Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I morgen er vårjevndøgn. Derfor ville jeg holde et liten ritual med to venner. Vi kunne bare møte på helgen, så har vi truffet oss noen dager siden.

Vi gikk inn i en liten sidedal i fjellet for å besøke treet mitt. Jeg var der siste gangen under jultiden og har brakt noen til treet.

Underveis har vi samlet litt ved for å lager et bål. Sønnen min (6 år) har funnet et liten tre, som en julgranresten. Helt bestemt tok han den med seg: "Jeg bruker det."
Han var den første ved treet og viser treet til de to venner. Vi hilse treet og alt gikk veldig fort.
Vi har ikke snakket om hvordan vi vil holde ritualet og jeg hadde ingen "plan" i hodet.
Men der var en plan...

Før vi riktig kom dit, var sønnen ved treet og tok ut alle gaver vi har brakt dem i vinter. Jeg ville viser han: først kom dit, så hilse, så lager bål, så gå til tre...alt med ro...men det er ikke barnets tempo...
”Treet har hvisket til meg: Tar ut alt.” sa han.

Hver hadde sin oppgave. Ilden begynnte å brenne da jeg begynnte å tromme med trommen fra Kiruna. Vennen leser tekster og barntegninger, de lå i treet over vinter. De lå der med et Buddha-bildet. Etter det gav han tekster til ilden. Sønnen har trommet med. I bakgrunn flyter en liten fjellelv, vårfugler var rund om oss. Venninen gi røkelsen ut fra en spesiell samisk vesken inn i ilden.
De begge kom nettopp tilbake fra New Zealand. Fra der de har brakt med seg vann. Det er ut en kilden, som blir gjenopplivt på sjamanisk måte. Han spruter noen av vannet over ilden. Tre dråper kom på Buddha-bildet. Imidlertid sto det over ildstedet, ved siden av trommen og vintergaver lå nedenfor. Røyken dra opp til treet. Vi gav treet denne gangen tre bakt kjeks. De se ut som ild. Det er en gave fra den tibetanske familien for nyttårsfesten. Til slutt sønnen min viser oss til hva han bruker sin liten trespissen: han ”planter” den ved siden av stor treet...

Har en bra vårjevndøgn alle sammen!
Hilsen fra Antje.
GjenopprettetMedlem
:respect:
Anonymous
Det var et fint rituale, takk for at du forteller.
En fin vårjevndøgn ønskes til deg også :wub: