Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sikkert en del her som har lest ”Der åndene rir vinden” av Felicitas D. Goodman (Mastergrad i lingvistikk og doktorgrad i psykologisk antropologi) Hun forsket et helt liv på transer, transepositurer og bevissthet, grunnla The Cuyamungue Insitute og har publisert over 40 vitenskapelige artikler og mer enn (?) 7 bøker. Vet at det er en del uenighet vedr hennes forskning/påstander om transepositurene men boka er jo uansett interessant. For egen del synes jeg noen forskningsresultater som hun kom frem til er veldig spennende å lese om.

Har hentet et utdrag fra boka vedr. dette:

"Jeg så nå frem til å følge opp en av mine tidligere interesser; å undersøke hva som egentlig skjer i kroppen under en religiøs transe. Den første anledningen til å gjøre dette kom i 1983, på avdelingen for psykiatrisk nevrofysiologi ved Munchen psykiatriske klinikk, Universitetet i Munchen, under en konsultasjon med avdelingslederen, professor Johann Kugler. Vi testet fire frivillige mens de var i religiøs transe, med de mest moderne av medisinsk teknisk utstyr. Resultatet var de aller første vitenskapelige data noensinne om hva som skjer i kroppen under disse transene. Andre forskere, som for eksempel Neher (1961 og 1962) hadde kun konsentrert seg om prosesser i hjernen.

Instrumentene registrerte dramatiske endringer i kroppen. I blodserumet viste stoffene som indikerer stress, som andrenalin, noradrenalin og cortisol, raskt synkende verdier. Samtidig var det klare indikasjoner på at hjernen syntetiserte beta-endorfiner, kroppens mirakuløse smertebegrensere, et stoff som også er medansvarlig for den styrkende lykkefølelsen vi føler når vi kommer ut av transe. EEG-utskriftene visste ikke de berømmelige alfabølgene som er så velkjente fra meditasjonstilstander, men en jevn rytme av de ennå dypere thetabølgene, i frekvensområdet 6-7 svingninger i sekundet, bølger du ellers vanligvis ser i et kort blaff rett før forsøkspersonen faller i søvn, eller i riktig dyp Zen-meditasjon. Det mest forunderlige som skjedde var at blodtrykket falt, samtidig som pulsen raste av gårde, som under en 100-meter sprint. Jeg ble fortalt at leger bare så slike paradoksale forløp i en menneskekropp under helt ekstreme tilfeller, som når en pasient var i ferd med å forblø eller holdt på å dø.

Våren 1987 hadde jeg gleden av å kunne delta i ytterligere nevrofysiologiske forsøk. Når transeadferden ble undersøkt med forskjellige innfallsvinkler, demonstrerte resultatene nok en gang helt tydelig de praktfulle endringene nervesystemet gjenomgår under en religiøs transe. Undersøkelsene tok for seg omfanget av de negative ladningene i likstrømspotensialet i hjernen under transe, utført under ledelse av professor Giselher Guttmann på laoratoriet til fakultetet for psykologi ved universitetet i Wien. Med EEG-måleutstyr av en type som kun finnes på noen få laboratorier i verden, utstyr som arbeider med likstrøm istedenfor vekselstrøm, er det mulig å forsterke de svake signalene hjernen avgir under oppgaver som krever intens oppmerksomhet. De høyeste verdiene som til dags dato er målt under utførelse av treningsoppgaver ligger på 250 mikrovolt. Da frivillige fra min arbeidsgruppe ble målt under religiøs transe ble verdiene mye høyere, og verdier opp til utrolige 1.500 til 2.000 mikrovolt ble målt. Samtidig fortsatte strømmen av Thetabølger uforminsket. Nok en gang forble imidlertid resultatene de samme, uansett positure. Fortsatt forble selve transeopplevelsen av vitenskapelig mysterium."
GjenopprettetMedlem
Hei UlveMor.

Har hørt om Goodman og hennes forskning før, og synes det er utrolig spennende greier. Du skulle vel ikke vite hvor en kan få tak i noen av bøkene hennes?

Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Hei Alabast  :)

Mener å huske at jeg bestilte den fra Tanum, men er ikke helt sikker. Den er hverfall på norsk så en del norske fohandlere burde jo ha den.

ISBN 82-91918-11-2
eutopia forlag - Tlf: 37 16 04 77 - epost: eutopia@eutopia.no

Ulvemor
GjenopprettetMedlem
Gikk inn på siden til forlaget og fikk se at den er utsolgt der. Hvis du ikke finner den så kan du jo sende meg din postadresse så sender jeg deg mitt ex, jeg har lest den og trenger den ikke mer.

UlveMor :wub:
GjenopprettetMedlem
Hei UlveMor :biggrin:

Tusen takk skal du ha :eusa_dance:  Jeg får lete litt rundt og se om jeg kan finne den. Hvis ikke kjøper jeg gjerne ditt exemplar :w00t:

Hilsen Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Fant den jeg ;D  De har den på ARWEN :  http://bokhandel.arwen.no/boker/bok0281.php

Løp og kjøp >:(

Inger Lise.