Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hesteskoen er jo som kjent et symbol på godt hell.
I sommer så hengte jeg opp en på dukkestuedøra til datteren min.
Jeg ringte min bestemor for å finne ut hvilken vei den skulle henge,
og hun svarte at den skulle henge med buen opp.
Har i etterkant hørt at da "renner" hellet ut av skoen.
Noen som vet hvilken vei den skal henge, og eventuel bakgrunn for myten/symbolbruken?
Varme tanker
FAST Enterprise [Crawler]
Hesteskoen skal henge med buen ned, det er nok sant som du har hørt, at hvis den henger med buen opp så renner lykken, eller hellet ut.
Kristine :wub:
GjenopprettetMedlem
Du kan henge den begge veier, det kommer an på hva den skal beskytte mot.

Hestesko:
Et velkjent symbol på hell over hele verden. Spikre fast en hestesko med åpningen vendt opp for å beskytte mot trolldom og ulykke. For hell og lykke, spikre den over døren med åpningen vendt nedover. Bær allslags hesteskoformede smykker eller amulettpose for å øke fruktbarhet, beskytte mot ondskap og tiltrekke hell.

Dette fant jeg her: http://www.althelse.com/default.asp?artid=891 
GjenopprettetMedlem
Du kan henge den begge veier, det kommer an på hva den skal beskytte mot.
  :wub:
Godt å vite at jeg iallefall ikke gjorde noe galt med å henge den med åpningen ned.
Jeg ser at det er visst forskjellige meninger om hvilken vei den skal henge for hell
Og det er også mitt inntrykk når jeg snakker med gamle folk, noen flere som vet noe?
Jeg får vel helgardere med å henge opp to stykk, en hver vei,
kanskje så de danner en sirkel?  ;D
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
En god side det der Samin    :)
FAST Enterprise [Crawler]
Hmm :innocent2: Kanskje jeg skulle henge hesteskoen andre veien :eusa_doh: For å se om det hjelper.
Kristine :o :wub:
GjenopprettetMedlem
Henger meg på at man skal henge den med åpningen opp,  ellers så renner lykken ut..  :biggrin:

( godt vi slipper å henge med åpningen opp)  :o
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

( godt vi slipper å henge med åpningen opp)  :o

Hmmmmm... Ingen kommentar  :w00t: 
Anonymous
ikke jeg heller
:w00t:
:innocent2:
AdsBot [Google]
Jeg har min hestesko hengende med åpningen opp, og slik har den hengt i årevis.
Men det har ikke ført bare hell med seg da :w00t:
Anonymous
Lurer på hvor opprinnelsen til dette ligger?
Hvorfor bringer en hestesko beskyttelse og/eller lykke?
GjenopprettetMedlem
Henger meg på Kira her jeg, å lurer på det samme....Er nok litt skeptiker på disse gjenstandene, om dette virkelig fungerer?  :P
Anonymous
Ja,ikke sant.
Det finnes jo så mye av både symboler og hendelser.
Svarte katter, stiger, knuste glass og speil, firkløver, harelabb,riva med taggene opp,osv.
Jeg har selv en kullsort katt som bare rett som det er springer over veien foran meg og stiger passer jeg bestandig på å gå under hvis det høver sånn. Har aldri skjedd noe uheldig av den grunn.
Snodige ting dette! :o
AdsBot [Google]
Det er nok TROEN på at det skal virke, som gjør om det virker.
Skal innrømme at jeg ikke har trodd så mye på min hestesko, så da får jeg vel som jeg fortjener :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
Jeg hanker frem denne tråden igjen, da jeg fikk se en hestesko i et syn, der åpningen vendte nedover.
Ble dere enige om hvilken vei den skulle henge? :w00t:

Hva ellers kan sies om hestesko?