Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har strevd med å visualisere den sirkelen som Ailo skriver om på forsiden. Det har forsåvidt gått bra til slutt,
så en kveld fikk jeg et syn og det var så vakkert at jeg nesten tok til tårene. Det var en sirkel av ild, og langs hele sirkelen var det ørnehoder. Det varte bare en kort stund, men det er de ganger jeg virkelig skulle ønske jeg kunne tegne eller male. Nå er det den jeg ser for meg, når jeg skal meditere og da går det så det suser

GjenopprettetMedlem
"Fønix":
Jeg har strevd med å visualisere den sirkelen som Ailo skriver om på forsiden. Det har forsåvidt gått bra til slutt,
så en kveld fikk jeg et syn og det var så vakkert at jeg nesten tok til tårene. Det var en sirkel av ild, og langs hele sirkelen var det ørnehoder. Det varte bare en kort stund, men det er de ganger jeg virkelig skulle ønske jeg kunne tegne eller male. Nå er det den jeg ser for meg, når jeg skal meditere og da går det så det suser 
Har du noen gang forsøkt å male da

Kast deg ut i det Fønix så skal du se at bildene som fuglen kommer opp av asken
Anonymous
Stilig!

Anonymous
Helt seriøst så er jeg virkelig talentløs når det gjelder å male

GjenopprettetMedlem
Det kan så være,men husk det er ditt bilde.

GjenopprettetMedlem
Det kvittar väl hur det ser ut, Foenix? Bara det att du har ett önskemål att få målat / tecknat det du såg är
tecken till att det kanske vore bra för dig. Den målningen kan du senare använda som ett symbol för att
lättare kunna visualisera den upplevelsen du hade. Och målningen kanske inte blir en örncirkel, utan kanske
något helt annat. Låt fantasin leka...
Anonymous
Tja kanskje jeg skal prøve og male. Det hadde vært litt morsomt og se om jeg får det til.
GjenopprettetMedlem
Jeg kan ikke male i det hele tatt. Men en ting som er ganske morsomt, er at når man da setter i gang, så kan det man maler uttrykke mer enn man tror, nettopp fordi man ikke maler "perfekt". Man kan da snu litt på bildet, se det nært og fra avstand, og ofte dukker det opp noe helt annet! Bildet kan tolkes på samme måte som en drøm, med myter og symboler - det kan være utrolig spennende.Det er jo blant annet dette kunstterapien går ut på.
Så det kan jo være spennende å se hva du kan få ut av ørne-ild- sirkelen!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Sett igang

Anonymous
Jeg takker for deres støtte og optimisme. Jeg satte meg ned i går og prøvde. Malesaker fant jeg ikke, men min sønns tusjer med glitter i fikk gjøre sin nytte. Min sønn fant frem tegneark til meg, og vi hadde en koselig stund der vi fikk utløp for vår kunstneriske kreativitet. Jeg hadde tent stearinlys, og lagt alle tusjan utover bordet. Her var det bare å velge og vrake i farger. Min sønn koste seg der han satt og tegnet i full konsentrasjon. Jeg like konsentrert, der jeg tegnet merkelige kruseduller og noe som kunne ligne på et tre. Det ble en rar tegning. Det vokste føtter ut av kronen på treet. Der røttene fra treet skulle være, hadde jeg tegnet noe som mer ligner på solstråler. Bladene på treet minnet om ørnevinger. Ja disse ørnevingene favnet rundt treet, og under der tegnet jeg et hjerte. Der gresset skulle være, hadde jeg tatt feil av farge og tegnet det blått. Da ble det til himmelen, for det kan jo godt ligge på bakkenivå. Alt går ann på tegninger, ikke sant? Min sønn spurte nyssjerrig på hva jeg tegnet, men jeg sa han fikk se det når jeg var ferdig. Til slutt var vi ferdige. Først måtte hans kunstverk beundres, og han hadde tegnet et loppemarked. Der stod det forskjellige ting på hyller som skulle selges, som flasker, lekebiler, bøker osv. Prislapp var også satt på. Veldig bra, og han fikk skryt av mamman.
Så skulle mitt kunstverk beundres.
Jeg spurte hva han så i tegningen,han gjemte ansiktet sitt bak armen og jeg hørte fnising

Han tok seg sammen og fortalte at han så masse føtter. Stakkar, han prøvde virkelig å ta dette alvorlig, men det var ikke lett å legge lokk på latteren som nesten boblet over.

Til slutt kom han frem til at det var ei dame med et hode av hjerte.
Jepp, jeg prøvde virkelig, men noen er bare helt uten talent. Kunstverket mitt havnet der det hører hjemme, i søppelbøtten.
Hehe, men det var nå iallefall en koselig stund vi hadde, jeg og min sønn

GjenopprettetMedlem
Kjære Fønix, kast aldri et kunstverk,
plasser det heller et sted og hent det fram igjen ved en seinere anledning
la det modne,
dette var starten Fønix, nå er spiren sådd
Anonymous
"Fønix":
Helt seriøst så er jeg virkelig talentløs når det gjelder å male 
Vrøvl og tullsnakk. Det er du som maler og da blir det bra! du kan holde i en pensel og du kan dyppe den i maling og du kan føre penselen bort på arket eller lerretet, ergo du kan male.
GjenopprettetMedlem
Det er hva du synes som er bra og ikke naboen

GjenopprettetMedlem
Jeg var som deg/er som deg og føler ikke at jeg kan male eller tegne,men har alltid hatt lyst.
For 4-5 mndr siden så satte jeg igang og nå skal det sies at det var mest fordi jeg ikke hadde råd å kjøpe noen bilder til våres nye leilighet. Kjøpte lerret/ferdigspent, akrylmaling og jeg hadde en stor pensel som jeg synes var flott fordi jeg skulle jo male et stort bilde!

Kunne ikke blande farger så da jeg skulle prøve å få til lilla, så ble det grønt osv. MEN, jeg lot det være! Fant ut at hadde jeg laget grønt så var det en grunn til det og sånn fortsatte det!
For å gjøre en lang historie kort så maler jeg nå i dag, intuitive bilder og jeg stooorkoooser meg!!!! Intuitivt vil si at jeg maler uten mål og mening, men plutselig får jeg en god følelse for bildet og DA er det ferdig! Bildene er abstrakt, bare ren glede i farge- og form-lek! fantastisk terapi å bare slippe seg løs, har bevisst styrt unna kurs fordi jeg trenger få tillit til mitt eget uttrykk.
Responsen er faktisk veldig bra! De som kommer innom her (stort sett venner og familie, da) vil gjerne ta med seg og det er gøy når bildene mine også treffer andre i hjertet! Har til i dag malt 16 bilder og jeg har gitt bort 8 av dem. Resten kvier jeg meg litt for å slippe tak i...de er liksom en del av meg

Må fortelle om de to første bildene jeg skulle gi bort i presang til en veldig god venninde som hadde gitt uttrykk for at akkurat de, ville hun ha! Det ble en vanskelig periode fordi jeg brukte altså flere uker å forberede meg, jeg bestemte meg og ombestemte meg mange ganger i denne perioden. Tok enda bilder av de, snakket med de og tok endelig farvel, det var slitsomt altså!!!
Pussige greier, men etter langt om lenge skal jeg komme til poenget mitt....Mal i vei! Kos deg med farger og former, lek med de

Det værste som kan skje er at du ikke liker det du har gjort og da er det bare å male over... I dag maler jeg ikke over så mye som i begynnelsen, men det er en befrielse bare å vite at dette er noe som du kun gjør for din egen gledes del! Det er verd et ordentlig forsøk!!
Klems
Anonymous
Hei Masi

Jeg synes det var flott å lese innlegget ditt, og det at du nå er i gang med å male er jammen meg ikke værst. Jeg hadde faktisk slått i fra meg tanken på å male, men etter at du skrev dette, så har jeg fått lyst til å kjøpe inn maling og pensel.
GjenopprettetMedlem
Ikke føl at du skal prestere noe…. Lek, eksprimenter og ha det gøy!
Kan dette være til inspirasjon…?
For nybegynnere kan det ofte være motiverende ( for vidrekommende også forresten…) og svært så effektfullt å felle inn ulike materialer og teksturer som sekkestrie, myggnett, glansbilder, bølgepapp, noter, blonder, silkepapir, lime på sand, biter fra utskrifter av foto, håndskrevne brev m.m. ja, hva du måtte finne…. Gjerne kombinere flere, 2-5 i samme bilde, før du maler dem sammen…
Så kan du male med for eksempel lottokortet….Hvilket som helst av plastkort går bra…. Ta klikker av f.eks gul, orange, rødt, lilla, blått, rett på lerrete, ved siden av hverandre og dra det ut med kortet, rett nedover, bortover, eller i sirkler… Fargene blandes i jevne overganger... Wow, hvilken effekt….
Lykke til….

GjenopprettetMedlem
Flott!! Husk at det er bare deg selv du kan tilfredstille, når bildet gir deg en god følelse så oppdager du fort at det ikke spiller noen rolle hva andre synes
Som Sjelevenn også skriver så er alt lov, det finnes ingen regler, kun fantasien som setter grensene!
Lykke til :wub:

GjenopprettetMedlem
Bruk fantasien!

FAST Enterprise [Crawler]
Hei Fønix!
Jeg er helt enig med de fleste her.... gå bare ut og kjøp dæ maling og papir og gå i gang. Klæsj i vei, det er det mange store kunstnere gjør. Hyggelig at du gjorde dette til en kosestund sammen med din sønn.
Kristine

Anonymous
Sjelevenn for en god ide, det skal jeg prøve.