Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
WiseNut [Bot]
Hva synes dere om Carlos Castaneda?
Noen som har vært borti tensegrity(?)
Kommer ikke unna at jeg syns hans bøker er både spennende og fryktelig kjedelige på en og samme tid!
GjenopprettetMedlem
Leste hans bøker på 70-tallet og enda sitter varmen og spenningen i meg av hans måte å betrakte verden og menneskene på

Det gleder mitt hjerte at jeg er en del av denne "måten", både kjedelig, spennende og mer

Ser meg minst mulig tilbake. Å omfavne og ta til meg andres kunnskap fordi jeg kjenner meg igjen i det, er en gave
fra dagen i dag. Å være en lydig/ulydig disippel av læreren gir trygghet til å finne den "plattform" som er min å stå på i livet
Jeg takker lærerne, mesterne og alle som deler av seg

GjenopprettetMedlem
Leste "Reisen til Ixtlan" for mange år siden, før jeg nesten hadde hørt ordet sjamanisme. Synes det er artig at det nevnes "både spennende og fryktelig kjedelige på en og samme tid"...akkurat slik opplevde jeg boka den gangen. Har dere lest alle bøkene hans, oppleves de slik alle sammen? Jeg har tenkt, sikkert hundre ganger, at jeg burde lest disse bøkene hans...hvilke er å anbefale?
UlveMor
Anonymous
bøkene er pageturnere for meg... har lest 110 sider på 1 og en halv dag... det er en del til meg å være. men en annen sak, mitt intrykk hitill er at don juan er først og fremst en "sorceror", ikke en sjaman. hittil har det ihvertfall ikke dukket opp noen tromme, bare entheogener. ordet sjaman forbinder jeg med en har kunnskaper om livets hemmeligheter, og bruker dem uselvisk for å hjelpe andre. en magiker er drimot ute etter egen viten og vinning. men uansett, en klok man på sin måte. fryktelig lærerike bøker, men er det sant ? =P moren til en jeg kjenner har vist prøvd å finne ut dette, og kom til den konklusjon at det var en oppdiktet historie, som en myte... noe som ikke gjør den noe mindre klok eller brukbar. jaja, jeg har lånt de to første bøkene på bibloteket, og skal lese de i løpet av jula, glede seg !!
GjenopprettetMedlem
Jag har läst böckerna hans och de blir bättre och bättre för varje bok han skriver, ju mer insikt han får. Från början är han en minituös student som noterar vartenda ord han får höra, och frågar och frågar och frågar... Tack vare detta så har dessa böcker kommit till. Det kan vara bra att komma ihåg att hans läromästare Don Juan vänder sig just till Castaneda med det han säger, den unika person som han är. Han är lite lurig med honom och skrämmer upp honom då och då, och får honom att tro att vissa saker är viktiga osv, för att få Castaneda att komma ur sin vanliga lunk och tankemönster, för att driva honom in i nya erfarenheter. Det är några tankar som jag har om hans böcker.
Anonymous
Jeg hadde en bok av Castaneda og det fenget meg overhodet ikke. Muligens forfatteren som skrev boka var med på å gjøre den så lite spennende og kjedelig. Fordi det gav meg ikke noen verdens ting. Det er så mange mange andre bøker om sjamanisme som er bedre,mer spennende og har gitt meg mye.
GjenopprettetMedlem
Jag började med å läsa en av hans senaste böcker, och den var bitvis mycket spännande och bra. När jag sen läste de första böckerna han skrev så blev jag besviken, för det är en massa detaljerade anteckningar kring upplevelser han får av hallucinogena växter (poyete?) mm. Han skrev böckerna i studiesyfte som avhandling på det Universitet som han var vid, ej som något som var tänkt för allmänheten, som jag förstår. Det som är den stora behållningen när jag läst dem är hans läromästares uttalanden och beskrivningar av världen som får mig att rysa. Och övergripande hans (Castanedas) resa och upptäckter som han gör. Han är ju "trög" (som de själva beskriver det), och behöver många poyete-upplevelser innan han börjar kunna ana vad "den annorlunda verkligheten är", och det kan vara lite tradigt..
Anonymous
Personlig så reagerer jeg ikke på Peyote-bruken. Jeg liker heller ikke at noen bruker ordet Hallusinogener på Peyote og Ayahuasca blant annet. De som har laget slike ord har aldri vært noe åpne for den spirituelle bevisstheten og har funnet et ord for å si at det handler om syner og hallusinasjoner. Jeg har stor respekt for dem som bruker Peyote og Ayahuasca i sin spirituelle utvikling i livet. Det er jo vanlig at sjamaner o.l. i Sør-Amerika bruker enteogener som er et mer riktig ord eller plantemedisiner. Vesten har et bizarr forhold til "hallusinogener". Og har det på sin narkotika liste. Hysteri og frykt rett og slett.Og mangel på kunnskap og visdom om disse plantene.
Kunnskap om plantemedisin er annerledes f.eks i Sør-Amerika enn her i Vesten. En mer levende kontakt og kommunikasjon med plantene. Jeg råder folk som er veldig skeptisk til såkalte plantemedisiner(eller enteogener) om å studere mer de sidene f.eks ved å gå inn på forumet som har med plantelærere og har med Ayahuasca o.l.
Jeg reagerer mer på at det var tungt og kjedelig å lese. Det var ikke noe særlig å lese. Kanskje måten det ble fortalt på var med å "ødelegge".
Anonymous
Har lest noen av bøkene hans: Jeg syns de var spennende å lese, jeg. Og det er det jo flere som syns.
Trenger ikke være noe galt med en bok selv om den ikke taler til deg, og kanskje gjør den det likevel om noen år?
Anonymous
Blir litt slitsomt om alt skal bli en diskusjon om peyote, ayahuasca og sånt, David.
Jeg har faktisk skrevet at en bør ta det videre på plantelærere-debattstedet her på Sjamansonen om det skulle bli en slik debatt

Sånn indirekte...nevnte plantelærere i en bisetning.
Har lest noen av bøkene hans: Jeg syns de var spennende å lese, jeg. Og det er det jo flere som syns.
Trenger ikke være noe galt med en bok selv om den ikke taler til deg, og kanskje gjør den det likevel om noen år?
Jada, det er for meg. Jeg sier ikke at jeg har fasiten på om boka er bra eller ikke. Det er sånn for meg. Men ikke for alle andre. Sånn er det bare med alt vettu

GjenopprettetMedlem
Takk for informasjonen om hvordan bøkene kom til og hva forklaringen rundt den litt trege starten i dem skyldes, veldig fint å vite. Skjønner jo at jeg bare trenger litt godt med tid og stor lyst til å lese (hvilket ikke eksisterer øyeblikket).
UlveMor
GjenopprettetMedlem
Hej hej David.. Jag är helt grön på området plantemedicin, ej van å uttrycka mig, så det blev det västerländska uttrycket.. Castaneda själv är ju vetanskapsman, och ju mer han lär sig på sin väg och av Peyote, ju bättre författare blir han, och desto roligare (morsom?) läsning.. (han blir mindre och mindre vetenskapsman och mer och mer sjaman..)
Det västerländska språket är ju överhuvudtaget begränsande..(men det är ju en annan diskussion)
Anonymous
"White as Snow":
Hej hej David.. Jag är helt grön på området plantemedicin, ej van å uttrycka mig, så det blev det västerländska uttrycket.. Castaneda själv är ju vetanskapsman, och ju mer han lär sig på sin väg och av Peyote, ju bättre författare blir han, och desto roligare läsning.. (han blir mindre och mindre vetenskapsman och mer och mer sjaman..)
Det västerländska språket är ju överhuvudtaget begränsande..(men det är ju en annan diskussion)
Ja,du sier noe der at det kan ha med at hans vitenskapelige bakgrunn som kan ha gjort den boka jeg leste så kjedelig da

Og at han bruker mer egne ord istedenfor vitenskapelige uttrykk.

GjenopprettetMedlem
Hei AL
Jeg har også lest litt Castaneda, men det blir som med deg, spennende og kjedelig på samme tid. For meg finnes det mange andre bøker om temaet som jeg mye heller vil lese fordi de griper meg på en helt annen måte. Tror kanskje at det har noe med gjenkjennelse å gjøre...
Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Jeg har også lest reisen til Ixtlan, og likte den godt. Særlig di gangene Don Juan driver ap med Castaneda. Det er et fint møte mellom to verdner, og en ser at ting tar tid. Jeg tror Castaneda skriver oppriktig, det han tror han har opplevd. Don Juan har mer hyss for seg, og sansen for gode historier, myter og en
god bok.
GjenopprettetMedlem
Castaneda var en god hjelper for meg
Etter at jeg hadde renset erkjennelsens porter første gang.
Jeg husker ennå hvordan jeg elsket å leve meg inn i landskapene han så dyktig maler med sine ord.
Den siste virkelig bra boken jeg leste av castaneda var Separate reality
Der tar han for seg bruken av en meget kraftig enteogen røyke-mikstur
som fullstendig blåser topplokket av castaneda som nok engang tror Don juan vil drepe ham.
Jeg tror det var en blanding av meksikansk datura og psilocybe sopp som hadde ligget lenge og godgjort seg.
Jeg tar tupeen av for castaneda!!
GjenopprettetMedlem

Hei er ny på forumene deres.. =)
Har lest noen bøker av Castaneda.. deriblant "The art of dreaming" som eg har brukt aktivt som en måte å lære drømmeteknikker, og har kommet veldig langt med kun den informasjonen som eg fikk gjennom den boken. Må vel sies at eg altid har hatt en god kontroll over meg sjøl i "drømmeland", men fikk inspirasjon til å praktisere det som er beskrevet i boken i to år, og effektene er fantastiske.. Jeg har tidligere hatt historie med nedsatt psyke, men føler meg styrket etter disse årene..
Han har mange andre gode bøker og, så sålangt "annbefalt lesning" går så er han vel som å regnes som ett must-read etter min mening.
Har aldri hatt noen annen vei førr å komme i kontakt med min indre "sjaman" enn gjennom bøker, og carlos castaneda er en av de som jeg har fått mye ut av..

GjenopprettetMedlem
Så fint