Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig ĂĄ logge inn eller poste nye innlegg her.
Bing [Bot]
"Den stille piken" av Peter Høeg, denne romanen er en bok om en klovn, en bok om spirituelle opplevelser, en bok om å lytte dypt inn i mennesker, musikk og natur, en bok med en krevende og spennende og helt særegen fortelling. Peter Høeg er bl.a inspirert av Jes Bertelsen i arbeidet med boken, som handler om den mystiske forsvinningen til barn med helt spesielle evner. 8)
Anonymous
Peter Høeg har jeg hatt sans for helt siden jeg leste "Frøken Smillas fornemmelser for snø", lenge før den ble filmatisert.

Frøken Smilla er halvt grønlandsk og hennes tolkning av spor i snøen leder til en spennende, handlingsmettet og mørk ferd mot uhymskheter, et mysterium på Grønland som gjemmes bort med alle midler av den danske stat, og ikke minst overgrep på grønlands urbefolkning som finner en stemme i -nettopp smilla som er akademiker, men som også kan snøens språk.

"Den stille piken" har jeg ennå ikke lest; høres ut, som om jeg ville like den! Kombinasjonen terapeut og klovn synes å gripe om seg...

Høeg var danser før han skrev - og det er kanskje fra denne bakgrunnen lydhørheten stammer. Han har sans for timing, pause, rytme, og alt dette samtidig med at han tar opp krevende og komplekse emner  -  kanskje kan man si at han koreograferer romanene sine. Spennende, iblant provoserende fyr.
Bing [Bot]
Kombinasjonen terapeut og klovn og danser ... en sjamankunst med ord.
Har også lest Frøken Smillas fornemmelse for snø, en fortelling som berører dypt.
Anonymous
Takk for info! Dette ser interessant ut. :)