Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
SJAMANENS HEST

En reise på tvers av tiden
            av
Helge SR Grønli og Eli Solgaard

-Kjøpte denne boken på salg (kr.49.-) gjennom Damms Bokklubb (Energica).
Har såvidt begynt å lese i den så jeg vet ikke ennå om den er å anbefale.
Den virker iallefall å være både spennende og intressant.

Bokens bakside:

-Dette er historien om sjamanens hest, den magiske trommen, som sender hovedpersonen ut på en lang reise, og om krystallene som har fulgt menneskene fra tidenes morgen.
Bokens JEG kommer til et kjent sted, 3368 år før hans egen tid.
Han blir sjamanen Gorms lærling, og Volvens budbringer.
Vi følger den fremmede, fra han treffer hjelperne for første gang, til han gjennomgår en rituell innvielse som sjaman. Ved hjelp av urgammel visdom opplever han kreftene i naturen, og han forstår at hans egen stamme har mistet mye kunnskap på veien mot vår egen tid.
Gjennom hverdagens gleder og sorger, på jakt og på reise, får leseren innsikt i bronse-alderens
samspill mellom natur, ånder og mennesker.

Forfatterne har brukt de siste 12 årene på å studere bronse-alder. Boken er fyllt med fortellerglede og kjærlighet til emnet, og resultatet, denrekonstruerte bondegården, Bronseplassen, ligger der som en hyllest til våre fjerne røtter.

Våre største forlag skriver: - Forfatterne skriver godt. Språket flyter fint og overbevisende.
Stor varme og kjærlighet til en svunnen kultur farger skildringene. Bakgrunnsstoffet virker solid og er intressant lesning, der vi får innføring i en glemt hverdag.
Det sterkeste møtet med en glemt fortid er visjonene, reisene til åndeverdnene og vandringen til Helheim. Her oppviser forfatterne en rik fabuleringsevne. Sterke, fargeklare bilder, slik som når JEG fristes av vettene i den imaginere hulen i fjellveggen.
Det står respekt av disse skildringene som gjenskaper vakre, spennende og troverdige åndereiser som vi i vår tid desverre ikke kan foreta oss. Men forfatterne skildrer disse reisene på en vakker, suggerende og bildesterk måte.

Kan vi ikke lenger foreta slike reiser? Les boken, det er mulig du finner ut noe annet!

(Boken ble gitt ut i 1998)
GjenopprettetMedlem
Åhh... Den hørtes spennende ut!
Anonymous
takk for tips, den hørtes spennende ut ja.  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Jeg fikk lyst å se denne Bronseplassen,jeg!
Spennende med folk som realiserer det andre kun drømmer om.
GjenopprettetMedlem
http://www.bronseplassen.no/
GjenopprettetMedlem
Jeg har vært der og lest boken. Et fantasistk sted med masse kraft , vi var en gjeng som leigde plassen for en hel helg etter det var slutt på sesongen. Mye tromming og masse gøy virkelig verdt og ta turen dit. Likte også veldig godt boken.    :)
Anonymous
Håper jeg en gang får anledning til å besøke denne plassen.
Høres utrolig spennende ut.
Jeg er nå igang med å lese boka og ja...den er spennende.
Så langt er den absolutt og anbefale!
GjenopprettetMedlem
"STERK I STRID":

Jeg har vært der og lest boken. Et fantasistk sted med masse kraft , vi var en gjeng som leigde plassen for en hel helg etter det var slutt på sesongen. Mye tromming og masse gøy virkelig verdt og ta turen dit. Likte også veldig godt boken.    :)

...det er bare en ting å si : oppsøk bronseplassen hvis dere er i Kristansandsområdet og hvis man er interessert i sjamanisme er boken "SJAMANENS HEST" helt og holdent obligatorisk...en fantastisk bra bok ! (bør leses flere ganger fordi den er fullspekket av sjamanistisk stuff)... :respect: :respect: :respect:
(Sjamanenes hest = trommen som bl.a. brukes til trommereiser)
Forfatteren Helge SR Grønli har gitt ut nesten den samme boken (veldig lik handling men litt annerledes)under navnet "VOLVEN" (Volven tilsvarende spåkone) på et annet forlag.  (dvs Volven kom først -deretter Sjamanens hest på forlaget bronseplassen...men det er altså nesten den samme boken men med to forskjellige titler)...
Førstemann (eller kvinne) til mølla : Disse bøkene kan helt sikkert kjøpes brukt på www.antikvariat.net for ca. kr. 150,- til 200,- pr. stk (eks. porto). Der kjøpte jeg ihvertfall mine eksemplarer.
Bing [Bot]
Så herlig med slike fortellinger! Som forteller må jeg nå lete opp sjamanfortellinger. Vil gjerne høre om flere...
Har vært i en bronsealderlandsby i Danmark, der kunne hele familien være gjester og leve i bronsealderen noen dager, mot at de besøkende fikk se på. Husker aller best lukten av blod på offerplassen, svært autentisk. Dette stedet finnes i Dejle gård .