Jeg vil si noen ord om et kjærlighetsforhold som har gitt meg utallige stunder i fryd, glede og hengivenhet, men også - spesielt de seinere år - stor sorg og frustrasjon…
Jeg snakker om mitt forhold til Moder Jord og det Hellige som utfolder seg her i utallige fasetter i samspill.
Nå tilhører jo mennesket den store helheten, men synes å ha stilt seg selv utafor ved å tjene destruktive krefter, der egenskaper som egoisme, grådighet, kynisme og hensynsløshet langt på vei er gjort til idealer. Og fanatisme og maktbegjær er også i høyeste grad med på å farge vår virkelighet. Det er langt på vei blitt alles kamp mot alle, der noen få blir vinnere, og de fleste tapere. Og de såkalte vinnerne demonstrerer for all verden at deres indre sultne demoner aldri blir mett..
Og samtidig forgifter, voldtar og raserer vi vår hellige Jord - vi river i stadig raskere tempo av trådene i det vi kan kalle livs-veven, og katastrofale konsekvenser kommer..
I vår blindhet har vi gjort stor magi, og skapt et monster - kapitalismen - som er opphøyet til gud, sluppet fri og skal styre det som skjer i verden - som forblinder og griper på finurlige måter inn i livet fra fødsel til død..
I vår virkelighet i verden - som vi skaper i samarbeid - råder kaos, angst, depresjoner, hat, krig, nød, undertrykking osv.
Dypest sett kan en vel si at alle som blir født inn i livet, har samme rett til mat, klær, hus, kjærlighet, omsorg osv. Og det innebærer at vår innsats må basere seg på hva som gagner vårt samfunn, fellesskapet, den store helheten - inkludert naturen og alle levende vesener som lever der i samspill. Hvis ikke har vi kanskje ikke noen framtid…
Vi beviser nå til gangs at som åndsvesener befinner vi oss på et skremmende primitivt nivå..
Egentlig trenger vi en ny åndelighet/oppvåkning her i verden, der de store villedende religioner smelter bort, og noe nytt og felles oppstår - basert på frihet, respekt og kjærlighet. En ny forståelse der vi opplever oss alle som søsken som springer ut av den samme hellige kilde..
Og den beste healing for mennesker og natur skjer vel ved at vi vandrer gjennom livet på Moder Jord i kjærlighet til hverandre og det Hellige som utfolder seg i skaperverket..
Birger Mikkelsen
Asker