Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Betydningen av god kommunikasjon blir stadig viktigere for meg, og jeg undres på hvilken kraft ordene har.
Hva ligger "skjult" i den verbale kommunikasjonen og hvilken betydning har det at ordene blir brukt på den mest hensiktsmessige måten?

I boken Livets speil fant jeg følgende sitat; 
Nøyaktigheten av å utvikle ord og setninger er den høyeste form for arkitektur
                                                                                Paul Twitchell

Lenge har jeg vært opptatt av å være bevisst bruken av ord som alltid, aldri og ikke.
Det hevdes at vi tenker i bilder og dette er eksempler på ord som jeg har problemer med å skape korrekte bilder av.

Vi bruker gjerne uttrykk som; sett i lys av...
Og de fleste som har fortalt meg at de har blitt religiøse sier de har sett lyset!?
Det å kunne gi en god beskrivelse av hva de har opplevd blir ofte for vanskelig og de støtter seg da gjerne til den hellige skriften...
Hva er det egentlig som er så hellig med denne skriften?
Ta de 10 bud for eksempel, hvordan ble de til og kan man med sikkerhet si at de er gjengitt korrekt.

Ord settes sammen til setninger og skal bringe frem budskap og hvis dette budskapet blir satt sammen feil så klarer vi alle å forstå det enkle faktum at budskapet da vil bli noe annet enn det man i utgangspunktet hadde tenkt.

Uten sammenlikning forøvrig vil jeg trekke frem en litt fornøyelig historie som viser at det ikke alltid er like enkelt å oppklare missforståelser; I en barneskoleklasse ble elevene spurt om de visste hva som var det raskeste i verden. Etter flere gode og mindre gode forslag var det en elev som påstod at tanken var det riktige svaret. Læreren var fornøyd med dette svaret og lurte på om alle elevene hadde fått med seg dette. I den forbindelsen oppdaget hun at en av elevene satt og så ut av vinduet (var nok i en annen verden som vi sier...).
Hun spurte eleven direkte om han hadde fått med seg spørsmålet og svaret. Han bekreftet at han hadde det, men han var ikke sikker på om det var korrekt, fordi han kvelden før hadde hørt gjennom veggen til foreldrenes soveværelse farens utsagn; Jeg kom visst raskere enn jeg hadde tenkt!

Vår dagligdagse tale er full av gamle ordtak, jeg er sikker på at vi har mye å hente fra disse og jeg ber dere her om å hjelpe meg å samle sammen og diskutere forskjellige ordtak som for eksempel ; å møte seg selv i døren!

Til slutt eller avsluttningsvis vil jeg takke for at dette ikke er slutten, men en begynnelse og spør hva er vel egentlig slutt?

Nemastè
GjenopprettetMedlem
Nå som jeg har ånden over meg  :innocent2: fortsetter jeg like gjerne selv...  :eusa_dance:

http://oaks.nvg.org/ma3ra13.html

http://www.ordtak.no/index.php?sorter=ordtak

Aldri så galt at det ikke er godt for noe...  :razz:
Anonymous
Nær jeg forsøker uttrykke meg, på et annet språk, føler jeg, det du skriver om...
Ordene er viktige men et vesentlig tilbehør er også kroppsspåk, blikket og...  minspelet Uten det, er det mer vanskeligt at uttrykke seg, nær alle orden ikke finnes.  Hvorfor forsøker jeg? For jeg har stort utbytte av sjamansonen og jeg vill gjøre meg...  förstådd, men jeg har ikke alle orden. Og jeg blir ... missförstådd mange ganger. Og jeg misforstår like mange ganger  :P Men jeg holdes her på sjamansonen likevel...

Jeg har før, arbeidet i barnehage och barna, de tar setninger bokstavelig.
I Sverige sier vi Ställ dig rakt upp och ner, när vi vil att noen ska stå urørlig
Still deg rett opp og ned... Endel barn tar då og stiller seg på hodet...  :lol:

Jeg skal ikke skrive mer i denne tråden... overleverer ordet till dere norsktalende!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Det er bedre a ta hatten av for folk

Enn å ta hatten fra folk.

((jeg skal aldri mer si noe fleil))

((Ikke la mor klippe håret ditt lenger,det er langt nok))

:wub:(wub?)
GjenopprettetMedlem
En mann i senga.... er bedre enn ti på taket!  ::)
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap:

:lol:

...men la det være en skikkelig mann da
- ellers kan de bare  sitte der

på taket

::)
Anonymous
De kan sitte der uansett for min del  :w00t:
Anonymous
så forunderlig at du skulle legge inn dette nå, cenobit...

har tenkt litt rundt dette med talemåter og vendinger etter at jeg  brukte uttrykket "Å bli dolket i ryggen" i ett innlegg i går. Det å bli sveket, som samtidig illustrerer hvor på kroppen den smerten kan sette seg og hvordan det føles.

Jeg  fascineres av sannhetsgehalten i disse ordbildene som beskriver følelser, opplevelser og egenskaper i forhold til kropp. Det ligger mye visdom i dem.

akkurat nå undrer jeg meg over uttrykket "å ha et horn i siden til ...... "

"Nothing ever becomes real till it is experienced -- even a proverb is no proverb to you till your life has illustrated it."

John Keats

...det er vel derfor de blir hos oss, de bekreftes igjen og igjen...

gro
GjenopprettetMedlem
Takk Gro! for at du ser hvor mitt fokus egentlig ligger  :respect:

I likhet med annen forsøpling er også vårt språk utsatt, jeg føler meg på en måte ordblind og til tider ført bak lyset.
Vi lever i en verden der overforbruk er det normale, overkommunikasjon og kreativ "tåkelegging" fra bla media visker ut de enkle budskapers opprinnelige visdom.
Anonymous
Et uttrykk som har kommet til meg, i forlengelsen av debatten om filmen The Secret og The law of attraction,
er dette:
            *Som man roper i skogen, får man svar.*  Ekkoeffekten, det du gir ut, får du tilbake.

som leder til:
                  *Intet er nytt under solen.*

;D ja, det var igrunnen det hele.

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

En mann i senga.... er bedre enn ti på taket!   ::)

Har du dobbeltseng?
GjenopprettetMedlem
Har du dobbeltseng?

Det ordtaket var nytt for meg...  :lol: Men ja Passopp... jeg har dubbeltseng...

Sorry Cenobit...  :-X var ikke meningen å spamme tråden din med morsomheter... det gled bare ut av meg.
Skal fokusere på temaet og komme tilbake om jeg får noe seriøst å bidra med.
God klem til deg!
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Har du dobbeltseng?

Det ordtaket var nytt for meg...  :lol: Men ja Passopp... jeg har dubbeltseng...

Sorry Cenobit...  :-X var ikke meningen å spamme tråden din med morsomheter... det gled bare ut av meg.
Skal fokusere på temaet og komme tilbake om jeg får noe seriøst å bidra med.
God klem til deg!

Ingenting er bedre enn litt god humor innimellom all seriøsitet, er ikke det i sjamanistisk ånd?
Crazy på en god måte eller seriøs uten å være selvhøytidig.. :wub:

Med fare for å spore av tråden jeg opprettet må jeg bare spørre - Hva menes med uttrykket; Missforstå meg rett?  :razz:
GjenopprettetMedlem
Godt cenobit...  :biggrin:

Missforstå meg rett?
Kan det være at vedkommende kjenner seg usikker på om han/hun har uttrykket seg tilstrekkelig klart...?
Anonymous
Misforstå meg rett, hm. Det må være at skal du først misforstå, så gjør det nu endelig rett  :w00t:
Anonymous
"misforstå meg rett"
- kan det være "ta det i beste mening" om man føler det kan forstås på flere måter?

gro
GjenopprettetMedlem
"misforstå meg rett"
- kan det være "ta det i beste mening" om man føler det kan forstås på flere måter?

Ja, den føltes riktig ut, Gro!  :P
GjenopprettetMedlem
Uttrykket " At de føltes som et spark i ballan"
er vel nok til at iallefall den manlige delen av oss biter tennene sammen bare vi tenker på det.

Eller hva med utrykket " å slå seg opp og frem i verden"
GjenopprettetMedlem
Kom til å tenke på ordtaket; "Du skal ikke skue hunden på hårene" eller noe i den dur.

Er det noen som har refleksjoner i forhold til dette.  :exclaim:
Anonymous
"Du skal ikke skue hunden på hårene" er vel en parallell til det engelske "Never judge a book by the cover" - det å ikke vurdere noe eller noen basert på det ytre.
Eller det å ikke dømme?

Den føltes nesten ganske helt rett ut her også, Sjelevenn! ;D

Å slå seg opp....neimen ikke sikker på den..

gro
GjenopprettetMedlem
"Amund ArticWolf":

Uttrykket " At de føltes som et spark i ballan"
er vel nok til at iallefall den manlige delen av oss biter tennene sammen bare vi tenker på det.

Eller hva med utrykket " å slå seg opp og frem i verden"

Jeg tenker at det som føltes som "et spark i ballan" egentlig var et slag under beltedtedet, og at dette ofte henger sammen med det neste uttrykket.
Å slå seg frem, eller opp.

Slik jeg tolker uttrykkene refererer de til at; Noen lider på grunn av uønsket adferd, men det kan jo også hende at det var en "velfortjent" trøkk i trynet (som du roper i skogen).

Det er kanskje mulighet for at men ubevisst blottlegger seg ved å si; jeg slo meg frem i verden.
Når jeg forsøker å tolke dette tenker jeg at vil det være sansynlighet for at bak det fremadstormende ligger det noe i grøfen.

misforstå meg rett"

Takk Gro! Dette gir meg en bedre forståelse av uttrykket og samtidig undrer jeg meg på hvorfor bruker man da en setningsoppbygging som lett kan oppfattes som "meningsløs", når man egentlig ønsker å bli tolket på en positiv måte?  :razz:
GjenopprettetMedlem
"I begynnelsen var ordet"???

Hva var begynnelsen? Bibelen? Herren? Kunnskapen?

I min filosofi/teosofi er begynnelsen - LYDEN - OHM - gml.norsk OHMR

De gamle språk var syngende og kunne ikke tolkes tvetydig. Både Sanskrit og gammel gresk er eksempler på slike språk. Når ordene ble flere begynte løgnen eller tvetydigheten.

Nå for tiden er det begrepsforvirring i verden. Like ord blir tolket svært forskjellig.

Kunsten er nå å bli ENIG
GjenopprettetMedlem
Siden det er flere ordtak som kommer frem her vil jeg minne på dette:

Visdom er kunnskap forbundet med kjærlighet

"I begynnelsen var ordet" får meg til å tenke på "begynnelsen" - Adam og Eva og kunnskapens tre. Hva var ordet? Adam hadde en kone før Eva . Denne konen ble symbolisert med slangen i kunnskapens tre. Er det her ORDET kommer inn?
GjenopprettetMedlem
"gro H":

"Du skal ikke skue hunden på hårene" er vel en parallell til det engelske "Never judge a book by the cover" - det å ikke vurdere noe eller noen basert på det ytre.
Eller det å ikke dømme?

Takk Gro, slik var det ja. ;)