Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Fann denne boka heilt på slump på mammutsalg(ikkje heilt ny), og tykte den var kjempefin.
Det er på
ingen måte ein av desse søtklissete sjølvutviklingsbøkene ein stuper inni...
Og den er på ingen måte fordøyd og lest enno.
Den kan fint føye seg inn i mange drøftingar her på forumet om å integrere mørkret
i seg.
Eller å stå i si indre mørkenatt.
Og komme seg vidare, såleis.Rikare.
Det er mange eksempel frå filosofi,historie,poesien,livet... Jungianske vinklingar td...
Den kan lesast mange gonger og i ulike situasjonar.
Og helst
før mørkenettene og kaoset senker seg over oss, som det vert antyda i anmeldelsen i Sykepleien.
http://books.google.no/books?id=EG1E8boPodQC&dq=Thomas+Moore%2Bdarkness&source=gbs_summary_s&cad=0
http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=1288&categoryID=97
:wub:
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for interessant boktips Final Tribe. Om jeg blir å lese den vet jeg ennå ikke, kanskje fordi jeg ser mot andre horisonter nå. Skulle hatt den da jeg mer sto idet tidligere.
Men da hadde jeg det store privilegiet å lese en annen bok med samme tema, nemlig "Dark Night of the soul", av Johannes av korset. Det er ei veldig gammel bok, som er omtrent uråd å få fatt i. Derfor privilegiet.
Det er så befriende å lese ord om at denne mørke reisen ikke må betraktes som sykdom, men mer som en åndelig innvielsesvei. Og at smerten faktisk har mening. Som om den ikke skulle ha mening. Den er jo der for å vise oss noe.</t>
GjenopprettetMedlem
Interessant!
Thomas Moore skriv innledningsvis i boka faktisk litt om denne Johannes av Korset som han har "lånt" uttrykket frå.
Kanskje er du Bluestorm den einaste nolevande som faktisk hugsar å ha lest denne boka til denne mystiske mystikaren??
Horisonten.... er alltid eterisk blå eller flammande raud,
men så plopp!..så er det inn i ein liten tunnell igjen.
Nesten som på biltur i Norge.
GjenopprettetMedlem
Jeg fikk låne den av ei venninne, så det er iallefall én til som har lest den, he he.
Og det gleder meg at Thomas Moore nevner Johannes av Korset, noe annet ville vært utrolig.
Fabelaktig bilde du tegner av horisonten, Final. Livets reise kan virkelig lignes med reise langs norskekysten!
For min del håper jeg neste tunnel er langt unna, jeg er jo nylig kommet ut av den forrige.
Så horisonten er gyldent rosa. ) :wub: :w00t:
GjenopprettetMedlem
<t>Det gleder mykje!
Peace, love and happiness stuff til deg! :wub: :w00t: :wub:</t>