Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Verdenstrommen (en invitasjon til alle)

I disse dager bygges verdenstrommen, en tromme som symboliserer at det fortsatt finnes ett håp for mennesket og naturen i harmoni. Den er ett oppvåkningskall, om vi skal få til endringer må det ett verdensomspennende samarbeid til. Denne trommen skal innvies på en seremoni i Oslo senere i år (September?) Den skal gå fra hånd til hånd fra de som ønsker å delta i denne seremonien. Senere skal trommen sendes til forskjellige grupperinger rundt omkring i skandinavia og verden. Den gruppe eller det folk som velger å ta imot Verdenstrommen avholder en seremoni for Moder Jord. De er også ansvarlig for å sende trommen videre til den de selv måtte ønske.

Invitasjonen (Til Ailo og alle andre)

Trommen blir bygd av Birger Mikkelsen og vil gjerne spørre deg, Ailo om du har lyst til å dekorere den. Alle de som kjenner at denne visjonen treffer dem er invitert til å bidra på sin måte. Det kan være kontakter med grupperinger rundt omkring i verden som kanskje kan tenke seg å ta imot verdenstrommen, og selvfølgelig å være med i selve seremonien.

Tanken bak
Som de fleste av dere vet er det flere som arbeider med healing og kjærlighet til Moder Jord. Skal vi klare å gjøre endringer er det nødvendig at vi forener våre krefter, at vi samles. Tenk deg en tromme som går fra hånd til hånd, fra folk til folk. Til Nord og Sør Amerika, fra Øst til Vest, som medisinhjulet. Det samiske folk, det mongolske. Folk fra hele verden. Den kraft som vil bli lagt i denne trommen på dens ferd er stor. En kraft som blir brukt i kjærlighet til Moder Jord og livet. Den symboliserer håpet samtidig som den vekker.

En annen side at dette vil vekke interesse fra media, ett virkemiddel man i dag ikke kommer utenom. Trommen vil tiltrekke seg oppmerksomhet på sin ferd rundt omkring i verden. Denne oppmerksomheten kan brukes til å sette fokus på Moder Jords tilstand. Vi kan ikke lenger stoppe utviklingen, men vi kan endre dens retning.

Jeg skal skrive mer om dette om en liten stund
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap:Et kjempeflott initiativ, denne nyheten skal spres og du kan være sikker på at jeg vil være til stede. Vi får håpe det ikke kræsjer med kurset i september (16-17) da?
Dette er noe av det bedre jeg har hørt på lang tid :respect:
Anonymous
:wub: :eusa_clap: :respect: For et flott initiativ!Det varmer hjertet.
Anonymous
Dette hørtes kjempespennende ut. :icon_biggrin:  :eusa_dance: :eusa_dance:
Et flott tiltak!
Anonymous
Kjempeflott  :wub:
Anonymous
For et flott tiltak! :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Fantastisk tiltak!  :respect: :eusa_clap: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Man kan lett knekke en pinne, men man kan ikke knekke en bunt med mange små pinner.
Anonymous
En fin lignelse. :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
WhiteCougar, hils Birger og si at denne ideen liker jeg veldig godt.  EN KJEMPE IDE. 

Klart, denne type markering vil stå og falle på hvor dovne eller dyktige VI SELV er i disse våre små norske og svenske og danske sjamanistkretser til å få media interessert.  Jo mer verdensblest, jo større virkning!  Vi kan tilby verden et SYMBOL som folk lett fatter er om aksept av Moderjordkreftene.  Om mennesket som trenger å gjenfinne sin kraft og identitet. Holistisk (helhetssøkende) - den sirkelære trommen som symbol.  Trommen er et av menneskets eldste healeredskap for å samle og styrke de livsbærende krefter og forvise de nedbrytende krefter.  De nedbrytende kreftene har fantes i overvekt blant menneskene i altfor mange år nå!

Må Verdenstrommen i seg selv gis kraft av tusener av sjamaner til det å helbrede kreftene i verdens miljø- og livsvevssfærer som idag holder mennesket låst i en Piscesmentalitet som tilslutt er blitt så nedbrytende. Vi kan bruke dette til å stå fram med nye verdier, og la dem lyse.  Må verdenstrommen kunne bli et symbol for folk verden over—om grasrotas ønske om endring.  Et ikke-politisk symbol (i trad. økonomisk forstand).  Men en vilje til styrking av en ny, virkelighetsnær, helhetssøkende form av politisk tenkning.  Ikke-religiøs (sjamanisme defineres som ikke-religion) men som dog gir viten og fokus på hvordan vi kan opptre i pakt eller i upakt med naturens og livsvevens egne krefter. 

Det er en FLOTT tanke at trommen ser dagens lys nettopp her i Skandinavia. Og via samefolket, som er de eneste her --i priviligerte, høystatusrangerte Nord-Europa-- som sammenhengende har klart å være bærere av nøklene til naturmystisiske visjoner. Enda bedre for saken: det er et folk som IKKE har vært fiksert på den hallusinogene type sjamanisme, som ellers har gitt sjamanisme svært dårlig omdømme blant folk i vesten.  Sjamanisme er MYE mer!  Samenes tro er basert på viten om naturkreftene gjennom tusener av år, fra fjellrikene og nordkystene i Norge, i Nord-Sverige, Finland og Nord-Russland, helt til Estonia i sør.  Dette folket kan være bærere av verdier som verden trenger NÅ. ..Kanskje mest har de samiske kvinneverdier vært nøkkelbærere, i all sin beskjedne storhet...  Jeg tror faktisk det er slik at medie og folk rundt i verden vil se og interessere seg MER, når ideene kommer fra denne forunderlige skandinaviske øya av liberale, framsynte, velbeslåtte land.  Og stamme fra Skandinavias urbefolkning.  Amazonsjamaner og inuitter har og gjort tiltak, og amerikanske indianergrupper har forsøkt mang en gang..  Men la dette komme fra et folk som er bærere av en type verdenstanker som har overlevd side om side med og blitt nok bevart gjennom alle våre vestlige historieepoker, et viten som har overlevd den vestlige kulturs ekspansjonsvilje. Der enkeltpersonene bærer en type viten som verden kan ha blitt mer moden for å forstå.

Alt står og faller på om samene selv vil slutte opp om denne ideen.  Dette må ikke bli ENDA et opplegg som trøsker ting over huet på samene, og der horder av skandinaviske nysjamaner drar veksler på et urfolks kultur...  La oss ta kontakt med alle våre samevenner og se om interessens frø kan plantes. Birger Mikkelsen, som er alt annet en neosjamanist, er ideskaper og trommelager. Måtte Ailo Gaup som den samiske neosjamanist han er, bidra med å pynte trommen, og må han også åpne sitt nettverk av sjamaner og miljøer rundt i verden.  Likeledes må Eirik Myrhaug og Ester Utsi og Randi Losoa - og alle aktive sametilknytte sjamaner, bli sentrale deltakere.  Kanskje noen av forumets samiske kunstere kunne tenke seg å tilby ideer til kvalitetsplakater. 

I våre dager er massemedie blitt både en onde og en gode. God fordi....uten massemedie og grupper som Amnesty med bevisst bruk av verdensopinionen, ville selv folk som Nelson Mandela ha blitt knerta for mange år siden!  Mye KAN oppnås ved å bruke massemedia og internett, gjort på kloke måter.  Det må skje gjennom handlinger som styrker menneskehetens vilje til noe bedre.

En egen organisasjon trenges som kan danne et kontaktnett over verdenen,og kan spre info via bl.a. email -også til massemedia-. Små filmer og reportasjoner må lages til TV (Yes, vi får blande inn Nils Gaup, som sikkert vil juble hvis samer igangsetter ting som vil oppnå verdensblest. Måtte Birger ringe Nils Gaup nå i disse dagene mens han er på urban ”sommerferie” i Oslo, tlf står i katalogen.  Om ikke annet, kan Nils Gaup gi gode råd omkring mediedekning, og tipse med navn på hjelpevillige folk.)  Måtte vi alle kunne riste liv i alle de vi vet at jobber som journalister. Må vi ta kontakt med og samarbeide med fredsorganisasjoner og verdens mangfoldige frivillige, idealistiske apparat.  Må vi få Utenriksdepartementets fokus på dette fortaket, kanskje også få noe off. økonomisk støtte.  Sametinget og Samisk avdeling ved Arbeids og inkluderingsdepartement er viktige medspillere. Nordisk Sameråd.  Må ikke bare den alternative verdenspresse fange saken opp, men at dette kan gjøres til sak som verdenspressen vil bli nok fenget av. Kanskje og velsignet av FN.

Nei, nå får jeg begrense meg.  Må mange komme med ideer om hvordan og om nettverksforbindelser som bør stiftes i forkant. Og brev som må skrives. WhiteCougar, hils Birger.  Og si at denne sak tror jeg han vil finne god støtte til.  Det er en sak som faktisk kan nytte,  dersom han finner støtte og innsatsvilje i ulike grupper, -  bl.a. i en gruppe som dette debattforum.
GjenopprettetMedlem
:respect: Det var litt av en entusiastisk jobb du har lagt i dette innlegget, tilda! Supert!

Men blir det ikke litt feil å bare fokusere på samisk sjamanisme og samarbeid?
Mange av oss  kjenner en tilknytning  til sjamanismen uten å være samer,
eller slekt av samer. Mange av oss tar til seg det som kjennes riktig,
for hvert enkelt individ…
om det så er litt fra samisk, indiansk, peruansk, mexikansk, baliansk sjamanisme m.m.
Jeg tror det er mange kompetente kunstnere blant oss som kan bidra.
Og jeg oppfattet tiltaket som verdensomfattende…

Korriger meg, om jeg tar feil...
GjenopprettetMedlem
Slik jeg og Birger ser det er dette noe som er verdensomspennende. Det vil si at ingen utelates, men det er en forutsetning at det folk, den gruppe eller den stamme som mottar verdenstrommen har en tilknytning til det sjamanistiske nettop fordi den er ett sjamanistisk verktøy. Dette handler på ingen måte om å eksludere noen som helst, det handler om å stå sammen. Hvem som ønsker å motta trommen er opp til hver enkelt. Selv om ideen kommer fra meg og Birger ønsker vi på ingen måte å styre ting, vi krever ikke eierrett til ideen. Dette ligger en tanke og en intensjon bak som er større enn oss, nemlig kjærligheten til moder jord. 
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

:respect: Det var litt av en entusiastisk jobb du har lagt i dette innlegget, tilda! Supert!

om det så er litt fra samisk, indiansk, peruansk, mexikansk, baliansk sjamanisme m.m.
Jeg tror det er mange kompetente kunstnere blant oss som kan bidra.
Og jeg oppfattet tiltaket som verdensomfattende…

Korriger meg, om jeg tar feil...

Her støtter jeg deg i ditt innlegg, Sjelevenn.

Jeg er ikke samisk, jeg har ingen samiske røtter (det jeg vet om), men likevel føler jeg at sjamanimen er en stor del av meg og mitt liv. Ikke la oss sitte igjen med følelsen av at det vi gjør er annenrangs fordi om vi ikke kan påberope oss å tilhøre en urbefolkning.

Vi er alle mennesker på samme klode.
Vi har alle vært urmennesker.

Og tromma er Den Store Ånds gave til oss.

La oss alle kunne stå sammen og være likeverdige.
La den kraften som da skapes få slippe fri og være med på å forme vår framtid.

Lys og kjærlighet til alle :wub:
GjenopprettetMedlem
Flott sagt Inger Lise, og jeg stiller meg bak deg i støtten til Sjelevenn.
Ingen kan utelates i denne sammenhengen,
vi er alle på samme vei mot samme mål.
GjenopprettetMedlem
Har nå også spredd denne til mine amerikanske og internasjonale kontakter. Den er blandt annet innvitert til Maui,der de ønsker å holde en seremoni med deltagelse fra hele øya. Har fått mye god respons på dette prosjektet rundt omkring i verden.
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

En misoppfattelse var det nok å tolke at jeg mente at ikke ALLE sjamanismegrener hører med i dette. Noen annen tanke har ikke vært i hodet mitt.  Jeg er heller ikke samisk på noe vis.  Min tilknytning til sjamanisme har hatt mange vinklinger, og ikke mye samisk.  Jeg kan rett og slett ikke forepeile meg at noen verdensomspennende satsing kan gjøre annet enn å virke inkluderende på samtlige grener. Derfor tenkte jeg ikke på å nevne dette.  Jeg er hjertelig enig at dette ville ha blitt meningsløst og ugjennomførbart uten.  Jeg beklager at jeg har virket uklar.her.  Poenget mitt var at det kunne fange atskillig interessere bl.a. hos andre urfolksgrupper og organisasjoner dersom deler av samegruppen sto for starten.  Birger Mikkelsens forslag legger allerede noe opp til dette.

Det var heller ikke meningen å renne folk ned med tanker som ble såpass store at de kunne virke dempende på deltakerlysten.  Enten med eller uten samisk støtte kan en flott satsing komme ut av dette.
Jeg håper at diskusjonen ikke vil hefte seg opp i dette -
GjenopprettetMedlem
Ingen stor skade skjedd tilda :eusa_dance:

Nå i sommervarmen kan nok både sender og mottaker tolke i alle retninger.
Vi får passe på å kjøle oss ned  :beer:
GjenopprettetMedlem
Det er godt å kjenne at dette er en ting som folk slutter opp om, har fått en fantastisk respons på dette og veldig fint om dere sprer informasjonen til de kontakter dere har rundt omkring. Er det noen her inne som har jevnlig kontakt med jerry dunson og bearheart må dere gjerne sende det til dem og andre kontakter dere måtte ha. Det som også trenges er både ett domene og hosting til en internettside. Om det er noen som har mulighet og kunnskap til å utvikle internettsider trenges dette også. Jeg har selvfølgelig muligheten til å plassere dette på mine sider, men føler det ikke blir riktig siden det er ett prosjekt som tilhører alle.
GjenopprettetMedlem
Det vil stå ett lite stykke i Manataka Smoke Signal om verdenstrommen i August. Det er en av de større internettavisene for indiansk kultur og nyheter. Videre har Wolf begynt å arbeide med en internettside. Er det noen her som har kontakt med buddhistene, tenker også om de kunne vært innteresert i å motta verdenstrommen.
GjenopprettetMedlem
Har lagt ut en link til internettavisa Manatake, under tittel Manatake Smoke Signal
GjenopprettetMedlem
Flott det glemte jeg. hehe hender det går litt raskt i svingene her.
GjenopprettetMedlem
Jeg svarer på denne av en grunn. At den skal komme frem igjen blant de nye slik at alle får en mulighet til å lese og til å eventuellt komme med bidrag. Helt sikkert mange her på sonen som sitter inne med ideer, bekjentskaper etc.
GjenopprettetMedlem
Har også motatt endel ideer allerede på pm, både på utseende av tromma og dekorasjoner. Disse vil bli videresendt den som dekorerer den om ønskelig. Må få lov til å takke wolf for det store engasjement han viser. Han har allerede viderebefordret invitasjonen videre til sine kontakter, lagd utkast til nettside og har mange gode ideer. La oss holde dette prosjektet levende. Slik jeg ser det er dette er dette ett prosjekt der vi må legge tilside eventuelle uenigheter, vi må se potensialet og mulighetene i det. Hver lille ting som gjøres vil være med på å gi det liv. Dette er ikke mitt eller noen sitt prosjekt. Kraften som ligger bak og drivkraften er kjærlighet til moder jord og alt levende, alt som er.
GjenopprettetMedlem
Her er invitasjonen skrevet på engelsk om noen vil bruke den. Det er forøvrig helt greit å bruke egne ord også. Post dem gjerne her også. Om det er noen som vil oversette til andre språk taes det imot med takk.

In these days the World drum is beeing buildt in Norway, it will first
be used in a healingseremony for mother earth in Oslo in September.
The World drum is a wake up call, a symbol that there is still hope
for humankind and Mother earth in harmony. It will go from participant
to participant in the group. After the seremony the drum will travel
to many people, groups and tribes. To the sami people of Scandinavia-
to mongolia,Canada, North and south america. All over the world. The
people who wishes to receive the World drum is to held a seremony for
mother earth and is also the group who is responsible to decide who
they want to pass it on to.

Persons, groups or tribes that wants to receive the worlddrum can send
a email to whitecougar@tooquiet.net . I will write more about this as
the information is ready.

You can break one stick, but if you have a bundlle it is immpossible

Whitecougar
GjenopprettetMedlem
Fikk nettopp denne tilsendt angående verdenstrommen
The medicine is in the bowl
the strength is in the stem
the message is in the sacred smoke
the prayer is in the intent                                               
the message rises as far as the strength of the intent.   
This is no PIPE Dream.
This is Sacred Prayer!
(Good Sunshine Woman)