Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Musikk og meditasjon
Jeg har brukt musikk til meditasjon hele mitt voksnen liv, og også som ungdom - uten å vite at det var det jeg drev med.
Jeg har erfart at det finnes to typer meditasjon i denne sammenheng: Styrt- og fri meditasjon.
Den styrte formen for meditasjon bruker jeg når utgangspunktet er at tanken skal styres, jeg gir den på en måte ei ramme å bevege seg innenfor - nesten som ei innhengning den beiter innenfor. Her har jeg et tema, eller en persjon, situasjon eller ei stemning som tauer tanken. Musikken jeg velger til denne formen for mesitasjon må være enkel, dvs uten altfor kompliserte arrangement, gjerne bare ett instrument.
Fri meditasjon ligger i navnet; tanken er fullstendig fristilt, den beveger seg hit og dit i svev, i stup, rykk og napp. Her er det opp til musikken å ta tak i tanken, dra den med seg og skape en film av levende inntrykk. Musikken kan være enkel, men aller helst fyldige arrangement med detaljer som gir tanken vinger å fly med. Jeg har brukt mange forskjellige typer musikk, mange genrer, mange artister - men ingenting fungerer som MENNESKEJERVEN. Så disse ordene og denne CD-en er mitt råd til dere.Tar gjerne en diskusjon med dere om dette. Besøk menneskejerven på heimesiden, der ligger også lytteeksempler, (menneskejerven.no)
Vennlig hilsen og gode råd fra VINGE
GjenopprettetMedlem
Nå er kanskje den optimale form for meditasjon å gå inn i tomhet - stillhet da?
Lille Ulv

Anonymous
For ikke å snakke om å meditere til naturens lyder live. I dag har det høljet ned med regn, jeg skulle ta en meditasjon, og tenkte jeg like gjerne kunne meditere til lyden av regnet som dryppet på vinduene. Det blir jo nesten som musikk

GjenopprettetMedlem
Helt enig med dere, det som dere sier om stillhet og meditasjon. Jeg har skrevet et innlegg om hulemeditasjon. Sterkere omgivelser er vanskelig å tenke seg; absolutt mørke, lukta av fjell, dråper som drypper og vinden som uler svakt langt der ute.
Vinge
Anonymous
Jeg liker jo også å meditere til avslappende musikk.
Jeg var på den siden du foreslo, menneskejerven. Jeg hørte på de lytteeksemplene, men det var ikke noe for meg.
Da liker jeg bedre å høre på Egil Fylling, da svever jeg avgårde på vinger.
Anonymous
"UlveMor":
Nå er kanskje den optimale form for meditasjon å gå inn i tomhet - stillhet da?
Lille Ulv 
i teorien skal alt kunne være en optimal form for meditasjon, så lenge du tror det selv, hvis man derimot kansje ikke er 100 % individuell så fungerer det bedre å gjøre som en eller annen mester har sagt at er best.
om det skulle være noen optimal form for meditasjon måtte det ha vært å meditere til alt du gjør, meditere imens du spiser frokost, meditere imens du går på jobb, meditere imens du jobber, meditere på vei hjem osv osv osv. poenget er la tankeskyene flyte vekk, og bare være der og da og fokusere 100 % på din oppgave
GjenopprettetMedlem
Da liker du kanskje min. Lytte eksempelet er for stort til at jeg kan legge det ut her.
http://whitecougar.tooquiet.net/Musikk.htmGjenopprettetMedlem
Meditasjon betyr konsentrasjon for meg.

Anonymous
takk for tipset Vinge liker flere former for meditasjon,