Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det er en fantasi historie om sjørøvere. :w00t: (hehe)

DERE trenger IKKE å lese, men vis dere gjør det. Vær vennlig og døm den :)
det kan hjelpe meg utrolig mye, si deres kommentarer, Går alltids an og forbedre den.
:P                                                      :P

Vinden hadde lagt seg, og sola stod lavt da båtene gled inn i vika og med en svak, skrapende lyd fikk kontakt med stranda. Den skrapende lyden var en rekke ro-båter, mange båter som var merket med en hodeskalle på tuppen. Det satt sju åtte stykker i hver av båtene. En man sto i tuppen av den midterste båten med en lykt i hånden. Det var skikkelser mann ikke helt kunne se hvem var, på grunn av den mørke skumringstimen som hadde lagt seg over øya. Noen menn hoppet av båtene med et plask og dro de lenger oppover stranden. Enda en mann gikk av båten. Han hadde et sverd på høyre side som han stod og holdt på. Han hadde på seg en stor trekantet hatt, en stor og lang jakke som rekker han ned på knærne. Det var gull kanter på jakken som man så vidt kunne skimte i lyset av skumringen. Mannen hadde også på seg støvler som lagde en rar traske lyd når han gikk oppover stranden. Han stoppet like ved utkanten av trærne og sa med en dyster og skremmende stemme "Her er det".

Det var da jeg la merke til den digre skuta som lå et stykke ute på havet. Jeg la med en gang merke til den stikkende redselen som gikk som en frysning igjennom kroppen min. Det var pirater. Jeg sank sammen bak stenen jeg satt bak, litt bortenfor plassen der piratene hadde strandet. Jeg satt der bak stenen anpusten av redsel. Jeg viste ikke riktig hva jeg skulle gjøre. Skulle jeg bare sitte der og vente til de fant meg eller skulle jeg prøve å løpe tilbake til landsbyen. Plutselig hørte jeg noe komme opp bak steinen. Jeg ble stiv frossen av skrekk. Skikkelsen kom sakte opp på høyre side av meg og ble stående. Jeg turte ikke å lene hode fram for å kikke, jeg bare ble sittende der stiv av skrekk, sikker på at jeg skulle bli sett. Skikkelsen ble stående der litt til før han snudde og gikk tilbake til de andre. Jeg pustet lettet ut, tittet forsiktig fram og så at de hadde begynt å slå leir. Fort ble jeg veldig nervøs og rast løs. Jeg tenkte mer og mer på at jeg måtte vekk herfra. Neste gang de kom for å kikke ville de sikkert finne meg. Jeg gjorde meg klar for å løpe. Jeg ble sittende å lytte etter et bra tidspunkt får å løpe. Plutselig før jeg viste ordet av det hadde jeg løpt. Det føltes ut som om det gikk en evighet før jeg nådde skog kanten. Jeg forsvant inn i den mørke skogen av palmer og frodige busker. Det ble mørkere og mørkere etter som jeg kom lenger inn. Pluselig hørte jeg en stemme et stykke bak meg. Den ropte et eller annet jeg ikke klarte å tyde. Jeg stoppet og lyttet forsiktig.

Først hørte jeg ingen ting, så plutselig hørte jeg masse stemmer som ropte noe som lingnet et kamp rop. jeg ble stående litt til å lytte og plutselig hørte jeg masse vis av bein som løp, og fra skjæret av den fargerike himmelen jeg kunne skimte igjennom trerne,så jeg masse vis av hoder som kom stormende innover i min retning. Med en gang ble jeg bare stående der å se. Kroppen min ville ikke lystre, akkurat som om jeg var i sjokk. jeg kom til vette igjen og begynte og løpe alt jeg kunne vidre innover. Hodene var kommet adskillig mye næmere og jeg skjønte at de måtte ha sett meg da jeg begynte å løpe. Jeg løp alt jeg kunne innover, så fort beina mine klarte å bære meg. Det føltes nesten som om beinene ikke klarte å henge med. Jeg hørte at lydene bak meg begynte å bli svakere.

Etter jeg hadde løpt en stund stoppet jeg, og lente meg inn til et tre for å slappe av. Jeg kunne ikke lengere se verken hodene eller høre ropene deres. Jeg fikk igjen pusten og kikket meg rundt. Det var helt stille, vinden hadde stilnet og mørket hadde lagt seg over øya nå. Jeg høre ikke engang lyden av sirissene som pleide å fylle natten med lyd. Jeg gikk sakte og stille et par meter bortover. Jeg fikk fort en merkelig følelse, jeg kjente meg ikke igjen. Etter alle disse årene som jeg hadde bodd på denna øya og så kjente jeg meg ikke ikke igjen. Jeg ble veldig paff og fortsatte å gå bortover. Plutselig kom jeg ut på en stor slette, jeg speidet utover sletta i det svake skjæret fra månen som hade reist seg på natt himmelen. Denne plassen var også ukjent for meg. Jeg gikk sakte utover sletten i gress som rakk meg opp til magen, mens jeg kikket forsiktig rundt meg. Det eneste jeg kunne se var høye mørke trer i alle retninger. Jeg stoppet på en liten reisning midt ute på sletten, og speidet utover. Det eneste jeg fikk øye på var trer. Jeg fikk fort en stikkende følelse inne i meg, fordi jeg ikke kjente meg igjen noen steder. Jeg så ikke engang toppen av fjellet som ligger rett ved siden av landsbyen. Det gjorde meg veldig redd. Det fjellet synes jo alltid over alt hvor man går på øya, men ikke nå. Jeg fortsatte å speide en liten stund, men så fortsatt ingen ting.

Jeg satt meg ned og kikket opp på månen. jeg fikke en kald frysning igjenom kroppen min, det var noe som ikke stemte der. Den stillheten, det fjellet, hvor var det blitt av? Jeg reiste meg opp, akkurat i det øyeblikket fikk jeg den ekkle frysningen igjen, det kom et vindpust igjennom trerne og over sletten. Plutselig fikk jeg et glimt av et lys i side synet mitt og akkurat som om underbevistheten min hadde registret noe som ikke bevistheten min klarte å registrere hadde jeg kastet meg ned igjen. Jeg ble liggende. Det ble stille igjen, jeg reiste meg forsiktig opp, jeg hørte en merkelig traske lyd som kom nermere. Før jeg rakk å se hva det var hadde jeg kastet meg ned igjen. Jeg lå der å hørte at traskingen kom nærmere.

Plutselig stoppet den og det ble stille igjen, veldig stille. Jeg hørte pusten min og den høye pulsen av redsel. Jeg prøvde å snu på hodet, men det var akkurat som om hode ikke ville høre på meg, akkurat som om hodet satt fast. Jeg tvingte hodet mitt rundt. jeg kikket rett opp på den kulerunde månen på himmelen, jeg fikk en følelse som jeg aldri i hele mitt liv hadde følt før. En skrekkelig følelse som trengte seg igjennom nerver og bein, som et skrik trengte den igjennom alt som var av meg. jeg ble lamslått av skrekk og redsel. I måne lyset sto det en forferdelig skikkelse, en død skikkelse. Jeg kunne se månelyset trenge igjennom ansiktet i noe som så ut til å være store råttene hull. Skikkelsen var nesten ubeskrivelig. Råtten og oppspist, så det ut som om det var nesten bare bein igjenn på kroppen hans. Etondskapsfult ekkelt glis bredte seg over restene av tennene hans mens han speidet rundt. En følelse av helt ubeskrivelig redsel bredte seg over meg, jeg lå der helt lam. Ingen ting i kroppen min fungerte bortsett fra redselen som strømmet igjennom blodet mitt. Jeg ble liggende der, frysninger som konstant gled over meg fikk meg bare til å gape. Uten å tenke over det prøvde jeg å skrike som en automatisk refleks av panikk, men det eneste som kom ut av meg var et lite klynk. Noe som var nok til å tiltrekke oppmerksom heten. Hodet på skikkelsen snudde seg sakte mot meg, jeg kunne se mer av det ondsakps fulle glise hans, og før jeg rakk og registrere hva det var, fokuserte øynene mine ut. Jeg rakk å få et svakt glimt av noen forferdelige ting av øyne som var ubeskrivelige av ondskap.

Så plutselig våknet jeg opp i sengen min. Jeg kikket fort rundt meg, og kom til meg selv og forstod at det bare hadde vært en drøm. Svett av marerittet og helt utslått ble jeg sittende en liten stund før jeg kom til meg selv. Jeg gikk ut av sengen og bort til vaske fatet for å ta litt kaldt vann i ansiktet. Vannet kvikket meg opp og jeg ble stående med hodet bøyd ned. Plutselig fikk jeg et glimt av de øynene jeg så i drømmen og skvat til. Pulsen steg fort og jeg følte at jeg ble redd. Jeg roet meg ned igjen og kikket meg i speilet. Jeg var rød i ansiktet og bløt av svette. Jeg begynte å tenke over drømmen. Den føltes så uvanlig ut. Jeg hadde aldri hatt en lignende drøm før. Alt var så virkelig. Jeg gikk og satte meg på sengekanten, og pustet lettet ut. Jeg begynte å lure på om den hadde noen betydning. Plutselig fikk jeg et nytt glimt av ansiktet, bare nærmere. Akkurat som om det ville ta meg, jeg fikk et slags anfall. Jeg følte meg fanget. Som om noe stengte meg inne, som om de øynene fanget meg i tankene mine, jeg ble mer og mer desperat. De kom nærmere og nærmere. jeg hørte en forferdelig viske stemme inne i hodet mitt som visket "Ondskap".
Alt ble tåkete og jeg vekket meg selv med et høyt skrik. Da jeg åpnet øynene satt mor ved siden av meg med en kald klut i pannen min. Tankene forsvant sakte og jeg fikk en lettet følse. Jeg følte meg lett som en fjær og at roen kom tilbake i meg. Mor satt som en deilig beroligende engel ved siden av meg. Jeg husker bare at hun satt på sengekanten med kluten i pannen min før jeg sovnet igjen.

DØM SELV! god eller dårlig?
vet ikke om jeg kunne legge denne her, men tar sjansen ?
GjenopprettetMedlem
er kun 14 år, :P så ikke vær så hard, vet det var et barnslig TEMA, men (hehe) vet ikke hva jeg skal si, bare døm er dere snill, det blir til hjelp! :wub:

REDIGER: unskylder for skrivefeil..
GjenopprettetMedlem
Du har fantastiske fortellerevner! :eusa_dance:

Var det virkelig bare fantasi, en oppdiktet historie?
Du fikk den til å høres veldig virkelig ut! Flott var det!
GjenopprettetMedlem
takk :P men jeg fikk mye hjelp av min venn, han Var MED på hele historien.. fikk 5+ skolen

Min venn er nesten som en bror :)
GjenopprettetMedlem
Flott! Ja, det var den verdt!  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
vi har også lagt den ut på en nettside! :)
BETYR mye for meg at du sier det :)    :P
side med skoleforum :P
det vil si, folk retter den, har fått 5 i gjennomsnitt av 26 rettere :P!!
Anonymous
Det var en flott driv i historien, jeg ble revet helt med. :icon_biggrin:
Trodde at det måtte ha vært din egen drøm, så virkelig var den. Bra arbeid! :eusa_clap:
Anonymous
Jeg har undervist i språk i mange år, og jeg synes det er problematisk å skulle sette en tallfestet karakter på en litterær tekst. Jeg vil heller ikke "rette" teksten, fordi da blir det jeg forandrer til min tekst, men historien er jo din.
Konstruktiv kritikk kommer jeg derimot gjerne med:

I første avsnitt gir du flere tydelige indikasjoner på at det dreier seg om pirater som ankommer stranden.
Men oppdagelsen av dette faktum knytter du til synet av skuta i andre avsnitt. Dette blir unødvendig eller ulogisk i forhold til fortellingens forløp. Derfor ville jeg reformulere et par setninger tidlig i andre avsnitt.
Deretter synes jeg at du fortsetter med en levende og overbevisende skildring, men jeg føler at slutten er skuffende. Det hele ender som en beskrivelse av et mareritt som man har lest mange ganger før. For meg er historien din ikke helt ferdig. Skriv om slutten, er min konklusjon!
Kan det hjelpe noe?
Ellers mange takk for innlegget ditt!
Jeg synes jo at vi trenger en egen kategori her på sonen som heter "skriveverksted" eller lignende, der vi kan legge inn lengre fiktive tekster.
GjenopprettetMedlem
Tusen takk, jeg har hatt en liknende drøm, men ikke slik som dene historien er,

men du Masha, takk for din konstruktive kritikk. forstår hva du mener, men vet ikke helt åssen jeg kan gjøre den bedre :S, er egentlig det beste jeg klarer.
Men hva mener du med at den ikke er helt ferdig? hvordan mener du slutten burde være?
Kunne du si meg eller fortelle meg en "God" slutt, din egen slutt, men i fra denne historien, bare se om du klarer og endre slutten til noe du synes passer bedre? går det greit?
Jeg vil virkelig høre din slutt, det kan hjelpe meg!  :P
OG :w00t: er du lærer? du ser ut til og kunne "MYE" om dette...
håper du svarer, og TUSEN TAKK for ditt inlegg :) kjekt at du gir meg litt meninger :)
GjenopprettetMedlem
og masha, jeg liker egentlig ikke Karakterer, men jeg synes det er en god følelse når noen liker historien din, skjønner du hva jeg mener? :P

men skolen derimot  :icon_confused: er litt for mye press...
jeg har ikke problemer på skolen, men mange i min klasse har det.
lærerne legger press på elevene med karakterer!
synes det er litt galt...  (men hvordan ellers kan de rette eller si om du har gjort jobben sin) har du noen ideer der og? :o
Anonymous
Hei Searcher,
dette er jo et kjempestort tema, men jeg synes karakterer er meningsfylte i mange tilfeller hvis kriteriene for karakterene er tydeliggjorte. Karakteren skal være så velbegrunnet og transparent at den utgjør en tilbakemelding - ikke en dom. Et jag etter tilfeldige eller uransakelige poeng skaper press eller til og med likegyldighet. Lærerne kan for eksempel skrive ned kriteriene for de enkelte karakter-trinnene og dele denne informasjonen ut til elevene.
Men kreative tekster synes jeg ikke skal bedømmes med tallkarakter i det hele tatt. Kun med tilbakemelding gjennom ord, slik at en dialog skapes.
Klart det er gøy med gode karakterer, men inneholder et 5-tall egentlig nok informasjon til deg i forhold til hva folk liker med historien din? Eller får du hvite hvorfor de ikke sier 6? Hvorfor gir noen 5 når de bare bruker rosende ord? Skulle man da ikke si 6? 6 er ikke til for guder og genier only.  Jeg prøver å begrunne hvorfor noen ikke får en 6, når jeg gir en 5+.  Det er viktig at også flinke elever får råd. Dette er noen av de spørsmålene jeg stiller ved karakterer.
Anonymous
Ja, Searcher, jeg er språklærer. Jeg har også undervist i psykologi.
Prøv å tenke over slutten til historien din selv, la det gjerne gå litt tid.
Jeg kan gjerne si mer om hva jeg tenker eller komme med forslag, men nå må jeg gå for idag! Ha det bra!
GjenopprettetMedlem
jeg forstår hva du mener... et tall 5 sier egentlig ikke mye, bare at du står forran gjennomsnittet på våres skole. Lærerne her kunne blitt mye flinkere i det, og fortelle og ta seg tid til og si hva du burde bruke. :I

den beste kommentaren jeg har fått såpass er kun, du glemte og bruke tankereferat og skildring.. da fikk jeg en 4-... det var alt! jeg ble lei av den karakteren og bygde meg opp, men vi hadde også nettopp lært litt av skildring og slikt.. så jeg viste ikke helt hva det var.

Da er du en god lærer.
lærerne der vi kommer fra gir en karakter, etc : 4-5. 5-. 5+. og slikt.
De sier et par ting.. oftest hva du gjør bra. MEN de sier ikke så mye negativt.. jeg forstår ikke hva jeg skal arbeide med, siden de sier det er bra fra før, innimellom kommer noe negativt og forteller hva en skal arbeide med, men ganske sjeldent skal jeg si..  :innocent2:

vell, jeg gjør nå mitt beste uansett  :wink:
GjenopprettetMedlem
Spennende fortelling!! Jeg skrev aldri så bra da jeg gikk på skolen ::)

Men jeg er enig med Masha i at slutten ikke er like god som resten. Den blir liksom et antiklimaks,hvis du skjønner..
Du bygger opp spenningen utover i historien veldig godt, men den store finalen mangler. Hvis du kunne ha fortsatt historien med et slags oppgjør, eller at han ble reddet i en overraskende slutt, hadde gitt utløsning for spenningen på en helt annen måte enn at hovedpersonen våkner fra en drøm.. Det blir litt for jordnært og virkelig, liksom :razz:

Men du har mange år på å finpusse på skrivinga di ;D Og uansett var denne veldig bra  :w00t: Stå på!
GjenopprettetMedlem
Takk ! spennende og høre kommentarene deres :) tusen takk, jeg skal prøve, :) men reiser snart :) konfermasjon leir :) hehe sportlig , sportsgruppe :S
Anonymous
God tur til deg! Kanskje får du mange gode ideer underveis! Det er i hvert fall spennende å følge med på hva du skriver neste gang. Du har mye å bidra med!