Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei allesammen
Jeg fikk en tanke om det å spise kjøtt i går.
Jeg er ikke vegitarianer, men jeg har problemer med å spise det som i dag kalles produksjons-dyr eller slaktedyr.
Tror du det det samme om vi spiser et dyr som har levet fritt i naturen, eller et dyr som har levet i en bås på en gård?
Det jeg lurer på er om kraften og ånden til dyret kan bli overført til oss mennesker om vi spiser det.
Er det det samme om dyret du spiser har hatt det bra i livet eller ikke? Om det har levd naturlig eller ikke?
Samboeren min er dyre-venn og har gjort meg bevisst på dette med produksjonsdyr.
Jeg syns personlig at det å produsere dyr -slik at vi skal ha så mye kjøtt vi bare ønsker hver eneste dag- er en grusom forbrytelse mot naturen og livet. Det er heller ikke meningen at vi skal kunne spise kjøtt hver eneste dag.
Men for mange av oss som lever i dag betyr ikke kua, sauen eller oksen mer enn en pakke servelat i kjøleskapet.
Jeg vil tro det er forskjell på å spise et "friskt" dyr og et "sykt" dyr.
(Med "friskt" mener jeg naturlig, med alle de naturlige instinkt og behov i orden)
Jeg vet at vi har drevet med avl av dyr i tusenvis av år, men det er ikke det samme som å masse-produsere dyr slik vi gjør i dag.
-Ole Morten
GjenopprettetMedlem
Ja, jeg tror det er forskjell. Ikke nødvendigvis slik at produsjonsdyret er "skittent" - dyret kan jo ikke hjelpe for at det har levd i mørket på få kvadratmeter hele sitt liv. Jeg tror at et dyr som har levd et tilnærmet naturlig liv er mer lykkelig, og at kjøttet man får fra dette dyret gjør oss mer lykkelig. Hmm... det ble en smule flåsete forklart, jeg skal prøve å utdype det.
Dersom vi, alt som lever, er lykkelig så registreres dette i hver celle i kroppen. Dersom vi får dekket våre behov både fysisk og psykisk, så har vi det
bra. Dette gjelder for alt som lever. Dersom vi inntar en "lykkelig grønnsak", en "harmonisk gris", hva enn, så vil dette påvirke oss, helt ned til hver minste lille partikkel i kroppen vår. Ergo vil det vi spiser påvirke oss, ikke bare i form av vitamininntak osv.
En positiv ting i det hele er at landbruket i Norge er inne i en omvelting. Det har kommet lover for løsdrift, utegang osv for de aller fleste produksjonsdyr vi har her i landet, og disse trer snart i kraft. Det er en del overgangsordninger som pågår enda. Jeg tror at vårt viktigste redskap er vår forbukermakt. Vi må tåle å betale mer for maten vår, vi må stille krav til produksjonen og etikken rundt oppvekst/dyrking, og vi må spre dette videre til menneskene rundt oss. Dersom vi ønsker billigere mat for enhver pris, vel, så må vi også akseptere broilerfabrikker o.l
GjenopprettetMedlem
Prøv å gå over til økologisk kosthold og kjenn forskjellen.

GjenopprettetMedlem
Hei dere begge to:)
Såklart er det en forskjell.
Et slaktedyr som står i en bås får ikke bruke kroppen, trene muskler og bygge en sunn kropp.
Det har noe å si på smak og kanskje energien kjøttet gir.
Det jeg egentlig lurte på var om vi igjennom å spise et dyr, tar imot noe av ånden/energien/psyken til dyret.
Jeg vet at i enkelte kulturer tror man at om man dreper et menneske eller dyr, tar vi over ånden og styrken til den drepte. Det jeg lurer på er om det samme gjelder når vi spiser det.
-Ole Morten