Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vi mennesker har alle ett ansvar for de som kommer etter oss, vi tillater at millionforetak og sterke økonomiske krefter tar livet av jorda vår. Dette skjer med styresmaktenes velsignelse. Norge har i utlandet en sterk miljøprofil, alle produkter som kommer derfra blir sett på som rene. Dette er en løgn. Snøhvit annlegget hvor det har blitt sagt at dette ikke skulle forurense, kommer til å forurense like mye som alle bilene i Oslo hver dag (375000 biler). Det dumpes en masse gift i Oslofjorden, med Statens velsignelse fordi det er en billig metode å bli "kvitt" det på. Jeg blir fortvilet når jeg ser hvordan vi holder på, er det ingen av de ansvarlige, de som styrer som ser galskapen i det vi gjør. Er det ingen politikere som tørr å ta ansvar? Men det er vel kanskje en illusjon at en politiker faktisk skal ta ett ansvar for det han/hun er med på, jeg finner det faktisk rart at man her i landet som politiker kan fatte avgjørelser uten å bli stilt til ansvar for det. Eller at man kan komme med lovnader som ikke holdes, hvor er verdien i det?
GjenopprettetMedlem
i kapitalens natur
vokser en vekst
en økonomisk vekst
til dens frukt ingen kan si nei
selv ikke jeg
sier du mor jord er brukt
eller klager på fruktens lukt
vil du ikke slippe inn i dens hage
for å få mettet din mage
og føle velbehaget
Anonymous
Hmm ja det er virkelig betenkelig at de dumper avfall på den måten. Hvordan får man bukt med dette? Det jeg er veldig opptatt av er å være bevisst på de produkter man kjøper i butikker, dette kan man gjøre med å velge miljøvennlige produkter merket miljøsvanen. Nå viser det seg at mange produsenter setter et merke (som ligner), slik at det tilsynelatende skal se ut som et miljøvennlig produkt. Det er sikkert ikke mange som tenker miljø, der man stresser rundt på slutten av dagen i butikken etter mat. Men hvis man setter av noen få minutter, så kan man ta seg tid til å velge de miljøvennlige produktene.
GjenopprettetMedlem
Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg ikke at vi skal lage revulusjon eller noe sånt, men at vi skla bidra med det vi kan på vår egen måte. Men jeg setter ett spørsmåltegn ved at det blir begått slike handlinger mot moder jord og ingen blir stillt til ansvar for det. Det er heller ingen av de som styrer som ønsker å ta ansvar. Hadde styresmaktene virkelig ment noe med det hadde de gjort noe med det for lenge siden. Det eksisterer gode planer og mulig de er gjennomført også (husker ikke helt i skrivende stund) på bilfrie byer og jeg vet at det har vært foreslått i Oslo. Hvor man ved hjelp av ett godt utbygd kollektivnett har fjernet så og si all biltrafikk, med unntak av varelevering.
GjenopprettetMedlem
Dette er alles ansvar, og vi får de politikerne vi velger. Vi må alle begynne med oss selv, og ta innover oss de etiske og moralske ansvar på alle nivå.
Man kan ikke skylde på alle de andre, hvis man sjøl ikke var til stede på valgdagen. Det er vi velgere som må forandre systemet, og endringen må skje fra grasrota og opp gjennom det systemet vi foreløpig har.
Helt til det er mange nok alternativt tenkende som kommer i posisjoner hvor de faktisk vil gis makt som vil bidra til endringer.
Tankens makt er høyst reell, og positive tanker vil skape de gode energiene som trengs.
Vi vil etterhvert kvitte oss med materialismen og statusjaget. I framtida vil trangen til personlig makt være en bannlyst egenskap. Sekterisme både innen politikk og tru vil forsvinne. Det blir absolutt ikke smertefritt. Indre visdom og spirituelle verdier vil igjen innta de viktigste posisjonene gjennom personer som er egnet for det. Og klarsynte velgere vil sørge for at de riktige personene vil finnes når tida er inne. Vi vil endelig lære av andre folk som har gjort de samme feil, og takker ja til å gå i lære hos folk vi vil gjenkjenne når tida er inne. Moder jord vil nok overleve, men spørsmålet er om beboerne står til eksamen?
hilsen kariw
SEO Crawler
hva med miljøbensin/diesel.... de nye drivstoffene som kan produseres av matolje nærmest, og følgelig er tilnærmet hundre prosent rene?
demokratiet er oppskrytt (men selvfølgelig er det ingen alternativer i sikte..)
kapitalismen er en gal hund, den kan ikke stoppes, den infiltrerer alt og alle..... hypnosen er så grunnleggende at noen frihet til å velge ikke er vits å snakke om...
media, den 4. statsmakt, kjører på med pisspratet sitt, styrt av sensasjonslyst (=penger) og alle slags tvilsomme motiver.
verdensøkonomien kan ingen styre...bare å vente til den kollapser, noe som er både nødvendig og uunngåelig. men det blir tøft like fullt. det berømte oljefondet blir dermed nullifisert...som tall på en flat computer
like fullt: en må greie å kombinere denne dystre realismen, med evnen til å hjelpe å drømme frem den gode drømmen, visualisere en bedre verden.
drømme en god drøm, mens en lar de syke marerittene utfolde seg...
dette minner om tibetanske praksiser for søvn og drømmer: de oppøver en "vitnebevissthet" som er våken 24 timer. etterhvert går fokuset mer over på å observere drømmene, enn å styre dem. ved kun å observere, lar man ulike "karmiske frø" utfolde seg og dø ut... fordi man ikke skyver det vekk i aversjon, og ei heller fråtser i det i begjær...
dette kan nok være den nødvendige metoden å beskue verden på idag... men vanskelig??? ikke lett, ihvertfall..
dette er feilen som mange av "do-gooderne" gjør, gang på gang: de engasjerer seg mot bush (og vi forstår hvorfor!) eller for miljøet etc etc... men de havner i "for eller mot"-fella, og dermed så gir de energi til det hele...
big mistake, men lett å gjøre...
hvor mye mer fornuftige skal bush kunne bli ved at en haug med alternative og radikale mennesker sender han hatefulle tanker kontinuerlig......
SÅ:
den tibetanske praksisen, med å la noe utspille seg uten å dømme, samtidig som en fokuserer eller drømmer frem noe bedre og mer varig....et alternativ langt å foretrekke. (jeg assosierer gandhis ikke-volds filosofi - la karmaet oppløse seg selv, ikke kast mer bensin på)
kombinert med bevisst konsum og forbruk, og andre måter å velge og handle på som er i harmoni med en sunn visjon av helheten, madre tierra.
jeg er optimist (jeg tror jeg er optimist...tror jeg at jeg tror jeg er...)
GjenopprettetMedlem
Tydligen så er det moligt å drive motorer helt på vätgas, helt miljövennligt
Det er bare fuktigheten i lufta som brukes
( Discovery )
GjenopprettetMedlem
den tibetanske praksisen, med å la noe utspille seg uten å dømme, samtidig som en fokuserer eller drømmer frem noe bedre og mer varig....et alternativ langt å foretrekke. (jeg assosierer gandhis ikke-volds filosofi - la karmaet oppløse seg selv, ikke kast mer bensin på)
kombinert med bevisst konsum og forbruk, og andre måter å velge og handle på som er i harmoni med en sunn visjon av helheten, madre tierra.

Jeg bøyer meg for den Torstein, og som jeg skrev i Forandringens tid, så er jeg i likhet med deg optimist. Holdningen til konsum og forbruk starter med en selv. Gå foran med et godt eksempel, og vis dette med både ord og handling. TTT (ting tar tid) sa Piet Hein, og heilt klart, det gjør det, men tålmodighet er en dyd, og den som venter...
GjenopprettetMedlem
Hva med mannen i gata, i dette tilfelle kvinnen i gata

Jeg føler meg så liten i dette tilfelle, jeg vet bedre men gjør jeg bedre

????, det er et ordtak som sier : når du vet bedre så " gjør" du bedre..... uff kjenner jeg blir rød i

jeg vet og jeg gjør vel ikke så meget som jeg burde.... Og så kommer man til et punkt hvor man unskylder seg med at :hva kan " lille" jeg gjøre

vel etter å ha lest, blitt opplyst er også et godt ord. Jeg vet at jeg som menneske har en enrom handlekraft, og påvirknings- kraft utover mitt virkelig jeg, jeg gjør mer, bidrar med det " lille" som jeg kan bidra med. Jeg handler produkter som ikke forurenser, så godt jeg kan i hvertfall, jeg sorterer søppla og jeg kjører ikke bil, så i vår familie har vi kun en bil. Og jeg kaster ikke søppel i naturen. Og det viktigste er at jeg oppdrar mine barn til å vite bedre enn det jeg gjorde som barn.
Når det gjelder samfunnet generelt vell,. vi ser og hører jo alle av at store ord blir det ingen ting av. De som styrer dette landet, er flinke med ord, men hanlingskraften er noe helt annet. Jeg tror de tar for seg for mye, og tar avgjørelser basert på information som er noe snevert. Og når tiden er inne for å beskytte vår jord, så er det pengene de ser, kostnader, og det langsiktige resultatet av en avgjørelse basert på å beskytte morderjord vel den ser det jo ikke selv, så da er det vel ikke så viktig.... egoismen råder også her som ellers i samfunnet.
Og når noen kommer og forteller om hva som bør gjøres vel så lytter de ikke, særlig hvis dette er de " rare " menneskene, de som faktisk snakker sant men som ikke blir hørt. Og som stort sett har rett.
Nei det er ikke enkelt å være en kvinne i gata, i et samfunn som vi lever i. Men hvis hver og en av oss tar ansvar for våre handlinger. Så vil vår moderjord få den respekt og omtanke som hun fortjener.
Og som vanlig når jeg begynner å skrive så renner ordene ut av hue, og hender

håper at det er greit, sånn er det bare med meg....

GjenopprettetMedlem
Det er greit...
"Tankens makt er høyst reell, og positive tanker vil skape de gode energiene som trengs."
hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Det finnes politikere som har sett lyset

Men som Al Gore sier:
Hvordan kan man forvente at politikere forstår allvoret, når lønna deres avhenger av at de ikke forstår?...
Det skjer ting også utenfor det alternative miljøet

Sjekk det ut og hjelp til å spre budskapet!
http://www.stopglobalwarming.org
Hvor stor er sannsynligheten for at filmen kommer til Norge?...