GjenopprettetMedlem
"dimi":
"sat_nam":
Det er ikke alt man kan vite.. og når man ikke kan vite, så er det ikke annet å gjøre enn å tro.. ;-)
Sant nok ,man kan ikke vite alt.
Men, med det jeg vet ,så har jeg ikke rom til troen,jeg må først ordne opp med viten.Når det er først gjort ,så kan jeg kansje begynne å tro. :biggrin:
Ja. Yes. Si. Da. Pravda.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"sat_nam":
Det er ikke alt man kan vite.. og når man ikke kan vite, så er det ikke annet å gjøre enn å tro.. ;-)
Tillater meg å bemerke at jeg er 101% uenig. Når man ikke kan vite, bør man nettopp avstå fra å tro.
Gjennom historien har den blinde, uvitende tro ført til de forferdeligste forbrytelser.
Om jeg har noe motto, er det kanskje: "Man skal ikke tro, men vite!"
Jeg drister meg til å tilføye: Det man ikke vet, det vet man ikke (og har heller ikke vondt av).
GjenopprettetMedlem
Jeg føler jeg blir totalt misforstått i alt jeg skriver i denne tråden.. eller er det dere som er litt vanskelige?
Jeg mener jo selvfølgelig ikke at man skal gå rundt og tro blindt bare fordi man ikke vet.. Det jeg mente (noe jeg har poengtert flere ganger allerede i denne tråden) er at det kan være sunt å være åpen for nye innfalsvinkler på saker og ting. Har du funnet ut hele meningen med livet og universet og all eksistens, og vet med sikkerhet at det du har funnet ut er den hele og fulle sannhet, vel, da tror jeg at du kan kalle deg selv nokså opplyst..
Dette blir for dumt.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"sat_nam":
Tillater meg å bemerke at jeg er 101% uenig. Når man ikke kan vite, bør man nettopp avstå fra å tro.
Gjennom historien har den blinde, uvitende tro ført til de forferdeligste forbrytelser.

(Du må være venstrestyrt... Hjernen altså...)
Da har man visst ikke mye i sjamanismen å gjøre.... her er ingen ting vitenskapelig bevist....
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
"Passopp":
"sat_nam":
(Du må være venstrestyrt... Hjernen altså...)
Da har man visst ikke mye i sjamanismen å gjøre.... her er ingen ting vitenskapelig bevist....
En sjaman er en som vet...det visste du da
Sorry sat-nam, det kan nok være oss som er litt vanskelige...

GjenopprettetMedlem
Det er ikke nødvendigvis åpenhet det er et problem med.
Men kanskje Atlantis og slikt.
At dette skal blandes inn i de stakkars blodtørstige prestedyrkende mayaene, som forøvrig også hadde en kalenderslutt rundt 1500 tallet da conquistadorene kom. Og da slutta jo kalendereen.
Og dette med mayaene er ikke ferdig tolket.....
Ang Atlantis så hadde vi en absurd lang diskusjon rundt dette for non måneder siden, da til og med pleiadene blei blanda inn.
Passopp er bibliotekar med masse vett.
Men takk for boktips
http://en.wikipedia.org/wiki/Lemuria_%28continent%29GjenopprettetMedlem
Hallooo - tullebukker
For at man skal kunne gjøre seg en erfaring og derav vite så er det da visse forutsetninger som ligger til grunn, - en av disse er faktisk å tro at jeg kan skaffe meg denne efaringsbaserte kunnskapen slik at jeg vet.
GjenopprettetMedlem
Sorry, sat nam...
Kjære deg... beklager.... Er bare ikke i et for alvorlig hjørne sånn på fredagsnatten... så jeg skulle bare ha holdt kjeft...

GjenopprettetMedlem
Jeg vet svært lite om Atlantis, Lemuria og hele den pakka der, og vet ikke helt hva jeg synes om det, om jeg "tror på det" i det hele tatt, men kanskje finner jeg det ut en gang.. Det eneste jeg har lest om det, var vel i grunn i denne boken, og det var vel også eneste grunn til at jeg nevnte Atlantis og Lemuria - fordi han skriver i denne boken om disse to sivilisasjonene som tross alt er nokså omtalte i disse senere år.. og selv om jeg ikke orker å kaste meg over bøker om emnet, så syntes jeg det var interessant å lese noen linjer om det.
Det er mye informasjon om mayaene ute nå - jeg er ingen ekspert i det hele tatt, men at mayaene var blodtørstige..?
At Pleiadene ble blandet inn i Atlantis diskusjonen deres, kan ha å gjøre med at universet henger sammen ;-)
GjenopprettetMedlem
The Maya practiced human sacrifice. In some Maya rituals people were killed by having their arms and legs held while a priest cut the person's chest open and tore out his heart as an offering. This is depicted on ancient objects such as pictorial texts, known as codices (singular: codex). It is believed that children were often offered as sacrificial victims because they were believed to be pure.[17]
Much of the Maya religious tradition is still not understood by scholars, but it is known that the Maya, like most pre-modern societies, believed that the cosmos has three major planes, the underworld, the sky, and the earth.
fra
http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_civil ... a_collapse
likte å ofre mennesker og drepte taperne i ballspill----
GjenopprettetMedlem
Jeg skal ikke si at det ikke stemmer det du sier, da jeg ikke har grunnlag for å si hverken det ene eller det andre, men jeg må bemerke at wikipedia ikke er kjent for å være den beste kunnskapskilden..
Og jeg synes det høres ut som om du har sett filmen til Mel Gibson.. Apocalypse eller hva den heter, der han fremstiller maya'ene som hjerteløse og barbarer. Kanskje er det også riktig, jeg skal egentlig ikke si noe mer om saken siden jeg faktisk ikke har studert emnet. Har du?
GjenopprettetMedlem
Det er skrevet endel om Mayaene og deres kultur i denne tråden her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,8417.0