Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
En same som het Jacob Småsvenn, var kommet til Bergen, og han ble bedt om å fly for å finne ut hva (..) Johan Dellings familie i Tyskland gjorde og bestilte. Da laget han seg til og satt og raste som om han skulle vært full, og plutselig sprang han raskt opp og løp noen ganger omkring og falt deretter ned og ble liggende foran dem og så ut som om han var død. Da han omsider våknet opp igjen, fortalte han dem hva Johan Dellings familie gjorde og bestilte akkurat da, og det ble øyeblikkelig nedtegnet i husets bok. Siden ble det kontrollert, og det var sant det han hadde sagt.

Klippet fra ”Historien om en noaidi Bergen”,
fra Peder Claussøn Friis` ”Norriges Oc Omliggende Øers Sandfærdige Bescriffuelse ,
utgitt 1632

”Noaidier”  Verdens Hellige Skrifter

Jeg siterte denne lille historien (som jeg har lest flere ganger med "halvinteresse" før, men med stor glede idag) fordi jeg synes skildringen av transen som Jacob Småsvenn ("...") hensetter seg i er fin. Den sier noe både om sjamanen, seansens publikum, tid og sted. Samtidig har den noe tidløst og universielt ved seg. (Og informasjonen stemte)
Anonymous
Takk torstein  :respect:
Anonymous
"Sandfærdige Beskriffuelser" er kjekt å ha.
Elsker forresten språket fra 1600-tallet...
GjenopprettetMedlem
"torstein":

En same som het Jacob Småsvenn, var kommet til Bergen, og han ble bedt om å fly for å finne ut hva (..) Johan Dellings familie i Tyskland gjorde og bestilte. Da laget han seg til og satt og raste som om han skulle vært full, og plutselig sprang han raskt opp og løp noen ganger omkring og falt deretter ned og ble liggende foran dem og så ut som om han var død. Da han omsider våknet opp igjen, fortalte han dem hva Johan Dellings familie gjorde og bestilte akkurat da, og det ble øyeblikkelig nedtegnet i husets bok. Siden ble det kontrollert, og det var sant det han hadde sagt.

Klippet fra ”Historien om en noaidi (i) Bergen”,
fra Peder Claussøn Friis` ”Norriges Oc Omliggende Øers Sandfærdige Bescriffuelse, utgitt 1632

”Noaidier”  Verdens Hellige Skrifter

En kildetro gjengivelse kan leses her:

http://www.love.is/roald/friis.htm

Om Finnernis Tro oc Religion
[....]
Saa som mand hafuer skinbarlig seet paa en Garpe-stoufue i Bergen hos Johan Delling, at en Finne, som var kommen til Bergen met en, ved Nafn Jacob Smaasuend, oc bleff ombeden at fly dem at vide huad fornefnte Johan Dellings Herskab udi Tydskland giorde oc bestillede, da hafuer hand lafuet sig til oc sad oc raasuede, lige-som hand hafde værit drucken, oc i det samme spranck hand hastelig op, oc løb nogen Gange omkring, oc falt saa ned, oc bleff der liggendis for dem, lige-som hand hafde værit død, oc der hand omsier opvognede igien, sagde hand dem, huad hans Herskab paa den Tid bestillede oc giorde, oc det bleff strax antegnet i Stufuens Bog, oc befantes der-efter sant at være, det som hand der-om sagt hafde.

For egen del kan jeg ikke fordra disse politisk korrekte moderniseringene av eldre tekster, hvor ordet "finner" konsekvent blir til "samer", det er rett og slett historieforfalskning. Dessuten innebærer en slik språklig modernisering, som vi ser her, også alltid en fortolkning, og det bærer svært ofte galt av sted. Det står f. eks. ikke i originalen at noe ble "kontrollert", men at det "befantes", dvs. man fant ut det var som han hadde sagt. Å legge moderne ord inn i en flere hundre år gammel tekst er etter min mening å produsere anakronismer på løpende bånd.

Dessuten ser det ut for meg som at samen slett ikke heter Jacob Småsvenn/Smaasuend, men at han var kommet til Bergen sammen med en kar ved dette navn, mens samens navn ikke er nevnt. Denne type hastverksfeil er svært vanlige i slike moderniserte tekster.
SEO Crawler
Takk for denne, Passopp.

Jeg er enig i det du skriver. En slik etterrettelighet er på sin plass i behandling av gammelt materiale, ellers har man til slutt en helt annen historie etter X antall omskrivninger.

Når det er sagt, så la jeg historien inn på grunn av (den ytre) skildringen av atferden forut for transen.
Det minner sterkt om det man kan se i mange andre kulturer, og også endel om det tibetanske statsorakelet.

"Da laget han seg til og satt og raste som om han skulle vært full, og plutselig sprang han raskt opp og løp noen ganger omkring og falt deretter ned og ble liggende foran dem og så ut som om han var død."

Dette fascinerer meg.
GjenopprettetMedlem
Takk for fascinerende lesning Torstein.

Jeg tenker at noidien lar seg besette av de døde på stedet
som er kjennere av den usynlige verden
Det er ingen vanlig lett transe noidi- Jacob går inn i
Han kan med sin vilje,la seg tømme
og så påkaller han åndene
som fyller ham opp
med sjel.

Jeg tenker at noidien har fått mye kraft
gjennom tidligere erfaringer med åndene