Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg og ei venninne planlegger en vision quest i juli, men vi er usikre på hvor.. Jeg bor i Drammen, og hun bor på Gjøvik, men vi har bil, så å komme seg rundt er ikke noe problem. Problemet er vel heller at hverken jeg eller hun er spessielt kjent her nede. Er det noen som har noen tips om kraftsteder eller generelt egnede steder, hvor man kan få være uforstyrret? Vi skal jo selvfølgelig være hver for oss, så det er jo også noe...
Vi tenker å begynne sammen og ha et lite rituale, før vi går hver til vårt og finner et sted vi vil være de neste 3-4 dagene. Men det må ikke være superlangt å gå heller, for vi skal faste, og jeg tviler på at jeg har veldig mye energi når jeg er ferdig til å traske mange kilometer for å komme seg tilbake til bil eller whatever..
Hehe.
Kanskje er jeg litt vanskelig her..
Muligens er det andre her inne som har gjennomført noe lignende og kan komme med tips?

På forhånd takk!

:wub:
GjenopprettetMedlem
..ingen..?
GjenopprettetMedlem
Jo,jeg har gjennomført lignende, kjære Sat_Nam.
Et døgn ute med bare litt vann å røyk
gjør godt.
Da legger jeg mobilen hjemme.for du vet hvordan den oppfører seg,når en endelig har funnet den der gode freden.
fjellknauser i nærheten av der jeg bodde før,var et av mine kraftsteder der. en times tur å komme dit med sykkel å mine firhjulte ben.
jeg stiller ingen forventninger til turen,men har nok med å finne kraft igjen etter turen ut,og det faller seg naturlig å duppe av litt
om natta,denne avduppingen er veldig viktig,for da åpner en seg for kraften på stedet,akkurat som en trommereise åpner opp for større krefter.
Intensjonen er å hente kraft,for det har jeg oppdaget skjer på turer i naturen,enten min intensjon er der eller ikke.
jeg legger igjen noe av meg selv,og får tilbake naturens kraft.

Heksen tar kontakt med områdets ånd,før hun trer inn i villskapen,og ber åndene veilede henne til det rette sted.
ofte i utkanten eller ved inngangen til skogen,heia,marka,vidda.
Og så følger hun intuisjonen på sin vandring innover.
Et kraftsted,får en ofte til å stanse opp,en stemning,en energi på et sted som virker tiltrekkende.
En kan komme over et kraftsted,når en kanskje er veldig trøtt og ikke helt ved sine fulle fem
og så setter en seg bare ned,og så er det akkurat det rette sted.

Jeg er nok ikke kjent i østlandsområdet,men der det er natur å stille,kan en gjennomføre en utesitting-vision quest.
Good luck you have
now.
:wub:
GjenopprettetMedlem
...er selv opprinnelig fra Halden. I nærområdet der er det masse skog og tjern...tusenvis av muligheter...ta med dere telt og kom dere laaaangt inn i skogen  8)
GjenopprettetMedlem
Jag kan nog tycka, att en aktivitet som vision quest (utesittning på svenska) gör sig bäst, på ett ställe som inte en massa folk springer till. Alltså... gå dit ingen har tipsat dig att gå  ;)
Men förstår att det är vanskelig att finna en plats, om man är ny i ett område.

Efter 3-4 dagars fasta brukar man bli "höy" och har antagelig bra med energi att ta sig tillbaka till bilen. Värre första och andra dagen... är min erfaring av fasta.

ta med dere telt og kom dere laaaangt inn i skogen 

I Sverige har vi allemansrätten, som gör att man får vistas överallt i naturen, men hur är det i Norge?
Får man sätta upp ett tält anywhere?

Men tält på en vision quest, Geronimo... är inte det fusk?  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Kvifor ikkje vidstrakte Jotunheimen ein stad,langt vekke frå turisthyttene,før dei galne fotturistane tek til å myldre i august?
Jotunheimen er vår eigen mytologi og kjempene sin stad.
Eller Rondane?
Dovrefjell?
Alt kan skje; du kan fryse spint ihjel,bli bergteken eller få komme på storgilde hos jotnene.
Ingenting er som fjellheimen i Noreg.
Og fjella er velegna stader for spirituellt utsyn.

Visionquest er ikkje nokon "kosemosetur" for fleire,men ein trong til å vere for seg sjølv og finne sin eigen veg.
Det er eit overgangsritual eller ei initiasjonrite.
Det betyr ingenting om ein ikkje har noko vitne på det som skjer ein,det skjer likevel.
Vis det så skal vere.
Eg trur på å reise ut spontant når trongen er der..
Kanskje får ein oppleve "bukkerittet",nett som Per Gynt,som kom tomhendt,men lukkeleg heim frå jakt? ;)
GjenopprettetMedlem
Ja, det hørtes lokkende ut! Det er år og dag siden sist jeg gjorde en utesitting. Før barn faktisk...

Strålende hilsen,
Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Gå inn i Maridalen og finn dine egne stier. Jeg har funnet mange fine plasser bare jeg trasker ut av de oppgådde stiene. Masse fine steder fra Skar og innover :)
📎 DSC00015.JPG
GjenopprettetMedlem
Jeg håper jeg får tvunget med noen opp til Gaustadtoppen i morgen:
📎 topp.jpg
GjenopprettetMedlem
Naturreservatet på Øra er også veldig fint. Så vidt jeg vet er det Europas største samlingsplass for hekkende fugler. Naturen der er helt spesiell. Stedet har vært kjent for svaneflokker og relativt store bestander av fiskeørn og skarv.
GjenopprettetMedlem
"Ofela":

Jeg håper jeg får tvunget med noen opp til Gaustadtoppen i morgen:

Dit hadde jeg kunnet tenke meg å dra, min mor var fra traktene (Rjukan) :wub: :respect:
GjenopprettetMedlem
"Viljesterk":

Dit hadde jeg kunnet tenke meg å dra

Turen blir desverre avlyst, men du kan godt få bli med neste gang hvis du vil >:(
GjenopprettetMedlem
Ofela, det er litt langt å dra dessverre :( Men i og med at jeg ikke har vært der siden jeg var 2,5 år så er det kanskje på tide... Tenk deg tromming på toppen av Gaustadtoppen... Det hadde vært noe det!
GjenopprettetMedlem
Takk for svar :-)

Nei, det er ikke så lett, dette.. med å finne et egnet sted.. går man inn i skogen i nærheten av en by eller et tettsted, er sjangsene mye større for å bli forstyrret, enn om man går inn i skogen "i ødemarka" - altså mellom to byer eller tettsteder.. Jeg vil gjerne kunne både rope og skrike uten at noen skal høre meg ;-)

Telt blir nok litt juks ja. Jeg har tenkt å gå for hengekøye, myggnetting og presenning i tilfelle regn. og håpe på at det holder. men vi har jo et visst værforbehold da. er det meldt øseregn alle dagene, er det nok mulig vi dropper det.

Håper at det blir noe av, hvertfall, for jeg gleder meg stort til de utfordringer som måtte komme :-)
GjenopprettetMedlem
"Orre":

Men tält på en vision quest, Geronimo... är inte det fusk?  :icon_biggrin:

hmmm...kanskje det  :shyone: ...tror nok at jeg har bodd for lenge i Bergen og de fleste vet jo vilket vær vi strir med her  >:(
GjenopprettetMedlem
Hmmmm - jeg blir litt usikker på om du egentlig har tenkt å foreta en Vision Quest, - fordi vanskelig kan det da ikke være...

Ikke det at jeg har vandret mye i disse traktene, men de få gangene jeg har vært der har jeg ofte bannet inett fordi jeg ikke tok med kart og kompass og hatt følelsen av at "jeg kommer aldri til å finne tilbake til folk igjen"  :w00t:

Ta med deg venninnen din ut i granskauen (vekk fra "allfarvei") og gå noen hundre meter fra hverandre og sett så i gang å rop til hverandre, ja du må gjerne skrike av full hals - jeg vedder hatten min på at dere blir for hese til å få ut en lyd før noen finner dere...

Hengekøye med myggnetting og presenning i tilfelle regn høres for meg mer ut som en "ferietur i paradis" enn Vision Quest...

Skulle været bli for jævlig disse dagene dere hadde tenkt dere ut kan du jo heller foreta en "mini utgave", - Ta med deg, liggeunderlag, pledd, vann og noe å pisse i, lukk deg inne i et rom uten vindu i tre - fire dager... Det fungerer utmerket, - tuller ikke - har gjort det selv  :biggrin:

Hehe - Geranimo, - hva med å bare krype inn under en liten fjellknaus hvor du også er i le av vinden?
GjenopprettetMedlem
Det är nog inte vinden som är problemet i Geronimos fall, hehehe
Hur var det nu... Regn + Regn = Bergen?  ;D

Men sat_nam, är det inte bättre att se till att komma ut i naturen, på det hela tatt... och inte fundera och fundera på var det bästa stedet finns...? For då är risikoen att man inte kommer seg ut alls.

Utforska området med din väninna och en dag hittar ni ER perfekta utesittningsplats.
Och när man börjar å planera... Om det ska bli av inom en nära framtid: ta f.eks. 1 natt och inte 3...
Den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket säger ett ordtak och det gäller i högsta grad sånt man vill ha gjort... Gör hellre lite, än inget alls  ;D Jo... jag talar ju av egen erfaring av många många år, utan perfekta betingelser och o-gjorda saker.

Låter väldigt trevligt att ha en väninna som är lika intresserad som du. Det har jag aldrig haft.
Ett tips som jag har fått, är att göra en liten eld att förbereda sig vid... sedan går man så långt, så att man inte ser elden och sätter sig ner. Men det ska vara en liten eld som slocknar fort, om man inte har eldvakt, förståss... vi vill ju inte ha skogsbrand
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

hva med å bare krype inn under en liten fjellknaus hvor du også er i le av vinden?

Det gjorde jeg i fjor sommer. Kjørte ut med båten på en øde øy der det ikke var så mye som et gress-strå, bare var fjell og steiner. Vet ikke hvorfor jeg gjorde det, men følte vel bare for å komme meg bort. Så la jeg meg ned under en fjell-knaus og ventet på at havet og elementene skulle sluke meg. Og stormen kom og vasket meg ren. Bølgene slo inn mot meg og jeg følte med ett at jeg var omringet. Omringet av sjelene til alle de som hadde dødd på havet, som ble slynget opp med bølgene. Men mulig det bare var min skrekkblandede fryd som fremkalte dette bildet. Om det er  noe å anbefale? Så absolutt. Mens jeg skriver dette har det forresten begynt å tordne og lyne utenfor :icon_twisted:.
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Hmmmm - jeg blir litt usikker på om du egentlig har tenkt å foreta en Vision Quest, - fordi vanskelig kan det da ikke være...

Hvorfor skulle jeg be om tips til egnet sted om jeg ikke hadde tenkt å foreta en Vision Quest, om jeg tør spørre..?? Hva er dette for en "påstand"?

"cenobit":

Hengekøye med myggnetting og presenning i tilfelle regn høres for meg mer ut som en "ferietur i paradis" enn Vision Quest...

Ferietur i paradis ja..Javel. Deg om det. Hengekøye fordi det kan bli regn og for å slippe flått, myggnetting for i det hele tatt å få fred om det er enorme mengder mygg eller knott, og presenning..vel.. det sier seg vel selv. 4 dager i regn uten ly tror jeg neppe du heller hadde orket.

"cenobit":

Skulle været bli for jævlig disse dagene dere hadde tenkt dere ut kan du jo heller foreta en "mini utgave", - Ta med deg, liggeunderlag, pledd, vann og noe å pisse i, lukk deg inne i et rom uten vindu i tre - fire dager... Det fungerer utmerket, - tuller ikke - har gjort det selv 

Dette høres ikke ut som noe som kan sammenlignes med det jeg er ute etter i det hele tatt. Jeg oppholder meg nok i hus som det er, om jeg ikke skal låse meg inne i ett, uten dagslys og do, i 4 døgn. Jeg har hørt om meditasjon i totalt mørke, men jeg tror det blir noe helt annet. Og som sagt, jeg vil i naturen, ikke i et avlukke. Takk for tips, men det var vel heller dårlig.

Hadde jeg skulle foreta en alene, hadde det ikke vært noe problem, egentlig. Da hadde jeg gått inn i skogen her hvor jeg bor, og gått et stykke bort fra stiene. Men vi er to, og jeg føler det blir litt vanskeligere da, jeg vet ikke helt hvorfor.

Vi bor langt fra hverandre, så vi har ikke mulighet til å "sjekke ut området" sammen og finne et egnet sted i forveien.

"Orre":

Men sat_nam, är det inte bättre att se till att komma ut i naturen, på det hela tatt... och inte fundera och fundera på var det bästa stedet finns...? For då är risikoen att man inte kommer seg ut alls.

Jeg kommer meg ut i naturen generelt også - det er ikke som om jeg bare sitter inne og planlegger vision quest og ikke gidder gå ut før jeg har fått gjennomført den.
Og jeg vil ha 4 døgn når jeg først skal gjennomføre en vision quest - man kommer jo knapt igang på 1 døgn. Det tar tid å omstille seg og tune inn.
GjenopprettetMedlem
"Orre":

Men sat_nam, är det inte bättre att se till att ...? For då är risikoen att man inte kommer seg ut alls.

Jeg kommer meg ut i naturen generelt også - det er ikke som om jeg bare sitter inne og planlegger vision quest og ikke gidder gå ut før jeg har fått gjennomført den.
Og jeg vil ha 4 døgn når jeg først skal gjennomføre en vision quest - man kommer jo knapt igang på 1 døgn. Det tar tid å omstille seg og tune inn.

Jag skrev inte att du bara satt inne och planerade...  :razz:  Jag skrev inte fundera och fundera på var det bästa stedet finns. Alltså genomföra det du vill, på en måte som kanske inte är det absoluta super-optimala, men du får åtminstone din utesittning gjord.

För varje gång lär man sig något, att ha med till nästa gång och en dag blir det bara så... bra  ;)
GjenopprettetMedlem
(Beklager sen oppfølging av tråden - har vært på reise en uke...)

"sat_nam":

... Takk for tips, men det var vel heller dårlig.

Nuvel - det var da dette som kom fra meg der og da - det var ikke min hensikt å være nedlatende, noe provoserende kanskje - ja - men som nevnt ikke vondt ment.

Du er herved invitert på tur for 4 dager i regn uten annen ly enn hva naturen gir, der du for din del gjerne må ta med deg så mye "stasj" som du orker å bære hvis du vil vite hva jeg  "orker"...

Håper dere får gjennomført deres Vision Quest slik dere har sett det for dere - Ha det fortsatt fint  :wub: