Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Silva og Sjamanka..Man kommer ingen vei uten konstruktiv kritikk, mener da jeg. Man kan fort forsvinne inn i sin egen lille drømmeverden..

Jeg er helt enig i at konstruktiv kritikk kan være sunt en gang i blandt, så lenge det går på sak og ikke på person!
Men det er nå min mening!  :)

Tilbake til det du startet tråden din med...jeg forstår også godt at mange er skeptiske til å legge masse penger i kurs og skoler. Det er sundt å ha skepsisen der, så lenge den ikke tar overhånd!

I mitt tilfelle visste jeg intuitivt at Saivo var det riktige for meg. Fikk et annet tilbud om en annen skole også, men det kjentes ikke riktig ut. Så en blanding av sunn skepsis...men også det å lytte til hva intuisjonen sier om et valg man skal ta...har vært riktig fremgangsmåte for meg!

Håper du har fått utbytte av våres erfaringer med Saivo!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Når ble destruktiv kritikk konstruktiv...?

En diskusjon blir vanskelig med slike holdninger.
GjenopprettetMedlem
"Silva":
I mitt tilfelle visste jeg intuitivt at Saivo var det riktige for meg. Fikk et annet tilbud om en annen skole også, men det kjentes ikke riktig ut. Så en blanding av sunn skepsis...men også det å lytte til hva intuisjonen sier om et valg man skal ta...har vært riktig fremgangsmåte for meg!

Håper du har fått utbytte av våres erfaringer med Saivo!  :wub:

Det håper jeg også. Kanskje jeg ble litt gretten fordi ingen svarte ordentlig på spørsmålene mine med det første. Håper ingen tok det veldig ille opp.

Sjamansonen kom inn i livet mitt sammen med en rekke andre mer eller mindre tilfeldige og merkelige hendelser. Tegnene er overtydlige, med andre ord. Jeg føler på meg at dette kan være noe for meg, men er ikke sikker.. men nå har jeg kanskje ødelagt for meg selv og gjort meg uønsket :icon_confused: :-X

"Sjelevenn":

Når ble destruktiv kritikk konstruktiv...?

Hva som er oppbyggende og hva som er destruktivt er et definisjonsspørsmål. Er det oppbyggende å lulle noen inn i en koselig, men akk så virkelighetsfornektende eventyrverden? Jeg tror ikke det. Har man ikke bena på jorda mens man har hodet i skyene så faller man.
GjenopprettetMedlem
Det er ikke alltid vi får ordentlige svar på spørsmålene våre.  ;D

Å det har lært meg til at enkelte ganger er det heller ikke alltid meningen at andre
skal svare på ens spørsmål. Noen ganger må man bare rett og slett finne det ut selv!

Saivo er en individuell skole som oppleves veldig forskjellig fra person til person!
Den må egenoppleves og kan ikke erfares gjennom andre! Derfor kan det også
være vanskelig å svare på slike spørsmål!

Om du har ødelagt for deg selv? Vi er alle på erfaringsveien, å kan gjøre samt si mye rart.  :lol:
Men den viktigste nøkkelen ligger i oss selv. En av de nøklene er innsikten.
Så det er det nok bare du selv som kan gå inn i det spørsmålet,
å se hva du kan hente av erfaring derfra!  ;D

For erfaringer er det bestandig å hente....etter slike diskusjoner!
GjenopprettetMedlem
Hei Ofela.

Aller først vil jeg si at nei...vi som er lærere på Saivo Sjamanskole er ikke en gjeng med romantiserende og selvnytende gamle griser. Men som det blir påpekt i tråden er det ofte slik at noen svar må man bare finne ut selv ved å oppsøke det man vil vite mer om, selv om jeg forstår at du utifra enkelte svar kan misforstå.

Det er Ailo Gaup som er lærer på Saivo, og for tiden er det Heidi Haaker (Heididi) og undertegnede som er assistentlærere.

Hvordan vi går kledt er ikke viktig...det er innsida som teller, ikke utsida.

Når det gjelder Gåååjas svar til deg om Sarakka....Sarakka er en gudinne i den samiske mytologien. Hun kom til ham for å lære ham noe.

Så til dine spørsmål:

1) Prisen på Saivo er for tiden 5200,- for fem dager. Dette kommer kanskje til å endre seg, se pkt. 2.

2) Hittil har Saivo holdt til på Mesnabakken gård og pensjonat, men siden dette er lagt ut for salg, er det usikkerhet rund hvor framtidige Saivokurs vil bli lagt.

3) Jeg har selv gått Saivo og der lærer man grunnleggende sjamanisme, som healing, div. former for selvutvikling og metoder for å oppnå selvinnsikt, kreative uttrykk, kraftdyr, forfedre mm. Dessuten er hele forløpet en prosess. Og du blir kjent med de andre på gruppa som kommer til å være til hjelp og støtte for deg under hele forløpet, ja kanskje til og med for resten av livet.

4) Der kan ikke jeg kommentere  ;D

5) Mitt inntrykk etter jeg var ferdig med Saivo, er at jeg sitter igjen med god kunnskap og større innsikt  om meg selv, om andre mennesker og om forskjellige prosesser i mennesker og mennesker i mellom. Dessuten får man innsikt i hvordan ting henger sammen, som f.eks. indre og ytre natur og nødvendigheten av å ta vare på begge.

6) Sett utifra mine egne erfaringer da jeg gikk på Saivo...JA! Men det koster, og ikke bare i kroner og øre, men i hardt arbeide. Når du begynner der vil det bli satt i gang prosesser i deg, for enkelte har det vært/er det en følelse av kap på liv og død. Det er tøft. Men klarer man å be lærene eller medelever om hjelp, står man aldri alene i sine prosesser, men får hjelp og støtte videre på veien.

Håper dette, sammen med de svarene du allerede har fått, gir deg et bilde på Saivo. Men eneste måten å virkelig finne ut av det på, er å melde seg på. Saivo har ikke fast pensum. Det er hovedtema for hver bolk, resten får flyte litt alt ettersom hva som kan passe til hver enkelt gruppe. Derfor er det kanskje litt vanskelig for folk å si eksakt hva det er de har fått/får ut av å gå på Saivo, annet enn at de fleste er fornøyde.

Demed håper jeg at mistenkeliggjøringen av Saivo og dets lærere opphører. Ailo er en seriøs og hardt arbeidende sjaman, og vi assistentene gjør vårt ytterste for å strekke oss mot det potensialet vi har for å kunne gi elevene det beste av oss selv.

Mvh
Inger Lise

Mitt første innlegg på sjamanerfaringer her på sonen:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... opic,568.0

"Stridshjelp":

Dette er et diskusjonsforum. Man har rett til å diskutere hva man vil, innenfor sjamanismen, særlig det som man kan lære noe av og inspirere andre med. Alle har også rett til å bestemme hva og hvor mye de vil svare. Man har rett til å ha sine meninger, og andre kan av og til ha andre meninger.  Det er i tillegg regler her for nettetikette. Jeg vil derfor be alle om å være bevisst på å holde debatten på saksplan, og ikke kalle hverandre med ulike navn.

Mvh Stridshjelp

Skriver forøvrig under på denne og ber om at man er varsom når man omtaler andre mennesker.
Norsk lov skal følges, og å antyde bl.a. voldtekt er injurierende og kan føre til straffeforfølgelse.
Derfor anmoder jeg at denne påstanden blir fjernet snarest, ellers vil moderator gjøre dette.

IL
GjenopprettetMedlem
Takk!! Endelig førte min provokasjonsstrategi (som gikk ut på at dere skulle motbevise påstandene mine) til et ordentlig svar.
Unskyld hvis jeg såret noen. Dere er helt fantastiske mennesker!! Keep up the good work ;).

"Inger Lise":

Når du begynner der vil det bli satt i gang prosesser i deg, for enkelte har det vært/er det en følelse av kap på liv og død. Det er tøft. Men klarer man å be lærene eller medelever om hjelp, står man aldri alene i sine prosesser, men får hjelp og støtte videre på veien.

(...)

Når det gjelder Gåååjas svar til deg om Sarakka....Sarakka er en gudinne i den samiske mytologien. Hun kom til ham for å lære ham noe.

(...)

Norsk lov skal følges, og å antyde bl.a. voldtekt er injurierende og kan føre til straffeforfølgelse.
Derfor anmoder jeg at denne påstanden blir fjernet snarest, ellers vil moderator gjøre dette.

IL

Åja! Nå er det fjernet! Hva vil skje videre med meg?? Blir jeg forfulgt og brent på bålet? Hjelp :o.. Prosessen er allerede i gang, og den river og sliter i meg. Jeg er totalt ute av kontroll :w00t:!!

Sarakka, er ikke det en av døtrene til Maderakka?? Henne møtte jeg da hun fødte meg på nytt, sammen med Jorda og Beaivi. Hva lærte hun forresten Gåååja???
GjenopprettetMedlem
"Ofela":

Takk!! Endelig førte min provokasjonsstrategi (som gikk ut på at dere skulle motbevise påstandene mine) til et ordentlig svar.
Unskyld hvis jeg såret noen. Dere er helt fantastiske mennesker!! Keep up the good work ;).

Det var nok ikke din provokasjonsstrategi, men snarere at jeg kom tilbake etter fem dager som observatør på nettopp Saivo Sjamanskole.  :P

"Ofela":

"Inger Lise":

Når du begynner der vil det bli satt i gang prosesser i deg, for enkelte har det vært/er det en følelse av kap på liv og død. Det er tøft. Men klarer man å be lærene eller medelever om hjelp, står man aldri alene i sine prosesser, men får hjelp og støtte videre på veien.

(...)

(...)

IL

Åja! Nå er det fjernet! Hva vil skje videre med meg?? Blir jeg forfulgt og brent på bålet? Hjelp :o.. Prosessen er allerede i gang, og den river og sliter i meg. Jeg er totalt ute av kontroll :w00t:!!

Sarakka, er ikke det en av døtrene til Maderakka?? Henne møtte jeg da hun fødte meg på nytt, sammen med Jorda og Beaivi. Hva lærte hun forresten Gåååja???

Godt.

Når det gjelder Gåååja...les tråden som han linket til, skikkelig. Enda er det ikke sikkert man forstår den, for læringen er til ham personlig.

Sjamanisme er en erfaringsvei, og den veien går du alene. At andre kan forstå er noe man kan håpe på....men aldri forvente.

Og nei, du vil hverken bli forfulgt eller brent på bålet. Vi er alle her for å lære, og det som har skjedd i denne tråden er intet unntak. Jeg har forstått det som at du er ganske ung. Dette bør de andre på sonen ta til etterretning. Du har ikke det mange andre her har av livserfaring, derfor er dine spørsmål i aller høyeste grad berettigete og viktige.

Samtidig må vi alle huske å vise hverandre respekt, uansett hvilken alder vi er i, fysisk eller mentalt.

Jeg ønsker deg all lykke videre på din vei Ofela, og håper jeg ser deg på Saivo en dag  ;D

Mvh
Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Kjære Ofela

Jeg skjønner godt dine spørsmål og undringer. Det er sunt å være skeptisk!

Jeg har selv vært på 2 kurs med Ailo. Han er bare helt utrolig, og har hjulpet meg mye til å ta grepet om meg selv, og mine problemer. Han er rett og slett fantastisk. Så nå er jeg klar for Saivo til høsten :eusa_dance:

Men det er klart. Her må du følge din magefølelse! Den og hjertet er det viktigste å følge! Din vei er unik, akkurat som alle her inne. Vi er unike, og veien vi går for å finne oss selv er helt unik!

Jeg ønsker deg alt det beste :respect: Håper du kan se klarhet og tar de valg som er til det beste for deg. Flotte, unike, fantastiske deg :wub:
Nutch/CVS [Bot]
Du skrev om trang fødsel. Kanskje det var dette? http://sjaman.com/content/view/283/1/
Om du skjønner hva som jeg har lært av Sarakka er din tur, ikke mitt svar.
Ha en god dag
Gåååja
GjenopprettetMedlem
....att vara skeptisk är nog bra .... för mig är skeptikern ett seende öga..... i natt så drömde jag att en kvinna försvann in i en ljusblå kalkvägg.... jag höll henne kvar ett tag med ord och övertygelser... hennes ansikte och kropp försvann sedan långsamt in i väggen...väggen var inte hotfull...det enda som blev kvar av kvinnan till slut var hennes seende öga...ögats konturer var som mörka kolstreck...skissade av en konstnärs hand... det bar en kraft och skärpa utan sentimentalitet och illusioner...hon--- ögat----stannade kvar och såg...rakt fram...jag visste att det var kvinnan...."du kan stanna här du behöver inte försvinna"...var orden jag sa...jag visste att det var mina enda verkliga ord...

Saivoskolan är kanske för en skeptiker...eller varför inte....kanske saivoskolan är just för en skeptiker!!!!...den som vägrar in i det sista....den som inte vill ...den som ändå måste...utan att riktigt veta varför....