Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Francis [Bot]
Noen som har tips om samisk musikk med joik og tromming?
GjenopprettetMedlem
Du kan jo høre på Mari Boine eller Inga Juuso
Smak og behag
Anonymous
Om en vill lytte till noe "oldschool" joiking da? Gamle opptag f eks..?
Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Da må man kontakte Nrk Sámi Radio, man får kopiere derfra.
Hvis du absolutt vil kjøpe cd,finnes d i bokhandel og bibliotek.Ta kontakt m Samisk Spesialbibliotek,Karasjok.
Man kan oxo høre på Nrk Sámi Radiođs sendinger,spes mandags ettermiddag,da e d plateønsker.
Lykke t alle saman!

SEO Crawler
VALKEAPÄÄ!!!
jeg vil anbefale nils-aslak valkeapää, sjekk ut "sapmi lottàzan" og "goase dusse". sistnevnte ble belønnet med en pris i italia og er kjent som "fuglenes symfoni". det er mest opptak fra naturen, som en indre reise i naturlyder og fuglesang, med en relativt kort og vakker sekvens med joiking til slutt (og nydelig, overjordisk svanesang!)
den første ("sapmi lottazan") er en dobbelt-cd og inneholder nokså mangfoldige opptak. valkeapää var en fantastisk joiker, min favoritt (jeg oppdaget han nokså nylig, et par år tilbake og etter hans død..). han formilder ofte en langsom, vuggende ekstase som er svært ...fortryllende.
"sapmi lottazan" har flere spor som eksperimenterer med moderne jazz/blues, saxofoner etc... det er spor med joiking i naturen, ved elver osv. opptak fra altademonstrasjonen (du kan høre valkeapaa joike langtrukne ekstatiske toner i bakgrunnen). der er også noen dikt, lest på lavmælt samisk med nerve (jeg skjønner ikke språket).
ingor ante ailo gaup, som også har joiket på jan garbarek`s "i took up the runes", stemmer i på flere spor.
kan ikke anbefale valkeapää`s musikk sterkt nok. en multikunstner som fikk nordisk råds litteraturpris for diktsamlingen "solen, min far" og dessuten malte. sjekk ham ut! det er "alle viners mor", som kommer igjennom...

SEO Crawler
hei igjen
prøv på DAT forlag.
www.dat.musikkonline.no
kan virke som om de ikke har "sapmi lottazan". jeg kjøpte den et annet sted, norsk netthandel for musikk (akers mic tror jeg).
lykke til!
GjenopprettetMedlem
Han gjorde også en del ting med Hedningarna som er heftig. For deg som ikke har hørt de før bør det sjekkes ut.
GjenopprettetMedlem
Æ anbefale gjerne &så : Johan Anders Bær " Guovssu",tradisjonell joik / Wimme Saari`s" Cugu"-finnes bare en` Wimme! Transjoik m/ Frode Fjellheim-elektronica/world eksperimentelt anbefales også & førr ikke å glemme Niko Valkeapaa`s " Niko Valkeapaa" :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Niko Valkeapaa er superbra !!!

psbot [Picsearch]
æ har vært på konsert med Wimme S, og Niko V

de to gutta må bare oppleves.
nu på lørdag e det gratis joike konsert på samisk hus i oslo... for folk som liker joik, og e i nærheten, kom å hør.

GjenopprettetMedlem
Vet noen om Niko Valkeapaa skal spille konsert i nærmeste fremtid?
Svane
Sensis [Crawler]
Er du ute etter et utvalg av virkelig tradisjonell og vokal joik så lytt til Sveriges Radios opptak fra 1953. Samlingen er nyutgitt i 1997, med all musikken på 3 CDer og fet bok i tillegg.
Caprice Recortds
Sveriges Radios Forlag
ISBN 91-522-1793-0
Ailo Gaup
Francis [Bot]
Takk for tipsene dere!! Kom gjærne med flere!