Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
begynne med å hoppe av kjøpekarusellen. Så kan vi lære våre barn, at man ikke MÅ ha alt.... vi bare MÅ ha ditt, og må ha datt.  Sett deg ned med ungene å lag julegaver....(visst vi absolutt MÅ gi bort noe.) mange ville sikkert hatt besøk istede for gave. Ta en ringrunde til folk du vet e alene, særlig i jula. Vi kan lære våre barn (og oss sjøl) at det e viktigere å ha kontakt med folk (hele året) enn å sende en kjedelig gave en gang i året... ta vare på hverandre i jula, ikke vær så opphengt i gaver, kjøpe gaver osv....
jula kommer i år som i fjor, å kansje vi kan huske fra denne julen, alle de fine stundene vi hadde sammen med andre....
tenk også på alle de barna ( i nabolaget) som kansje ikke har en så fin jul Gi dem e godt minne fra jula hos deg...
sukk ,hjerte, men brist ikke.....
Francis [Bot]
Veldig bra poeng!!
Kjøpetrangen og det matrialistiske har tatt helt overhånd spør du meg.

Vi aner egentlig ikke hvor mange som rett og slett hater julen pga alt jag og mas om dyre julegaver, finest oppyntede hus osv.. Det er ikke de dyre gavene som betyr noe, men å bli husket på. Og ikke minst alle eldre som sitter alene og ensomme i julen. Og alle ungene som gruer seg så fryktelig til julen fordi foreldrene drikker seg fulle hvor det ender med krangling og slossing osv...

Hva med å invitere nabo ungene til pepperkakebaking? Eller å ivitere den gamle naboen som sitter alene,til julefeiring? Er ikke så mye som skal til for å glede og skape en trivelig julefeiring for en ensom sjel...
Anonymous
Dette har jeg gått og fundert på de siste dagene, folk begynner allerede å stresse rundt med å løpe rundt og kjøpe gaver.
Og jeg med. I år har jeg ikke lyst å stresse rundt til jul, i fjor hadde jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke satte meg ned med mine barn og laget julepynt. Jeg stresset rundt, baket og vasket, og handlet julegaver. I år skal det bli annerledes, i år vil jeg kose meg i tiden før jul.
All den julebaksten jeg laget i fjor varte sannelig til påske. Det blir kun noen få kakeslag, og i år vil jeg lage julepynt med mine barn. vi satt en dag og malet på glass, og i år vil nok besteforeldre få noe heimlaga fra sine barnebarn.
Og det å sende en kjedelig gave som du ædni nevner, hvorfor ikke kjøpe noe man tror den personen vil like. Det behøver ikke å være dyrt, det er jo tanken bak som teller.
Den fineste julegaven jeg fikk en gang, som jeg har mintes i flere år etterpå, var  bøker kjøpt på brukthandel. Jeg elsker Agatha Christie, og jeg fikk ti bruke bøker, og jeg ble overlykkelig. Denne personen viste jeg elsket disse bøkene, og tenkte at det måtte være en bra julegave til meg. :icon_biggrin: Legg omtanke bak gaven, og i år vil jeg tenke på det når jeg kjøper gaver.
I dag var jeg og handlet et par julegaver, der midlene går til vanskeligstilte barn i Russland. Perfekt, ved kjøp av disse gavene, er jeg med på å hjelpe disse barna.
Det er mange ensomme rundt i landet, og jeg vet de gruer seg til julen. Ta vare på hverandre, strekk ut ei hand, og gjør dette hele året.
Jeg arbeidet en tid som telefonselger, og jeg traff på mange ensomme folk rundt i landet, og som de gruet seg til julen. Å være telefonselger handler ikke bare om salg, men faktisk som en hobbypsykolog i mange situasjoner. Det var mange eldre som virket fortvilet, og de hadde så behov for en som de kunne snakke med. De fikk sjelden besøk, de satt ensomme i julen. Dårlig råd hadde de og, de visste ikke hvordan de skulle klare seg, for pengene strakk ikke til i julen. I slike situasjoner var jeg et medmenneske, og lyttet, det ble ikke salg, og ikke duret jeg i vei med salgleksa mi. Det er skrikende ensomhet der ute, og de menneskene lider, de sier ikke så mye om det, de vil jo ikke være til bry da, som de selv sa.  De unge som de sier, har jo så mye å gjøre.
Jeg arbeidet med dette i ett år, og nesten daglig møtte jeg på et ensomt menneske. :(
GjenopprettetMedlem
Henger meg på den jeg også...kommer bare til å kjøpe julegaver til unga i år...de voksne får en julehilsen på telefonen.
Det er rett og slett forferdelig å se hvordan jula "begynner" tidligere og tidligere for hvert år som går. (Det er faktisk privatpersoner her jeg bor, som har satt opp, pyntet og tent julegrana allerede for ei uke siden!) Og alt dette bare for at handelsstanden vil sko seg på høytiden. I åtte samfulle uker finner du ikke annet i butikkene enn jule-ditt og jule-datt. Jeg er så lei jula når den kommer, at den gode gamle julestemningen er kun en saga blott...

Jeg har også jobbet som telefonselger en periode, ikke rettet mot det private markedet, men bedrifter og næringsdrivende. Der treffer du på folk som faktisk er på jobb når du ringer. Allikevel opplevde jeg det samme som Kolibri...masse ensomme mennesker som ikke hadde noen å prate ordentlig med. Og det var alltid verst rundt juletider...

Vi får heller prøve å ta vare på hverandre på en bedre måte, og kanskje også, som Kolibri sier, inkludere noen utenfor familien i julehyggen, hvis du kjenner noen som er ensomme og alene i jula. Jeg tror hyggen vil bli enda større da.

Adventshilsen, Inger Lise.
Anonymous
Jeg misliker også kjøpekarusellen ang jul. Og stresset rundt dette. Den gode maten og sosiale samværet er det som jeg forbinder med jul nå. Men som liten er det jo naturlig at en gleder seg til pakker og sånt :)

Jeg kjøper bare gaver til den nærmeste familie - og jeg skal feire julaften der jeg jobber - på en psyk.utvl.hemmet bolig (første gang jeg erfarer det) - ser fram til det.  :respect:
Det blir iallefall pinnekjøtt til middag og det er det viktigste for meg...ang jul.. :w00t: :eusa_dance: :lol: :respect: :w00t:
WiseNut [Bot]
Jeg lager trolldeig-figurer med ungene - for de minste kan man lage dem likt som pepperkaker, og så putte inni en binders til krok (bøy den ene enden rundt, så blir det finere krok). Så kan de males etterpå hvis man vil. Fin-fin pynt, passende miljøvennlig. En del av julepyntinga er ganske plastikk!

Forøvrig har jeg en veldig sterk dragning mot å trekke meg unna jula. Kunne tenke meg å ha med mine aller nærmeste på hytta en periode, for å være sammen i den stille hvite sneen (som forhåpentligvis ifinner seg der). Men familietradisjonene kaller, og av respekt for resten blir det familiejul. Vet ikke helt hvorfor jeg kvier meg så for det. For meg oppleves julen og julebudskapet som en tid for stillhet og ettertanke. Men solsnu fortjener jo å bli feira, da.

Kjøpekarusellen er helt tullete. Bli enig med venner & kjente om å heller gi gaver i forbindelse med kinesisk nyttår hvis dere absolutt må gi hverandre noe. Det er i februar, og man kan handle i fred og ro på januarsalget. Ingen kommer til å tenne på ideen, og da kan man jo heller lage julepynt med ungene?

Hadde det ikke vært for stillheten som senker seg når sneen faller, hadde det vært umulig å komme i julestemning.
Men nå er den her. Hos oss.

Ha en hyggelig adventstid, dere!
Francis [Bot]
Jeg for min del slutta å kjøpe julegaver til "gud og hver mann" for mange år siden. Gavene er da ikke det viktigste! Jeg kjøper kun gaver til foreldrene mine, søsken, en tante og et søskenbarn. Det er andre måter å vise at en bryr seg enn å springe seg helseløs på kjøpesentrene å handle julegaver. Ta en telefon, skriv et hyggelig jule kort/brev, bak en kake å gi, invitere til middag osv...
Kjenner jeg blir helt ør ved tanken på "julekaoset" som handelsstanden lager til...

Ha en fin advendstid!