Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Går ut ifra at dere alle har fått pm fra Cenobit angående Passopp.

Jeg ser problemet og forstår frustrasjonen, og deler den tildels også...

Forslag?

IL
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg har også fått PM fra Cenobit.

Dette er litt vanskelig, syns jeg, for Passopp sier med jevne mellomrom at han vil melde seg ut av sonen. Men Cenobit har rett i at han ikke viser til personlige erfaringer, kun til skriftlig dokumentasjon fra andre.
Sjamanismen er jo en erfaringsbasert kunnskap. Jeg holder akkurat på å lese boka "Inn i naturen", og det slår meg at det er i stor grad erfaringsbasert kunnskap i denne boka. Og kanskje er det nettopp det som fengsler meg, og gjør at jeg får lyst til å lese videre.

Til og med i forskning snakker man om empiri. Erfaringer. Og da må også passopp slippe til andres erfaringer. Det er både følelsesmessige og åndelige dimensjoner i dette. Da betyr det at folk på sine reiser møter på delfiner og landskap av lys (som de sikkert kan kalle lemuria). Dette rører jo sterkt med de som opplever det. Samtidig som jeg syns David ble fanget i denne verdenen, forsvarer jeg folk sin rett til å oppleve dette.

Jeg syns Passopp gjør en god jobb med all den informasjonen han skaffer, og han har en lun humor, og jeg blir mange ganger glad av hans bidrag. Men om det fins en måte der han kan komme med informasjon (mange ganger har jo folk feil også i det de skriver) uten at han må slå så hardt ned på det at folk føler seg krenket?

Mvh Hildeborg
GjenopprettetMedlem
Kanskje hvis vi foreslo overfor Passopp at han lager sin egen tråd, der han kan skrive hver gang han støter på noe som vekker hans irritasjon. Der kunne han på generelt grunnlag skrive om hvorfor han blir irritert og få tilbakemeldinger, istedenfor at han skal skrive dette inne i hver eneste tråd som irriterer ham og lage uro og misstemning der.

Dette vil kanskje også forhindre at de som som skrev det som irriterte ham, ikke så lett føler at det blir et angrep på dem og deres opplevelser.
Kanskje også viktig å poengtere overfor ham at når han tar opp de tingene, ikke henviser til "personer som har sagt", men til saken. For han har en tendens til å blande de kortene der innimellom...

Og som du sier Hildeborg, poengtere overfor ham at det handler om folks opplevelser og erfaringer som betyr mye for dem. At han bør vise omtanke og varsomhet.

Har dere noen gode forslag?

Når det gjelder hans trusler om å forlate forumet. Vi kan ikke la folk "ture fram" uten å ta tak i ting i frykt for at de skal forlate oss. Her handler det om å sette opp grenser i kjærlighet.
GjenopprettetMedlem
Vel, pm nådde meg også,
og jeg ser også at det kan være ett problem og forårsake mang en frustrasjon.
Når det er sagt, ære være Passopp for hans ukuelige trang til
å komme med faktopplysninger og kildehenvisninger som har bidratt med mye kunnskap her inne,

MEN, det er av stor viktighet at Sonens medlemmer må kunne skrive om sine opplevelser og
erfaringer uten at de skal være redd for å bli "angrepet", samtidig som Passopp må få komme med sine meninger.
Jeg tror nok at det kan vises forsiktighet og omtanke begge veier her, i både hva som blir skrevet,
MEN også i hvordan man mottar det.

Derfor er det viktig at det er saken som fremheves og ikke personene,
og når det gjelder medlemmers erfaringer/opplevelser så er disse for dem viktige,
de er personlige og kan ikke under noen omstendighet tas fra dem,
såvidt de ikke selv lar det skje.