Nå til dags koker det hele ned til en ting: Valget mellom fortsatt økonomisk vekst eller moder jord, naturen.
Fortsatt økonomisk vekst er (for oss her i Norge) gass, olje.... det er tanken "de fattige skal få det bedre, og vi skal (samtidig) bli rikere" (blås ballongen til den sprekker..)
I praksis får de som har minst heller lite... i kapitalismens nødvendige dualisme må noen være fattige for at andre skal være rike.
Det jeg vil fram til, og som jeg vil insistere på, er at det er ikke mulig med fortsatt økonomisk vekst, og økt velstand uten at dette går på bekostning av miljøet.
Det er viktig, føles viktig, å presisere dette, slik at den enkeltes personlige valg og innsikter harmonerer med denne basisforståelsen.
Fordeling, bedre fordeling er måten å gjøre det på.
Jeg har opplevd at sympatiske "alternative sjeler" har benektet dette, og jeg kjenner jeg blir mektig irritert (les: forbanna).
(Mer direkte, emosjonell "før-frokost" del. Ikke les dette hvis du er under 749 000 år!)
Det finnes folk som har enorm innflytelse pga sin evne til å kjøpe billig og selge dyrt. En evne som for meg ligner det å lyve.
(Er det ikke i praksis det samme? Ville du kjøpt noe for 15 kroner og solgt det for 100 til en venn? Du fortjener i såfall ingen venner, og er en løgner! Hva med å selge det til 30 kroner - til en venn? Det er jo rein bløff og juks! Alle vet at vi gir en venn noe for det samme som vi ga sjøl, så la oss strekke det til 16 eller 17 kroner eller noe sånt
....ikke meningen å ødelegge for de som driver butikk, i stor eller liten grad, bare prøver å illustrere noen poeng..
Så vi ser her, helt enkelt at kapitalismen er basert på en idè om "venner" og "fiender/de andre")
Før i tiden så var bytting av tjenester det vanlige, og det man ga og fikk stod nogenlunde i samsvar
Samtidens "helt" (den nyrike, dresskledde kapitalist) kan spandere på seg litt "gode holdninger" og gjøre noen "miljøstunt" innimellom ("gi med en hånd, ta med den andre"). Det ser vi ofte.
Vi er blitt pult av onkel Sam, og det mens vi sov. De slipskledde etterfølgerne til dette protestantpietistiske kapitalkomplekset myldrer rundt i dressene sine og gjør business.... (Hvor ble det av øksa?
(Motløs oppsumering, ikke les dette om du har hang til depresjon eller har forlagt prozacen!)
Det gjør meg forbanna at Frp er blitt så store. Utvilsomt mange gode mennesker (i betydning av "vanlige folk")
som stemmer dem, men de mangler jo totalt gangsyn politisk. Det kommer til å bli en farse fremover. Tror jeg rømmer til fjells..........