Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Noen som har lest Menneskejerven? Det er faktisk en spenningsbok med innbakt sjamanisme :-)
Boka er skrevet av Bjørn Johnsen fra Mosjøen, og han har også laget en cd med herlig musikk til.
Handlingen er lagt til Helgeland, og der møter vi en samisk sjaman som en av hovedpersonene, og vi får en blanding av de gamle samiske ideene kombinert med moderne vitenskap som gir en spennende bok å tilbringe noen timer med. Syns det var litt artig med en "krim" med samisk sjamanisme i :-)
Hvilken eventuell tilknytning til samisk sjamanisme forfatteren måtte ha, aner jeg ikke, kanskje noen andre vet?
http://www.menneskejerven.no
GjenopprettetMedlem
Hei :D

Takk for tipset! Den må nok innlemmes i boksamlingen. Finnes ikke altfor mye om sjamanisme der...

Hilsen alabast :D
Francis [Bot]
takk for tipset!  :icon_biggrin: Den skal kjøpes og leses!  :icon_biggrin: :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Artig å høre at flere har lest Menneskejerven. Det er bare en helt fantastisk roman, spennende, innlevelsesrik og full av lærdom.
Noe annet som gjør Menneskejerven så utrolig, er at det er laget musikk til stemninger og vendepunkt i romanen - dermed kan man lese litt,ta seg en pause og lytte litt til musikken, for så å lese videre. Dessuten har musikken en fantastisk intensitet - den tar tak i deg og bærer deg bort på vinger!!!
Siden Menneskejrven har gitt meg så mye, skulle det vært artig å diskuterer musikken og romanen med flere. Er det noen som deler mitt syn???
GjenopprettetMedlem
Hallo white owl

Jeg skulle gjerne diskutert "Menneskejerven" med deg. Jeg sitter med noen interessante opplysninger,

Vinge
Anonymous
Jeg er her, jeg  ;D
GjenopprettetMedlem
Hallo white Owl.

Jeg var inne på nett for å lete etter Menneskejerven, da jeg plutselig så at det lå en link til Sjamansonen - jeg gikk inn dit og fant ei kjempeinteressant side med mange spennede innlegg - ante ikke at det fantes noe slikt.
Jeg leste innlegget ditt og ble glad for å se at det stadig er flere som har oppdaget multikonseptet Menneskejerven. Romanens styrke er, etter min mening, spenningen, uventede plot, fantastiske naturskildringer og kunnskap om naturfolket sørsamene der AXel Kvitfjell er en av hovedpersonene. Interessant vinkling forfatteren velger når hovedpersonen Jon Andersen må hente kunnskap fra både et gammelt samisk sagn og fra moderne data, for å oppklarere mysteriet.
Jeg har undersøkt litt og funnet ut at forfatter Bjørn Johnsen debuterer med denne romanen, og at romanen er innkjøpt av Kulturrådet er det beste kvalitetstegnet - ser også at flere av landets aviser gir gode anmeldelser. Johnsen bor i Mosjøen, har visstnok intervjuet samer i området - noe som hans kunnskap om sjamanisme tyder på. Han henter inspirasjon ved å bo i ei grotte i korte eller lengre perioder, her skaper han historier både litterært og musikalsk. Flere andre kunstnere har blitt grepet av både det litterære og det musikalske arbeidet, og flere av dem har villig gått med på å stille med enten billedkunst eller som musikere på den fantastiske CD- en. Jeg har ikke bestemt meg for om det er musikken eller romanen jeg liker best- jo forresten det er totalkonseptet.

Vinge
GjenopprettetMedlem
Nei nå ble jeg glad!

Tenk at flere ut i den store verden har oppdaget Menneskejerven. Og jeg som trodde at jeg var alene.
Ved et slumpetreff ramlet jeg borti først romanen, deretter musikken. Så nå er jeg frelst!!
Jeg skulle ønske at flere diskuterte innholdet i boka, og den kunnskapen forfatteren viser, og den storskjønne musikken - istedetfor den dumme diskusjonen om hvem Bjørn Johnsen er, om Vinge er ham osv.  Men flott nettside!!

Pernille :biggrin:
Francis [Bot]
Jeg har fått lest menneskejerven etter tips her inne. Fantastisk bok! Masse sjamanisme i den. Synes den var litt langtrukken i begynnelsen, men etterhvert klarte jeg nesten ikke legge den fra meg...
Anonymous
Skal jaggu meg gå og kjøpe den boken, er fri for lesestoff, håper den er bra da.