje problematisk å innrømme at det ofte virker godt?
Er ikkje placebo Guds kreativitet under høggir?
Kva er det "real stuff" i sjamanisme,skulle eg likt godt å få ein oppramsing på.
Men du vil aldri få det.
Og det er heilt greit.
Sjamanen er litt av kvart.

GjenopprettetMedlem
Gud, jeg tror på gud. Men jeg ser for meg at gud er den store ånd.. Den store kraft som har skapt alt, energien som omgir oss, og gud er i alt føler jeg. Fra vært gressstrå til luften, vinden som omgir oss..
Jeg trodde på gud før og, men nå føler jeg at jeg vet mer hva,hvem gud er, han er i oss alle. det er jeg ganske sikker på
Tro, håp og kjærlighet er viktig.
Den som gir healing, sjamanen, healeren osv.
Den personen kanaliserer vel guds, den store ånd, den store skapers kraft igjennom seg til den som får healing?.
Slik jeg oppfatter det da

Og da har vel troen til den som får healing mye og si, at arbeidet blir enklere når pasienten tror på det som skjer.
Og der kommer det vel inn på det om de som har vanskelig for og tro,
at
Her kommer sjamanen inn i bildet med sin hånd i kokende vann,ved å se det umulige som er en levende hånd i kokende vann eller gevær skytting i brøstet uten noe som helst skade,innser pasienten,at umulige blir mulig.
Men om det med placebo effekten og...
En venn av meg fortalte en dag, at han var på vei til en messe, og satt i baksete i bilen og slappet av.
Da ringte en vennine av han, og sa hun var så utrolig stiv i nakken og lurte på om han kunne sende fjern-healing til henne.
Joda sa vennen min, og sa hun skulle sette seg til rette, og ta imot.
Men vennen min gjorde ikke noe særlig mer en det.. Og en stund seinere ringte hun og takket for healingen, og hun var bedre og hadde det fint..
Da hadde vennen min egentlig bare satt igang healingen for henne. Hun visste da hun fikk healing, og tok da imot healing rett fra den stor ånd, og ble bra

Så han satte vel bare igang prosesen..
Han er sier til meg veldig mye hvor enkelt alt er, og at vi(hvertfall jeg) gjør alt så komplisert med tenkingen min, mens alt egentlig er så såre enkelt..
Og jeg skjønner hva han mener.
Men hvor mye er placebo effekt og hvor mye er den stor ånds kraft egentlig?.? Er begge dele det samme, den store ånds kraft, eller kommer det ann på hva som feiler den som får healing..
Jeg føler nå når jeg sitter og skriver at begge dele er den stor kraft egentlig, ja det mener jeg
Man kan jo lese i avisa at influensan er kommet, og så kjenner man etter, så er man plutselig syk, bare av og ha lest det.. Kjenner ei som kan ha det slik..
Så psyken kan gjøre mye rart med folk
Dine tanker rundt dette dimi høres jo fornuftig ut for meg da..
Men jeg er jo lille meg som søker rundt for og komme videre, det er jo så enkelt, men jeg gjør det selvfølgelig komplisert

LOL
jojo.. jeg er ingen ekspert, men følte sånn for og skrive dette
Prøver bare og være jeg, tilstedeværelse. i nuet, så kommer veien for meg
Tro, håp og kjærlighet
Lys og varme til deg dimi og til dere alle, hilsen Hans

GjenopprettetMedlem
Hva er det egentlig å bevise? Hva skal man bevise?
At man er god nok? At man duger?
Jeg liker ikke disse ord...*Bevis hva du duger til*...hvorfor skal man det?
Dersom vi hadde vært mer egofrie, ville vi heller hatt større tillit til oss selv
og til hverandre. Da ville vi hatt tillit til at vi har de evner og egenskaper vi har
og vi hadde hatt tillit til den vi søker hjelp hos.
Skal man først bevise noe...så syns jeg man skal bevise at man HAR TILLIT!
Ja...mye svada ute og går. Men jeg er ingen dommer. Det som kan være svada
i mine øyne bør ikke være det for andre. Og med hvilken rett har jeg til å kalle
noe svada? Jeg mener at hver enkelt av oss har selv ansvaret for hvem man oppsøker,
om det er en lege...eller sjaman/healer...advokat. Det er noe som heter intuisjon samt
at man også kan forhøre seg der ute blandt folk...om de kjenner til den personen.
Bevis! Jeg krever ingen bevis fra noen når det gjelder deres evner. Om de vil lure meg,
vel...de lurer ikke meg, men seg selv og sitt omdømme. Det får være deres eget ansvar.
Dersom man ønsker fra hjertet og hjelpe andre...det er da man får kraften.
Når man *opererer* fra hjertet...er det ganske dumt å lure folk. Da kan man
jo risikere å miste evnene! Og hvem er det som driver seriøst eller har en seriøs misjon...
som ønsker det?
Jeg tror ikke man hadde fått evnene til å hverken heale eller noe annet inne åndelig...
dersom åndene ikke mener man kan håndtere de evnene.
Hva skal bevises? Hva kan bevises? Hvordan?
GjenopprettetMedlem
http://www.radionic.co.uk/shamanism.htm
vakje denne artikkelen fiiiin?

(Ikkje bli sint)
GjenopprettetMedlem
Godt sagt Silva. Hva skal en bevise? Setter en ikke seg selv høyere ved å bevise, bare for å bevise? Er det å bevise, å vise ydmykhet? Når en bruker evnene sine, skal det da ikke være til sitt eget eller andres beste? Når en gjør noe, så bør en vel ha gode intensjoner? Det er vel ingen god intensjon, å presse din sannhet på noen annen eller omvendt?
Du kan også redusere dine krefter (ihverfall de gamle energiene) om du presser de. Spør meg ikke hvorfor. De nye energiene som har kommet til vår jord nå, har jeg ikke så lang erfaring med (det har vel ingen av oss). Bare at forskjellen på gammel og ny energi er at den gamle er lineær, og den nye skifter innhold. Den tar energeien du har, tømmer den, for så å tilføre en ny energi.
Om du møter en Sjaman, lysarbeider eller andre personer med gode energier, så vil du føle det i hele deg. Da trenger ingen å bevise noe. da bare vet du. :respect:
Jeg mener at alt vi gjør, skal gjøres ut i fra kjærlighet og tillit. Det skal gjøres av og med respekt. Nå er det mye som kan diskuteres om dette. Hva er hva og hvor går grensene.
Vi må hver og en sette våre grenser, og gjøre det som føles riktig for oss. Vi er alle født med en egen fri vilje.
Og en ting til, som noen sier er fakta (dette er hørt av andre, jeg bare deler). Vi mennesker er skeptiske og tviler av natur. Kanskje derfor beviser er viktige? ;)
Klem Geir Micahel :wub:
GjenopprettetMedlem
Litt av et tema - eller et helt område av emner, nærmere sagt!
Har akkurat nu ikke mer tid enn å legge ved linker som kan hjelpe med avklaring rundt ordet "placebo-effekt".
Forøvrig er ordet latinsk, det er 1.pers.sg.futurum av "placere", og betyr i utgangspunktet, bokstavelig oversatt: jeg kommer til å føle meg vel; jeg kommer til å trives!
En fra Ars Ethica
http://arsethica.org/2008/02/09/hvordan-virker-placebo/
http://www.altnett.no/Oppslagsverk/1300/2847
http://en.wikipedia.org/wiki/PlaceboSensis [Crawler]
"Geir Michael":
Hvordan kan en da heale en som er bevisstløs?
Om personen er bevisstløs, har jeg erfart at de hører hva som sies, og kan reagere på det og ta imot informasjoner og eneregi. Og de kan huske det etterpå også, når de er bevisste.
Jeg har skrevet om en slik healing på sidene 111 og 112 i boka Sjamansonen.
På side 282 i samme bok skriver jeg om de to gangene da jeg ble skutt på sjamanviset.
Jeg har sett koreanske sjamaner hugge seg i armen med sverd så skarpe som de bare er i Østen.
Så tørket de over hugger med et hvitt silkesjal. Viste så sjalet fram. Ikke blod der. De danset også på sverdeggene uten å skjære seg.
Erfaringer som dette gjorde samiske sjamaner også i tidligere tider.
Ikke bare for å overbevise og "imponere" klienter, men også av andre grunner.
Har du gått på glød?
Vel verd å gjøre for å studere egne reaksjoner.
mvh ailo
GjenopprettetMedlem
Et tillitsfullt menneske... om det så er en sjaman, healer, venn....
De utstråler en kjærlighet, varme og begeistring som smitter. Som man blir vel av å være i nærheten av! Man gjenkjenner den høye åndelige energien. Man merker intuitivt at de har mye å tilby andre.
Det er placebo nok! Hvem trenger bevis da?
GjenopprettetMedlem
Eg har ei venninne som ikke TROR på healing, noe som er greit, og vi snakker om alt annet enn healing.
Så her for ei stund siden var ho på besøk, ho hadde veldig vonde skuldre, så ho ber meg bruke disse "mirakel hendene" mine, så skulle hun heller si fra om jeg ble "godkjent" eller ikke..
Jeg gjør det jeg bruker å gjøre, litt redd for at hun ikke skulle kjenne noe forskjell, men det gjorde hun
Hendene mine ble så varme at hun ba meg ta dem vekk..
Er det placeboeffekt?
Det er så mye som skjer, og vi har alle forskjellige ting som er sterkere enn andre.
Har også hatt kontakt med folk som ligger i koma..
Fikk gitt beskjed til de nærmeste om hva som skjedde..
Det samme skjedde med min kusine, men hun sa hun kom til å dø, og det gjorde hun..
GjenopprettetMedlem
Jeg vet jo at ting går an. Det vet jeg jo selv. Om jeg ikke har gått på glør, så har jeg vært borti ilden, der den ikke har skadet meg. ;)
Jeg tviler ikke på bevisene som vises, jeg har full tillit til alt som skjer. Men for meg, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal bevise for andre?
Hva ville jeg oppnådd med det? Hvorfor skal en stå til ansvar og forsvare seg fordi at andre ikke har tillitt til det som skjer?
Er det ikke det vi gjør, forsvarer våre evner?
Eller handler det å bevise om å få respekt? Er det vi vil oppnå med å bevise? Er det for å vise sin udødlighet? leke med livet?
Er det noen som har en solid god grunn til at en skal bevise sine evner? Som ikke opphøyer den som beviser noe.
Jeg har ingen erfaring med å bevise noe. Jeg deler mine erfaringer, og får responser. Jeg gransker meg selv, og bruker mine evner der jeg føler det er riktig eller tilgode for meg selv eller andre (ja sikkert egoist igjen ;) ).
Uansett blir jeg nok ikke enig med enkelte her. Fordi jeg følger mitt indre og min egen vei. Og der trenger jeg ikke bevise mine evner for andre.
Jeg har et kall, som jeg ser at jeg kanskje må jobbe mer med mine evner. Jeg skal sitere min bestefar: Jeg kan ikke alt, men det jeg kan, kan jeg.
Ydmyk klem til alle fra Geir Michael. :wub:
GjenopprettetMedlem
Er en ydmyk ovenfor sine evner
og bruker dem til felleskapets beste,
og en gjør det en gjør ut ifra hjerte,
da trenger hverken en sjøl eller andre bevis
GjenopprettetMedlem
"Wolf":
Er en ydmyk ovenfor sine evner
og bruker dem til felleskapets beste,
og en gjør det en gjør ut ifra hjerte,
da trenger hverken en sjøl eller andre bevis