Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er medlem i et par engelske forum, og der kan man ikke skrive inn på noen av trådene før man har gjort
en presentasjon av seg selv under: Presenter deg selv.
Da først er man en fullverdig medlem til å kunne delta og poste bilder etc i andre tråder.
Føler det er en normal folkeskikk at man presenterer seg før man hopper inn i en diskusjon,
med til dels harde meninger uten at jeg (må skrive i jeg form, for jeg kan kun snakke for meg selv)
vet hvem de er..
Dette er mine meninger, hva andre synes gjenstår å høre...
Samin

GjenopprettetMedlem

Ja, så enig! Et svært tiltalende forslag!
AdsBot [Google]
Tja, engelskmenn er jo veldig formelle da ... Jeg synes nok ikke det er så viktig, det aller viktigste er vel at man har noe å bidra med. Da finner man jo etter hvert ut hva den andre står for. Men hei hei Samin, du ser meg her til venste

Anonymous
Tja, det er jo fint at det gjøres, men det behøver kanskje ikke være en plikt. Hva med en oppfordring istedet?
GjenopprettetMedlem
hei hei Samin, du ser meg her til venste
Hei, Liljee..
Jeg har sett bildet av deg og "kjent" deg lenge føler jeg, og tenkte ikke på at alle skal reregisterer seg..
Men det er mange som ikke har noen bilde det er jo frivillig, men kjønn, alder og sted gjorde ikke
noe at det sto i profilen. Og en liten prsentasjon av seg selv under "Presenter deg selv" tråden...
Mange her inne av de faste beboerne her inne har jo bilde, og kan stå for det som de skriver..
Men det ser ut til at en del anonyme personer kan bare slenge ut av seg all slags "dritt" uten å ta
følger av det...
Tja, det er jo fint at det gjøres, men det behøver kanskje ikke være en plikt. Hva med en oppfordring istedet?
Det har litt med "husfreden" å gjøre... vil man bli et seriøst medlem, så hvorfor ikke???
Man må jo kunne stå for det man sier, og da er det lettere å være seriøs om man har presentert seg..
Sånn er det bare...
Samin

GjenopprettetMedlem
Plikt er litt voldsomt, ja. Men en oppfordring kan vel være greit.
Hadde sikkert gått an å få systemet til å funke sånn at folk fikk en mail med en vennlig oppfordring om å presentere seg når de meldte seg inn.
Men nå er det jo også sånn på disse forumene at noen fremstår med navn og bilde, mens andre vil være totalt anonym og ikke ønsker å kunne gjenkjennes. Og da vil jo presentasjonene bli noe ulike.
Jeg stusser egentlig mest når folk som markedsfører seg som healere og arrangør av diverse sirker, samlinger og annet velger å bare framstå med et nickname. Jeg vil gjerne vite hvem jeg har med å gjøre i sånne sammenhenger.
GjenopprettetMedlem
Synes det er et godt forslag Samin

En enkel presentasjon av seg sjøl behøver jo ikke bli formell,
og jeg mener at man godt kan "gi litt" av seg sjøl på veg inn i ett forum
GjenopprettetMedlem
Æ tenke at "resonansen" inne på forumet forteller oss klart hva vi har og hva vi ønsker oss..
Sjøl e æ en tellhenger av normal folkeskikk og det e førr mæ ikkje den formelle stivbeinte, ved først å ta alle pent i hånden og hilse på....
(Slenge mæ heller om halsen på den æ føle godt førr og gjer et kompliment i steden

)
Ser det som mer viktig at man viser "normal" høflighet og presenterer seg straks en føler at det er riktig.
Anonymous
"Samin":
Føler det er en normal folkeskikk at man presenterer seg før man hopper inn i en diskusjon,
med til dels harde meninger uten at jeg (må skrive i jeg form, for jeg kan kun snakke for meg selv)
vet hvem de er..
"Samin":
Men det ser ut til at en del anonyme personer kan bare slenge ut av seg all slags "dritt" uten å ta
følger av det...
Det er ikke vanskelig å skjønne presis hva du mener... 
Og det har noe for seg. For det spirituelle "markedet" florerer av småsvindlere, og individer som driver med trafikkflyging, samtidig som de selv tar grunnleggende flygetimer (a la Balle Klorin..)
Ofte med både overbevisnede kostymer og utstyr, og de hender de driver både kursvirksdomhet og studiesirkler og "healing" på beskostning av godtroende sjeler.
Det burde absolutt opprettes en presentasjonstråd, men den skulle være frivillig, ikke alle har ønske om, eller interesse av, å framstå offentlig, og det skulle være rom for slike og.
Det kunne oppfordres til å først poste i presentasjonstråden, via aktiviseringsmail/ velkomstmail, men frivillig. Folk har forskjellige, noen ganger gode grunner til å være anonyme.
Allikevel, medlemmer man kjenner identiteten til, og som framstår som seg selv, virkelige personer, stiller i en annen klasse enn anonyme eller konstruerte personligheter.
Vi kunne bruke ei gulrot i stedet for tvang...Og opprette et eksklusivt subforum der tilgang til forumet ikke aktiviseres, før vi er på det rene med vedkommendes virkelige identitet.
Et slikt subforum åpner også for noe andre muligheter enn utenfor.
( I mitt tilfelle tar det alminnelig intelligente mennesker, ved hjelp av Google etc., 2 minutter å finne fullt navn, adresse, telefon, inntekt, xxxlengde og spor etter sosialt og profesjonelt engasjement. )
GjenopprettetMedlem
"susamel":
Det burde absolutt opprettes en presentasjonstråd, men den skulle være frivillig, ikke alle har ønske om, eller interesse av, å framstå offentlig, og det skulle være rom for slike og.

Det er en egen inndeling i forumet beregnet for presentasjon.

GjenopprettetMedlem
cenobit: Det er en egen inndeling i forumet beregnet for presentasjon.
Ja, og den blir ikke brukt nokk....
Det ender opp med at vi begynner å ønske nye deltagere velkommen midt i en
spennende tråd og ender opp med å forstyrre tråden av den grunn.
Og at det er greitt å ha hilst på vedkommende før de bryter inn i en tråd..
Samin

Anonymous
Om vi ser bort fra folkeskikk, hva som er høvelig, sedvane etc. Hva er det du/dere ønsker å oppnå gjennom presentasjonsplikten?
Gormii
PS! Jeg er en gutt på førtitre somre, jeg er glad i barn, men har ingen selv. Jeg liker turer i skog og mark, men trives og med å nyte et glass rødvin ved peisen. Jeg fordyper meg gjerne i en god bok, men mest av alt vil jeg fortape meg i dine dype vakre øyne.
Bil.mrk: Fiskepåtte
GjenopprettetMedlem
He he.... Den var herlig!
Hadde det ikke vært for at du nok er noe for ung for meg, hadde jeg nok svart på denne annonsen.....
Anonymous
Enig med Samin her. Virker forstyrrende midt i ev. emner som blir tatt opp. Jeg er vel en av synderne og skal herved legge inn en høflig presentasjon av meg selv.

Er jo veldig koselig den som Gormii kom med her...

GjenopprettetMedlem
Gormii: Hva er det du/dere ønsker å oppnå gjennom presentasjonsplikten?
Vel om man leser tråden og ikke bare overskriften vil det komme frem hva som menes..
Men du Gormii har jo en oversiktlig profil, det er mange som ikke skriver noe i profilen sin..
Dette er jo opp til admin for forumet å bestemme, jeg bare kastet ut et forslag..
Samin

Anonymous
Jeg er litt usikker på om jeg oppfatter problemet, men hvis det handler om å beskytte seg/debattsonen mot usakelige og uhøflige innlegg. så har jeg følgende råd. Ikke besvar innlegget! Det er moderators oppgave å rydde bort slikt som skaper uro i sonen, men moderator trenger tid for å gjennomføre dette. I mellomtiden er ignoranse det beste våpen. Jeg tror det er umulig å skape regler og rutiner som sikrer sonen mot uønskede elementer. Kranglefanter og kverulanter får energi av den responsen de gis, de trenger de andre debatantenes respons for å ha noe å tygge videre på. Så mine venner: utøv tauset!
Som nevnt innledningsvis, jeg er litt usikker på om jeg forstår hva som ligger til grunn for denne tråden. Om jeg tok feil: beklager!
Gormii
Anonymous
"Gormii":
Jeg er litt usikker på om jeg oppfatter problemet, men hvis det handler om å beskytte seg/debattsonen mot usakelige og uhøflige innlegg. så har jeg følgende råd. Ikke besvar innlegget!
Så mine venner: utøv tauset!
Som nevnt innledningsvis, jeg er litt usikker på om jeg forstår hva som ligger til grunn for denne tråden.
Gormii
Vel talt Gormii!
Forresten sjarmererende rev du har til avatar, har ikke sett på maken til luring! 
Anonymous
"Gormii":
PS! Jeg er en gutt på førtitre somre, jeg er glad i barn, men har ingen selv. Jeg liker turer i skog og mark, men trives og med å nyte et glass rødvin ved peisen. Jeg fordyper meg gjerne i en god bok, men mest av alt vil jeg fortape meg i dine dype vakre øyne.
Bil.mrk: Fiskepåtte
Englemor er jeg, trettiseks somre, vinger har jeg en gang pr måned, men flygedyktigheten kan jeg ikke skryte av. Jeg har en hormonell og pubertal sønn på snart 13 år, så en evt ny fase med babygråt blir et kjærkomment avbrekk i pubertale humørsvigninger hos det eldste krapylet.

Skog og fjell er det masse av rundt her, og fiskevann med deilig ørret finnes også. Vinstativet mitt er fylt opp av både røde og hvite viner, og reinskinnet kan jeg legge foran Jøtul'n slik at du og jeg kan kose oss med ei flaske vin foran den åpne Jøtuldøra. Jeg også fordyper meg i bøker, både alternative og krim; Mankell, Fossum og Lindell er favoritter. Og bak mine briller finner du blågrønne øyne som bare lengter etter å se deg dypt inn i dine øyne.
Ærbødigst hilsen Englemor

Anonymous
"Englemor":
Englemor er jeg, trettiseks somre, vinger har jeg en gang pr måned, men flygedyktigheten kan jeg ikke skryte av. Jeg har en hormonell og pubertal sønn på snart 13 år, så en evt ny fase med babygråt blir et kjærkomment avbrekk i pubertale humørsvigninger hos det eldste krapylet. 
Skog og fjell er det masse av rundt her, og fiskevann med deilig ørret finnes også. Vinstativet mitt er fylt opp av både røde og hvite viner, og reinskinnet kan jeg legge foran Jøtul'n slik at du og jeg kan kose oss med ei flaske vin foran den åpne Jøtuldøra. Jeg også fordyper meg i bøker, både alternative og krim; Mankell, Fossum og Lindell er favoritter. Og bak mine briller finner du blågrønne øyne som bare lengter etter å se deg dypt inn i dine øyne.
Ærbødigst hilsen Englemor 
Du verden til respons, en vaskeekte engel. Morsomt at du frister med baby allerede i andre setning. Hva med å ta en kaffe først? Pass opp! Jeg skyter fra hofta. Jeg var litt løgnaktig vedrørende vin. Tradisjonelt er jeg en ølldrikker, men nå foretrekker jeg stort sett å la det være. Jeg bryr meg ikke meget om krimliteratur, på den annen side spiller ikke det noen rolle. Trøndelag!? Steike!
Nuss
Gormii
GjenopprettetMedlem
...hehehe...begynner å likne mer og mer på kontaktannonser dette...kanskje det skulle vært opprettet et eget forum for det også ?

Anonymous
Hihihi! Gormii er god på dette han. Jeg ble skikkelig forført i en annen tråd tidligere.

:icon_lol:
Må være det lure reveblikket...

GjenopprettetMedlem
Ehhh.....

Kunne ikke finne min egen presentasjon, jeg....

Får kanskje komme med en snart...? Kjennes bare litt rart... etter så lang tid...
GjenopprettetMedlem
Jeg bor i Bergen, er skytte ned ascendanten i Skorpionen og månen i
Væren..det sier en del om meg.. Blir 59 år i november, har en sønn og
en datter, mormor til 3 gutter og farmor til 1 jente og 1 gutt. Mitt siste
barnebarn kom tidlig søndag morgen, måtte bare nevne det...

GjenopprettetMedlem
Dere er jo litt søte også da
Det var jo liksom under tråden: "Presenter deg" dere skulle skrive dette da...
Men..Men.. jeg skjønner hintet...