Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I Ailo Gaup sin bok Trommereisen nevner han en "noaideskole" inn i en hule inn i fjellet (hvor jeg bodde på Vesterålen fantes det en sånn hule med tegning på huleveggene).
Fantes det virkelig Noaideskoler?
Jeg trodde at i den samisk tradisjon ble man valgt av åndene og fikk kunnskapen direkte fra dem...
kunne man har fått hjelp fra en annen noaid?
i en fom av en skole til og med?
A
GjenopprettetMedlem
Hei Ayola
jeg har lest et eventyr om noen gutter som gikk i djevelskole i fjellet for å lære noidi kunsten å anamme.
den ene mistet skyggen sin på hjemveien etter siste leksjon
og måtte tilbake for å lure den til seg av djevelen,ved å lure han med et enkelt knep.
Dette var en gåte som han fristet svarten med,han elsker gåter å gir seg ikke før han klarer å løse dem.
en måte å binde han på og komme seg hjem igjen med skinnet i behold.
(det er mulig denne historien stammer derifra)
sånn jeg tolker denne hitorien,lærer gutten om ordets makt over sinnet,og over sinnskreftene som bor i mørket.
og når en dette får til innsikt,så er det ikke lenger et troll der inne heller som har makten.
sinnskreftene lystrer ordets makt,og da kan de bindes til kjærlighetens vinger og lære seg rytmen i helbrædelsens univers
fryktløs kan en da oppsøke dypet ikke bare i seg selv,men dem en møter på sin turmulter gjennom livet
for noidi kraft er det motsatte av frykten,den er ren natur konsentrert i et våknet balansert sinn
sånn kan noidi skape balanse,med sin fryktløshet smitter han omgivelsene så de kommer tilbake i et gledens tilstedeværon.
Ofte er det nok for noidi å bare være fryktløs,folk som er nervøsne,finner en dyp ro i noidi der han eller hun sitter
Den er hentet fra Samiske Beretninger,av Brita Pollan.
en tykk bok med runebommens motiver og symbolikk
som grunnlag for mytologiske reiser i noidiens verdensdeler
Mvh. Ådne

GjenopprettetMedlem
Spennende historie og tolkning, Teleterkji! Den boka får jeg mer og mer lyst til å skaffe meg!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
takk for inspirasjonen..
vakker bok, brukte den mye den gang jeg har skrevet samiske fortelinger.
men da har jeg lånet den fra biblioteket
kanskje det er på tida og eier?
Ayola
GjenopprettetMedlem
De beretningene dere omtaler ble i sin tid samlet inn av Just K. Qvigstad, og utgitt i fire svære bind, med parallelltekst på norsk og flere samiske språk.
Senere har Brita Pollan utgitt et omredigert utvalg, kun på norsk, i to utgaver, og det har jeg skrevet om her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 4.msg11823