Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Gigabot [Bot]
Satt å så på et program fra finnmarka, om samer her for en stund siden. Da viste den ene som var med i programet en bok som hette: Å stemme blod.
Er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i denne boken. Den var veldig gammel og jeg finner den ikke på nettet når jeg søker rundt om kring.. ::)
Anonymous
Sånne gamle bøker e som regel ikkje å finne for salg.
Men det finnes jo oppdaterte utgaver av diverse bøker...som for eksempel svarteboka.
Der står det om det å "stemme blod" samt masse annet ruskomsnusk.
Huske ikkje heilt ka boka heite men det va nåkka med "Dr.Bangs magiske oppskrifter og hekseformularer".
Æ har faktisk denne boka, men har gjømt den så no finn æ den ikkje sjøl!!!
Du snakke om å gå grundig tel verks!
Men prøv å søke på det så e æ sikker på at du finn det.
GjenopprettetMedlem
God kveld, Frøya! Jeg har ikke sett programmet, da skulle jeg vel ha gjenkjent boka. Det eneste skrift jeg kjenner til med akkurat den tittelen er:

Tittel: Å stemme blod
Forfatter: Steen, Adolf
Trykt: Kristiansand S. : [S.n.], 1966.
Sidetall: 23 s.

Det er jo et lite hefte, uten noen illustrasjoner på omslaget, bare teksten med opplysningene ovenfor. Tror du det var det som ble vist fram? Du kan sikkert få lånt skriftet via et bibliotek.

Jeg laget en gang en bibliografi over Adolf Steens publikasjoner. Han har skrevet mye og innsiktsfullt om samisk slektshistorie, misjonshistore, folkemedisin, mytologi...
Her er titlene på flere av godbitene hans:

Boassjo
Sjiella
Snøugla i samisk tro og tradisjon
To runebommer
Samenes folkemedisin
Sagn og mytologi i de samiske stedsnavn i Finnmark
Spyttet i norsk og samisk forestilling
Vorter og gevekster i folkemedisin og overtro
Kirkegårdsjord i samisk og norsk forestilling
Stallo : en studie (Fremdeles til salgs fra Norges Samemisjon i Trondheim!)
Død og begravelse hos samene i eldre tider
GjenopprettetMedlem
Ja Kira, du husker ikke så verst, her kommer opplysninger om diverse utgaver av den boka du ikke finner. (Men noen "OPPdatert utgave" av denne og av svartebøker generelt det skal du ha vanskelig for å finne; det er snakk om uforandrete, eventuelt kommenterte, gjenopptrykk av gamle originaler...)

Jau, Anton Chr. Bang (1840-1913), øyværingen (Dønna) fra Helgeland som ble både biskop og professor i Christiania, han utga altså dette verket:

Tittel: Norske Hexeformularer og magiske Opskrifter
Forfatter: Bang, A. Chr.
I serie: Videnskabsselskabets Skrifter. II. Historisk-filos. Klasse ; 1901, No. 1
Trykt: Kristiania : I commission hos Jacob Dybwad, 1901-1902.
Sidetall: XXXXII, 761 s.

Min gode venn, bokhandler Werner Stølum, som sto bak Kildeforlaget, utga et opptrykk i 1985:
Tittel: [Norske Hexeformularer og magiske Opskrifter] /  Fotografisk opptrykk
Trykt: Oslo : Kildeforlaget, 1985.
Sidetall: XXXXII, 761 s.
Noter: Løpetittel: Hekseformularer og magiske opskrifter.
Forfatterangivelse og tittel på bokryggen.
ISBN: 82-990896-6-2

I 2005 kom det sannelig to opptrykk på to forskjellige forlag:
Denne er helt lik de to forrige:
Tittel: Norske hexeformularer og magiske opskrifter
Trykt: Oslo : Forlaget Mystica Eterna, 2005.
Sidetall: XXXXII, 761 s. : ill.
Omslagstittel: Dr. Christian Bangs norske hexeformularer og magiske oppskrifter.
Noter: Ryggtittel: Norske hexeformularer og magiske oppskrifter.
ISBN: 82-92478-05-1 (h.)

Forlagsomtale her - de selger boka smmen med en hexekrem (for kvinner!):
http://www.mysticaeterna.com/

Den siste utgivelsen jeg nevner har en innledning av folkloristen Velle Espeland, pluss meget nyttige registre samt en bibliografi. Det er vel helst den jeg anbefaler å kjøpe, siden den har så mye i tillegg, og den koster til og med mindre enn den andre 2005-utgaven.
Tittel: Norske hexeformularer og magiske opskrifter
Trykt: [Oslo] : Ka forlag, 2005.
Sidetall: XXXXII, 761, 51 s. : ill.
ISBN: 978-82-8147-001-9 (ib.), 82-8147-000-3 (ib.)

Les mer her: http://www.kaforlag.no/hexeformularer.html

Du kan lese en begeistret anmeldelse her (en overraskelse hvor den var trykt?!)
http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article? ... RSS_KULTUR

Ja, nå er vel alle leie av titler og sidetall i hopetall, så nå slenger jeg på at gamle dr. theol. Bang kan leses direkte på Internett:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... d=trolldom
Det er litt suspekt at det er hele tre avskrivingsfeil i dokumentasjonen her (Norsk Hekseformularer og Magiske Oppskrifter), men sjølve boka er skannet og dermed identisk med originalen. Heldigvis.

Nei no er det god natt... Som bonus for de som har lest så langt, slenger jeg også på at hvis det er hekser og trolldom som interesserer, så er dette et meget bra sted å begynne:
http://www.ub.uit.no/fag/historie/hekseprosesser.html
Anonymous
Er ikke gjenopptrykk og oppdatering ganske ensbetydende?
Uansett, du ser ut til å ha blitt en veldig nyttig innformasjonsformidler
her inne og slike kan det være veldig kjekt å ha. Tusen takk til deg, Passopp!
Navnet passer jo utrolig godt også!

Nattaklæm fra Kira! :wub:
GjenopprettetMedlem
Nei, nei, nei.

Gjenopptrykk — da får du en fotografisk gjengivelse av boka slik den opprinnelig var. De tre jeg skriver om er alle det - men den siste inneholder altså en god del i tillegg, som gjør den lettere og nyttigere i bruk.

Oppdatering — det må jo bety at da lager du en ny, revidert utgave av en tidligere bok, retter og forandrer, stryker foreldet stoff, og legger til nye ting innenfor bokas emne. En oppdatert versjon av Bangs bok ville bety innarbeidelse av svartebøker og annet arkivmateriale som ikke var kjent på hans tid, eller som han ikke hadde adgang til, eller ikke hadde tid til å ta i betraktning. (Han skriver sjøl litt om dette i forordet, forresten...)

Ja god natt!
GjenopprettetMedlem
Takk for infoen! Dette bør jeg kanskje lese mer om.
Kan alle lære å stemme blod?
En slektning langt tilbake hadde visstnok denne egenskapen(så sier ettermælet),men han var ikke same,da.Ikke det slektstreet forteller.
Er dette noe en nødvendigvis må ha lært av Svarteboka? Mitt inntrykk er nei.
Anonymous
"Final Tribe":

Det undrar jag också!
Min mamma frågade mig, varför jag som håller på med healing, inte har lärt mig att stämma blod...
Jag vet inte, svarade jag... har aldrig tänkt på det.  :o

Så är det någon som vet om alla kan lära sig?
Anonymous
et spørmål passopp
har du no fritid?????
tulla. men tror du har læst litt ja .
mye bra du kommer med
:shock:
GjenopprettetMedlem
Jeg har ihvertfall aldri hatt "fritidsproblemer"... Takk for ros!

Å svare på om alle kan lære å stemme blod, føler jeg meg forresten ikke kvalifisert til. Det er viktig, mener jeg, å erkjenne egne begrensninger, også.
GjenopprettetMedlem
Det jeg har hørt om å stemme blod er at det brukes bestemte fraser man leser opp når man stemmer blod, og noen bruker kobber om ikke jeg tar helt feil, men det er alltid en settnings frase der som blir brukt,
om det er noe alle kan bruke ved riktig uttalelse vet jeg ikke..

Mvh jimango
Anonymous
Min mor kan dette med å stemme blod, og har lært det videre til meg.
Det hun sa da hun lærte meg disse strofene, var at jeg aldri måtte lære de videre til noen som var eldre enn meg, da mister jeg evnen. Ikke spør meg hvorfor, det gjorde ikke jeg heller, så det aner jeg ikke. Hun kan det iallefall og har ved flere anledninger vist det, blant annet en gang min bror falt ned trappa og fikk et dypt kutt i hodet.
Jeg har heldigvis aldri hatt bruk for denne lærdommen (så da vet jeg jo egentlig ikke om jeg kan det heller).

Det hun lærte meg består av et vers jeg skal "lese" inni meg, mens jeg konsentrerer meg om den personen som blør. Behøver ikke være i fysisk kontakt med vedkommende.
Men dette verset er bare et blant mange.
GjenopprettetMedlem
Jeg har hørt om to ulike personer som har stoppa blod uten å ha lært noe som helst. De bare holdt/klemte på skadestedet, og så stoppa det i løpet av sekunder!

Mvh Stridshjelpl
GjenopprettetMedlem
heia passopp- det var svaret sitt det ja. Hadde jeg hatt penger så skulle jeg ha shoppet opp alle bøkene fra forlaget mystica eterna. Bøker, bøker, bøker. Hvorfor ha venner, når man kan ha bøker... La meg bare gå og hive telefonen, rive dørklokken av ledningen, slik at jeg får ro til å lese...

Peace and love til alle lesehekser...
GjenopprettetMedlem
Jeg kuttet fingen for etpar dager siden, og fikk dessverre anledning til å praktisere. Første bud slik jeg ser det er den konvensjonelle medisinens metode med å stenge av blodtilførselen ved hjelp av noe stramt rundt det lemmet som blør. Surre kraftig rundt. Så begynner man med stemmingen. Fokusere. Tenke at blodet skal stoppe. Stirre ned i såret og tvinge blodet tilbake. Naturen hjelper til. Blodet koagulerer av seg selv. Dersom man klemmer rundt, slik stridshjelp sier, så er dette som regel nok. Ved store flenger må urtekunnskapen inn i bildet. Hold den rammede unna alt av citrusfrukter, da disse tynner blodet. Spe på med urter som stopper blod (hvilke det nå måtte være: groblad? Sterilisere grobladene før man legger dem på, f. eks ved å 1) vaske bladene med sprit 2)tørke dem. (Eller evt bare 1) Det er mulig at der fins egne kvaliteter ved saften i planten. Dette kan tale for å anvnede ferske blader. Ved skiftende årstider kan man bruke fryseren, slik at man har ferske blader tilgjengelig) Man kan ha sterile bandasjer liggende, slik at man kan pakke bladene inn i et tynt lag gaz, legge dem på såret og ha over noe som holder pakken fast. For å oppfylle det moderne sterilitetskravet, ville jeg anbefale å legge blodstillende urter ned i den spriten som man bruker til å rense sår med. Da blir det uttrekk av urtene, og spriten får en helende effekt, i tillegg til at den steriliserer)
GjenopprettetMedlem
Den ferske saften av groblad er sårrensende og sårlegende. Jeg tror det nytter lite å tørke den. Jeg bruker den fersk som plaster, så som folk gjort lenge. I Värmland (hvor jeg bor)heter groblad "Läkeblacker". En kan jo prøve å fryse og en kan legge dem i sprit som "brukernavn" skriver.
Når jeg bruker urten fersk tar jeg den og gnugger litt så den "åpner" seg og siden legger jeg den på såret.

Ryllik er en urt som stopper bløding. Hele urten brukes. Enkelte tåler ikke den ferske saften så det er best å bruke den tørr, som te eller sprituttrekk. Jeg bruker kornbrennevin til sprituttrekk, har funnet at den trekker ut best.
Hvis en bruker sprit som er sterkere enn 40% kann en trekke ut uønskede emnen.
En dopper en bomuldsdott i sprituttrekket og setter i nesen ved neseblødning for eksempel.

Røyken (sporene) fra røksopp siges og være blodstoppende. Dette har jeg aldiri prøvd.

Å stemme blod.
En dag for mange år siden da jeg hadde hengt vasketøy og var på veg inn igjen fikk jeg ei ramse i hodet.
Jeg viste hvem som var der og fortalte meg. Det var en slekting som virket som naturlege i 1800-tallet (hen er med meg av og til).
Denne ramsen har jeg brukt hvid forskellige tilfeller og jeg syns den virker.
Jeg har gitt den videre til mine barn og noen andre slektinger, en av dem er eldre enn jeg.
Det siges om han jeg fikk ramsen av at han syntes det var svært krevende å stemme blod.Min erfaring er at det kan være krevende og det kan gå lett.
En kan stemme på seg selv. Jeg har gjort det og en mann jeg er bekant med har og gjort det.

Gunilla
Gigabot [Bot]
Takk, takk til dere alle sammen :respect: 
Føler meg litt flau her siden jeg bare ble borte fra nettet så lenge..

Det er nok det heftet som du Passopp henviser til. Det kan jo hende de har det på biblioteket da..
Så da prøver jeg der..

Og så må jeg ut å hente urter etterhvert som våren og sommeren får gjort sitt..
GjenopprettetMedlem
"Lie":

"Final Tribe":

Det undrar jag också!
Min mamma frågade mig, varför jag som håller på med healing, inte har lärt mig att stämma blod...
Jag vet inte, svarade jag... har aldrig tänkt på det.  :o

Jag vet inte hur det ligger till, då jag själv icke kan stämma blod - Jag hoppas att alla har möjlighet att "lära sig" för jag hade gärna lärt mig :)

Jag tänker så här: Min morfar kunde stämma blod - Innan han dog ville han föra vidare gåvan. Men han hann inte ge vidare gåvan före döden hämtade honom.

MEN: Jag vet att morfar letade efter en person i släkten som skulle få gåvan. Jag har hört att han letade en särskild egenskap hos denne person. Det skulle icke vara vem som helst. Men vad han letade vet jag inte: Kanske "styrka"? Eller kurage? Ärlighet? - Kanske (förmodligen) var det något som gjorde att han kunde vara säker på att kunskapen fördes vidare och inte missbrukades?

Ni som kan stemme blod - vad tror ni? Jag tycker det är ett mycket intressant ämne... så jag läser gärna fler inlägg :respect:

(Samuli Paulharju skrev i Ödebygdsfolk: "...därtill krävdes kraftiga ord, och de måste utsägas av hela själen. Rovan Iisakki sade: "Stå röda blod, som jag själv skall stå inför Herran på Herrens domedag")
GjenopprettetMedlem
"Pessinki":

"Lie":

"Final Tribe":

Jag vet inte hur det ligger till, då jag själv icke kan stämma blod - Jag hoppas att alla har möjlighet att "lära sig" för jag hade gärna lärt mig :)

Oj, glömde bort att jag läst svaret (?) tidigare, se inlägg i trolltrumman: http://trolltrumman.net/index.php?showtopic=874&view=findpost&p=1452658
Anonymous
Hej Pessinki!

Fylgja-Lie
GjenopprettetMedlem
"Lie":

Hej Pessinki!

Fylgja-Lie

Haha, ja där ser man :)