Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vi har akkurat vært igjennom min sønns borgerlige konfirmasjon, og i forkant ville jeg gjerne spørre om det var noe jeg kunne gjøre for min sønn. Jeg brukte "stille-sjaman" teknikken og satte meg i sengen om kvelden. Her er det som skjedde:

Jeg henvendte meg til min sønns hjelpere eller kraftdyr og ber de/den komme frem.

Kraftdyret hans kommer til meg. Jeg spørr om det er noe jeg får lov å gjøre for min sønn. Kraftdyret sier: ja, du får en sermoni.

Jeg: Men hvordan er den da?
Kr.dyr: Du får den mens den pågår
Jeg tenker ja, ja,, dette blir spennende....

Plutselig står jeg på en slette i skogen. Jeg står litt foran og til venstre for et bål som er i ferd med å brenne ut. I mot meg kommer min sønn og hans kraftdyr. Sønnen min stopper foran meg og jeg vet bare hva som skal skje. Jeg kler av han alle klærne og vasker han ren med svamper og vann. Mens jeg gjør det så synger jeg for det lille barnet som har vært og den tilbakelagte barndommen. Jeg synger i åndeverden og der jeg sitter i min seng.....jeg gråter og synger
Kr.dyret: Elin, nå kan du ta deg en pause og gå på badet og snyte deg...
Jeg: ler og blir litt flau, men gjør som han sier....
Vi fortsetter etter at jeg har satt meg igjen.

Naken skal min sønn gå over det glødene bålet etter meg. Når vi kommer på den andre siden ligger det klær og redskaper der. Mens jeg synger for den mannen han er i ferd med å bli kler jeg på han. Skinnbukser med frynser, vest med tegninger, han får pannebånd med en fjær og av redskaper: Pil og bue, kniv og tomahawk.....
Når han så er ferdig kledd vandrer han avgårde med kraftdyret sitt. Jeg ser etter de, og før de blir borte i skogen snur han seg og løfter sin bue i hilsen....

Rituale slutt....

Jeg tenkte jeg skulle legge dette inn her for det er mange som savner ritualer. Noen av oss  som jobber sjamanistisk har barn som tar tidlige valg bort fra kirkelige og humanistiske sermonier. Dette, eller en variant av dette kan være til hjelp, og dere er alle hjertlig velkommne til å adoptere denne sermonien eller lage deres eget ut ifra dette konseptet.

Lykke til.

Elin
GjenopprettetMedlem
Hei Elin :biggrin:

Så flott seremoni du fikk til sønnen din :wub:
Og takk for tips ;D

Stor klem :wub:
GjenopprettetMedlem
Wow! høres ut som mye fin styrke for en ung mann å få med seg... så bra med en konfimasjon i åndeverden i tillegg til den litt gråere i den fysiske.

Ulvemor
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: Dette var så bra, fikk gåsehud og jeg kjente på akkurat det du fortalte til oss, og som mamma til en som nå står overfor et valg, hvor han selv må velge hvilken vei han skal gå, i form av en "konfiramsjon " og det å ha et rituale for en selv som mamma høres så bra ut, for jeg vil at han selv skal velge sin vei, min vei er sjamanisme veien. Og av respekt for han så må han selv velge.

Kjempe bra skrevet..... :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
takk for respons.. :biggrin:

Jeg tenkte nå på at dette ritualet kunne utføres i den fysiske verden, eller en variant av den.
Kanskje det er noen unge som vil ha en natur-sermoni som dette.

Også kan man ta en åndelig sermoni selv, om nødvendig.

Eller som Ole Brum: ja, takk - begge  deler
Anonymous
Takker for at du delte denne nydelige seremonien.

den blir tatt vare på :)