Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei!Dere alle sammen. jeg oppfordrer dere på vegne av mother jord å reise seg opp ,gå fra deres pcer og gå og plukke søpel der dere oppholder seg til!!!! det er masse søpel langs vei kanter,over alt!!!! det gjør ikke noe om det er ikke deres søpel.

først når dere gjør noe uten å skryte av det , kan kansje dere få hjelp og råd fra mother jord. Vekk med latskapen!
hilsen dimi

GjenopprettetMedlem
Vi har det faktisk rent rundt oss her i bygda, så det er ikke noe å plukke...
Jeg er av dem som tar med seg andres boss hjem fra skogen om jeg finner noe...
Så jeg sitter her faktisk med god samvittighet
Men jeg er enig der er noen som gir f... i hvor de hiver sitt boss,
det som irriterer meg er å kjøre bak biler som det blir kastet rusk ut av vinduet...
Da hender det at jeg fløøøøøyter
Samin

Anonymous
Heldigvis bor vi slik til at vi slipper all denne forsøplinga. Selvfølgelig finner vi et og annet som blir kastet ut av bilvinduer. Ungene våre er fra de begynte å ferdes ute blitt matet med dette med å vise respekt for naturen , holde det rent rundt oss. De er blitt slik at de straks kommenterer det hvis de ser noe skrot ute i naturen. Får håpe det varer...

GjenopprettetMedlem
Her ute blir det ryddet opp,skoleelevene har hver sin rute de går og plukker opp eventuelt søpel.
Ellers når jeg er på fjellet,tar jeg med meg søppel etter andre,det kan av og til være skremmende å se hvor likegyldig enkelte kan være,de er ikke så nøye på hvordan det ser ut ette dem på leirplassen.
Hva lærer barna deres at naturen skal se ut?

Anonymous
Pust pes, jeg skyndet meg ut straks for å plukke søppel. For en kondis jeg har, er blitt så lat at det er en skam.
Naboan må ha vært flink , fant intet søppel her i området. Jo, jeg var da hos naboene og rumsterte rundt i hagene, etter søppel. Nei, må bare si at her i nabolaget er det nå sjekket ut og er herved godkjent.

GjenopprettetMedlem
Har nettopp kommet hjem fra tur i Peru. Det som sjokkerte meg endel der var all søpla jeg så rundt omkring på landsbygda. I byene ble det sopt og feid, og søppelbiler kom og hentet søpla med jevne mellomrom. Men ute i landbruksområdene fløt det med søppel overalt.
Så kommer jeg hjem til gamlelandet...og hva får jeg se? Ikke engang i byene er det fritt for søppel! Det ligger litt her og der overalt. Og når jeg kommer ut på bygda, der jeg bor, er det bare å ta seg en liten "kosetur" i skog og mark, så kan en finne søppel liggende igjenslengt nærmest på de mest utrolige steder.
Peru er et fattig land. De har ikke råd til å holde masse biler som henter søpla ute i distriktene. Norge er et rikt land, søplebilene kommer og henter avfallet vårt stort sett overalt der det bor folk, men her gidder vi ikke. Eller vi prøver å spare noen kroner ved å slenge søppel i skogen istedenfor å levere den på nærmeste søppeldeponi.
Dette handler om å ha respekt for Moderen som gir oss mat og et sted å leve.
Og dette gjelder ikke bare oss som er her inne, gå og inspirer naboer og venner, nærmiljøet. Hvis vi kan gjøre de rundt oss også mer bevisste på dette og på hvor viktig det faktisk er, kan det kanskje se annerledes ut rundt oss i en ikke altfor fjern framtid

GjenopprettetMedlem
Det er ikke som i Singapor,der får du enorme bøter og fengsel for å kaste søppel på gata.Verdens reneste by.

GjenopprettetMedlem
Hver gang jeg går i skogen her jeg bor plukker jeg søppel. Har alltid sett det som en selvfølge å rydde i naturen. Stå på.
Søppelpoltiet