Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Plant livets frø, heter det i et dikt av Victor Jara. (Han ble som kjent torturert til døde på en stadion i San Diego (som Lillebjørn Nilsen har skrevet i sangen sin).
Jeg vil gjengi hele Victor Jaras dikt her:
BLÅS PÅ MEG VINDER
Blås på meg vinder
slipp mine fløyter fri
så de kan fortelle.
Jag vonde minner ut
hør om de vil si
hvem som ribbet fjellet.
Man våre fedre frem
de drev aldri rov
på den gamle skogen
De visste bedre
ba moder jord om lov
før de senket plogen
Plant livets tre
sol og regn er med
vi skal jordfsete leire og sand
stoppe ørkenens krypende brann
lokke frukt fra det glitrende vann
vi som selv er en flik av jorda.
Reis dere vinder
spill meg en storm
og riv alle løgner fra meg
nettet de spinner
alt som vil kvele livet
min skaper ga meg
Inni min blinde tanke
fikk tørken bre seg på skjulte føtter
Her i mitt skrinne hjerte
skal livets tre
senke dype røtter
Plant livets tre
sol og regn er med.
Vi skal jordfeste leire og sand
stoppe ørkenens krypende brann
Lokke frukt fra det glitrende vann
Vi som selv er en flik av jorda.
Victor Jara
Saken er den at tortur og undertrykking pågår ennå. Vi merker det ikke så godt her i Norge. Noen sier at vi har det for godt, og det tror jeg de kan ha rett i. Mange er likegyldige til det meste.
Jeg var inne på sidene til "Vannbevegelsen". Det er kjempeflott at noen engasjerer seg og ser snikinnføringen av privatiseringen av vannet- VÅRT, ALLE LEVENDE SKAPNINGERS VANN - JORDENS VANN.
Det var "livets frø" jeg kom til å tenke på da jeg leste noen artikler på Vannbevegelsens sider. Det foregår jo en monopolisering av frøforhandlere her i verden også. Dette er kjent fra u-land, f.eks India, der det tidligere var hundrevis av rissorter, men nå bare "2,3". Det er slik i Norge også. Før ble det dyrket f.eks bygg i alle landsdeler - fra syd til nord og hvert dalføre hadde sin egen tilpassede sort. Nå har denne saken vært oppe i WTO (vi får ikke høre om slike ting i media (NRK/TV2/tabloidaviser)
Skal bønder i Norge få produsere sine egne såfrø???
Ja, de får det - inntil videre... Det kommer kanskje an på om vi blir med i EU eller ikke? "Straffen" for at vi produserer og forhandler egne frø er at vi ikke får kjøpe frø fra utlandet/EU (vi får lov fra noen men ikke alle).
Er det biologiske mangfoldet i landet vårt truet av den grunn?
... da løgn skal bli sannhet, og sannhet skal bli løgn...
GjenopprettetMedlem
Den torturen får de svakeste i det Norske samfunn smake hver dag.

GjenopprettetMedlem
Det er forskjell på psykisk og fysisk tortur. Men det var det med vannet, frøene eller vitaminene som var poenget (jfr. artikkel (mest leste) på hovedsiden "Kampen om vitaminene". Slik er vi alle utsatt for psykisk tortur - bevisst eller ubevisst.
GjenopprettetMedlem
Alt som smaker av monopol er en trussel mot mangfold, uansett sammenheng.
De som vil ha monopol ønsker makt over andre, økonomisk, åndelig eller på andre måter. De ønsker å diktere hva vi andre skal spise, drikke, tenke, mene, gjøre, føle osv, og gjennom dette kan de styre oss i den retningen de vil at vi skal gå. Som en umælende saueflokk.
Mange vil hevde at monopol er bra, og kanskje er det sant i noen tilfeller (jfr vinmonopol), men sannheten er at alle monopoler fratar mennesker deres fødselsrett til å velge fritt.
Å bekjempe monopolet kan kanskje føre til at fler mennesker får muligheten til å velge feil. Men ved at vi godtar noen monopoler legger vi grunnlaget for at fler kan vokse fram og disse er ikke alltid til vår eller vår jords beste. Så når valget står melom to "onder": monopol i noen sammenhenger for å beskytte oss fra å gjøre feil valg, kontra en framvekst av flere monopoler der den eneste baktanken er kontroll og profitt, er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.
La ikke Viktor Jaras skjebne være forgjeves....

GjenopprettetMedlem
Dette var utrolig bra skrevet Inger Lise

Er fullstendig enig med deg i dette her.....

GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
Alt som smaker av monopol er en trussel mot mangfold, uansett sammenheng.
De som vil ha monopol ønsker makt over andre, økonomisk, åndelig eller på andre måter. De ønsker å diktere hva vi andre skal spise, drikke, tenke, mene, gjøre, føle osv, og gjennom dette kan de styre oss i den retningen de vil at vi skal gå. Som en umælende saueflokk.
Mange vil hevde at monopol er bra, og kanskje er det sant i noen tilfeller (jfr vinmonopol), men sannheten er at alle monopoler fratar mennesker deres fødselsrett til å velge fritt.
Å bekjempe monopolet kan kanskje føre til at fler mennesker får muligheten til å velge feil. Men ved at vi godtar noen monopoler legger vi grunnlaget for at fler kan vokse fram og disse er ikke alltid til vår eller vår jords beste. Så når valget står melom to "onder": monopol i noen sammenhenger for å beskytte oss fra å gjøre feil valg, kontra en framvekst av flere monopoler der den eneste baktanken er kontroll og profitt, er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.
La ikke Viktor Jaras skjebne være forgjeves.... 
Vi får leve livet farlig da