Hver gang gÄr jeg samme veg, forbi de samme granene, rognene, lÞnnene, gras, Äker.
Hver dag er det forandringer Ä se. Noen ganger smÄ andre ganger store.
Hvilken veg stÄr barnÄlene i dag? Har rognbebÊrene blitt rÞdere? Begynner bladene pÄ trÊrne Ä fÄ mer hÞstfarge?
Nye sopper spretter frem, noen forsvinner. Maurene jobber flittig og iherdig nĂ„r sola skinner, regnvĂŠrsdager tar de jobben inne i tua. Hva ser jeg i Ă„keren i dag? I gĂ„r en rev, i dag kanskje haren er her igjen. HmmmâŠbegynner den Ă„ skifte fargeâŠ
Furua i svingen har fÄtt hard medfart av Êljen i natt. Den har gumset i seg hver eneste nÄl sÄ hÞyt den rekker. At det ikke stikker? Tenk, leve av barnÄler og bladverk, sÄ vokser den fra 30 kg og opp til 150-200kg i lÞpet av ett Är? Minutter etter at kalven er fÞdt, mÄ den opp Ä stÄ pÄ de vaklete beina. Ingen nÄde, skal den leve pÄ den opp. Vi bruker godt ett Är pÄ Ä fÄ stabla beina under oss.
StÄr blomstene fullt utsprungi i dag eller kryper de litt sammen for Ä beskytte seg mot vÊr og vind. BlÄser det sÞr eller Þst forresten? BlÄser det Þst fÄr jeg nok se rÄdyra.
Har rÄdyrgeita fÄtt besÞk av noen nye bukkefriere i dag tro? Skulle gjerne sett den store 6-taggern igjen. SÄ flott og staselig. I fjor jagde den alle ungbukka vekk fra teritoriet. Damene her i omrÄdet er mine tenkte han mens han rauta (nÊrmest brÞlte) sitt brunstrop. Har du noen gang hÞrt det? Det kan skremme fanden pÄ flat mark hvis du ikke veit hva det er. FÞrste gangen jeg hÞrte det, satt jeg nesten i toppen av ei furu fÞr ropet var over.
Fugler i trÊrne, nedi graset, inni Äkeren, mange har jeg faktisk aldri sett fÞr, men de forsvinner sÄ raskt at jeg ikke rekker Ä se hva slags fugl det er.
Soppen som var sÄ flott og frisk i gÄr, har fallert av regnet og er nÄ ett festmÄltid for alskens insekter og Ätseldyr.
Fra jord til jord.
FĂždsel, liv, dĂžd, gjenfĂždsel.
Rundt og rundt, og rundt igjen og igjen.
Naturen, liv og dĂžd.
Den evige sirkel â Moder Jord, mĂ„tte alle gode bĂžnner bevare deg og gi deg krefter til Ă„ stĂ„ imot menneskets evige utarming og kamp om dine rĂ„stoffer. RĂ„stoffer som er dine celler, som er dine innvoller, som er en del av dine livsnerver.
MÄtte snart mennesket forstÄ at hvis sirkelen brytes vil ogsÄ de forgÄ. MÄtte snart mennesket forstÄ at Ä tappe deg for rÄstoffer er det samme som om de skulle bli tappet for blod, for celler, for fett, for deler av deres livsnerver.
Heldigvis har jeg stor tro pÄ at vi lever i forandringens tid, og at det fortsatt er hÄp.
Takk Moder Jord for alle gleder, all mat og all visdom du gir oss.
Takk.Â