Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
:idea: Hadde det vært en ide at alle medlemmer, før de ble godkjent og registrert, må krysse av på å overholde en viss
god etikkette og god stemning...?
Personangrep og upassende utsagn, nedverdigende utskjellninger hører ikke hjemme her, synes jeg.
Det skaper en svært negativ energi for de fleste her......
AdsBot [Google]
God ide det Sjelevenn! Men uansett skulle det være en selvfølge, så lenge man ikke skriver på en fjortis-sone ...
GjenopprettetMedlem
Helt enig med deg Sjelevenn om at det bør være en grense, men det blir en vanskelig oppgave og administrere.
Vi får heller håpe at måten å uttrykke seg på kan modereres i den forstand at det ikke skrives nedsettende/nedverdigende (Veit at jeg sjøl nå har skrevet slik direkte i svar nettopp, men i og med at det ble spurt om svar fra vampyr, så ga jeg det).

Dette er et viktig tema som opptar mange her på sonen, og administrasjonen er også gjort oppmerksom på dette.
Det ville være synd om forumet skulle "bli sprengt" pga. dårlig etikette.
Det er riktig og viktig det David skrev om Toltekerne:

( En av 4 viktige punkter i Toltekernes(Mexicansk sjamanistisk retning) leveregler er dette:
TA IKKE NOE PERSONLIG
Ikke noe av det andre gjør, er på grunn av deg. Det andre sier og gjør, er en projeksjon av deres virkelighet., deres egen drøm. Når du er immun mot andres meninger og handlinger, vil du ikke bli utsatt for unødig lidelse.)

, men det er fryktelig vanskelig å leve etter dette i et forum hvor enkelte til stadighet blir utsatt for sjikane og personangrep fra en og samme person (les Susamel - det vet både vi og han) Jeg vil gi honnør til ham for å ha startet opp mange flotte tråder, men det er så synd disse da blir "sprengt" pga. uttalelser som dette temaet berører.

La oss alle besinne oss, og berike hverandre med gode ord og tråder, konstruktiv kritikk og  sterke meninger må også være lov, men drar det seg mot sjikane og personangrep da har det gått for langt.

Wolf
Anonymous
Nå bør det være en selvfølge for alle som kommer hit som Liljee sier.
Det er også noe som heter å unngå å la seg provosere av andre menneskers dårlige oppførsel og lite konstruktive debattstil.

Men det er klart når mange reagerer på andre personers oppførsel så bør nok de personene ta det til etterretning og forandre til en mer konstruktiv debattstil. Men det er lett å la seg rive med og bli provosert og da blir debatten veldig personlig. Og går over til personangrep og sånt. Jeg snakker av egne erfaringer. Kanskje også en ide å unngå å svare på lite konstruktive debatter og vinkle til noe mer konstruktivt.
Anonymous
La oss alle besinne oss, og berike hverandre med gode ord og tråder, konstruktiv kritikk og  sterke meninger må også være lov, men drar det seg mot sjikane og personangrep da har det gått for langt

Jeg har gått i fella selv - latt meg provosere av andres meninger og sånt som kan virke å være arrogant eller hva det skal være. Og det har bare ført til lite konstruktiv debatt. Så alle kan jo lære av det på en måte. Å besinne seg - alle sammen. Og være med å føre debatten til noe mer konstruktivt og ikke ta det så personlig. Ikke lett, men det går an å fordøye lite konstruktive postinger fra andre. Det er bare å jobbe med å fordøye det og ikke svare eller finne på noe konstruktivt til motsvar :w00t: 8)
GjenopprettetMedlem
"David":

Så alle kan jo lære av det på en måte. Å besinne seg - alle sammen. Og være med å føre debatten til noe mer konstruktivt og ikke ta det så personlig. Ikke lett, men det går an å fordøye lite konstruktive postinger fra andre. Det er bare å jobbe med å fordøye det og ikke svare eller finne på noe konstruktivt til motsvar :w00t: 8)

Joda det er lett å si / skrive at vi ikke skal slik og slik, men det er grenser for hva vi skal svelge uten å si ifra.
Det er viktig i hverdagen og ikke svelge kameler etter kameler, det skal være mulig og si ifra før det går for langt
og det blir personangrep. God kommunikasjon ville løst alle verdensproblemer...

Personen er sikkert grei i seg selv, men han oppfører seg ikke slik..

Er enig med med dere alle over her :respect:

Samin  ;)
Anonymous
"Samin":

"David":

Så alle kan jo lære av det på en måte. Å besinne seg - alle sammen. Og være med å føre debatten til noe mer konstruktivt og ikke ta det så personlig. Ikke lett, men det går an å fordøye lite konstruktive postinger fra andre. Det er bare å jobbe med å fordøye det og ikke svare eller finne på noe konstruktivt til motsvar :w00t: 8)

Joda det er lett å si / skrive at vi ikke skal slik og slik, men det er grenser for hva vi skal svelge uten å si ifra.
Det er viktig i hverdagen og ikke svelge kameler etter kameler, det skal være mulig og si ifra før det går for langt
og det blir personangrep. God kommunikasjon ville løst alle verdensproblemer...

Personen er sikkert grei i seg selv, men han oppfører seg ikke slik..

Er enig med med dere alle over her :respect:

Samin  ;)

Joda, forsåvidt enig, men det er også viktig for alle parter å fordøye kranglene hvor det er flere enn han involvert. Så det å unngå la seg bli provosert er også en fin måte å unngå krangler på. Men det er som du sier - grenser for hvor mye en kan tåle, men det handler også om hvordan man legger opp til det. Så det er mulig å unngå det også da.

Dette med at en kan lett ta ting personlig gjelder jo egentlig for alle parter og da blir det en veldig personlig debatt. Så alle kan jo lære av det på hver sin måte. Jeg har erfart lignende ting før og skjønner at det er vanskelig å unngå å bli provosert osv.

Jeg vil heller ikke at det skal bli en gapestokk ang rundt personer 8)
Anonymous
Hva skjer? Jeg har begynt å sitere meg selv:
Sitatet er hentet fra en annen tråd, dengang susamel trådte sine første uforsiktige skritt her på sonen:

"Gormii":

Jeg er litt usikker på om jeg oppfatter problemet, men hvis det handler om å beskytte seg/debattsonen mot usakelige og uhøflige innlegg. så har jeg følgende råd. Ikke besvar innlegget! Det er moderators oppgave å rydde bort slikt som skaper uro i sonen, men moderator trenger tid for å gjennomføre dette. I mellomtiden er ignoranse det beste våpen. Jeg tror det er umulig å skape regler og rutiner som sikrer sonen mot uønskede elementer. Kranglefanter og kverulanter får energi av den responsen de gis, de trenger de andre debatantenes respons for å ha noe å tygge videre på. Så mine venner: utøv tauset!

Jeg merker meg at det er flere debatanter her som kommer med gode råd om oppførsel og kjærlighet samt personkritikk i samme innlegg!!!! Dette henger kort og godt ikke på greip.

Det finnes en liten knapp med teksten "rapporter til moderator" heftet til alle innleggen på sonen. Blås ut ved å trykke på denne!

Gormii
Anonymous
Det finnes en liten knapp med teksten "rapporter til moderator" heftet til alle innleggen på sonen. Blås ut ved å trykke på denne!

Gormii

Ja, en kan benytte seg mer av den. Men nå ber jeg om at alle parter fordøyer det som har skjedd og håper på mer konstruktive debatter i fremtiden. Og de finnes det enormt mye av her heldigvis da.  :w00t: 8)
GjenopprettetMedlem
Ja la oss holde føtene på jorda,og skille mellom sunn og usunn debatt :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg hadde lyst å svare på vampyrtråden, men så at den var stengt av en eller annen grunn jeg ikke kan forstå. Og kan heller ikke se at den ene siden har dårligere nettetikette enn den andre. Ofte diskuteres den andre siden, en side som det for meg tar tid å få innsikt i. Jeg prøver å lytte når noen gidder å fortelle meg noe. Riktig kritikk kan hjelpe en fremover. Noen ganger sårer kritikken, da kan den gjøres hel. Jeg har lest mye på debattsonen om å spise smerten.
En annen ting jeg har lagt merke til er at folk mener forskjellig om det di oppfatter som sjamanisme. Det kan skape misforståelser, og eventuelt diskusjon om ikke den ene parten trekker seg. Jeg synes det er leit at en ikke kan ha en diskusjon gående noen runder uten at tråden skal stenges.
GjenopprettetMedlem
Rolig nå, en fot først. Ikke mist hodet, ikke før de stenger, hva får deg ut og hit og hva blir du så tørst av? :beer:
Hvis dette forumet skal stå i sin egen selvrespektive orden, bør alle og enhver få slippe til og lufte sine meninger. Man trenger ikka å ta alt så himla bokstavelig, eller personlig. Det er litt komisk å se at folk blir personlig fornærmet i et forum som er basert på toleranse og egotranscenendensialitet, kanskje nettopp disse utblåsninger trengs for å friske opp luften som uansett er litt giftig, røske litt opp i materien og blottlegge hvor kommunikasjonen opphører? Hva er det som egentlig er problemet, for å si det på en litt annen måte. Fred og kjærlighet til dere alle, dette ble nok en smule tåkete, men jeg skjønner nesten selv hva jeg mener. :lol: :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg kom bare med et forslag… som jeg fortsatt står for...
Det som ble servert her i dag, i et par av trådene, var langt ifra det jeg oppfatter som en sjamanistisk holdning.  ( Kanskje har jeg tatt helt feil…?)
Jeg lytter gjerne på konstruktiv kritikk, men blir det med sjikanering og personangrep, så reagerer jeg. Jeg tar ikke slike angrep personlig…. Det speiler bare ubalansen hos motparten.
Jeg er heller ikke ute etter å få rett…. Selv de jeg anser som mine venner her inne, holder ikke alltid med meg, og det sikkert med rette….. Og det er helt greit… Blir det noen debatt om vi alltid er enige…?
Min intensjon er bare å overholde en viss etikkette her inne… respektere hverandres ulike meninger, uten personangrep…
Elsker dere! Varme tanker fra meg!  :beer:  :beer:  :beer:
Anonymous
"Sjelevenn":

Jeg kom bare med et forslag… som jeg fortsatt står for...
Det som ble servert her i dag, i et par av trådene, var langt ifra det jeg oppfatter som en sjamanistisk holdning.  ( Kanskje har jeg tatt helt feil…?)
Jeg lytter gjerne på konstruktiv kritikk, men blir det med sjikanering og personangrep, så reagerer jeg. Jeg tar ikke slike angrep personlig…. Det speiler bare ubalansen hos motparten.
Jeg er heller ikke ute etter å få rett…. Selv de jeg anser som mine venner her inne, holder ikke alltid med meg, og det sikkert med rette….. Og det er helt greit… Blir det noen debatt om vi alltid er enige…?
Min intensjon er bare å overholde en viss etikkette her inne… respektere hverandres ulike meninger, uten personangrep…
Elsker dere! Varme tanker fra meg!  :beer:  :beer:  :beer:

Faktisk en veldig god post, og vakkert formulert, som jeg bare kan si meg hjertens enig i.  :w00t:

God helg! ;)