Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Tilegnet fjellreven og bjørnen
og de andre av 285 alvorlig truede arter i Norge
Do they sometimes cross your path
creatures who have never lived
but who might well have been here
in a slightly different world?
They used to suddenly appear
standing in a silent row
with a serious pledging stare
that said:
If you were not
WE might be here!
We bear no grudge
but do you know as much -
that with a slightly different touch
OF NATURE
WE would be the living creatures?
WE renounced for you to live
now it's time for YOU to give
space to those who need a hive
just in order to survive.
Or else our silent row will grow into
an army of the unborn and the dead
from deeds undone and words unsaid.
You will not enjoy your walks
on the path of beauty
deafened by the crying voice
and burdened by a heavy duty
to the creatures of no choice!
ss
GjenopprettetMedlem
Solid Masha

GjenopprettetMedlem
Tankevekker det der. Flott!

GjenopprettetMedlem
wow.

Syns den var sylskarp.
Anonymous
Hva skjer når kraftdyrene våre dør ut i naturens verden? Har du tenkt på det?
GjenopprettetMedlem
Meg? Sylskarp er lik et kjempekompliment. Mente at du traff spikern virkelig på hodet.
Anonymous
Oj - jeg skulle sagt "dere" ! Det var ikke ment som et direkte "du"! Det var ment som et rent spørsmål! Har noen der ute tenkt på det?
Jo, jeg ble veldig glad over komplimentet ditt, Sommersky.
GjenopprettetMedlem
Hvis vi føller den vei vi er på og opplyser andre vil både våre kraftdyr og det som ellers hjelper oss forbli

GjenopprettetMedlem
Et tankevekkende dikt ,Masha!
Anonymous
Det trengs mer en dikt för att rädda djuren, även om denne dikt var KANON
Den svarta näshornet/black rhino kommer t.ex. aldrig att vandra på jorden igen. Någonsin. Det har tusentals impotenta kinser sett till via tjuvjägare och svart handel.
Fler djur blir utrotade varje dag.. vad kan man göra? Att ge pengar till organisationer och slikt hjälper ju föga bevisligen eftersom djuren FORTFARANDE skjuts och dör och utrotas.
Så vad kan vi göra...??
GjenopprettetMedlem
Det er mange årsaker til utrydningsfare av enkelte dyrearter.
Men når det gjelder det eksempel du Trumman nettopp nevnte selv,så tror jeg at vi bør konsentrere oss om potensen,kanskje?
Kan det vere at den
mytologiske meningen bak et spesiellt dyr sine(uante) krefter,nettopp fører til at dyret blir nedslaktet og brukt? ( Skulle ikke forundre meg om en eller annen kinesisk sjaman en gang for lenge siden satte folk på denne glimrende ideen?)

Kanskje kan "de vise menn og kvinner"av i dag heller snu trenden slik at de tar folk med for å SE desse flotte dyrene i levende live,men fra sitt spirituelle ståsted, og på den måten formidle kraft og selvinnsikt til til de som trenger det?
Lære dem å se seg selv som en del av en større sammenheng,her og nå,og ikke i et utgått oppslagsverk?
I dag skal ungene få inn en del av livsrealismen i skolen,og besøket går gjerne til slaktehuset for å se hvor pølsene kommer fra...
Helt greit det,men hva med å balansere det litt med et øko-spirituellt tilsnitt?
Ser tydelig for meg klassebesøk i gamme eller lavvo i villmarken med fortellinger utført av en "vismann eller kvinne" om dyr og natur og alle våre felles myter,for så å reise ut i naturen etterpå og prøve
se dyret slik...
Det skulle vert pensum.
Men men,der drømte jeg meg vekk ,gitt.
GjenopprettetMedlem
"trumman":
Den svarta näshornet/black rhino kommer t.ex. aldrig att vandra på jorden igen. Någonsin. Det har tusentals impotenta kinser sett till via tjuvjägare och svart handel.
Det har faktisk øket med svart nesehorn/ black rhino i det siste, så det du skriver er ikke helt sant trumman...
Det er sitat:
"There are currently approximately 3,610 Black Rhinos surviving."
Det kan leses mere om dette her:
http://www.rhinos-irf.org/rhinoinformat ... /index.htm
Samin

Anonymous
Så bra...at dyrebestander får ta seg opp igjen når det ser svart ut.
Så får man bare håpe det varer.
Anonymous
Samin O_O javel, men det var ju kjempeflott att höre
Men då lurer man ju på hvor desse folka fått sine info fra
http://news.nationalgeographic.com/news ... rhino.html
http://www.rhinos-irf.org/rhinoinformat ... southc.htm
Gott om de har feil!!

Anonymous
Noe som kan bidra i denne lille diskusjonen er også at en art regnes som extinct når kun et par, tre tusen eksemplarer er igjen - for da er artens overlevelse ikke lenger garantert pga innavl, sårbarhet overfor sykdommer etc.. Hvor jeg har det fra? Husker ikke i farten, tror fra Aftenposten i desember.
GjenopprettetMedlem
Gott om de har feil!!
Ja det håper jeg dem har, jeg har sendt en mail til National Gegraphics news staff.
Med link til den siden jeg refererer til, og spurt om kommentarer.. så får vi se om og hva de svarer..
Samin

Anonymous
stadig like aktuelt, og det er jo ikke forunderlig.
Fra Aftenposten igår:
Hver time forsvinner tre arter fra Jorden, og opp til 50 000 planter og dyr dør ut årlig. Ifølge FN opplever vi nå den største utryddelsesbølgen siden dinosaurene forsvant fra Jordens overflate. Titusenvis av arter er truet fordi menneskene har ødelagt deres leveområde, og nå er klimaendringene i ferd med å legge ytterligere press på planter og dyr.
http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo ... 067636.ece
Bildet av fjellreven stammer fra samme artikkelen. Bildet av isbjørnen er hentet fra Aftenposten, og stammer fra Arne Nævra, Shell Wildlife Photographer of the Year.