Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Bing [Bot]
I en lang dyp reise nylig dukket det flere ganger opp et enormt solhjul i horisonten av det landskapet jeg reiste i. Solhjulet lignet ikke de jeg kjenner til fra Eurpa/ bronsealdertid, jeg har forsøkt internett og en del bøker nå uten å finne noe som ligner det jeg så. Solhjulet jeg så var gyldent, enormt, hadde 8 eiker som i enden var bøyd til i et slangemønster. Hjulet rullet nådeløst avgårde over de vesener og det liv jeg så, et mektig solhjul. Jeg tror det kan være indisk, er det noen som vet mer om dette? Tror dette er et viktig symbol for meg og jeg vil gjerne finne ut mer.
GjenopprettetMedlem
Spennende visjon Tiril.
Eg kom på dei englane eller hjula som ezekiel såg i sine visjonar.Kan det vere liknande.?
Ein eller fleire Englar du såg altså ? Hm...

GjenopprettetMedlem
En lignende symbol har jeg hatt med meg siden 1971 da jeg laga et koppersmykke som et hjul med 8 ekrer.
Senere har jeg brukt denne symbolen når jeg har strikket luer votter, gensrer.
Den har altid 8 ekrer og iblant fortsetter ekrene litt utenfor hjulet med et rundt stop, litt som et tannhjul.
Jeg leste senere (etter 1971) at dette var et solhjul, men husker ikke hvor.
Trist at jeg ikke kann tegne med PC'n
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Den var vanskelig. Enig at slik visjonen beskrives, kunne passe noen av folks framstillinger av Ezekiels hjul. Et eks. er
hentet fra Iconum Biblicarum (Merian, 1627)
http://www.uh.edu/engines/ezekielicon.jpg
Flere tanker. Som du nok har vært bort i, har en åttespisset stjerne vært et tegn for Ishtar og for planeten Venus. Tidlig i Eufrat-Tigris område kunne også helt enkle åttearmede solhjul bli brukt.
Noe om forhistoriske sol og planet petroglyfer:
http://www.maverickscience.com/arch-sun-planets.htm
I europisk alkemi har det 8-armet solhjul vært knyttet til planet venus.
Blant de vanlige indiske symboler finns et 8-armet solhjul (dharma wheel) med sirkel rundt. På ulike vis
kan slanger være knyttet til eikene. I buddhismen ble det urgamle indiske tegnet veldig sentralt - Dharmacakra -, og står hos buddhistene for det å søke å overstige reinkarnasjoner. Eikene kan ofte gå litt utenfor ’hjulkanten’. Men selv om dette engang kan ha vært et himmeltegn, der eikene bl.a kunne ha tordenmønster, ligner symbolet oftest et solid vognhjul. Også i dag nevnes Dharmacakra også å kunne være om himmelretningene eller knyttes til annet der tallet 8 inngår.
http://www.sikkimipr.org/IMAGES/IMAGE014.GIF[/img]
For meg er det en vesentlig egenskap at ”Hjulet rullet nådeløst avgårde over de vesener og det liv jeg så”, som du skriver. Det er en heftig og krevende visjon..
GjenopprettetMedlem
Hej Tiril!
"Är förresten inne på trolltrumman ibland. Går under namnet Solhjulet där. Fick på något sätt inte in det namnet hos er...?"
Så här skrev jag i min presentation.
Undrar om jag reagerade starkt - när jag läste ditt inlägg, Tiril. Nu har jag lugnat ner mig lite.
I anslutning till min första invigning fick jag några presenter från min lärare - en andeshaman.
Ett av föremålen jag fick var ett halsband - som jag bär i den andra världen och som visar ett tecken.
Detta tecken är mitt namn.
Ett hjul med åtta ekrar, som är målade på det lilla runda smycket, som är som en liten trumma. Ekrarna är vinröda och böjda i slutet.
Du hade en stark vision. Undrar vad den betyder.
Solhjulet du såg... du skrev "Hjulet rullet nådeløst avgårde over de vesener og det liv jeg så". Var det en förstörande kraft? Ett hot?? Vilka väsen?
Bing [Bot]
Har lest meg opp og kjent meg frem på solhjul, Ezekiel, og ja jeg vet jo om Ishtars stjerne. Og Ishtar, Inanna, Ezekiel er i samme myteområde. Og hos alle er det elemnter som er felles ,men kanskje aller mest den spirituelle transformasjon og , som Ezekiel sier, menneskene skal få hjerter av kjøtt i stedet for sten. Når hjertetransformasjon er det jeg har bedt om, og solhjulet er symbolet som kommer. Så er jeg ganske overveldet akkurat nå og vil forsøke å meditere mer på solhjulet. Opplevde en stor ærbødighet da jeg så det, det var ingen ond destruktiv kraft i det, men i det nådeløse ved hjulet så skred det jo frem over mennesker, hus , dyr, og de mennesker som så det ble så blendet og overveldet at de ikke kunne flykte. Jeg opplevde også å se flere århundrer komme under hjulet.
Kjære Shamanens dotter, jeg er glad for å høre at du har roet deg. Jeg ser hele tiden denne filmen om og om igjen for mitt indre øye, og vil gjerne si deg at jeg ikke oppfattet hjulet som et hot/ en fare, men jeg oppfattet det som en nødvendig kraft. Som måtte komme. Og jeg er glad for å ha delt dette her. Jeg trenger tid på å meditere over solhjulet , se mer. Forstå hvorfor jeg fikk dette synet nå og hva jeg skal gjøre med det. Fremdeles overveldet, opplever dette som en gave, ikke en fare.

GjenopprettetMedlem
Denne var ikke lett. Jeg har ingen formening om hva det kan bety, men jeg har en følelse av forandring.
Jeg prøver heller å dele opp synet din, i de forskjellige ting.
Horisonten: Noe som vil komme i fremtiden, et stykke frem i tid? Horisonten er jo langt borte, men man ser alikevel hva som er der.
Enormt: Vel, det kan indikere på at noe stort er i ferd med å komme/skje.
8 Eiker: Hjulet symboliserer først og fremst “lærens hjul”, ofte med åtte eiker som representerer den åttedelte vei. Dette hjulet begynte å bevege seg da den historiske Buddha satte det i gang, men må egentlig forstås som dharma, den evige livsloven, som gjelder uavhengig av alle buddhaer, og som alltid har vært i bevegelse. Hjulet kan også symbolisere samsara, reinkarnasjonens evige gjentagelser. At symbolet muliggjør både en negativ og en positiv tolkning er viktig. Det sier flere motstridende ting på én gang, og kan derfor ikke erstattes av rasjonelle begreper. Fordi symbolet er så rikt på mening, egner det seg til meditativ betraktning over tid.
Fra nettstedet:
http://www-lu.hive.no/ansatte/gw/b-kunst.htm
(Om Symbolet innen Buddhismen)
Annen definisjon på sirkel/hjul: Et universelt symbol for totalitet eller helhed. Cirklen er en hellig form der hviler i sig selv, ingen begyndelse og ingen ende. Den repræsenterer også cykliske forhold som årstiderne, ugens dage, rækken af inkarnationer oa. Hermes Trismegistos: "Gud er en cirkel, hvis centrum findes overalt, og hvis omkreds ikke findes nogetsteds"
Fra nettstedet:
http://www.holismen.dk/Symboler/symbolleksikon.htm
Gyldent: Guld er symbol for Solen, for opplysning.
Slangemønster: Fant ikke noe om dette, men slanger står for transformasjon, noe foranderlig. Større vekst og skifte av ham.
Hjulet rullet nådeløst avgårde: Den tar altså ikke hensyn, eller stopper opp for noe. Du sier den ruller nådeløst over alle vesner og liv. Altså,
alle de du så fikk seg en omgang med hjulet.
Min tolkning av denne reisen din, eller kanskje det var et syn du hadde? (Ikke ta meg altfor seriøst, jeg er ingen ekspert, men har begynt å sette meg inn i symboler og forskjellige tolkninger, å går mest etter følelsen jeg får for ting).
Kanksje ditt syn (føles som et syn) vil bety at folk vil bli mer åndelig oppvåkt? Enten de vil eller ikke. Om jeg oppsummerer nå så vil det se slik ut:
Fremtiden, noe stort vil skje, Hjulet ---> symboliserer først og fremst “lærens hjul & åtte eiker som representerer den åttedelte vei & Et universelt symbol for totalitet eller helhed & Gud er en cirkel, hvis centrum findes overalt, og hvis omkreds ikke findes nogetsteds. Guld er symbol for Solen, for opplysning. Slanger står for transformasjon, noe foranderlig. Større vekst og skifte av ham. Ruller nådeløst over alle vesner og liv.
Vil det skje en oppvåkning for alle snart? Enten de vil eller ei? Enten de er klare for det, eller ei? (Tenker da hjulet som ruller nådeløst avgårde.)
Som sagt, jeg er ingen profet, og mine ord og tolkninger kan være ren og skjær svada. Men det er morsomt og lærerikt å prøve seg frem. Så får dere heller si i fra om dere mener noe annet.
Det var en flott reise (syn) du hadde der. Jeg føler denne er litt viktig. Du får prøve å meditere.
Noen få spørsmål bare. Hvordan var landskapet hjulet rullet gjennom? Da hjulet rullet nådeløst avgårde, hvilken følelse hadde du? En *bad feelings eller god'?
Klem fra SIlva!
Bing [Bot]
Landskapene var fra forskjellige århundrer,landsbyerog byer, mennesker i gammeldagse klær og mennesker i moderne klær, mennesker som pløyde med okser, mennesker som levde sine liv. Jeg hadde ikke en bad feeling, men en følelse av å bli vist noe stort og dypt meningsfyllt. Både på et personlig og på et kollektivt plan. Tusen takk for din tolkning, Silva,du kommer med mange gode ideer og tanker om hva dette skal være og mye av det stemmer med noe av det jeg umiddelbart har kjent på. Skal reise på treningssamling i bioenergi nå, og på fjellet etterpå. Det blir to uker med rom for kropp og sjel, og meditasjon. Betyr og at jeg blir soneløs. Men jeg kommer tilbake. Fikk også veldig mye ut av, i sammenheng med solhjulet, å lese Ailo Gaups artikkel om healing. Et av vbudskapene jeg fikk var å komme tilbake til kilden, det er ikke første gang jeg får det budskapet. Og da ga Ailos artikkel dyp mening. Tusen takk til dere som hjelper meg å se, tusen takk til Ailo for en inspirerende og direkte anvendelig artikkel.
Vakker fin magisk givende og rik sommerferie ønsker jeg alle sonefolk.