Forum /
tilbake / Platons idèlære sett med alternative øyne!
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg sitter nå og leser et magasin....*Visjon Nr. 3-2007 mai-juni* (Prøvde å finne artikkelen på nettsiden, men den var ikke der)
http://www.altnett.no/ Men masse annet fint å lese..
De har en interessang artikkel om *Platons idèlære sett med alternative øyne!*
Vil nå skrive et lite utdrag, om det er lov?...For å høre deres syn på denne idèlæren. Denne artikkelen tar oss inn på en del av det vi har snakket om her inne nå i den siste tiden. Blant annet om lyset og mørket. Opphøyning, andre dimensjoner og mer.
5. Dimensjon.
* Vi vet hva vi har hatt de siste 2000 år og hva vi vil miste ved Fiskenens tidsalder, dessuten er tanken om opplysning og oppstiging inn i etter hvert 5.dimensjon tanken om det evige og uforanderlige, skjønnheten og godheten og tilbake til paradis.
Vi ødelegger oss ikke selv eller omgivelsene med misbruk av medikamenter, fordi vi har en høyere bevissthet om hva som er godt for kroppene våre og derfor handler vi ut i fra det gode. Mørket er skåret i gleden. Neale Donald Walsch har skrevet en barnebok om en liten sjel som var så fylt med lys at Gud foreslo at sjelen hadde nytte av å oppleve mørket. Derfor er mørket en del av vår erfaringsverden på mange plan, fordi Gud også har gitt oss denne måten å erfare på.
Men å utføre onde handlinger er samtidig å fjerne seg fra det gode, fra Gud. Vi trenger ikke gå inn i mørket, men mange velger å gjøre det. Newton finner da at vi går i skoler (i himmelen) og er våre egne dommere, de strengeste, som bedømmer hvordan vi klarte å utføre oppgaven vår som menneske på jorden. Vi har kort etter at vi dør, og kommer til vår gruppe i himmelen (har ikke noen bedre ord for det), lange og dype samtaler med vår hovedveileder eller guide. Samtalene kan nok være tøffe, men veilederne er, og oppfører seg som, ren kjærlighet.
Newton skriver i boka *sjelereiser* "Tanken om at det finnes et hierarki av sjeler, har vært en del av Østens og Vestens kulturer i mange århundrer. Planton snakker om sjelens forvandling fra barndom til voksen alder ved at den passerer gjennom mange stadier av moralske fornuft. Menneskeheten utvikler seg gjennom mange liv fra det amoralske, umodne og voldelige vesener til folk som endelig blir sosialiserte og utvikler medfølelse, tålmodighet, tilgivelse, ærlighet og kjærlighet. Derfor er det nok Platon fraskriver seg det stygge og heslige. Dette er uttrykk for menneskesjeler som er mindre utviklet. Dvs. når de gjør handlinger som er stygge, heslige og onde.
Newton viser til i Sjelereiser, hvor han via regresjon får vite om klientens liv mellom livene, at sjelen som kommer til jorden som modne og mer umodne sjeler. Han finner til og med at auraene har forskjellige farger etter hvor moden sjelen er. Eksempelvis vil umodne sjeler som ikke har levd mange liv på jorden, ha en hvit farge. Når de dør, kommer de til sin gruppe i himmelen og alle i gruppa har hvit aura. Alle har en gruppe de hører til med farge etter hvor langt sjelene er kommet i modning, i forhold til, vil jeg anta, leksjoner som medfølelse, tålmodighet, tilgivelse, ærlighet og kjærlighet.
Alle grupper har en eller flere veiledere som er på et høyere nivå enn gruppen når det gjelder modning og disse har også en farge som utstråler nivået deres.*
Hmmm, jeg likte denne artikelen....å lurer nå på:
Er det derfor dere virker så forbaska kjent?

GjenopprettetMedlem
En ting jeg ikke helt forsto, er vi på vei ut eller inn.....i fiskenes tidsalder?
Anonymous
Vi er på vei ut av fiskenes tidsalder, og inn i vannmannens.
Skal ta meg tid å lese dette, da jeg kjenner til Platons idélære opprinnelig.
Utifra ditt sammendrag får jeg for lite sammenheng med Platon, så jeg må nok kjøpe bladet og lese hele artikkelen.

Anonymous
på
http://www.astrologi.nu/horoskop/75-mun ... ologi.html står:
De flesta astrologer menar att vi just nu kan sägas vara på väg ut ur Fiskarnas tidsålder, trots de tre återstående graderna. Nu eller om 200 år spelar inte så vansinnigt stor roll i detta perspektiv. Vi är i alla fall så nära gränsen att nästa tidsålder redan är allraminst en tendens. [u]Det exakta inträdet i Vattumannens tidsålder bör ske någon gång mellan år 2150 och 2200.
och på
http://paranormal.se
Nytänkande och originalitet är också ledord i den nya eran som infinner sig mellan 2000 och 2020, exakt vilket datum tvistar dom lärdeAnonymous
Er det derfor dere virker så forbaska kjent?
Dette er et hyggeligere spørsmål, for det synes jeg også at dere fra samlingen virket.
Vet ikke hva, men NOE er det, iallefall.

GjenopprettetMedlem
Takker for svar...
Jeg bryr meg ikke noe om at dette kanskje er new-age svada....hihihi!
Dette var en fin måte å se livslæren på syntes jeg.
Hvorfor skulle dette være rart? Vi har da skolegang her nede.
I forskjellige stadier, klasser, etter alder og erfaring.
Den eneste forskjellen ville vel være at vi selv er våre
sensorer, med god hjelp av kjærlighetsfulle veiledere.
Liker tankegangen jeg se!...

Anonymous
Jeg følger deg langt på veg, Silva. Du ser æ har redigert mæ litt. Av og til e æ direkte uenig med mæ sjøl.
Og nu e æ så trøtt, at æ må skrive dialekt.

Bing [Bot]
Jeg tenker som så at deti sjelelig vekst ikke nødvendigvis er et hierarki, hvorfor er vi bundet opp av å vurdere hverandre på en slik måte? Jeg tror sjelelig vekst kan strekke seg både i bredde og høyde,ikke minst dybde, og kanskje er det slik at Newtons lære er begrenset av det Newton var i stand til å se. Dersom jeg er forutinntatt hindrer jeg meg i å se. tror jeg.

Anonymous
Hmmm jeg stusser også på hvorfor man ofte tenker linjert og i hierarki. Tiden finnes jo bare her på jorden i våre liv nå. Jeg mener hvis vi lever flere liv, lever vi jo alle samtidig - eller? For hvis ikke må jo mellom-livene foregå her i jordsfæren hvor tid finnes - hvis sjelen skal utvikle seg evolusjonsmessig etter linjær tid og rom, mener jeg. Hmmm vet ikke helt hva jeg mener lenger...begynner å bli seint

GjenopprettetMedlem
Jeg vet heller ikke hva jeg skal tro om dette.
Men...jeg liker å leke med tanker og idèlærer. Hvaom, dersomatter og hvisomatter.
Om jeg nå setter meg inn i denne idèlæren, for å analysere den inn i min tankegang, vil den bli slik.
Da ser jeg for meg oss som elever. Alle som vandrer på denne jorden er her som elever, for å lære om alle følelser
som innebærer hat, kjærlighet, sorg, glede, humor, omsorg, grådighet, vold, og you name it.
Jeg ser for meg sjeler som blir født til forskjellige tidsrom. Ergo, det finnes da unge sjeler og gamle sjeler.
Fordi sjeler på lik linje med mennesker, blir født med jevne mellomrom. De unge sjelene er umodne. De har ikke
skaffet til veie de erfaringene som man må ha, altså alle egenskapene som de må igjennom. Derfor handler de
umodent gjennom enten å utføre dårlige handlinger, vanskelig for å *se* veien videre. Nekter og høre på råd
eller følge en veileder. De er som tenåringer. De vet alt og kan alt. De er verdensmestre.
Mens de eldre sjelene, er de som har allerede vært igjennom denne fasen. Disse *sjelene* har vært tenåringer.
De har vært igjennom *verdensmestertittelen* og har forstått at for å lære, komme videre, må man også
yte noe selv, ta i mot hjelp, være ydmyk. De har et mer åpent sinn, er mer tålmodige og har lettere for å
finne veien, ved bruk av tidligere erfaringer og *gjemte/glemte* minner. Slik voksne folk gjør, de som har fått
mer livserfaring enn de unge.
Hvorfor er vi så redd for ordet hierarki? Jeg syns ikke det er noe negativt i denne forstanden.
Klart ordet og handlingene kan misbrukes, Hierarki kan brukes til å fremheve de bedre og sterkere, fremfor
de de midreverdige og svake. Innlegget mitt handler IKKE om dette! Det handler om umodenhet i form av alder,
fremfor modenhet og lengre livserfaring.
Jeg kunne gjerne tenke meg tanken, på at jeg er her på jorden får å lære noe viktig.
At jeg dør etter min tid her nede, for så å komme opp til lysets kilde, hjem...for å
gå gjennom min eksamen. *Hva gjorde jeg riktig? Forsto jeg det jeg lærte? Hva kunne jeg gjort annerledes?
Gjennomførte jeg min livsoppgave?* Med meg selv som sensor, fordi jeg der *oppe* sitter da med svarene,
som jeg glemmer når jeg kommer hit og fødes på nytt, inn i en ny kropp. Kanskje jeg da ikke fikk fullført min oppgave,
mistet forståelsen av noe viktig, eller for å gå videre, lære noe nytt. Og få hjelp og veiledning av lærere som er av kjærlighet.
For så spør jeg.....Hvorfor er noen av oss mye lengre i den åndelige utviklingen enn andre?
Hvorfor lærer noen av oss fortere, har bedre forståelse for det åndelige? Hvorfor er vi ikke på lik stadie?
Hvorfor godtar noen av oss den åndelige verden, og andre ikke? Og hvorfor er noen av oss fulle av kjærlighet,
omsorg, tålmodighet, respekt, aksept, mens noen er fulle av bitterhet, hat, grådighet, vold osv?
Ps....Jeg er bare ute etter en diskusjon rundt dette emnet, jeg mener ikke å si at*Dette er sånn det er, dette tror jeg fullt og fast på* Bare så det er sagt, hihi!
Men et interessant tema syns jeg det er, uten tvil!
Glemte å ta med en ting til. Shamilla lurer på dette med tid, og flere liv som blir levd samtidig, av samme person, i flere dimensjoner.
Her kommer vi inn på tid igjen. Er ikke tid menneskeskapt? Ordet, tallene som viser tiden?
Hvordan vet vi om tid eksisterer egentlig? Og eksisterer tiden i andre dimensjoner?
Men uansett tid eller ikke....hva om nattan, når vi sover i våre dype søvner. Det er ikke alle netter vi drømmer.
Hva om vi da (sjelen) drar andre steder? Til andre dimensjoner, opp til *klassen* sin eller til *læreren* eller for å selv
bedømme sine siste handlinger , opplevelser, følelser. Dette vet vi da ikke om når vi våkner om morgenen.
Men vi kan våkne opp til at vi oppdager nye sider, følelser, handlinger kanskje? Eller at når vi drømmer, så er det input fra
oss selv, når vi i løpet av nattan har reist *opp* for å snakke med veileder eller gruppen sin.
Hahaha, her tar Silva heeeeeeeeeelt av.......ingen må på noen måte tro at jeg finner sannhet i dette....Jeg er bare en spekulant,
nysgjerrig, og ikke minst åpen for alle teorier! Tror det er sunt og sette seg inn i litt forskjellige idèlærer! Om man har bakkekontakt, å ikke
flyr av sted med tanken.
Bing [Bot]
Hei du kjære tankenattespinner. Jeg har vært i drømme hos min sjelefamilie . Slik veiledning finnes tror jeg.
Grunnen til at jeg ikke liker hierarki er ganske riktig også det selektive begrepet innebærer. Hvem er god nok? Vi er alle gode nok.

Anonymous
Det finnes mye interessant lære om sjelens utvikling og potensiale. Jeg syns ikke det er noe rart i dette.
Sjelefamilie, gruppesjeler, sjelevenner, alt dette er jeg ganske fortrolig med.
Det som blir litt kjedelig for meg, er når det kobles til et annet kunnskapsområde, som deler av Platons filosofi, i dette tilfellet, uten at det tas seriøst med. Det blir litt tullete for meg. Nesten som keiserens nye klær.
Kanskje er jeg slem nå, men jeg har litt for stor respekt for kunnskap til at jeg kunne la være å bemerke dette.
Tittelen på denne tråden er temmelig malplassert etter min mening. Av respekt for Platon!
mvh lazy, (i vikariat for Passopp

)
GjenopprettetMedlem
Først Tiril: Her i dette innlegget mitt, var ikke dette med hierarki ment som at noen er bedre en andre.
Et eksempel.....barn har ikke rukket og skaffe seg livserfaring på lik linje som en voksen. De mangler årene som voksne har levd.
Da er det ikke snakk om at noen er bedre en andre. Men at man trenger år på seg, tid, for å lære, for å vite, for å se forskjeller.
Men jeg skjønner hva du mener. Jeg heller liker ikke hirearki når den brukes som formål å splitte mennesker opp i de mindre verd
mot de mer verde. For INGEN er mer verd en andre!
Så Lazy: Jeg forstår tanken din, dette med respekten for platons lære.

Men kan vi ikke leke oss litt med tankeganger? Må vi ta det så seriøst?

Jeg liker å la tankene leke seg, det er kreativt. Å man kan plutselig finne
verdier gjennom lek og tøys, som er verdt å ta med seg.
Jeg elsker å leke i tankenes verden, dersomatter, hvisomatter...

Anonymous
Sitat:
Så Lazy: Jeg forstår tanken din, dette med respekten for platons lære. 
Men kan vi ikke leke oss litt med tankeganger? Må vi ta det så seriøst? 
Jeg liker å la tankene leke seg, det er kreativt. Å man kan plutselig finne
verdier gjennom lek og tøys, som er verdt å ta med seg.
Jeg elsker å leke i tankenes verden, dersomatter, hvisomatter... 
Selvsagt kan vi leke oss med tankeganger, Silva! Det er ikke det jeg bemerker. Men det må være lov å påpeke noe når det gis inntrykk av kunnskap om noe som likevel ikke er der. Da tenker jeg på Platons filosofi. Andre som leser dette kan tro at denne debatten har noe med Platon å gjøre, og det blir feil. Det er dét jeg tar seriøst her.
GjenopprettetMedlem
Skjønner Lazy....men nå står det jo i overskriften.....*sett på med alternative øyne*
Den kan vel ikke missforståes?
Men uansett, jeg var bare nysgjerrig på hva dere syntes om denne idèlæren!

Anonymous
Det er greit, Silva. Jeg vil ikke ødelegge diskusjonen din, så jeg trekker meg fra denne tråden nu.

GjenopprettetMedlem
"Lazy":
Det er greit, Silva. Jeg vil ikke ødelegge diskusjonen din, så jeg trekker meg fra denne tråden nu.

Jeg syns ikke du ødelegger noen diskusjon Lazy! Det har iallefall ikke vært meningen å uttrykke det slik fra min side. Beklager om det har skjedd

Anonymous
Neida, du trenger ikke beklage. Det er mine egne tanker bare.
Akkurat her tenker vi litt forskjellig, det er bare det.

GjenopprettetMedlem
Kven si idelære,Newton si el. Platon si? Walsch?
Tykkjer det er litt vanskeleg å finne ein direkte sammenheng her. Skjønte ikkje heilt..
Slik sett er det berre bra at det blir teke opp.
Har ein dvd med han Walsch`en som eg truleg burde sett meg inn i ,men kvar gong eg riggar meg til, duppar eg av og det vert ein sjelden middagskvil av det.
me virker så forbaska kjente?
meinest det her antydningar om at me høyrer til same sjelegruppe?
Nei,
det vil eg ha meg frabedt....!

GjenopprettetMedlem
"Silva":
Da ser jeg for meg oss som elever. Alle som vandrer på denne jorden er her som elever, for å lære om alle følelser
som innebærer hat, kjærlighet, sorg, glede, humor, omsorg, grådighet, vold, og you name it.
Jeg ser for meg sjeler som blir født til forskjellige tidsrom. Ergo, det finnes da unge sjeler og gamle sjeler.
Fordi sjeler på lik linje med mennesker, blir født med jevne mellomrom. De unge sjelene er umodne. De har ikke
skaffet til veie de erfaringene som man må ha, altså alle egenskapene som de må igjennom. Derfor handler de
umodent gjennom enten å utføre dårlige handlinger, vanskelig for å *se* veien videre. Nekter og høre på råd
eller følge en veileder. De er som tenåringer. De vet alt og kan alt. De er verdensmestre.
Mens de eldre sjelene, er de som har allerede vært igjennom denne fasen. Disse *sjelene* har vært tenåringer.
De har vært igjennom *verdensmestertittelen* og har forstått at for å lære, komme videre, må man også
yte noe selv, ta i mot hjelp, være ydmyk.
I lyset av reinkarnasjons-perspektivet, du her beskriver så fint Silva, hvor eldre sjeler er dem som har levd mange liv og gjennom det har erfart og lært mye... er det rart å observere vestens guddommeliggjøring av det ungdommelige samtidig som vestlige mennesker mener seg å være mest og best utviklet i takt med sine vitenskapelige og teknologiske fremskritt. Når denne teknologien så brukes til å fremme en ideologi og handlingsmønstre hvor mennesker oppfordres til å være evig unge både i kropp og sinn.. så kan en lure på om det er slik at Vestens samfunn er et veldig purungt og lite reflektert samfunn når alt kommer til stykket..
I respekt for at alderdom gir visdom for de fleste.
ups.. dette var en avsporing...
GjenopprettetMedlem
Vestens samfunn over tid, er vel eit purungt samfunn,ja?
Men har måtta reflektert over kanskje litt for mykje på for kort tid?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Kven si idelære,Newton si el. Platon si? Walsch?
Tykkjer det er litt vanskeleg å finne ein direkte sammenheng her. Skjønte ikkje heilt..
Slik sett er det berre bra at det blir teke opp.
Har ein dvd med han Walsch`en som eg truleg burde sett meg inn i ,men kvar gong eg riggar meg til, duppar eg av og det vert ein sjelden middagskvil av det. 
me virker så forbaska kjente?
meinest det her antydningar om at me høyrer til same sjelegruppe?
Nei,det vil eg ha meg frabedt....!

Nå var dette bare et utdrag fra et sitat i denne artikkelen. Og en måte å se *de store mestrene* på MED alternative øyne.
Meningen var ikke å få dere til å tro at disse herremennene hadde denne idèlæren, men jeg syntes at overskriften talte vel for seg,
og ville ikke redigere den, da med hensyn til artikkelen også.
Min interesse her var å få deres syn, på denne inkarnasjons ideen. Som jeg da fant spennende i seg selv.
Hehe, det var ikke antydet at VI ER fra samme sjelegruppe.
Og det var jo en liten spøk dette da, ironisk nok...fordi i annen sammenheng...så ER dere forbasket kjente. Om det er fordi vi kommer fra samme sjelegruppe, eller what ever....

......

GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
Vestens samfunn over tid, er vel eit purungt samfunn,ja?
Men har måtta reflektert over kanskje litt for mykje på for kort tid?
Først.. unnskyld Silva.. for avsporingen.. fikk bare så lyst å svare på dette.
Likt alle forandringer som skjer i den moderne verden har vel tiden fra Vesten oppdaget andre filosofier utenom sin egen (f.eks. østlig filosofi) ikke vart særlig lenge. Dette, i tillegg til ortodoksi, det at det gamle alltid er best (det man tror på gir man ikke opp så lett for nye alternative ideer), har preget Vestlig tenkning. Et annet sted pekte jeg på forskning som tar innsikter fra den 2500 år gamle buddhistiske meditative tenkningen omkring hjernefunksjoner til etterretning og til lærdom for den nyere kognitive (hjerne) vitenskapen. Det er godt vi nå begynner å ta til oss lære fra andre verdenssyn, at vi ikke lenger bindes av den evolusjonisitiske tankegangen (at vi på noen måte er bedre og mer utviklet). Det å tro det: at vår filosofi og vitenskap er høyest og mest utviklet.. viser til en form for ungdommelig tankegang. Som Silva så godt sier det:
Disse *sjelene* har vært tenåringer.
De har vært igjennom *verdensmestertittelen*
Dette mener jeg preger vestlig vitenskapelig tenkning: Vi er liksom verdensmestere... og få spørsmålstegn stilles ved hva denne opphøyde, fantastiske vitenskapen egentlig driver på med.
Jeg kan nevne noen ankepunkter ved vestlig vitenskap man burde sette spørsmålstegn ved:
Hvorfor bruker vi tid å massevis av penger på å holde liv i gamlinger her i Vesten ved hjelp av ufattelig dyre medisiner? Er det slik at fordi man er født i den vestlige verden så har man automatisk rett på et lengre liv enn folk i den fattige delen av verden? Få setter spørsmålstegn ved denne vestlige jakten på "Den hellige gralens evige ungdom og evige liv" verken politisk eller personlig. At mye ressurser bindes opp i denne jakten hersker det ingen tvil om. Og at det er urettferdig at en slags hvit herreklasse skal skumme fløten.. mens andre dør.. Vel?
Relatert til det ovenstående er: Hvorfor produserer vi barn på rør når det allerede lever mange mange barn uten foreldre, mat og hjem? Argumenter om at man må ha gentiske familiebånd til sine barn anvendes uten omtanke for at når et barn blir produsert på rør her, så dør et annet barn et annet sted i verden fordi det aldri ble adoptert.
Ja vi Vestlige vi er en slags føydalherrer med noen ufattelige "rettigheter" som fremmes blant annet gjennom vitenskapen. Og ikke minst så fremstår vi som ungdommer som er skråsikre på at vi er verdensmestere innen vitenskap og filosofisk utvikling.. en utvikling som fremmer urettferdighet på verdensbasis.. ja, ja..
GjenopprettetMedlem

Thank yooooou Tåkedis-snuppis....
Du vet å sette ord på min tankegang om dette begrepet *nye og gamle sjeler*
Det er ikke snakk om hirearki, det er snakk om erfaringbredde etter tid.
Jeg har en tenåringsdatter i hus. Fornuftig til benet, men fryyyktelig sta.
Hun vet best, jeg vet ingenting..hun i en alder av 13-16
I mellomtiden har jeg vært fortvilt, revet meg i håret og tenkt, hææle mååne,
åssen ska detta gå.
Nå, i en smukke alder av 17 år, ser jeg forandringen begynne. Hun
har innsett at hun ikke er verdensmester. Hun begynner nå å skal snart
ta ansvaret for seg selv. Og kommer tidvis og SPØR om hjelp
til forskjellige ting. Og hun har forstått at *De gamle ER eldst*
Slik er verden også. De *purunge* delene av verden, tror de har
de glupeste løsningene. De *gamle* delene av verden river seg i håret
og lurer på hva i huleste det er som skjer. Og lurer sikkert på når *de purunge*
skal ta til vettet. Å det er vi nå i ferd med å gjøre. Sakte men sikkert
åpner vi øya litt for litt. Og forstår at for å LÆRE,
MÅ vi vi ydmykt spørre de som har mer erfaring på røven.
Jeg stiller herved ikke ungdommene i *hirearki* fordi jeg vet MER, ikke BEDRE en dem.
For jeg har også mye og lære fra disse unge sjelene som vandrer inn og ut av mitt
hjem, som de skulle bodd her..

Men jeg tenker som så, at: OK, vil de ikke skjønne hva jeg sier, så får de ta lærdommen
av å gå på en smell eller to. Da får de erfaringen, utført i handling, som gir konsekvenser,
hvor de må ta ansvar. Da ser de praksisen i egenutført handling, og ikke bare fra mine ord.
Ungdommer nå som alltid, MÅ gjøre opprør, feile, tryne, slå seg skikkelig. Det er slik de skaffer
erfaring. Det var slik du og jeg skaffet oss erfarig. Det er slik *unge sjeler* skaffer seg erfaring,
og det er slik *unge deler av verden* skaffer seg erfaring*.
Og de fleste av oss her inne vet...at de *modne, eldre* sitter ikke å ler, eller føler seg mer opphøyd* av den grunn.
Fordi vi selv har en gang vært kalver, som falt mang en gang over på siden, før vi lærte å stable beina
skikkelig, å løpe fritt omkring.
Vi BURDE huske det verfall!