Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Anonymous
Recention av Inn i Naturen, av Jörgen I. Eriksson (www.norrshaman.net)

Ailo Gaup vid vÀgs Ànde

Ailo Gaup har ett flödande behagligt sĂ€tt att skriva – som en porlande fjĂ€llbĂ€ck. Ett kapitel i hans nya bok Inn i naturen – Utsyn fra Sjamansonen (Tre björner forlag 2007) handlar just om hur man kan frigöra sin kreativa sida i skrivande och mĂ„lande. Han tycks ha en vidöppen kontakt med sin kreativa natur och trots att boken till formatet Ă€r liten (144 sidor) Ă€r det Ă€ndĂ„ en stor bok – i den bemĂ€rkelsen att den ger en bra introduktion i den samiska shamanismen samtidigt som den visar pĂ„ uppenbara problem i den nyshamanska rörelsen. Det handlar om problem som i sig rymmer kreativa möjligheter för den som vĂ„gar och vill överskrida de nyshamanska ramarna.

Det hĂ€r Ă€r Ailo Gaups version av samisk shamanism, i ”dĂ„tid” och ”nutid”. NĂ€r det gĂ€ller den historiska beskrivningen av noaidietraditionen och dess centrala roll i den samiska kulturen tror jag att de flesta kan instĂ€mma i Ailos version. Han grundar sig sĂ„vitt jag förstĂ„r i stor utstrĂ€ckning pĂ„ Britta Pollans antologi Noaidier (2002), som Ă€r en utmĂ€rkt sammanstĂ€llning av de skriftliga kĂ€llor som finns om samisk shamanism.

DÀremot kan Ailo vÀnta sig en del opposition nÀr det gÀller beskrivningen av dagens samiska shamanism. Den enda variant Ailo tar uppp Àr nÀmligen hans egen och jag tror att boken hade vunnit pÄ att beskriva hur den samiska noaidietraditionen lever idag i de samiska kÀrnomrÄdena. Den Àr en högst levande och dynamisk tradition och jag hade gÀrna sett att Ailo hade intervjuat en eller annan utövare. Men han lever i Oslo och har mer kontakt med den nyshamanska rörelsen Àn med noaidietraditionen bland de renskötande samerna dÀr verksamheten Àr intimt knuten till den vardagliga verksamheten i landskapet.

Ailo citerar gĂ€rna Louise BĂ€ckmans uttalande om att det finns en noaidie för varje tid – ett uttalande hon gör i min bok Vandrare i tvĂ„ vĂ€rldar – men han utlĂ€mnar fortsĂ€ttningen pĂ„ intervjun dĂ€r BĂ€ckman uttrycker stor skepsis inför nyshamanerna, dit hon rĂ€knar Ailo. Jag skulle vilja sĂ€ga att det finns mĂ„nga noaidier för varje tid och Ailo Ă€r en av vĂ„r tids noaidier. En annan Ă€r Eirik Myrhaug. En tredje Ă€r Randi Irene Losoa. En fjĂ€rde Ă€r Per Simma. Och sĂ„ vidare.

Ailo Gaups version av samisk shamanism handlar i grund och botten om hur man ska fĂ„ slut pĂ„ kriget mot naturen inom och utom oss. Det handlar om healing och healing pĂ„ ett djupt plan. NĂ€r man helar jorden helar man ocksĂ„ kroppen och vice versa eftersom allt hĂ€nger samman och interagerar. Trumman har en helande kraft, liksom jojken – kanske frĂ€mst den spontana jojk som skapas i ögonblicket – liksom umgĂ€nge med kraftdjuren, liksom ceremonier som genomförs vid solvĂ€ndorna. Ailo betonar att noaidien har haft och har betydligt fler uppgifter Ă€n den som botare, till exempel ritualledare, spĂ„man, konstnĂ€r, clown och social institution som ger rĂ„d om allt möjligt som Ă€r vĂ€sentligt i ett samiskt sĂ€tt att leva. Noaidien Ă€r helt enkelt en kunskapsbas, en insiktsbĂ€rare.

Ibland tycker jag att Ailo blir alltför detaljerad. Det gĂ€ller till exempel nĂ€r han beskriver hur man kan utforma sina Ă„rstidsceremonier för att bli ”synkron med naturen”. DĂ„ skriver han mycket ingĂ„ende om vad som bör sjungas, Ă€tas och drickas. Eller nĂ€r han skriver om hur man frigör sin kreativa förmĂ„ga genom att skriva och mĂ„la. DĂ„ lĂ„ter han som vilken ”livscoach” som helst. Men varför skulle inte en noaidie kunna komma med sĂ„dana rĂ„d om vardagslivet i det moderna samhĂ€llet? Det hĂ€r Ă€r kanske vĂ„r tids vardagsshamanism eller var dags shamanism?

SjÀlv Àr jag lite allergisk mot detta sÀtt att skriva och just nÀr jag börjar gÀspa och funderar pÄ att hoppa över nÄgra sidor drÀmmer Ailo till med nÄgon storstilad formulering som piggar upp:

- Detta Àr icke psykoterapi
detta Àr sjÀlvhjÀlp med mytiska hjÀlpmedel.

- Ensam mÄ man göra det om man vill bli shaman.

- Jag gör inte lÀngre trumresor för att uppleva extas, utan för att vakna frÄn samhÀllshypnosen, frÄn familjens, kulturens och samhÀllets hypnos.

ÄndĂ„ saknar jag nĂ„got i Inn i naturen – och det Ă€r naturen. Ailo Ă€r visserligen i naturen nĂ€r han gör ceremonier och en och annan utesittning men dĂ„ Ă€r han dĂ€r som en besökare, en gĂ€st. Han Ă€r inte dagligt verksam i landskapet, pĂ„ det sĂ€tt som till exempel en renskötare Ă€r, och i det avseendet fĂ„ngar han nyshamanismens dilemma i ett nötskal. Kan man praktisera shamanism utan att leva shamanism? Jag har sjĂ€lv blivit alltmer tveksam till möjligheterna att förena ett modernt sĂ€tt att leva med att praktisera shamanism. Shamanismen uppstod i ett vardagligt samspel mellan mĂ€nniska och omgivande natur och jag tror att det bara Ă€r sĂ„ den kan fungera och utvecklas framöver. Att praktisera shamanism förutsĂ€tter mer eller mindre ett livssĂ€tt dĂ€r man dagligen samverkar med naturen i form av odling, jakt, fiske, djurskötsel, vedhuggning, bĂ€rplockning och sĂ„ vidare. Glöm ”urban shamanism”!

Shamanismen har en politisk dimension men den antyds bara hos Ailo Gaup i allmÀnna formuleringar som att fÄ slut pÄ kriget mot naturen. Jag skulle vilja att Ailo med sitt begÄvade sÀtt att skriva höjde blicken utöver terapinivÄn och Ästadkom nÄgot mer avancerat Àn:

- Alla mÄste omskapa sin lokalmiljö och söka harmoni med naturens krafter.

Ett av de mer komplicerade Àmnena i Inn i naturen formulerar Ailo sjÀlv:

- Du ska inte dela noaidiekonsten med icke-samer, sÀger en del samiska botare fortfarande till mig. Den ska inte delas för dÄ försvinner kraften, sÀger de. De menar att jag bryter ett tabu. Jag svarar att kunskapen mÄste vara fri. Det man hÄller tillbaka, det stÀngs inne. Det som stÀngs inne stagnerar. Kunskapen ska vara tillgÀnglig för den som söker.

PĂ„ detta sista kan jag svara att all kunskap och kraft finns i naturen – tillgĂ€nglig för alla som gör sig mottagliga för den. Men citatet visar pĂ„ den spĂ€nning som finns i att bĂ„de bevara och utveckla en tradition. Ailo betonar gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng att han söker anvĂ€ndbar kunskap frĂ„n alla möjliga hĂ„ll i vĂ€rlden. Det Ă€r i och för sig ingenting mĂ€rkligt. Noaidier har alltid tagit till sig intryck utifrĂ„n och det gör Ă€ven de noaidier som Ă€r verksamma i vardagen i det samiska samfundet idag. Men det handlar ocksĂ„ om att skydda kĂ€rnan i en tradition för att kunna bevara den och utveckla den och dĂ€r tycker jag att Ailo avfĂ€rdar problemet pĂ„ ett alltför ytligt sĂ€tt. Allt kan inte sĂ€gas och allt behöver inte heller sĂ€gas!

Ailo vet ocksĂ„ att den kritik han beskriver hĂ€r bara Ă€r den ena aspekten av den kritik han fĂ„tt frĂ„n samiskt hĂ„ll. Den andra gĂ„r ut pĂ„ att det han lĂ€r ut inte Ă€r samisk shamanism, att det inte Ă€r Ă€kta vara. Att det Ă€r core shamanism Ă  la Michael Harner och inte noaidiekonst som han lĂ€r ut. Det hade varit intressant att höra hans försvar mot den kritiken för det Ă€r en kritik som knappast lĂ€r bli mindre av att Ailo Gaup i september 2007 ska ge en kurs i ”Sami shamanism” pĂ„ Michael Harners institut utanför San Fransisco. Ailo har pĂ„ sin egen hemsida uttryckt tvivel inför detta Ă„tagande – likvĂ€l genomför han det.

I slutet av Inn i naturen gör Ailo Gaup en mycket intressant betraktelse över de tre shamanvĂ€gar som han anser finns. Det handlar om ”den vĂ„ta vĂ€gen” som har kĂ€nslorna i fokus, ”den torra vĂ€gen” som Ă€r kunskapens och visdomens vĂ€g och ”icke-vĂ€gen”. BĂ„de den torra och vĂ„ta vĂ€gen tar en gĂ„ng slut, skriver Ailo. Om det inte sker Ă€r det en stor fara för att den utforskande vĂ€gen har förĂ€ndrat sig till en religion.

SĂ„ beskriver Ailo hur han pĂ„ Finnmarksvidda i ett ”uppvakningsögonblick” fann icke-vĂ€gen som Ă€r fri.

- Jag fann den genom att slÀppa allt som hade fört mig dit dÀr jag var och hela den börda jag hade burit med mig ut pÄ fjÀllet.

- Genom att gÄ vÀgen till slutet fann jag icke-vÀgen. Nu har jag börjat The School of No-Path.

Det lĂ„ter onekligen mycket intressant och tangerar mina egna resonemang om att överskrida och gĂ„ bortom shamanismen. Egentligen hade jag velat att Inn i naturen hade börjat dĂ€r den slutar, men förhoppningsvis tar Ailos nĂ€sta bok sin utgĂ„ngspunkt i ”icke-vĂ€gen”.

Jörgen I Eriksson, september 2007
Anonymous
Den ligger hÀr hemma hos mig... Inn i naturen...ska lÀsa den snart  :D
SEO Crawler
Jörgen I. Eriksson er en av de beste forfatterne i feltet, ingen tvil om det.

Men hans recension (jeg er pÄ maillisten hans og leste den imorgest) og kveldens begivenheter timene etter Ä ha lest den, ga meg noen assosiasjoner.

(Jeg lot meg beruse pÄ noen "gamle svisker", Albinoni etc, sÞdmefylte strykerklassikere som er hundrevis av Är gamle og som jeg kan minnest Ä ha hÞrt sÄ langt tilbake jeg husker. Mett og god, med sunne og glade barn, fred i stua. Barbers "Adagio for strykere", den er ogsÄ vakker)

Det slo meg at jeg er en romantiker. Kynikeren lever ogsÄ et godt liv i meg, men dog..
Begge disse lever i alle mennesker, hvor de driver sitt (nĂždvendige) vekselvirke
Men "forening/hjemkomst" (ekstase) forutsetter at romantikeren er rÄdende i sjelen (der og da).

Romantikeren blir beruset pÄ vinen, kynikeren studerer etiketten pÄ flaska for Ä finne % etc
GjenopprettetMedlem
Jeg leste Jörgen I. Eriksson's Ailo Gaup vid vÀgs Ànde like etter den var lagt ut, heiv meg pÄ sykkelen og etter ca 1 time i pÞsende regnvÊr og dype tanker rundt denne artikkelen kunne jeg sette meg ned Ä nyte sviskekompott (av alle ting - hi hi). AltsÄ - Imens jeg satt her Ä hÞylydt smattet sviskekompott gikk tankene tilbake til ettermiddagens hyggelige mÞte med kira. Hun stakk innom for en ca 2 timer lang kaffepause pÄ veg til Lofoten. Vi gjorde som vi pleier her pÄ sonen - deler Äpenhjertet av erfaringer og tanker, i tillegg fikk jeg fornÞyelsen av Ä gjÞre som Ailo hadde skrevet i en mail til meg etter at jeg hadde mottatt 2 eksemplarer av boken - Gi den til en venn!

Jeg har nok blitt en sÊring pÄ mange mÄter, men heldigvis har ogsÄ jeg oppdaget berikelsen ved Ä gi uselvisk og det er en begynnelse...
SEO Crawler
Sviskekompott, sykletur og Kira - hĂžres ut som en meget fin dag!

(med fare for Ä spore av trÄden noe..)

:respect:
GjenopprettetMedlem
Yepp  :biggrin: Og som en kremtopp pÄ sviskekompotten la jeg innrÞmmelsen jeg fikk i dag fra behandlende lege (pÄ tirsdag) sitat; Jeg ser nÄ at det hele har blitt noe hodelÞst!
Anonymous
Jeg har lest boka ferdig og trives veldig godt Ä lese Ailo sine bÞker. Sjamansonen var en fryd for hjerte og sinn. Det samme var Inn i Naturen. Eneste skuffende var at den var sÄ kort... :P Jeg hÄper pÄ flere UTSYNer....av Sjamansonen.

Det jeg likte best og som virkelig fanget min oppmerksomhet og ÄrvÄkenhet var nok ritualet til Peyote-jegerene fra Mexico - Huichol-indianerene(siden jeg har et Þnske om Ä dra dit en gang i fremtiden og erfare lignende rituale ang Ä hÞste inn Peyote og erfare den plantelÊreren der fra det Nord- og Mellom-Amerikanske kontinentet.) - utdrag fra KRAFT OG MOTKRAFT-kapittelet s 128 i boka:
"Å forberede seg for Ă„ delta pĂ„ en seremoni kan bestĂ„ i Ă„ overholde tabu. Det kan bestĂ„ i Ă„ holde seg til en viss diett eller overholde andre regulerende pĂ„bud.
En gang var jeg pÄ reise med Huicholindianerne til deres hellige land i Virikuta i Mexico. Reisen startet ved kysten vest i Mexico. FÞr vi la ut pÄ reisen badet vi i havet. SÄ skulle vi ikke bytte klÊr underveis,ikke fÞr vi var fremme. Ingen kjÞnnslig aktivitet var tillatt. Vi fikk ikke salt eller sukker i maten. Tromming var forbudt. Bare strengeinstrumenter ble brukt. Vi skulle danse medsols rundt bÄlet.

Vi som var med for fÞrste gang ble kalt babyer. Vi ble behandlet som det. Det var visse ting vi ikke skulle se. Da fikk vi tÞrkle over Þynene. Det var ogsÄ ting vi ikke skulle hÞre om. Da slo sjamanen over pÄ sitt eget sprÄk, og de andre huicholene nikket inneforstÄtt og hemmelighetsfulle omkring oss babyer. Dette var en hellig tid,omgitt av tabu pÄ alle bauger og kanter.

Dette fikk sin utlÞsning i selve peyotejakten,et ritual omgitt av taburegler. Jakten foregikk med pil og bue,ble etterfulgt av en rituell slakting av peyotekaktusene og et mÄltid eller sakrament, som alle tok del i ,gravide,unge barn,ungdommer,voksne og gamle. Og sÄ alle gringoene. "

Hele min sjel blir jo yr nÄr jeg leser dette.  :w00t: 8) Jeg vil erfare. Jeg vil erfare.  :eusa_pray:
Anonymous
Jeg har brukt jula til Ă„ lese "Inn i naturen" en gang til. Jeg vil gjerne dele leseropplevelsen(e).
” Inn i naturen” er, som naturen, ferskvare til enhver tid.
Jeg har lest den flere ganger.
Som en port inn til noe annet.
NÄr jeg tror jeg har (be)grepet den, har den allerede unnsluppet.
Man kan ikke bade i den samme elva to ganger heter det. 
Den er som en elv.

Jeg fortrylles av det lekende, dansende sprÄket.
Jeg fĂžlger lekende med inn i runddansen som skapes.
Flyter inn i stadig nye kapitler og landskaper.
Inn i Noaidehistorien, inn Kraftdyrenes verden, inn i Kjellerdyp, Trommer og hĂžye himler. Innimellom, ganske ofte faktisk, er det som jeg faller ut av boken og inn i meg selv.
Til min overraskelselse har jeg blitt danset og lekt inn i  det jeg trodde var kjente deler av mitt indre landskap.
Steder jeg trodde var synfart og avstemt med kartet.
Det var de ikke. Det skapes friksjon. Det stilles spÞrsmÄl. Det kreves svar.

Nettopp som jeg tror jeg begriper, unnslipper den.
Den unnslipper sÄ til de grader at jeg lurer pÄ om jeg i det hele tatt har lest den.
Kanskje er det den som har lest meg.
Slik sett er det en pÄ-kjenning Ä lese den, med den friksjon som fÞlger i dens kjÞlvann.
Det er ingen ”om” i den, den gĂ„r ingen omveier. Det er pĂ„. Tett pĂ„. Det kjennes pĂ„.

”Sjamansonen” var den rake motsetning som leseropplevelse for meg.
Lesningen foregikk pÄ samme vis. Et par siders lesning og sÄ inn i de indre landskaper.
”Sjamansonen” opplevdes som en bekreftelse, en forunderlig magisk bekreftelse.
Den tok meg med pÄ en reise og tilbake igjen.
Den var som et verktÞy til Ä tegne et kart, en Veiviser i sÄ mÄte.
”Inn i naturen” oppleves som det motsatte.
Den rĂžsker tak og river kartet i fillebiter.
SÄ stÄr man der, midt i ingensteds uten kart.
Men forfrisket med ÄrvÄkent oppdagersinn.

Noen av kapitlene i boken er artikler som stÄr Ä lese pÄ  Sjamansonen, om enn i omskrevet versjon. Til dere som har lest dem her pÄ Sonen, og som med det tror de har lest deler av boken allerede. Det har man slettes ikke.
Det er en helt annen opplevelse Ä lese dem i sammenheng, sÄ til de grader at de ikke er gjennkjennelige som enkeltartikler lengre. De faller inn i en stÞrre sammenheng og omskapes av denne nye helheten.

NÄr jeg sÄ kommer frem til slutten pÄ boken og The School of No-path dukker frem, skimter jeg nermest progresjonen.
FĂžrst "Sjamansonen", verktĂžyet som kan brukes for Ă„ lage kart. Den er Veiviseren.
SĂ„ "inn i naturen" verktĂžyet som river kartene i fillebiter, som ved det kan skape en Oppdager, en Veiviser
og jeg tar meg i Ä vente pÄ den neste boken.
Men sÄ unnslipper den, igjen.
Og jeg lurer pÄ om The School of No-path allerede gjÞr seg gjeldende mellom disse permene.

Det er som den lager spor, for sÄ Ä gÄ baklengs ut av dem igjen.
SĂ„ blir man sittende igjen, alene med seg selv.
Etter at Boka har gÄtt. 
Utesitting alene i den indre naturen.

Jeg vil gjerne takke forfatteren for leseropplevelsen, det ble kraftfull utesitting i den indre natur.
Det er det mest friksjons-skapende og med det, avlÊrende jeg har lest pÄ lenge.
Ikke mange konsepter og formeninger om sjamanismen og sjamanveien overlevde mĂžtet med en elv av en bok.
Slik er den genial.
Takk for elva, Ailo.

"Ekstasens Þyeblikk inntrer nÄr elven blir ett med havet, nÄr tanken smeltes sammen med naturen.
Den ekstasen er klar som vann"

Slik avsluttes den.

Til designeren som stÄr for forside og lay-out;
Den er en nytelse Ä se pÄ. Holde i ogsÄ. Den er flott, Liljee.
Anonymous
Jeg elsket boken inn i naturen. NÄ har jeg bestilt sjamansonen og venter spent pÄ pakken i postkassen:=)
GjenopprettetMedlem
Ja, boken er vidundelig

Anbefales !
Anonymous
Nu har jag lÀst boken 2 gÄnger.

INSPIRATION!   :respect: