Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Bing [Bot]
Jeg vil skape en gudinnefestival. Ved midtsommerstid.... Forsøker å finne sted, trenger bidragsytere og ildsjeler. I min fantasi er festivalen gratis, fredsfremmende og en feiring av moder jord, gudinnen i alle kvinner, alle gudinner. Hva ser jeg for meg? Dans, musikk, trommer, kunst, myter, farger, ritualer, fortellinger om gudinnen, mennesker som møter hverandre og moder jord i vakreste blomstringstid. Hva mer som finner sted vet du som vil være med.
Jeg vil gjerne gjøre denne drømmen til virkelighet og utfordrer alle gudinner og gudinne-tilbedere på sonen!

psbot [Picsearch]
nu har du plantet ett frø (iallfall hos meg)
så får vi se hvilken blomst som åpenbarer seg
GjenopprettetMedlem
Flott ide! Et frø er plantet her også....
Ser for meg en herlig samling glade sjeler i full blomst... med fargerike flagrende lange kjoler og skjørt....
Men hva gjør den gudommelige mannen?
GjenopprettetMedlem
vi er i kontakt med vår feminine side, så det går bra med oss, det har du jo sagt selv
vi kan ordne det praktiske, lage mat, vaske og slikt
GjenopprettetMedlem
Din skapelse smaker det ånd i kjøtt og bein av
Jeg vil også være med og stiller gjerne opp hvis du trenger hjelp underveis.
Kanskje kunne alle Gudinner og Gudinnedyrkere få være med? Ikke for å støtte Gudinnene (for det trenger de ikke

) men for å hylle/holde/kjenne/leve ut/smake på.....Gudinnekraften?
GjenopprettetMedlem
Herlige gudinne!
Jeg gleder meg
Flott ide, tiril

Bing [Bot]
Herlig! Her er mange gudinner og gudommelige menn! Det var jo det jeg visste! Ideer til gode steder ved sjøen i det grønne, i nærheten av Oslo? Vet om noen musikere jeg kan spørre. Og fortellere. Noen som lager mat...Den gudommelige mannen har gudinnene kjær tror jeg.
Flagrende farger og dansende gudinner! Jeg jobber videre med dette!

Bing [Bot]
En liten komite har tatt form, en oppstartkomite så og si: Datoen blir 21 og 22 juni, steder vi arbeider med er 1: Ingierstrand utenfor Oslo, 2: Deler av badeparken i Drøbak 3: Parkanleggene ved Landbrukshøyskolen i Ås. Regner med at gudinnen snart bestemmer seg for hvor det skal bli. Andre gode forslag?

She works in mysterious ways.
GjenopprettetMedlem
Flott!
Tenker du noe a la Villkvinnefestivalen som er på fjellet?
Håper du får det til

GjenopprettetMedlem
Sjekk ut gudinnekurs her
www.aruna.no
link til høyre på siden, to kurs
4-6. april og
2-4. mai
Bing [Bot]

Fantastisk inspirerende arbeid i disse kursene med gudinner på Aruna. Jeg inviterer inn noen av de gudinnekursholdere som faktisk etterhvert finnes, til å bidra med noe på festivalen. Afrodite....Demeter, Diana, Hekate, Frøya, Inanna. Det blir fortellere, hva mer blir det? Skape nye riter? Sirkel? Dans?
GjenopprettetMedlem
"tiril":

Fantastisk inspirerende arbeid i disse kursene med gudinner på Aruna. Jeg inviterer inn noen av de gudinnekursholdere som faktisk etterhvert finnes, til å bidra med noe på festivalen. Afrodite....Demeter, Diana, Hekate, Frøya, Inanna. Det blir fortellere, hva mer blir det? Skape nye riter? Sirkel? Dans?
Hva med astarte? Det har jo kommet en skole viet til henne i Oslo. he he
Ifølge legenden steg Astarte ned på jorden som en ildfull stjerne og landet i en sjø ved Alphaca i nærheten av Byblos. Astarte er en av de eldste gudinnene fra Midtøsten; hun kan spores helt tilbake til yngre steinalder og bronsealderen og er svært lik Isjtar i Babylon, Hathor og Isis i Egypt, Kali og Irdrani i India, Afrodite og Demeter i gresk mytologi og Frøya i norrøn mytologi. Hebreerne tilba henne som sidonernes gudinne.
Astarte ble assosiert med månen og kalt Universets moder, hun som gir liv til alt på jorden. Hun regjerte over himmelens lysånder, som kunne ses som stjerner fra jorden. Herfra kom navnet Astroarche, «Dronning over stjernene». Det hevdes også at «Easter», det engelske ordet for påske, har sitt opphav i hennes navn.
Legender i Syria og Egypt knytter Astarte til «Den svarte madonna». Hvert år ble det feiret en jomfrufødsel den 25. desember, slik at solen skulle fødes til et nytt år. Astarte ble ofte omtalt som «Den himmelske jomfru».
Astarte hadde og har mange egenskaper, derfor har hun også mange symboler:
Økende måne: det feminine
Kuhorn og sol: symbol for Den store moder
Oksehode: symbol for fruktbarhet og herskerkraft
Lotus: bæres av Den store moder i egenskap av månegudinne. Lotus er lysets blomst, og selve blomsten har form som flammende solstråler; stilken er navlestrengen. Lotusblomsten har kreative og skapende krefter
Due: budbringer av den hellige visdom
kilde
Det finnes forresten en veldig god tekst om henne og gudinnedyrkelsen i siste nummer av
Gateavisa.
Ellers finnes det vel Hinduister som kan snakke om gudinner uten å måtte bla opp i ymse kilder og tolke disse med protestantiske øyne?

Og hva med
Gaia teorien? Har den vært en tankevekker i forhold til vår verden
moder jord?
Det er fullt mulig å ta ferge ut til de ubebodde øyene i Oslofjorden, og slå opp en leir på en av dem et par dager. Jeg tror likevel at en gudinnefestival burde være foruten siviliserte forstyrrelser, så hvorfor ikke reise lenger av sted?

GjenopprettetMedlem
Kanskje denne kan være til inspirasjon?
www.villkvinner.no

GjenopprettetMedlem
Strålande forslag!

Men kremt kremt til datoen. Mange møtest på andre liknande feiringar av sommarsolverv...
Håpar på fin spredning og historisk botn i gudinnetemaet,og vinklingar til økologi,spiritualitet og kultur,heller enn rein kvinnesak.
The Goddess herself is far beyond sex,race and age.
She`s the fruitbasket for us all.
Bing [Bot]
Absolutt noe annet enn ren kvinnesak, hva nå det er. 70-åra er forbi. Men kraften ligger i det spirituelle, i det økologiske, i feiring av skaperkraft, bare vi kan skape den verdenen vi ønsker oss.
Har tenkt på øyene i Oslofjorden, kanskje er det noe å vurdere.
Villkvinner er en inspirasjonsKILDE!
En festival som kan romme sarte spirituelle
like mye som dionysiske ville...