Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
jeg fikk endelig lese Ailo sin fine bok Sjamansonen.
en mere levende bok skal man lete lenge etter.
så fint å lese en bok om sjamanisme der forfatteren er hjemmefra!!!!
denne må alle lese!!!!! Castaneda kan gå å rulle seg en røyk!!
GjenopprettetMedlem
Så sant

Anonymous
Jo du, det märks tydligt att Ailo är shaman och att Castaneda är påhittig antropolog när man läser böckerna.
När kommer Sjamansonen på svensk undrar alla jag träffar!?

Francis [Bot]
enig! Ailo's bok er virkelig en bok som alle med interesse for sjamanisme burde lese! Flott Ailo!!

GjenopprettetMedlem
Grunnleggende forståelse kombinert med vinklinger for livslang læring..
Alt servert på en hærlig og typisk samisk måte..
-Konkluderende, men uten å sette grenser.
-Vag, men ikke utydelig, den tvinger leseren til å tenke selv og bør fordøyes underveis.
-Informativ, man finner mange knagger å henge lærdom på her.
-Blottet for pjatt, selvskryt og andre forstyrrende elementer.
Det mest utypisk samiske er nok åpenheten omkring en del som det tradisjonelt har vært tiet om.
En lærerik bok fra en stor mann (som ikke er redd for å være liten..)
-begge deler fyllt av kjærlighet til livet.
Ailo! Din ...

!!
Du fikk meg til å innse hvor lite jeg vet og hvor kort jeg er kommet på min vei!!!
Ja, ja, takk uansett.. eller nettopp derfor, hehe

GjenopprettetMedlem
Jeg er visst bare nødt til å skaffe meg den nå ja, hehe.................

GjenopprettetMedlem
Som Biernna skriver: ei bok som tvinger leseren til å tanke sjøl og som må fordøyes underveis.
Lærerik og informativ, og det er ingen tvil om at veien blir til mens man går.
Anonymous
Jeg trodde at de nye samiske bildene var det eneste som var det nye med den siste utgaven, men det er visstnok også et par(?) ekstra kapitler...

Så hva heter utgaven? Utgave 3? Jeg må få med meg den da siden den er litt forskjellig fra den jeg har som er utgave 1...

GjenopprettetMedlem
Det dreier seg vel mer om den uferdig og den ferdige utgaven, tror jeg.
Da den nyeste utgaven ble sendt til trykking var den blitt litt omredigert og hadde fått med noen bilder. Men såvidt jeg vet finnes den kun i de to utgavene, og det står ingen steder i noen av dem hvilket opplag det er. De første bøkene som ble trykket har av denne grunn blitt litt av en kuriositet, trur je...
Nærmere detaljer må nok Ailo sjøl trå til med...

GjenopprettetMedlem
Etter litt diskusjon med meg selv kom jeg frem til at jeg ikke lenger hadde noen grunn til å utsette kjøp av boken, nå som jeg har åpnet den har jeg heller ingen grunn til å ikke lese, reflektere over innholdet og lese mer.
I tillegg var det svært givende å lytte til; Tromming for sjamanerfaringer
(Disse passer også utmerket som gaver til venner).
Takk igjen Ailo!

Anonymous
Helt enig. Denne boka bør enhver som interesserer seg fro sjamanisme ha i hylla:) Takk for det du har gitt av deg selv Ailo

Anonymous
jeg stemmer i.
Sant teletubbie, LEVENDE er ordet. Jeg fikk følelsen av at hele boken var dikt, fakta, myter,følelser og historie limt sammen med magisk lim. Den flyter lett avgårde
Anonymous
Ny utgåva? Undrar om jag då sitter med den gamla (ofärdiga?) i min hand
Hur vet jag vilken som är vilken?
SEO Crawler
har den tegninger, samiske runetegn fra trommer på de første sidene inne i boka? da er det den "siste" utgaven
Anonymous
Under psilocybin-seremonien igår så leste jeg kapittelet om "DE 5 STORE" ang kraftplantene psilocybin og Peyote som Ailo fortalte litt i Sjamansonen-boka ang erfaringer i Mexico med Huichol-indianere. Teksten formelig levde sitt eget liv og jeg gikk utrolig dypt inn i denne teksten. Gikk veldig dypt i denne levende teksten. Utrolig spesielt å lese når man åpner seg opp for kraftplantenes læringer.
Og fikk også "tips" og "hint" om hvordan jeg skal komme meg til Mexico i fremtiden - men håper at det blir gruppetur i regi av Sjamansonen først da om 1-2 år. Å lese en bok og tekster i en kraftplanteseremoni var noe nytt å erfare. Alt blir så levende og ordene formelig lever sitt eget liv og en kan virkelig gå i dybden av det på en spesiell måte. Jeg ser frem til å jobbe mer med å gå mer i dybden av levende tekster og ord. Sjamansonen er helt klart en slik bok man kan lese om og om igjen - fordi en kan få nye synsvinkler fra hver gang som dette med å se en film flere ganger osv...
Anonymous
"trumman":
När kommer Sjamansonen på svensk undrar alla jag träffar!?
Ja, jag undrat detsamma och tänkt, att jag väntar... och jag har väntat...

...

...

...

...

...

...
Nu ids jag inte vänta mer - jag bedömer det som att jag nog nu, efter ett bra tag av läsande, av norska inlägg på sjamansonen och ett halvt års försök, i att uttrycka mig själv på språket... kan så pass mycket att jag vågar invistera i den norska utgåvan och tror att jag ska förstå vad som står i boken.
Så...
Jag har beställt sjamansonen! På norska!
Ibland har jag frågat mig, varför jag är så enveten på att lära mig norska ord och uttryck, när jag uppenbarligen inte planerat att flytta över gränsen

men det är antagligen för att jag skulle lära mig tillräckligt för att kunna läsa boken... ! Mmm... så är det nog.