Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg leter etter ok nettsider som beskriver de forskjellige symboler. Jeg vet at et symbol kan ha mange betydninger, i forhold til de forskjellige kulturer ol. Men vil likevel gjerne ha en oversikt. Så, noen som vet?
Klem!

GjenopprettetMedlem
jeg tror kanskje at det viktigste med et symbol er hvilken intensjon du som menneske legger i det, hva det betyr for akkurat deg.
...eller?
Anonymous
"4sindre":
jeg tror kanskje at det viktigste med et symbol er hvilken intensjon du som menneske legger i det, hva det betyr for akkurat deg.
...eller?
Symboler kan være både individuelle og kollektive. Slik som korset for eksempel er et kollektivt symbol og har en felles betydning, men det er forskjellig hvordan vi forholder oss til det som enkeltindivider. Så kan det variere fra kultur til kultur også, kan bli individuelt og kollektivt i forskjellige grader. Et eksempel er slangen som er visdomssymbol flere steder på jorda, både hos indianerne og aborginerne, og også i bibelen.
Noen fortalte meg at det kan ha noe å si også for enkeltmennesket hvilken energi som er lagt i symbolet av en stor gruppe mennesker. Men lurer også på; hvor kom betydningen fra?
Har hatt både individuelle drømmer (som oftest) og av og til kollektive. I de kollektive har det vært flere symboler sammen som også kollektivt relateres til hverandre når jeg har lest betydningen om det i ettertid. Disse symbolene oppleves vel og utleves forskjellig fra menneske til menneske, men symbolet har en essensiell betydning som kan uttrykkes på ulike måter. For eksempel Tordenfuglen som snur ting på hodet for å bringe klarhet og balanse. Hvilket livstema som trengs å bli snudd opp ned er individuelt.
GjenopprettetMedlem
Takker for svar...
Jeg er klar over at intensjonen og følelsen rundt symboler er viktig. Men som Kristin sier, de kan være både individuelle og kollektive.
Nå var jeg på jakt etter de kolleltive. Jeg syns det er greit å se symbolets *opprinnelige* betydning, å eventuelt sammenligne det med det jeg føler.
Kjenns det riktig ut, er det jo fint, hvis ikke, leter jeg videre til jeg finner det som kjenns riktig ut, i tillegg til egne tolkninger. Har både hodet og hjerte med i tolkninger!
Klemz...

Anonymous
Nå ser jeg at det er nettsider du spør om, men kjenner du til "Symbolleksikon"? Husker ikke forlaget, men har sett den flere steder, rundt omkring på bibliotekene også.
GjenopprettetMedlem
En annan ting,er at symbol kan ligge godt nedgravd i underbevisstheten vår og plutseleg dukke opp.
Ikkje på ein kollektiv måte,men ein tidlegare erfart måte .
Som om dei kjem opp i ein slik deja vu-feilkobling..

GjenopprettetMedlem
takk kristin

det utvidet min forståelse av symboler