Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva gjør du for å endre dine vaner? For å legge om til en mer miljøvennlig 'husholdningsdrift'?
GjenopprettetMedlem
På hjemmebane er det ikke stort jeg kan gjøre for å redusere belastningen på jorda. Jeg er knapt en brikke, som spilles etter kapitalens rammebetingelser. Det er på det politiske plan jeg kan gjøre en innsats som kan synes for miljøet.
Det ser ut som jorda er i en prosess, og den har kommet langt. I dag er min oppfatning at det ikke har noe for seg å forsøke å gripe inn, naturen vil gå sin naturlige gang. Det er ingen som kan bryte naturlovene.
For meg som vokste opp på syttitallet, har jeg vært bevisst miljøet hele livet. Jeg husker det på fjernsynet, ble harselert med gjenbruk av dorullkjerner, og hvordan lage sprellemann av dorullkjerner. Her i Sarpsborg er kommunen organisert med avfallssortering og avfallsforbrenning i Fredrikstad. Da er det en selvfølge å følge opp om det. Og jeg tenker på bruk og kast når jeg handler.
Ellers er den enorme energibruken den store trusselen mot miljøet, og igjen en trussel mot vår egen eksistens. En liten og godt isolert bolig mindre energikrevende å varme opp. Jeg fyrer med ved, og helst med trevirke som skulle vært kasta. Det har vel noe å gjøre med økonomien. Vedfyring er ingen god løsning for alle. Exergi, læren om å utnytte energien, er viktig å ha fokus på. Sparepærer og slå av lyset på do har ingen ting for seg. Det er greit å lyse opp ute når en arbeider ute, men ellers trenger en ikke lys ute. Lyset på doen både tørker og varmer rommet.
Den mobiliteten vi er vant med medfører en miljøbelastning. Jeg bruker helst tråsykkel på turer under en mil, også på vinteren. Ellers forurenser en liten firetakts tohjuling mindre enn en bil dersom en skal transportere en eller to personer. Jeg tenker meg godt om før jeg setter meg i en flymaskin. Det går menger med parafin på en flytur, og flymaskinens eiere har ikke helt har prioritert utslippsteknologien.
Av og til er løsninger som ivaretar miljøet dyrere, og noen ganger ikke fult så funksjonelle. Det er viktig at noen går foran og viser vei.