Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Nivået av CO2 er det høyeste nå på 650 000 år, viser forskning basert på boring i i sen i Antarktis. Boringen er det dypeste som er gjort i is og forskerne har kunnet analysere materiale for er over 210 000 år gammelt. CO" nivået tilhører den industrielle revolusjonens epoke, og som følge av økende nivå av karbondioksyd skjer global oppvarming, som forandrer  klima og miljø på kloden.

AG
Anonymous
Hmm, - kan vi spole tilbake, og begynne på nytt??

Dette og lignende fakta er vi blitt fortalt i mange år nå, - men tar vi det inn?
Det er vel mer sånn at vi innser at det er for sent, så hvorfor skal vi da foreta oss noe?
Vi lar oss rett og slett ikke skremme til vett.

Finnes det andre måter å få oss til å snu på?
GjenopprettetMedlem
Når lengselen etter harmoni og kjærligheten i meg er sterk nok, behandler jeg alt med respekt.
Ikke en handling vil gå upåaktet hen der mitt høyere selv er tilstede. Jeg vurderer hver meter jeg må kjøre min bil, jeg vurderer
hver plastemballasjes nødvendighet. Jeg trår så forsiktig jeg kan.
Ikke lett, er bortskjemt på komfort og fullt kjøleskap  :beer:
Det går an å leve i pakt med naturen, og  jeg opplever at i mitt liv er det ikke umulig.
Det er planter og urter, fisker og dyr som gir seg hen til oss  :respect:
Ved å se at jeg har nok, kan jeg fra min lille plass her på jorden "bremse" min personlige forurensning.
La oss sende healing til Mor Jord nå  :wub:
GjenopprettetMedlem
Något som ligger mig varmt om hjärtat är skogen. Nästan all vild skog (urskog) är borta, även regnskogen avverkas - och den kan ej växa upp på nytt - den har bildats under hundratusentals (miljoner?) år. Vet ej exakt men en mycket stor andel av alla jordens arter lever i regnskogen.
Skogen ger oss skydd, kraft, syre och renar luften, och mycket mer än det. Tänk att få ha skog som stått orörd, med träd som är 1000-tals år gamla!
Den skog som vi har nu avverkas mycket mer för vart år än vad som hinner växa upp igen. Det blir stora sår på jordens yta av alla kalhyggen. Och alla djuren som drabbas när det skövlas och härjas..
Skogen och allt grönt växande tar hand om koldioxiden och att skogen avverkas så mycket påverkar CO2-nivån. I Sverige var det en storm för ett tag sen som fällde stora ytor med skog, och detta gör att CO2 halten ökar än mer. Att skogen blåste ner beror på att den är odlad, och ej har fått växa upp vilt, naturligt, och få ha sina djupa rötter. Så skogen blir då en fara istället för ett skydd när stormen kommer..

Nu när jag skriver så känner jag skogens kraft..
GjenopprettetMedlem
Några tankar som kommer:

Om vi är vilda
så hjälper vi skogen att få lov at vaere vild

Om vi finner våra rötter
så hjälper vi skogen att få ha sina rötter

Om vi är i balans
så hjälper vi skogen att komma i balans..
GjenopprettetMedlem
Fine ord Snow  :respect:

UlveMor
GjenopprettetMedlem
Vi får hjelp til å komme i balanse og det skjer gradvis nå og framover. Kanskje umerkelig for noen, men forandringen er i gang og den vil skje. Ved å lytte og åpne sansene våre for den nye energien - ved å ikke være forutinntatt og ved å ikke kreve at sånn og slik må det skje for å tilfredsstille våre ego. Vår eneste oppgave er å være en katalysator i prosessen gjennom  å møte den nye tids energi med barnets undring og åpenhet...
kariw
GjenopprettetMedlem
.
Anonymous
Fin dikt WaS - men jag snur på det för det är så jag ser det.

Skogen är vild
hon hjälper mig att bli vild

Skogen har djupa rötter
hon hjälper mig att finna mina rötter

Skogen är i balans
hon hjälper mig att komma i balans..
GjenopprettetMedlem
:respect:

Jag förstår vad du menar
jag tänkte mer på det jag skrev om skogen
Att nästan ingen skog - förutom regnskogen - växer "vilt" idag, dvs den är planterad och får sällan bli mer än hundra år gammal - därför hinner de ej få de djupa rötter som de skulle kunna ha. Jag ser det som att människan som gör detta - skövlar, kapar, härjar mm, gör det för att den människan är i obalans och därför "försöker" tämja skogen, mm, pga sin egen rotlöshet osv - dvs en projicering..
Och om då människan blir hel och o i balans så kommer "vi" (eller västerländska kulturen)  också att kunna låta skogen vara "vild"..

så skogen (naturen) hjälper oss att bli hel
så att vi låter den vara .. (ifred?)

(Och naturen går ju ej att tämja - det lär ju människan bli varse om förr eller senare..)
Anonymous
En vis sjaman fra Peru - Amazonasjungelen nevner noe som jeg også står for nedenfor - dette med at de forandringene vi ser nå med Jorden ang klima og naturen - er ikke bare menneskeskapt - men at en ny syklus er på vei og en avsluttende kapittel er det vi erfarer. Hvor lenge det vil vare må åndene vite - men den nye syklusen er vel i gang om 1-200 år skulle jeg tro.Og dette har også hopiene og lignende forklart i sine "profetier" - ny syklus er på vei. En avsluttende kapittel er det vi erfarer.Vi kan bidra hver og en av oss med å tørre å forandre oss - utvikle oss og skape harmoni og balanse med oss selv,mennesker rundt,naturen,dyr og Moder Jord.
-----------
"Mother Nature is alive, and is growing just like humans. Do not think the strange weather patterns, and natural disasters you will start to see across this planet are solely because of global warming. No,it is Mother Earth preparing herself for a new cycle,a new rebirth. Now the time has come for the next phase to take place, and it will be painful for those that do not choose to change. We can still change the direction we are going, but only when we decide to change the way we see the world. Only when we unite,and choose love instead of fear, unity instead of separation,power instead of force, can we stop the destruction that is about to take place. For soon it will be time for Mother Nature to take charge once again. She has been patiently waiting for us to wake up, but she cannot wait much longer. This is what Ayahuasca has told us. "

"Why has Ayahuasca told us?Because it is time. There will still be pockets of indigenous people living within the beat and rhythm of Mother Earth`s heart,continuing to live and prosper, as there have always been. Shamanic knowledge has kept humans alive for thousands of years, and will continue to do so as we learn to play the game in a different way. "
GjenopprettetMedlem
I mitt møte med Moder Jord var hun svanger. Hun ønsker at alle skal være med i prosessen som skjer.
Det ønskes at vi alle hjelper hverandre i ord og toner, med kropp og sjel.

Lys til alles hjerter fra meg.
Francis [Bot]
Jeg har en liten drøm i magen, om å bo ute i naturen ett helt år for å klare meg med de resursene som finnes der. Da for å bygge min egen bopel, finne mat gjennom jakt, fangst og fiske... rett og slett leve av det som er der. Hadde nok vært en opplevelse og erfaring å ta med seg, med det faktum om at man kan leve uten å må kjøre bil, dra på butikken for å handle ( og være med på å produsere avfall..) osv...

Er trist å tenke på at det er ingen andre enn vi mennesker som ødelegger moder jord og for oss selv. Alt skal være så lettvindt. Vet ikke hvor mange av dere som har sett på "søppelkongen" på tv... Er det rart jorda er i ferd med å bukke under, med den bruk og kast mentaliteten som er blandt oss mennesker. Er utrolig å tenke på hva og hvor mye brukbart vi mennesker kaster, bare for det er ikke godt nok/fint nok osv... Tenk hvor mye vi kunne spart miljøet for hvis vi hadde brukt ting til gjenbruk og vært mindre "kravstor"...
GjenopprettetMedlem
Så sant, så sant Ulva.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Klima og miljø har forandret seg til alle tider - slik vi mennesker også forandrer oss. Slike forskertall skal en ta med en neve salt, tror nå jeg. Selvølgelig må vi se alvoret i en situasjon der vi ikke lenger har oksygen å puste i, men det sies jo ingenting om det i denne sammenheng.
Plantene "spiser" CO2, så de vil kose seg. Tregrensen kryper oppover fjellene for tiden. Før var det skog på våre fjelltopper her i Norge. Øverst oppe på Dovrefjell heter det fremdeles "Furuhaugli", selv om det ikke er trær der idag.
Det er "Den kambriske eksplosjon" , for ca 570 millioner år siden, som er årsaken til at vi kan puste i den luften vi gjør i dag.Som kjent er det plantene som var først opp av vannet/urhavet og begynte å produsere oksygen for alvor. Tidligere var det cyanobakterier som er funnet i berggrunn som er 3,5 milliarder år gammel som viser seg å ha produsert oksygen allerede på den tiden. Så hva er 650 000 år i denne sammenheng.
Vår største frykt er kanskje at vi vet at det tar kortere tid å hogge ned et tre enn den tiden det tar for treet å vokse opp. Slik er det også med forurensingen. Det tar nok kortere tid å fylle luften med Co2 enn det har tatt å bygge opp atmosfæren.
Nei til biobrensel og pellets til folk og dyr. La skogene vokse og finn andre alternative måter å få tak i energi på. Solen skinner stadig og bølgene slår. Det er jo mange interessante oppfinnere. Poenget er at sammen er vi sterke, og det er (faen) ikke lett å bryte kapitalinteressene hos store eller små...
Det verste er at det biologiske mangfoldet innskrenkes.
GjenopprettetMedlem
Ancient earth!!!
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Ancient earth!!!

Våre forfedre døde også... Alt har en begynnelse og en slutt. Media prøver å skremme folk. Vi må ikke la oss lure  :eusa_dance: