SHANTARAM av Gregory David Roberts
Hva kan en ettersøkt australsk kriminell gjøre uten falsk pass og penger i Bombay? Etter å ha flyktet fra fengselet i hjemlandet, der han var idømt nitten år for ran og narkotikaforbrytelser, blir forfatterens alter ego selv ranet på en landevei i India og kan naturlig nok ikke henvende seg til konsulatet. Ved hjelp av den blide drosjesjåføren Prabaker slår han seg ned i slummen og benytter sine kunnskaper i førstehjelp til å åpne en gratis klinikk for de fattige; medikamentene blir skaffet gjennom svartehandel med byens lepra-koloni. Møtet med India utløser en lang indre og ytre vandring for vår mann, hvis "karma" viser så godt hvordan den ene handlingen påkaller den neste ... og gjør veien videre enda lengre.
Tiden tilbragt i slummen er bare begynnelsen på en 900 siders opus basert på virkelige hendelser i forfatterens liv. Vi følger den fiksjonaliserte hovedpersonens ferd gjennom en elskverdig, fascinerende by og dens underverden, dens fæle, dens glamourøse og dens medmenneskelige ansikter. For det er skildringene av personlige møter som utmerker boken. Historien lever av samtalene som finner sted på bakgrunn av alle mulige scenarier med et rikt persongalleri. Et yndet møtested for filosofisk inspirerte samtaler er Caféen "Leopold", som ble angrepet under terroraksjonene i Bombay nylig. Jeg føler jeg var der selv, og leserreaksjonene på hjemmesiden til Roberts viser at mange er nærmest skuffet når han insisterer på at alle personene i boken er fiktive. Selv om de store trekkene i handlingen og hovedpersonens filosofiske inklinasjon er autentiske, er boken ingen autobiografi. Og selv om romanen ikke er et stilistisk mesterverk, er dialogene, hendelsene og refleksjonene så interessante at de holdt meg gående. Enkelte svulstig-metaforiske beskrivelser fra hans møter med den sveitsiske skjønnheten Klara øker rett og slett underholdningsverdien. Og intensjonene bak metaforene er alltid en tanke verdt. Her er en mann som leter etter levende uttrykk, et følelsesekte erotisk språk. Romanfiguren Klara selv er alt annet en svulstig, når hun åpner munnen, serveres den ene sarkastiske one-lineren etter den andre. Kjærligheten til henne er alt annet enn enkelt, men en sterk motiverende faktor for "Lin".
Enkelte avsnitt i boken kunne fungere som håndbok for kriminelle, men Roberts prøver å gå i dybden også her. Gjennom mafialederen Kader Khan blir vi kjent med en yrkeskriminelles moralfilosofi, som kontrasteres med hovedpersonens synspunkter og utvikling. Shantaram, " Fredens Mann ", blir fortelleren kalt av venner i en indisk landsby. Men før han kan oppleve fred må han gjennom forviklinger, svik og krig. Det er visst et fortsettelsesbind i vente ...
Boken er nå oversatt til norsk. Absolutt et julegavetips ...
Jeg selv ser frem til filmen med Johnny Depp i hovedrollen, og er spent på om dialogene på lerretet matcher drivkraften i boken.
Her finnes et utvalg av anmeldelser og hjemmesiden til Roberts:
http://www.reviewsofbooks.com/shantaram/
http://www.shantaram.com/