Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Snappy [Bot]
(Jeg vet ikke om det passer her under myter, flytt hvis det ikke passer)

Det har kommet meg for øret at gråspurven kan varsle om døden. Nå har jeg selv desverre erfart dette flere ganger. Myten (eller er det det?) sier at om gråspurven kommer seg inn i hus, så vil noen komme til å dø. Jeg hørte en historie som en barndomsvenninne fortalte meg. Hun hadde to kusiner som var tvillinger. Deres felles bestemor hadde en gang opplevd at to gråspurver hadde tatt seg inn på jentenes rom da de var barn, og den ene spurven lå livløs på gulvet. Hun hadde ment det var et dårlig tegn, og den ene tvillingen døde brått i en bilulykke noen år senere.

I fjor sommer var jeg hjemme i Finnmark en tur, jeg hadde vært på tur og kjørte bilen inn i garasjen. I et av vinduene flakset det en gråspurv som prøvde å ta seg ut. Jeg skjønte med et at vi kom til å få et dødsbudskap snart. Det gikk bare en uke, så døde en av mine onkler - brått og uventet.

I år skjedde det samme, jeg kom fra tur og parkerte i min fars garasje. Der var en gråspurv unge innestengt og prøvde fortvilet å ta seg ut av det samme vinduet. Jeg fikk stakkaren ut derfra, men da jeg slapp den fri så jeg at han/hun var skadet. Jeg returnerte til garasjen igjen, og der var jammen meg enda en spurv innestengt, og flakset febrilsk i et annet vindu. Men denne fløy sin vei da jeg fikk befridd fjærkreet. Det slo meg at kanskje ville vi få to dødsbudskap.

I morges fikk jeg høre at en slektning, bare 14 år gammel - hadde tatt livet av seg. Tankene gikk til spurveungene jeg fant. Så jeg nevnte det for min søster i en e-post i dag. Hun hadde vært sammen med bestemoren til gutten i hele dag, en eldre dame som har mistet altfor mange her i livet. Min søster fortalte at bestemoren hadde snakket om akkurat det samme i dag - at gråspurvene varsler død. Min søster sa også at det måtte gå ann å snu disse varslene på en eller annen måte, slik at det blir noe positivt i steden. For når man tenker etter så er gråspurven den som blir hos oss når trekkfuglene flyr, den hverdagslige, lille krabaten tåler kulde, mørke og stormer, og den gir oss trøst og liv i vinterland.

Bare noen tanker fra meg... Andre erfaringer?
psbot [Picsearch]
oj, det va mange tragiske historier. æ tror det e ett varsel, som gjør at vi kan hjelpe de det gjelder.
Har ikke hørt om at gråspurven varsle død. I våres familie e det sjura som kommer med dødsvarsel. Den kommer å kakke på vinduet for å fortelle om at døden e rett rundt hjørnet. Når den gjør det, bruke æ å be om at de som skal dø, må få en lett overgang, eller det som skjer, må skje til det beste for de det gjelder.
samme gjør æ når æ har sanne drømmer (eller trur æ har det)
Snappy [Bot]
Hm, kanskje noen forskjellige fugler kan varsle forskjellige familier? Da jeg leste boken om Kirsten fra Svineng (Mamma Karasjok) så kom det frem at hun ikke likte gjøken. For henne varslet denne død.
psbot [Picsearch]
kansje det fungerer på samme måte som med familie kraft dyr.... der har jo de forskjellige familier, forskjellig kraftdyr.
hadde vært artig å hørt om andre har noen andre fugler eller dyr som varsle.
Snappy [Bot]
Ja, håper på fler svar her! Tusen takk skal du ha ædni! Det er forresten en fin tanke du sender, om at den som skal gå over får en lett overgang. Kraftdyr ja, kanskje vi kan si at disse er såkalte skyggedyr? Skyggedyrene kommer for å varsle og advare.
psbot [Picsearch]
skyggedyr va ett godt ord.
Snappy [Bot]
Hørte en gang en sjaman bruke ordet, så jeg har snappet det fra en annen  >:(
Anonymous
Jeg får alltid  varsel  om dødbudskap..  i form av lyder i hode..
Og lyden  er varirende  høy/lav sterk/svak... alt  ettersom  hvor godt jeg kjenner  vedkomne..
Får jeg  sterkelyder vet  jeg at det er noen jeg kjenner godt..
Kan nesten  få besjede  på timen  når vedkomne  dør..
Dette  har jeg arvet etter  min bestemor og har  hadd det  siden jeg var  barn..
Så jeg har lært meg og ha et godt forhold  til døden.. man dør og man  fødes..
Anonymous
Hei Hege Elisabeth
Huff, så leit å høre om slektningen din, 14 åringen som tok livet av seg :'(
Det kan godt være at slekter har forskjellige fugler som varsler om død.
Jeg vet ikke hvordan det er i min slekt, men jeg tror at i mitt tilfelle så er det ravnen som varsler om død.
Jeg hadde en oppleveslse for noen år siden. Jeg skulle gå og handle, og på veien hørte jeg en skvaldring uten like, og jeg så en ravneflokk like over hodet på meg. Det er så sjelden jeg ser ravnen, så syntes dette var veldig pussig. Jeg likte det overhodet ikke, jeg fikk frysninger, og gikk og tenkte på det resten av dagen. Dagen etter døde min svigerfar brått, da kom jeg til å tenke på ravneflokken.
I fjor så jeg en enslig ravn, den  satt på et lekestativ her i hagen, og tittet på meg. Huff, tenkte jeg, nå skjer det igjen, min onkel døde et par dager etter. Han hadde vært syk lenge.
Jeg vil ikke like det hvis jeg skulle få se ravnen igjen.
Francis [Bot]
At fugler varsler død/ulykker er noe jeg også har erfart..

For ca ett års tid siden fløy en liten spurv inn på rommet til en eldre dame som jeg jobbet med. Dagen etter døde hun.

For to-tre år siden kom skjæra å varslet oss midt på natta, ved at hun satte seg på bildekkene til broren min (han var ikke hjemme)og holdt et forferdelig leven med bildekkene... det endte med at hun kom å satte seg ufor soveromsvinduet og bråkte enda mer... Husker pappa stod opp og sa at nå er det skjedd noe med broren min (broder'n var på fisketur)... 10 minutter sener ringte tlf... brodern hadde skadet seg og var på tur til legevakta.. Det gikk bra til slutt da.

Tror det er forskjellig fra familie til familie hvilken fugl som varsler. Vet at både måsen, skjæra, kråka, spurv som varsler.

Har også hør om mennesker som har hatt besøk av fugl etter dødsfall, og at fuglen ble værende (feks sittende) på verandaen i dagesvis etterpå, og fløy ikke sin vei før den fikk beskjed at det er greit du kan fly din vei.
GjenopprettetMedlem
Hei :)

Jeg har alltid hørt at kråker varsler sykdom, ulykke og død. Men jeg har aldri opplevd det selv, hverken med kråker eller andre fugler. Her hor oss finnes det massevis av kråker og de flakser rundt her og skravler hele tiden. En annen myte er vel den om at hvis du stiller deg under det treet gjøken sitter og galer i, kan du ønske deg noe. Det har jeg prøvd, men entener det bare gammel overtro, ellers så var ikke ønsket mitt sterkt nok ;D

Men jeg har opplevd at man får beskjeder fra fugler, selv om ikke det gjelder så betydningsfulle ting,da. F.eks. når de stooore havmåkene kommer seilende inn over husene her, vet vi at det er skikkelig styggevær på vei mot kysten i sør eller vest. Min mann ble meget overrasket når han så dem første gang. Han er fra sørvestlandet og hadde aldri hørt om, eller sett, at de kom så langt inn i landet. Det er alltid to-fire stykker som kommer, aldri flere.

Inger Lise.
Snappy [Bot]
Hei alabast! Vi har noe vi kaller "uværs bakken"  :w00t: hjemme. Der setter måkene seg flere timer før, eller kanskje også kvelden før, det bryter ut uvær. Akkurat det har jeg funnet en naturlig forklaring på. Siden vi bor ved havet så er det selvfølgelig stygt vær lenger ute hvor de egentlig holder til, derfor trekker de på land. Men er sikrere værtegn finnes ikke.
GjenopprettetMedlem
Hei Hege Elisabeth

Sånn er det faktisk her ved Mjøsa og. Det er massevis av mindre måker (jeg tror det er hettemåker) som holder til her fast hele året. Når det brygger opp til dårlig vær, har de faste plasser hvor de samler seg, gjerne et jorde. Det er mange hundre i flokken, så jordet blir helt hvitt ( og bonden helt krakilsk >:(  ).

Inger Lise.
Anonymous
Jeg har følt fuglene mye heller som budbringere.
Anonymous
8) :eusa_dance: :innocent2: 8)
GjenopprettetMedlem
Spennende tema dette her.
Alltid hørt at det er  Sjura som kan varsle også at du skal la Sjura være i fred,ellers vil den hevne seg på deg,i en eller annen form.

Fikk en kjøttmeis inn i stua mi for et par dager siden.Alderig opplved å få inn den karen før.
Han var temmelig fortumla,hadde slått seg i vinduet.Fikk bært han ut å satt han på fuglebrettet,der jeg blåste på han.Fulgte med han lenge,Stakkarn satt først og hang med hodet sitt,men etter ei stund løftet den hode sitt opp og strakk det opp mot sola.Og i noen sekunder satt han der å blunka med øynene sine til meg når han hadde åpnet dem.Vakkert var det.Så tok han sats og fløy avgårde å satte seg i et tre.Jeg hadde da lagt ut mat på fuggelbrettet.Og litt senere kom den tilbake og tok av maten,samt at jeg fikk en følese om at den ville takke meg. :w00t:.
Et godt minne dette her.
Fra Tara ;D
Anonymous
Vår farmor på 98 og hennes hjemmeværende datter(!) på 76 hadde skrantet lenge da de fant to svarttroster på verandaen en ettermiddag.
"Det er mamma og meg" - sa vår tante, og innen helt halvt år, hadde  begge gått bort, godt forberedt og mett av dage.
Francis [Bot]
Jo at sjura er en "hevn gjerrig" fugl har jeg også hørt.. Men er goså litt fasinert av den fugl'n.. er liksom noe med den som jeg ikke kan sette ord på, som gjør at jeg blir så fasinert av den...
Ahrefs [Bot]
Det er faktisk trist med gråspurven for tiden, for den er på tilbakegang over hele europa for tiden. Her i Oslo er det nesten ingen igjen. Jeg husker den som den vanligste fuglen rundt Oslo når jeg var yngre...
Birds of Britain skriver: The present decline in house sparrow numbers appears to be widespread over much of western Europe. Many reasons have been suggested including the widespread use of garden pesticides resulting in an absence of insects needed by newborn sparrows.
Naturvernforbundet skriver: Gråspurven er i nedgang. Noen steder er den nesten borte eller helt forsvunnet.

Er det forurensning og andre ting som forårsaker dette, eller kanskje de har skjønt noe vi ikke har skjønt?

Lasse
GjenopprettetMedlem
Hei Ulva.
Pussig va det når jeg leste svaret ditt om,Sjura.
Jeg har også alltid vært fasinert av den,men får ikke helt tak i hva det er.
Den er på en måte uforklarig mystisk.
Fra Tara ;D
GjenopprettetMedlem
Sjura er også min favoritt! Den er vakker med sine regnbuefarger i det svarte. Det sier meg noe om at ut ifra lidelse og mørke kan det vokse frem noe vakkert. Yin og Yang. Sjura er et mektig kraftdyr - se bare på de linkene om kraftdyr som er lagt ut på denne sida. På engelsk kalles sjura Magpie.
Francis [Bot]
Ja skjura e liksom så mystisk av sæ. Den har alltid vært "min fugl"... Men som sagt klarer jeg ikke finne ut hva det er med den som gjør meg så fasinert. Klok og mystisk...  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Min mor(som jeg har "arvet" noe etter)  har fugler som varslere, heiloer, ørner og måker.
To måneder før min eneste søster døde i en bilulykke satt en gråmåke og pikket med nebbet i vinduet. Hun har også hørt heiloen (bor i Finnmark) i slutten av november et år, den fulgte m/luften hele ettermiddagen på fjellet den skulle ha vært sør for 2-3 mnd siden.
Vi har en familiehytte hvor en nå avdød onkel pleide å tilbrige alle sine somre før han døde i høst. Onkel hadde vært syk i noen dager, mor og far var på familiestedet,satt og koste seg med kaffe og plutselig hørte de et blaff,,, en stor ørn kom mot dem, satte kursen opp på taket. Da de snudde seg var den vekk. Onkel døde dagen etter.

Sjura har mor alltid bedt meg fra jeg var liten gutt om ikke å plage, for den kommer "fra den andre siden" og den bringer ulykke hvis den "står å kjekler utafor huset i flere dager", da bør en være obs.  `Jeg er har arvet jegerblodet og kystens kultur i meg ,går på jakt etter vilt, men skyter aldri ravn, kråke  eller sjure på jakt, no serpreg over de fuglene som jeg ikke tør å utfordre.......
Anonymous
Der jeg kommer fra tror mange gamle at gråspurven kan varsle død.  - Dersom gråspurven flyr på vinduet skal dette i følge denne troen være et sikkert tegn på død.
GjenopprettetMedlem
:lol: Mange gråspurv har varslet sin egen død -ved å knekke  :razz: nakken  :shock: mot  :exclaim: min fars  :innocent2: stuevindu.. :badgrin: