Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Det hadde vært fint om også Sjamansonens debattanter tok høyde for alminnelig nettetikette.
Det er visse kjøreregler som gjelder alle.
Jeg opplever stadig at nymoralister saboterer trådene, med besserwisserske og moraliserende overprøvinger av trådenes overskrift og tema.
Mulig at disse innbilder seg at sålenge de kan moralisere i en tråd, så gjelder ikke nettetikette for dem, dithen at de ikke behøver å holde seg til trådens tema. Dette fører til dårlige stemninger og til konflikter.
Dagens digresjon og sbaotasje av en tråd " Farlige bøker" er svært moralisererende og bedrevitende, men altså ikke bedrevitende nok til å tillates å sabotere en tråd.
Det er besynderlig, dette fraværet av respekt for andres tråder, men at man samtidig forsøker man å stille seg på en pidestall hevet over reglene for nettetikette, som enslags moraliserende oversamvittighet.
Så dere som lider av disse uvanene, forsøk å oveholde alminnelige krav til skikk og bruk i nettdebatter. Det er blant annet å holde seg til tema i en tråd, samme hvor moralsk " høyverdig" man måtte innbilde seg å være.
Forresten den moralske " høyverdigheten" deres gir jeg ikke fem øre for, den er hul og falsk og bygger i hovedsak på en grunnfestet angst.
Anonymous
Det regimet du etterlyser er mye bedre enn det motsatte, der hvor alle babler om sitt i enhver tråd. Det er beklageligvis fristende å komme med snusfornuft (tilgi meg!) selv om dette ikke, strengt tatt, hører hjemme i tråden. Om svarene i en tråd holder seg til saken blir det og lettere å følge tråden. Man kan kanskje til og med si at det går en rød tråd gjennom debattråden. Om det faktisk foregår meningsutveksling i tråden, kan og meldinger av arten:
bravo! jippi! Hurra! Flott! etc etc
bli støy, selv om det er hyggelig med posistiv tilbakemelding.
Vel vel, dette gjelder om man ønsker klare, tydelige og effektive meningsutvekslinger. Men, er det det vi vil? Det er på ingen måte sikkert at intellektuelle hissigpropper og surpomper skal sette standarden i dette forumet.
Gormii
PS! Jeg gikk litt over streken her, en del av meldingen er fjernet i etterhånd.
SEO Crawler
Bom Shiva!

Anonymous
Jeg vet ikke hva Bom Shiva betyr. Er det det samme som skivebom?
Gormii
GjenopprettetMedlem
Hva er dette???
Jeg synes så absolutt Øysteins innlegg hadde med tråden å gjøre! Et svært interessant innlegg!
Men så fort noen har andre meninger enn deg…. vil du ha tråden slettet???
Skal du slette alle tråder som ikke utvikler seg etter ditt hode…? Hva er dette for dominerende oppførsel?
Jeg synes stemningen her inne fortiden er mindre god, og har holdt meg unna, men nå kunne jeg ikke dy meg…
( Denne kom visst på feil tråd, flytter den til under "farlige bøker")
GjenopprettetMedlem
Tellate mæ å støye litt her
Aaaaaaaahhhhh 1 puuuuhh - aaaaaahhh 2 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 3 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 4 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 5 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 6 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 7 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 8 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 9 puuuuuuhhh - aaaaaahhh 10 puuuuuuhhh...
Sånn da skulle vel det meste være sakt om min umiddelbare reaksjon.....
Jeg oppfatter at det du kaller mangel på nettetikette her på sonen er et resultat av stor takhøyde og det faktum at de fleste som debatterer her ikke er "A4" mennesker.
Men for all del Susamel - Du må gjerne endre din opptreden her på forumet og forsøke å gå foran og sette standarden innenfor de alminnelige kjøreregler som gjelder alle

SEO Crawler
Det synes jeg er kloke ord!
Å gå foran med et godt eksempel. (evt etter å ha pustet og tellet/tullet seg til til 10)
Alt godt! (og litt ondt...

neida, tuller

)
Lys og kjærlighet (pleier noen å si - idag stemmer jeg i! Møllers tran)

Anonymous
Som sagt, denne tråden er et innlegg som oppfordrer til nettettikette.
At man blir angrepet fra flere hold for det og, er ikke annet enn å vente?
Istedet for at svarene holder seg til tråden, og forsøker å bidra.
Er fraværet av nettetikette er grunnfestet her inne?
Det første posten min i dette forumet ble angrepet av en som mente at jeg ikke hadde noe i dette forumet å gjøre. Deretter slengte et hylekor seg på, og det samme gjentar seg gang på gang.
Hvor lenge skal de oppegående og selvstendige åndene her inne finne seg i å domineres av dette moraliserende hylekoret, som ikke bryr seg døyten om å respektere tråden i andres tråder?
Man tar ikke fem øre for å henge seg på kampanjer for å ødelegge tråder, og det samtidig som man forsøker å framstille seg som moralens voktere.
Og når denne mobben får tilsvar som de ber om, etter at de nærmest vanemessig avsporer og saboterer debatter, så er det ikke måte på hvor fælk og sur man er?
Det er jeg som har rett her, ikke hylekoret.Anonymous
Ikke hylekor...men englekor!

No må du skjerpe dæ, Susamel...vær voksen og ta fram barnet i deg.
Gooo klæm fra Kira!
GjenopprettetMedlem
"susamel":
Som sagt, denne tråden er et innlegg som oppfordrer til nettettikette.
At man blir angrepet fra flere hold for det og, er ikke annet enn å vente?
Istedet for at svarene holder seg til tråden, og forsøker å bidra.
Er fraværet av nettetikette er grunnfestet her inne?
Det første posten min i dette forumet ble angrepet av en som mente at jeg ikke hadde noe i dette forumet å gjøre. Deretter slengte et hylekor seg på, og det samme gjentar seg gang på gang.
Hvor lenge skal de oppegående og selvstendige åndene her inne finne seg i å domineres av dette moraliserende hylekoret, som ikke bryr seg døyten om å respektere tråden i andres tråder?
Man tar ikke fem øre for å henge seg på kampanjer for å ødelegge tråder, og det samtidig som man forsøker å framstille seg som moralens voktere. 
Og når denne mobben får tilsvar som de ber om, etter at de nærmest vanemessig avsporer og saboterer debatter, så er det ikke måte på hvor fælk og sur man er?
Det er jeg som har rett her, ikke hylekoret.
Hvor er nettetiketten din i dette innlegget Susamel?
GjenopprettetMedlem
Dette er et forum for sjamaninteresserte.... med like mange meninger som individer...
Mange her er også litt "smågale klovner", smågale på den sunde måten.

Det går ikke å dirigere disse menneskene...
Om man alltid må ha rett, blir man ikke tatt seriøst...
Din sannhet er ikke min sannhet...
Jeg startet en tråd om nettettikkette; "Et forslag", hvor du susamel, faktisk var enig med meg...
La oss fylle dette forum med gode energier og en respekt for andres konstruktive meninger.
Det man gir ut får man tilbake
Varm klem til dere alle!
Anonymous
"Sjelevenn":
Dette er et forum for sjamaninteresserte.... med like mange meninger som individer...
Mange her er også litt "smågale klovner", smågale på den sunde måten. 
Det går ikke å dirigere disse menneskene...
Om man alltid må ha rett, blir man ikke tatt seriøst...
Din sannhet er ikke min sannhet...
Jeg startet en tråd om nettettikkette; "Et forslag", hvor du susamel, faktisk var enig med meg...

La oss fylle dette forum med gode energier og en respekt for andres konstruktive meninger.
Det man gir ut får man tilbake 
Varm klem til dere alle!
Ja, og dette er et godt innlegg, synes jeg.
De som sier at det kreves noe av alle, også av meg, og dessuten av dem selv, har helt rett. Den posten er i en byggende og konstruktiv ånd, og bidrar til å skape god stemning.

GjenopprettetMedlem
Sånn jeg ser det ligger utfordringen i å takle at det skjer ting med tråden. Jeg mener at en skal være takknemmelig for at en eksempelvis kan se at tråden sporer av. Og ser det som en gave.
GjenopprettetMedlem
Meningsutvekslinger er sundt