Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Trilogien "His Dark Materials" av britiske Philip Pullman omfatter de tre romanene "Northern Lights", "The Subtle Knife" and "The Amber Spyglass". Alle tre bind er oversatt til norsk.
Bøkene handler om en menneskeskapt miljøkatastrofe som truer flere parallele universer.
Hovedskikkelsen er jentungen Lyra som begir seg på en livstruende ferd mot nord og inn i andre verdener. Hun oppdager åpninger mellom verdenene, men mørke krefter vet også om disse åpningene; og hun blir forfulgt gjennom en rekke meget dramatiske hendelser.Selvsagt finner hun hjelpere, blant andre en sjaman og mange mytologiske skikkelser og en gutt fra et parallelt univers. Hun skal være den utvalgte, den som kan løse gåten bak de truende hendelsene, men hun må forbli uvitende om oppgaven for å kunne finne veien gjennom labyrinthen selv.
Ved siden av å være en ekte "pageturner", er historien so mye annet:
Delvis inspirert av Miltons "Paradise Lost" skaper Pullman sterke mytologiske bilder, han utfordrer vitenskapelige og religiøse autoriteter og byr på en utviklingsroman som oppfordrer på det sterkeste: Spør, våkne opp, tenk selvstendig, føl, vær dristig og GJØR NOE.
Jeg snublet over bøkene på biblioteket til en barneskole. Det faktum at de er blitt markedsført i en for snever forstand som barne- og ungdomslitteratur, det er nok en del av årsaken til at verket ikke har fått den oppmersomheten i Norge som det fortjener.
Historien fungerer på så mange plan at bøkene kan leses med fornøyelse og gevinst av både unge og voksne. Og her snakker en ganske viderekommen leser!
Nordlys og fortsettelsen anbefales på det varmeste!

Masha
Anonymous
Takk for tipset  :) Det hørtes intressant ut.
GjenopprettetMedlem
Enig med deg Masha, disse tre bøkene kan anbefales på det varmeste. Forøvrig heter vel triologien "Den mørke materien" .
Bok 1 Det Gylne Kompasset.
Bok 2 Den skarpeste kniven
Bok 3 En kikkert av rav.

Wolf
GjenopprettetMedlem
Serien er faktisk gitt ut under begge titler  ;)
Bibliotekaren
GjenopprettetMedlem
Har lest nr 3 En kikkert av Rav,men ikke de 2 andre,får kansje labbe ned på det lokale biblioteket og se om jeg finner de
Anonymous
Trilogien er nå blitt oppdaget og filmatisert av Hollywood og kommer snart på kino!

Jeg er fortsatt glad i bøkene, Pullman skaper levende parallele univers og komplekse figurer. "His Dark Materials" henspiller dessuten bl.a. på en teori innen nyere fysikk. Han viser tydelig respekt for sjamaners viten og metoder...

Det er til å med blitt skrevet en bok om den vitenskapelige bakgrunnen for ideverdenen hans. Mer finner du ut på hjemmesiden:

http://www.philip-pullman.com

Bildene som dukket opp under lesningen av romanene var så betagende og klare at jeg selvsagt ble skuffet over traileren fra Hollywood... Så les bøkene før du ser filmen, historien fortjener en individuell tilnærming. Og den er veldig tilgjengelig.

At jeg skulle komme tilbake til dette - mitt første innlegg på sonen!
Anonymous
Ja, den 7. desember blir filmen lansert i Norge.

Jeg ser at Magus har lagt inn en trailer-link i en egen tråd.

http://www.goldencompassmovie.com/

Det er denne romantrilogien av Pullman det dreier seg om!
GjenopprettetMedlem
Har lest hele serien jeg også.
Synes den var ganske bra :)
Holder faktisk på med den for 2. gang.
Anonymous
Har sett filmen "Det gyldne kompass" sammen med guttene mine.
Som tittelen sier, handler den kun om første bind.

Hele verket har imidlertidig en sammenheng der handlingsetappene følger jentas utvikling,  en ekte episk historie som trenger tid og rom for å utfolde seg.

Så filmens slutt henger litt i løse luften ... en må jo vente til neste del blir servert.

Det er klart at filmen er flatere enn boken, jeg vet ikke om historien fra filmen alene kan gripe ... til tross for storslagne bilder og ganske bra rollebesetning  ... men jeg har jo lest og savner selvsagt selve språket, min egen billedreise, de indre perspektivene i filmen.
Filmen er ihvert fall ingen erstatning for boken, kun et artig supplement.

Ved Harry Potter derimot synes jeg at filmene er en fullbyrdig erstatning for bøkene.
Har jeg sett filmen, trenger jeg ikke¨å lese boken. Bare til eksempelvis sammenligning for å illustrere dybdeforskjeller.

Guttene mine på 8 og 10 koste seg nå skikkelig ...
GjenopprettetMedlem
Nå er det kommet en filmanmeldelse på forsiden:

http://sjaman.com/content/view/284

"Det gyldne kompasset" er en film som kan glede ethvert enkelt, barnlig og berørbart sjamanhjerte. Dette ligner på den "kunsten" vi befinner oss midt i under trommereisene, hele filmen er som hentet ut av kjent mytologi.
Anonymous
Nå har jeg jo fått svar på mitt spørsmål om historien kan gripe uten at man kjenner boken.

Filmen klarer seg utmerket alene, tydeligvis.

Bare vent! Opplevelsene blir enda sterkere i del 2 og 3.

Les - min egen reise med boken var så sterk at den lå som en hud mellom meg og filmen.
Anonymous
Hei, svaret på forsiden fester seg ikke, så jeg skriver noen ord her:

Så, til deg, Laila, og andre som lurer på om Lyras veg i filmen "The Golden Compass" ender i stallokamp, og som ga uttrykk for et ønske om en sjamanreise i kjærlighet:

Lyras veg er en reise til kjærligheten og i kjærlighet. I tredje bind blir dette fullbyrdet.

Filmen er jo kun del 1!

I denne første delen spilles kjærlighetsmelodien gjennom vennskapet mellom Lyra og Roger, gutten som blir bortført, som reddes av henne og som så går videre med henne til neste eventyr.... der har vi forståes mye i vente ....

Temaet vennskap og hengivenhet spilles også i forhold til den pansrete bjørnen.
Likedan er daimon-skikkelsene medfødte oppdragere til empati: De føler på egen kropp alt det menneskene føler. Egen smerte blir bevisstgjort, andres smerte blir synlig gjennom de uttrykkssterke daimonene. Billedliggjorte speilnevroner ..... assosierer jeg.

Ikke underlig at den store forbrytelsen ligger nettopp i å ville adskille barn fra sin daimon, som garanterer deres utvikling til myndighet og frihet.

En annen string av melodien er morsskikkelsen. Moren, som beordrer grusomme forbrytelser, blir konfrontert med konsekvensen av sine egne handlinger, når hun ser sitt eget barn truet. Barnet ble tatt fra henne etter fødselen. Moren vil ha tilbake "sitt", ser kjærlighet kun som et eiendomsspøsmål, og har ikke forstått at alle er like i sin rett til kjærlighet. Moren ser vi mer av i de øvrige bindene ...
Heksene elsker Laila, en kjærlighet som blir gitt henne uten vilkår, dog knyttet til et håp. Men sannelig er disse elementene tydeligere i selve boken en i filmen.

Andre typer kjærrlighet dukker opp senere. Som jeg nevner oppe, dette kan sees som eb utviklingsroman.
Sjamanen som uegennyttig hjelper og seer er underslått i filmen, men de sjamanistiske elementene er jo der, det har Ailo vist klart i sin artikkel. Pullman vet hva han gjør, og han spiller påmange strenger, en sann symfoni av en historie ...
GjenopprettetMedlem
Artikkelforfatteren av denne omtalen fra TIMESonline foretrekker også bøkene fremfor filmen:

The books weave a magic that the film simply cannot match.
...
The power of Pullman’s novels is that he invents an imaginary world just an inch out of kilter with our own.

http://entertainment.timesonline.co.uk/ ... 956068.ece

Etter filmens ankomst er bøkene kommet i ny pocket-utgave på norsk ...